• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Är det någon som har koll på skillnaden i bromssträcka mellan "vanliga sommardäck" och exempelvis Michelin agilis M+S på sommarvägar? Säkerheten främst.

Med vänlig hälsning.

Publikanen
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Däck

Nu har jag läst på om Michelins nya däck Agilis X-ICE North som tydligen kom ut på marknaden så sent som i oktober 2009. Samtidigt introducerades Agilis Alpin.

Från pressmeddelandet:
"Nya dubbdäcket MICHELIN Agilis X-ICE North ger bättre kontroll och mer komfortabel körning på isigt underlag genom starkt reducerad spårkänslighet och utmärkt progressivitet i kurvtagning. Däcket har 25 procent bättre dragförmåga på snö, jämfört med tidigare modeller i serien. Andra nyheter är fler lameller i däcket, ytterligare två dubbrader samt förbättrad dubbförankring som ger hela 30 procent längre dubblivslängd och bättre körekonomi."

Se mer info här: http://www.cisionwire.se/michelin-nordic-ab/michelin-lanserar-tva-nya-vinterdack-for-latta-lastbilar-

Det ser ju riktigt bra ut. För mig blev det Agilis X-ICE North utan dubbar p.g.a. att det var leveranssvårigheter beträffande Agilis Alpin. De båda däcker verkar vara likvärdiga.
V-backen
 
Toppen