• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Concorde-ägare, lite inf..

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Var inne hos Forsbergs i ett annat ärende och såg hela deras Concordeutställning inklusiver 11m liner med Fiat 500 i bagaget - lätt avundsjuk....
:eek:
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Hej Carver

Jag fick en engelska handbok som var rent ut sagt helt oanvändbar.
Överensstämde inte med den husbil jag köpt, kändes mer som den hörde ihop med en äldre Charisma från årgång –05 kanske –06.
Brydde mig inte så mycket om det just då, kanske på grund av jag råkar veta vad en svensk översättning kostar, en översättningsbyrå tar två kronor ordet och Concords handbok är ett par centimetrar tjock. Jag tror aldrig det blir en svensk översättning på just Carver, kanske en gemensam handbok i framtiden som täcker in alla modellerna.

Det är det ingen större skillnad på uppbyggnaden mellan nyare Charisma och Carver mer än inredningsdetaljer och toalett placeringen. Alla Carver har en låsbar dörr till toaletten och Charisma har två skjutdörrar som skapar ett riktigt stort toalett-utrymme när det väl behövs, hel-kass lösning eller hur Carver !?…
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Hej.Förlåt att jag svarar så sent,jag har missat att gå in på den här sidan.Det som jag saknar i handboken är ett schema över el systemet bl.a. över alla säkringar så att man vet vart säkringarna hör,om en säkring går nu så får man börja kolla alla säkringar.Att ha toalett utrymmet i hop med sov rummet är inte bra.Jag har beställt alufälgar med samma kapslar till bakaxeln från Hymer Center i Örebro , de kommer från Goldsmitt, i början av november.
Mvh Jan-Erik.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Jag blev också förvånad av att motorljudet var så högt i Concorde och började undersöka varför. Noterade att Concorde glömt att isolera en tunn skiljevägg mellan motorrummet och kupén som löper längs hela vindrutan.
Jag löste detta problem med 4 st självklistrande ljudisoleringsmattor str 500 x 1000 mm som tapetserades på taket i motorrummet.
Började med att klistra upp ett lager isolering längs hela vindrutan, ingen större skillnad på ljudnivån märktes, provade med ett lager till och nu började det bli en tydlig skillnad. Satte upp ett tredje lager och nu blev tyst ifrån motorrummet. Tjockleken på ljudisoleringsmattan blev nu 6 cm. Den tjocka isoleringen gjorde även inverkan på andra oljud, som att däckljud absorberades upp i isoleringen. .

När det väl blev tyst i kupén så började jag upptäcka andra irriterande oljud som jag inte hört tidigare.
Som att ratten gnisslade mot rattstången, att det stora svarta täcklocket på instrumentbrädan kunde knäppa enerverande, etc.
Med lite möda gick det att lokalisera och avhjälpa alla oljuden.
Husbilen susar nu fram som en Lexus för en kostnad av ett par hundra kronor.

Beträffande den svårstängda dörren så skall den justeras vid förstaservicen, dvs när husbilen har satt till sig.
Personligen gjorde jag justeringen direkt när jag köpt bilen. En mycket enkel justering av låshaken görs och resultatet blir en dörr som nästan självlåser sig.
Tidigare fick jag slå igen dörren med våld. Jag tror att både vägg och dörr tar skada på sikt av denna brutala behandling.

Bifogar en bild på isoleringen i motorrummet samt på dörrstoppen ( rostfri ) som inköptes på Bauhaus för 115 kronor.
 

Bilagor

  • Isolering.jpg
    Isolering.jpg
    1,6 MB · Visningar: 60
  • dörrstopp.jpg
    dörrstopp.jpg
    1,6 MB · Visningar: 40
Senast ändrad:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Fiat / Iveco har nyligen infört ett krav på att motoroljan måste uppfylla klassificeringen C2 om man har självrengörande partikelfilter i sin husbil.

Med avgaserna följer även lite motorolja ut som fastnar på partikelfiltret och det har visats sig att vissa oljetyper förbränns inte bort med påföljd att filtret slaggas igen.
( Ett självrengörande filter kostar över 20 000:-.)
Värt att tänka på om man nu servar bilen själv, vilket jag fick göra då jag glömde bort att beställa tid på verkstaden och framförhållningen var månader fram.

Vid servicen noterade jag en märklig sak, att differentialen frambringar kondensvatten. Det kom ut 2 liter tjock vitaktig sörja från diffen, detta på 1 år eftersom ny olja tappades i förra året, sa man, vilket jag är mycket tveksam till då oljepluggen såg väldigt orörd ut.
( Bilen har gått 2500 mil.)

Att det finns lite vatten i oljan är inte hela världen om man kör regelbundet, men får husbilen stå i långa perioder så kan diffen börja rosta inifrån då den är tillverkad i vanlig plåt. Den blir snabbt genomrostad om det får hänga vatten på sidorna.

En annan sak som jag också noterade var att jag bara hade 4 kg ringtryck i samtliga däck.
Vad jag kan förstå av en annan tråd här i forumet så är 4 kg på tok för lågt. Pumpade i 5,2 kg fram och 5,5 kg bak / tvillinghjul. Får se hur det känns med så stor skillnad, det blir till High Chaparral som nästa tur går till.

Ps: Ni undrar förstås hur man kan se om man har ett självrengörande partikelfilet i bilen. Sitter det en halvmeter lång kraftig rund burk innan ljuddämparen så har ni ett just ett självrengörande filter i bilen. De andra är betydligt mindre.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Hej.
Är det inte så att däcken är gjorda för max 4,75 kg ?Jag var till fabriken, när jag kom från Spanien,och bytte code lås och köpte AL fälgar sen fick jag en ny handbok,men den var inte till mycket nytta,den var en gemensam till alla modeller.Det var inte mycket som stämde med min bil.Annars snabb och bra service fast jag inte hade bokat tid.Det blev 820mil på vår resa.
Mvh Jan-E
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Hej Jan-Erik, du har helt rätt, på originaldäcken står det ” Max load 70 PSI ” vilket innebär ca 4,75 kg vid kallt tillstånd.
Jag tänkte inte på att däcket var försett med luft trycksmärkning, så det blir till att släppa ut lite luft.
Någon däckexplosion vill man ju inte vara med om.

Thanks..
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Hej på Er CC ägare.

Sitter i soliga Spanien och funderar på en Concorde Carver.
Finns det möjlighet och plats (kan någon bidra med en bild är ni snälla,hur det ser ut, under bilen ) att montera en extra bränsle och gas tank.
Så har jag idag på min HB.
Hur är bilen maskinellt ? Är den ok ? Jag tänker på Iveco ej Fiat.
Vill veta så mycket så möjligt innan jag köper den, eller väljer annan HB och MB-kontra Iveco.Hur mycket drar den vid lagligt körning ?
Tackar för alla möjliga tips och varningar.

Mvh
 
Senast ändrad:

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Bord.jpgHej igen.
Kolade hos Forsberg och det skiljer sig tydligen mellan din bil ( T.Rantzow ) och
hos For. se............
Det skiljer rejält med pengar om man väljer Fiat eller Iveco.Kostar Iveco flera hundra tusen.

Mvh
 

Bilagor

  • ViewImage.jpg
    ViewImage.jpg
    103,6 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Er det ikke fortsatt slik at Carisma og Carver er på Iveco og Credo finnes på Fiat og andre chassi? Iveco chassiet gir plass til en gasstank på høyre side (normalt 110 liter) og det er mulig å bytte ut den orginale 90 liter plasttanken med en 145 liter rustfri tank. Husk at begge deler gir øket vekt.
 

Dan Gyll

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Umeå
HBK-Nr
15822
Medlemskap
2022
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Är på jakt efter ett runt Carthago bord som på bilden med ca 70-75 cm i diameter. Finns skivan och snickaren kvar? Tacksam för tips då original tydligen kostar skjortan.

Mvh.

Dan Gyll
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Concorde-ägare, lite inf..

Jag har skickat vidare frågan till våra mycket duktiga lokala möbelsnickare, och återkommer med svar snarast.
 
Toppen