T.Rantzow
HBK Valberedning
Var på genomresa i Tyskland och besökte Concordefabriken i Aschback.
För er som inte varit där tidigare så rekommenderar jag ett besök.
Det finns en stor nybyggd ställplats i anknytning till fabriken med tillgång till deras toaletter och internet, allt kostnadsfritt. En prisvärd och trevligt bayerskt gasthaus finns också i närheten, ca 300 meter ifrån ställplatsen. Två rejäla wienerschnitzlar med några pilsner 25 EURO.
Ombyggnationen av den stora entrén till fabriken är färdig och fungerar även som försäljning och utställningslokal, ett mäktigt bygge med många uppställda husbilar i.
Strosade omkring lite och tittade de deras nya och beg.husbilar och kom i kontakt med en trevlig försäljare som visade upp några av nyheterna inför nästa årsmodell -10.
Bl.a visade han mig en ny specialdesignad ratt som föll mig riktigt i smaken.
Anledningen till att Concorde har tagit fram en ny ratt är förmodligen kundkritik, för att den ljusgråa originalmonterad gummiratten från Ivecofabriken ser alltför simpel ut, den passar helt enkelt inte in i deras egendesignade instrumentbräda..
Dessutom är Iveco-ratten i mitt tycke alltför lågt placerad på rattstången samt även för liten i omkrets, rattkransen skymmer hastighetsmätaren vilket är väldigt irriterande.
Den nya ratten är en snygg svart sak som passar perfekt i bilen. Den är ca 5 cm högre och greppvänlig samt större i omkrets vilket göra att man nu kan se hastighetsmätaren utan att bocka sig, höjdskillnaden gör att får man får en bekvämare upprätt sittställning.
Priset för ratten var 250 EURO inkl. montering. Men jag fick absolut inte sätta dit den själv, vilket jag erbjöd mig att göra, då jag misstänkte det skulle bli omständligt och ta en djäkla tid. Jag fick rätt, ett par timmar tog det i anspråk med en otroligt tysk noggrannhet med stämplar och papper från TUV på att bilen är modifierad från originalet. Totalt 6 papper som jag skulle ha med under färd, viktigt sa de.
Trots deras noggrannhet fick jag göra om jobbet på Issigau camping då montören placerade ratten i något fel position, fick flytta ett hack åt vänster på splinsen.
Bifogar bild på ratten samt sittställningen och utsikt från förarplatsen.
Mvh Torbjörn
För er som inte varit där tidigare så rekommenderar jag ett besök.
Det finns en stor nybyggd ställplats i anknytning till fabriken med tillgång till deras toaletter och internet, allt kostnadsfritt. En prisvärd och trevligt bayerskt gasthaus finns också i närheten, ca 300 meter ifrån ställplatsen. Två rejäla wienerschnitzlar med några pilsner 25 EURO.
Ombyggnationen av den stora entrén till fabriken är färdig och fungerar även som försäljning och utställningslokal, ett mäktigt bygge med många uppställda husbilar i.
Strosade omkring lite och tittade de deras nya och beg.husbilar och kom i kontakt med en trevlig försäljare som visade upp några av nyheterna inför nästa årsmodell -10.
Bl.a visade han mig en ny specialdesignad ratt som föll mig riktigt i smaken.
Anledningen till att Concorde har tagit fram en ny ratt är förmodligen kundkritik, för att den ljusgråa originalmonterad gummiratten från Ivecofabriken ser alltför simpel ut, den passar helt enkelt inte in i deras egendesignade instrumentbräda..
Dessutom är Iveco-ratten i mitt tycke alltför lågt placerad på rattstången samt även för liten i omkrets, rattkransen skymmer hastighetsmätaren vilket är väldigt irriterande.
Den nya ratten är en snygg svart sak som passar perfekt i bilen. Den är ca 5 cm högre och greppvänlig samt större i omkrets vilket göra att man nu kan se hastighetsmätaren utan att bocka sig, höjdskillnaden gör att får man får en bekvämare upprätt sittställning.
Priset för ratten var 250 EURO inkl. montering. Men jag fick absolut inte sätta dit den själv, vilket jag erbjöd mig att göra, då jag misstänkte det skulle bli omständligt och ta en djäkla tid. Jag fick rätt, ett par timmar tog det i anspråk med en otroligt tysk noggrannhet med stämplar och papper från TUV på att bilen är modifierad från originalet. Totalt 6 papper som jag skulle ha med under färd, viktigt sa de.
Trots deras noggrannhet fick jag göra om jobbet på Issigau camping då montören placerade ratten i något fel position, fick flytta ett hack åt vänster på splinsen.
Bifogar bild på ratten samt sittställningen och utsikt från förarplatsen.
Mvh Torbjörn