• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Hej gott nytt år på er alla. Snart är det vår, hurra. Då ska vi sula om plasthästen. Skulle vilja ha tips om andra sulor. Som är prisvärda och bra kvalite förutom Michelin agilis camping. Finns det någon som kör på annat märke? Tacksam för tips!:yes:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Däck

Vi körde på "Michelin Agilis, Snow and ice" året om med Frankian (framhjulsdriven). Av de olika märken vi provade under de 10 år vi hade den husbilen så hade dessa däck de bästa egenskaperna, bra grepp och lågt vägljud.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Däck

hej

Har inte bytt sommardäck än men som vinterdäck valde jag Falken Europa vinterdäck. Jag fick erfara nu i helgerna att dessa är fullständigt värdelösa. skall köra ut dessa som sommardäck och nästa gång får det bli ett vinterdäck för Norden.

Hade jag inte haft både stenflis och snöskyffel med mej hade jag alldrig kommit från campingen (plan yta).

Peter:bye:.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Jag kan ju inte skriva annat än att mina Michelin Agilis går bättre än mina Hancook däck som jag hade på den förra bilen .

Dock vill jag tillägga om du nu har en motorsvag äldre bil skulle jag trots att det blir lite skumpigare gå er i profil så jag fick en mindre rullomkrets för på så sätt blir det som att man ändrar utväxlingen den kommer iofs varva lite mera i samma fart och mätaren kommer visa lite fel men man kan ju få mer ork i bilen men det skall vara rätt lastindex oavsett däck du väljer .

Det står inget i din profil om vad du har men jag hade gjort så på min gamla Pilote 1990 om jag hade behållt den .
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Däck

Hej gott nytt år på er alla. Snart är det vår, hurra. Då ska vi sula om plasthästen. Skulle vilja ha tips om andra sulor. Som är prisvärda och bra kvalite förutom Michelin agilis camping. Finns det någon som kör på annat märke? Tacksam för tips!:yes:

Hej surtecruisers!

Jag har provat de flesta märken som finns, men kommer alltid tillbaka till Michelin
Fuzzys inlägg 3 är ett bra exempel på lite udda märken. Du ska inte använda
vinterdäck på sommarväglag som inlägg 2 gör, helt oekonomiskt och mindre lämpligt.

Mvh. R.R
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Vi kör med våra Agilis året runt och har inte känt att dom är mjuka och kladdiga i het sommarvärme och hellre byter jag dessa oftare än att köra på gamla torra vinterdäck vilket dom kommer bli med våran lilla körning .
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Däck

Hej,

Jag anser att däckutveckling är en mycket komplicerad sak som fordrar väldiga utvecklingstresurser.

Därför, när jag tittar på Formel 1 tävlingar på TV så brukar jag försöka utröna vilka däckfabrikat som används på de bilarna. Inte för att använda såna däck narturligtvis, men för att avgöra vilka som har toppresurser för däckutveckling.

Sen håller jag mig till nån av dem.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 52969

Guest
Sv: Däck

Hej granne. Jag har satt på dubbade Vredes. Det lilla jag än så länge har kört på dessa känns de bra, rätt tysta faktiskt. Jag köpte däck med plåtfälg för 8800kr hos Däck o fordonscervice i Ljungskile. Men det är väl sommardäck du är ute efter. Kanske att Vredes är ett alternativ.
//Leif
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Däck

Hej,

Jag anser att däckutveckling är en mycket komplicerad sak som fordrar väldiga utvecklingstresurser.

Därför, när jag tittar på Formel 1 tävlingar på TV så brukar jag försöka utröna vilka däckfabrikat som används på de bilarna. Inte för att använda såna däck narturligtvis, men för att avgöra vilka som har toppresurser för däckutveckling.

Sen håller jag mig till nån av dem.

Mvh Bengt

Jag tyckte däcken var bättre på 60-talet! Kan möjligen bero på att gummi var relativt billigt på den tiden. Dessutom höll dom längre, i alla fall Michelin, trots att vi körde vildare på den tiden.

På husbilen har jag Michelin Agilis året runt och är nöjd med dom.

Jappe
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Däck

........................ Du ska inte använda vinterdäck på sommarväglag som inlägg 2 gör, helt oekonomiskt och mindre lämpligt.............
Mvh. R.R

Var och en får naturligtvis leva i sin tro. Endast egna erfarenheter kan övertyga om man gjort rätt val eller ej. Därför avråder eller råder jag ingen att använda ett speciellt däck.

I mitt fall så har min egen erfarenhet, över 20 000 mil, med husbilen och med ett antal olika däck kommit till slutsatsen att "Michelin Agilis, Snow and ice" varit de bästa som jag hitills har använt.

Gunnar /medlem
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Däck

Gunnar som Åkeriägare i över 45år har jag också god erfarenhet av däck. Det jag skrev i
inlägg 6 är min erfarenhet som jag ville förmedla frågeställaren inget annat ,det trodde jag faktiskt att jag kunde göra utan att en webadministratör blir snarstucken, men jag har varit medlem i HBK en tid så jag är inte helt förvånad av ditt svar.

Rune/ som också är medlem.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Däck

Jag kör på åretrunt däck året om eftersom det blir bäst ekonomi i det.
Jag kör för lite på vintern för att köpa dubbdäck och däcken skulle torka sönder innan dom var utslitna.
Har varit lastbilschaufför i 25 år nu och det är ju samma princip på lastbilen,grovmönstrade däck som funkar året runt.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Däck

Rune&Ingegerd = RunIng

Jag beklagar att du uppfattat på det viset men det är dina tankar inte mina. Att du inte är förvånad avslöjar endast dig själv.

Min inställning är att inte vara så självsäker utan låta medlemmarna själv skapa sig en uppfattning. Jag redovisade endast mina erfarenheter och nämnde inget om vad som är rätt eller fel.

Att jag undertecknar med "Gunnar / medlem" är för att ingen skall tro att mitt inlägg är klubbens eller webadm officiella inställning, vissa har nämligen annars svårt att skilja på det.
 
F

F.d. 2509

Guest
Sv: Däck

Hej ! Har kört på Barum , och dom fungerar helt ok .
Mvh Althén
 

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Läs vad "Däckbranschens Informarionsråd" skriver.

Sommardäck är aldrig ett alternativ till dubbfria vinterdäck. Gummiblandningen i sommardäck är anpassad efter sommarförhållanden, vilket gör att sommardäcken blir för hårda när det är kallt. Omvänt fungerar dubbfria vinterdäck dåligt på sommaren.

blank.gif

Med vänlig hälsning.

Publikanen



[Däckbranschens Informationsråd]
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Däck

Att Däckbranschens Informationsråd ger sådana råd förvånar mig inte alls. Branschen vill ju sälja så många däck som möjligt och bytena två gånger per år ger ju också pengar.

Partsinlaga i syfte att tjäna så mycket pengar som möjligt snarare än opartisk information för bilister, tycker jag. Andra må tycka annorlunda eller t.o.m. påstå att de veta bättre!

Jag tycker mina Michelin Agilis fungerar fint året runt. Skulle dom slitas ner snabbare på sommaren än sommardäck så har jag igen den kostnaden via inga kostnader för däcksbyten två gånger per år.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Däck

Hej.
Enligt tester i Promobil fick Nokian vinterdäck bedömet bra prisvärt däck.

Jägarn


Hej,

Två saker betr. den testen:

1. Det var 5 vinterdäck i den testen och en jämförelse mot Michelins sommardäck.
Michelins vinterdäck, som så många gillar, fanns INTE med i testen.

2. Inget om slitstyrka (självklart så, efter en test på bara ett fåtal km).

Min son, som kör en stor Audi som firmabil, satte på Nokiandäck (sommardäck tror jag) i våras. Efter en och en halv månad berättade han att de var utslitna och att det inte blir fler Nokian för honom.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Däck

Hej
Som det ser ut på inläggen är de flästa söder om GÖTA KANAL. Där är det väl aldrig vinteväglag. Det kanske snöar någon dag med annars?
Hoppas att någon från norr om Dalävlen kan komma med ett inlägg om de kör på "Blanddäck" tror inte det. Jag har iallafall dubbade vinte däck till våran Husbil.Skulle inte komma på tanken och köra på "blanddäck" på vinter vägar.
/Vidhem
 
Toppen