• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Concorde-ägare, lite inf..

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Var på genomresa i Tyskland och besökte Concordefabriken i Aschback.
För er som inte varit där tidigare så rekommenderar jag ett besök.
Det finns en stor nybyggd ställplats i anknytning till fabriken med tillgång till deras toaletter och internet, allt kostnadsfritt. En prisvärd och trevligt bayerskt gasthaus finns också i närheten, ca 300 meter ifrån ställplatsen. Två rejäla wienerschnitzlar med några pilsner 25 EURO.

Ombyggnationen av den stora entrén till fabriken är färdig och fungerar även som försäljning och utställningslokal, ett mäktigt bygge med många uppställda husbilar i.
Strosade omkring lite och tittade de deras nya och beg.husbilar och kom i kontakt med en trevlig försäljare som visade upp några av nyheterna inför nästa årsmodell -10.
Bl.a visade han mig en ny specialdesignad ratt som föll mig riktigt i smaken.

Anledningen till att Concorde har tagit fram en ny ratt är förmodligen kundkritik, för att den ljusgråa originalmonterad gummiratten från Ivecofabriken ser alltför simpel ut, den passar helt enkelt inte in i deras egendesignade instrumentbräda..
Dessutom är Iveco-ratten i mitt tycke alltför lågt placerad på rattstången samt även för liten i omkrets, rattkransen skymmer hastighetsmätaren vilket är väldigt irriterande.
Den nya ratten är en snygg svart sak som passar perfekt i bilen. Den är ca 5 cm högre och greppvänlig samt större i omkrets vilket göra att man nu kan se hastighetsmätaren utan att bocka sig, höjdskillnaden gör att får man får en bekvämare upprätt sittställning.

Priset för ratten var 250 EURO inkl. montering. Men jag fick absolut inte sätta dit den själv, vilket jag erbjöd mig att göra, då jag misstänkte det skulle bli omständligt och ta en djäkla tid. Jag fick rätt, ett par timmar tog det i anspråk med en otroligt tysk noggrannhet med stämplar och papper från TUV på att bilen är modifierad från originalet. Totalt 6 papper som jag skulle ha med under färd, viktigt sa de.
Trots deras noggrannhet fick jag göra om jobbet på Issigau camping då montören placerade ratten i något fel position, fick flytta ett hack åt vänster på splinsen.

Bifogar bild på ratten samt sittställningen och utsikt från förarplatsen.

Mvh Torbjörn
 

Bilagor

  • ratt 1.jpg
    ratt 1.jpg
    442,7 KB · Visningar: 81
  • ratt.jpg
    ratt.jpg
    308,1 KB · Visningar: 52
  • ratt mkt trevlig bild.JPG
    ratt mkt trevlig bild.JPG
    3,5 MB · Visningar: 43

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Snygg ratt, kanske man skulle sattsa på en sådan, vår semester börjar runt 1/9 och då åker vi neråt, kanske borde vi stanna till vid Condefabriken. ha en fortsatt bra tur
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Ställplatsen är öppen för alla.
Vi besökte också Concorde i Aschbach på vår semester i Bayern - kan instämma med vad Thorbjörn skriver. Väl värt ett besök.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Ställplatsen är inte bara till för Concorde-ägare utan för alla som är intresserade av husbilar.
Det finns absolut ingen koll på vem som är vem på deras ställplats.

Märkligt nog har fabriken direktförsäljning till slutkunder vilket inte är väldigt vanligt i branschen, dessutom tror jag att man är extra välkommen om man kör dit med ett annat fabrikat och visar ( låtsas ) att vara intresserad. Försäljarna är flerspråkiga och riktigt på hugget. Jag fick ett inbytespris utan att frågan kom på tals. Vi var där för att byta ut en gråvattengivare som visade fel värde.

Vägens namn är Concorde Strasse.
Bifogar en bild på ställplatsen.

[FONT=&quot]Torbjörn[/FONT]
 

Bilagor

  • Conc ställplats.jpg
    Conc ställplats.jpg
    346,6 KB · Visningar: 52
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Vi var där i april, jättefint.

Missa inte Phoenix-fabriken, den är nära också! Inte direkt med utställning, men man kan se deras tillverkning av bilar om man pratar med försäljningskontoret i samma hus. Imponerande.

hälsning
jyrki
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Välkomna att läsa våra upplevelser av Concorde fabriken med omgivning, vi var där 2009-04-04 till 2009-04-06 på väg hem från övervintringen i Spanien.

Besöket där gör ingen oberörd!

Forum "Personliga betraktelser" Lena & Jan
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Har undrat varför Concorde inte använder sig av ett runt bord som Carthago har i sin Chic i51, bilarna är ju väldigt snarlika.
Deras sittgrupp med runt bord är bland det bästa jag har sett i en husbil, riktigt trivsamt gjort.

Om man ser det rent praktsikt så tar ett fyrkantigt bord även onödigt stor plats och hakar lätt i när man går förbi, speciellt om man är lite för tjock.
Dessutom har man ingen funktionell nytta av ett fyrkantigt bord i en Concorde, då det inte går att bädda till en säng i dinetten.

Därför tänkte jag.
Varför inte tillverka ett Carthago bord och se hur det blir i en Concorde.
Lämnade jobbet till en finsnickare och efter 3 veckor bytte jag 2500 kronor mot ett runt bord i svart granit. ( Ett riktigt Carthago-bord kostar 12000:-, !!!)

Resultatet blev så här för en ganska ringa peng, sett i husbilsammanhang förstås.
 

Bilagor

  • Bord.jpg
    Bord.jpg
    1,6 MB · Visningar: 59

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Ja det blev ju bra. Ett snyggt bord i en snygg bil så ska det se ut.

Till rätt pris också.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Kan bara instämma att i din bil Torbjörn passar det bra, snyggt - men inte i våran. Är helt beroende på vilken typ av inredning man har.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Snyggt Rantzow är lite sugen på ratten är det svårt att byta om man skulle beställa en sådan tror du?
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Hej Rantzow,snygg bil du har :)
Såg på din profil att du jobbar på Erlandsson o Hjort.
Det var ju ett kul sammanträffande,själv kör jag Brännehylte handels långtradare och om jag inte minns fel var väl Bengt Erlandsson en av parterna i Erlandsson o Hjort.
Var hos er för 6-7 år sen och lastade en Kantpress till Danmark.
Det här blev ju lite utanför ämnet,men kände att jag var tvungen att kommentera när jag såg var du jobbade :)
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Pär-Olow

Svar nej...
Att byta ratt är inga problem såvida du inte har airbag, då skall man inte pilla med ratten, farligt...
Men annars lyfter man bara upp gummi täcklocket med lite våld och då ser man muttern som håller ratten på plats, hylsnyckel 27 mm tror jag, efter att du lossat muttern lyfts ratten rakt upp som sitter löst på splines, därefter sätter du i den nya ratten och spänner muttern igen, ordentligt..
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Rantzow tack för info skall nog beställa en det får väl gå med concorde logga carthago har ju inte hakat på denna ratt ännu
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Morning vänner.
Kanonsnyggt med bordet, har samma problem i min Concorde, stooooort bord och vi är två personer, funderar på att göra något liknande.
Snickaren du anlitade, tar han beställning?
MVH KEJO
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Snyggt, med den nya ratten går det nog att rotera förarstolen lite med än tidigare ser det ut som!! (är den mindre?)

Kan se att du också fick med de obefintliga mugghållarna i din Concorde. Jag hittade följande hållare på Biltema som passar fint om man lyftar på den svarta locket framför ratten. Det är bara att "lägga" x antal där du vill ha dem (vi har bl.a. en i mitten ovanför ventilationen till höger om displayen för backkameran) och där får en liten kopp eller 50cl flaska fin fint plats. Ingen åverkan behöver göras vid montering.

pixel.gif
pixel.gif
Ska ta en funderare på bordet...

Är det någon av Er som funderat på att såga upp ett hål under soffan till höger. (iaf på Carver) för att få ett hål att stoppa in skorna i? Hålet i golvet är lite för bökigt och 5 par skor tar upp en ruggigt stor plats..
Var får man tag på en snygg list att täcka/gör det snyggt efter att sticksågen gjort sitt?

/Johny
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Hej Kejo


När jag beställde bordet av snickaren fick jag ordna och köpa upp granit laminat skivan själv.
Minsta arket man kunde köpa var 4 kvm vilket innebär att det går att tillverka minst 3 runda bord till.
Det överblivna arket är alltså spill för mig och som du kan få använda, free for you.

Finns det fler i klubben som vill ha ett runt bord i så fall använder vi upp granitskivan som blev över, faktiskt synd att slänga den.

Mitt bord är 800 mm i diam, ett Carthago bord 830 mm. Varje cm på en diameter växer mer än man tror.
Så kolla noga vad som får plats och hör av dig.

I helgen skall jag ut och testa bordet.

Torbjörn
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Hmm. låter intressant.
Jag skall mäta lite jag med.
Återkommer.
Ha en underbar helg, det skall jag.
MVH KEJO
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Hej Johny

Till din fråga.
Är det någon av Er som funderat på att såga upp ett hål under soffan till höger. (iaf på Carver) för att få ett hål att stoppa in skorna i? Hålet i golvet är lite för bökigt och 5 par skor tar upp en ruggigt stor plats..”
Var får man tag på en snygg list att täcka/gör det snyggt efter att sticksågen gjort sitt?


Jag har sågat upp ett hål på soff-gaveln, var tvungen att göra detta med en gång då min fru kunde ha en hel arsenal med skor med sig.
Det formligen drösade ut skor från vår husbil när jag öppnade dörren och skulle ut.

Om jag inte mins fel så var det 36 långa träskruvar som skulle väck innan man fick bort soff-gaveln. En batteri-skruvdragare är ett måste, annars kommer du att ge upp av frustration.
Jag lämnade skivan till samma finsnickare som gjorde mitt runda bord, att såga upp hålet var ett ögonblicksverk för honom och kostade en hundralapp. Använde en mörkröd träbets att täcka den sågade träytan med.


Konstaterade nu efteråt att hålet kunde varit lite större.
 

Bilagor

  • Bord 001.jpg
    Bord 001.jpg
    1,6 MB · Visningar: 32
Senast ändrad:
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Hej.Jag har funderat på att ta bort hela sido soffan och låta tillverka ett sidobord,ett sådant som finns att få till Hymer S-modeller,då blir det ca 35cm bredare "gång"på sidan av bordet ,där man rör sig mycket.Det finns ju ändå sittplats för 5 personer,vi är 2,i sido bordet kan man ordna plats för skor,vi har våra extra skor i facket som är på utsidan bredvid dörren.Samtidigt får man ett extra avlastningsbord.
Sen har jag en fråga till Er som har alufälgar fram,kan Ni se om Ni hittar något namn,tillverkare eller annat på fälgarna?Tack på förhand.
Annars är jag mycket nöjd med bilen.men det är ju som med andra bilar det finns alltid något man vill ändra på.
MVh Jan-E.
 
Toppen