• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Citroen c25 -91 Startar inte helt plötsligt

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Hej allesammans

Kort beskrivning av förloppet: startar bilen och den går igång på direkten precis som den alltid har gjort i ur och skur. Backar den ca 20 meter och stänger sedan av den för att fylla vattentanken inför helgens tur. Sen när vi ska åka så vägrar den att starta den bara maler på när man vrider om nyckeln.

Har kollat så det finns gnista på alla fyra cylindrar.

Bytte tändstift de gamla var blöta så soppa måste komma fram.

Startgas hjälpte inte ett skvatt, sprayade direkt i förgasaren inte ett liv då heller.

Ställde bilen till dagen efter då jag tänkte att den kanske bara var genomsur. Men den startade inte igår heller.

Så står som ett frågetecken nu för i teorin ska det funka då den får luft, bränsle och gnista.

Så alla råd är välkomna just nu, snart dags för semester ju
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kedja ;).

Visa bilaga 223788

M. mycket v.h. JANKRO.
Ja just ja. Är lite snurrig efter skoldagen och det är inte det lättaste att ha huvudet på skaft när jag syltar in mej i flera
trådar samtidigt.
Jag skulle ju skrivit att detta kan hända motorer med kamrem inte denna motor.
Det var ju så jag tänkte men glömde bort att tråden handlade om motor med kamkedja. hihihi
Sorry. :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Drog igång den och den startade men s*tan vad det rök vitt ett bra tag

Men nu dör den så fort jag släpper gasen så 0 tomgång

Ider på det?
Nu blir jag lite nyfiken, om den ryker vitt så borde du lukta på röken, har den en "sötaktig" doft så är risken att topp packningen gått överhängande. Nu kan det förvisso bero på att det kommit ut bränsle i avgasrör osv men det är bara en teori. Att den dör är ju troligen som tidigare skrivits att tomgångsmunstycket jäklas.
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Nu blir jag lite nyfiken, om den ryker vitt så borde du lukta på röken, har den en "sötaktig" doft så är risken att topp packningen gått överhängande. Nu kan det förvisso bero på att det kommit ut bränsle i avgasrör osv men det är bara en teori.

Det luktade vara bensin och slutade när motorn kom upp i temp så det är borta nu och tror med art det bara var sjukt mycket bensin i systemet

Nu startar den direkt men man måste hjälpa till med gasen eftersom tomgången inte existerar
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det luktade vara bensin och slutade när motorn kom upp i temp så det är borta nu och tror med art det bara var sjukt mycket bensin i systemet

Nu startar den direkt men man måste hjälpa till med gasen eftersom tomgången inte existerar
:) hörs bra men håll koll nästa gång du startar den (kall) så det inte ryker mycket vitt och kolla även kylvätskenivån.

Edit: Jag menade inte att det är bra att den stannar utan hjälpgas utan att den nu går att köra med, ville klargöra detta för att undvika missförstånd.
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Det
:) hörs bra men håll koll nästa gång du startar den (kall) så det inte ryker mycket vitt och kolla även kylvätskenivån.

Edit: Jag menade inte att det är bra att den stannar utan hjälpgas utan att den nu går att köra med, ville klargöra detta för att undvika missförstånd.
Precis är bara glad av att den startar i alla fall men den är ju tyvärr inte körbar som den är nu.

Fattar inte varför den inte skulle gå på tomgång nu efter att den har startat? Har kollat så jag har ström till kontakten med blå kabel och den klickar när duttar med kontakten när tändningen är på även grön och gul har ström.
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Näe. Han fastnade i FB gruppen som jag inte är medlem i
och jag vägrar FB.
Haha i Facebook var det många skjuta från höften här är det i alla fall mer seriöst.

Och fick inga mail om att någon hade svarat så där av min dåliga närvaro

Hursom så startar den nu som Mikael d och Herbet så behövde man dra igång den men nu så har den ingen tomgång så dör så fort jag släpper gasen. Men går fint på högre varv
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Haha i Facebook var det många skjuta från höften här är det i alla fall mer seriöst.

Och fick inga mail om att någon hade svarat så där av min dåliga närvaro

Hursom så startar den nu som Mikael d och Herbet så behövde man dra igång den men nu så har den ingen tomgång så dör så fort jag släpper gasen. Men går fint på högre varv
Full gas spar tid :D
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det

Precis är bara glad av att den startar i alla fall men den är ju tyvärr inte körbar som den är nu.

Fattar inte varför den inte skulle gå på tomgång nu efter att den har startat? Har kollat så jag har ström till kontakten med blå kabel och den klickar när duttar med kontakten när tändningen är på även grön och gul har ström.
Ja det verkar ju lite konstigt. Kör runt lite så kanske det hämtar sig också eftersom den startar nu.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Haha i Facebook var det många skjuta från höften här är det i alla fall mer seriöst.

Och fick inga mail om att någon hade svarat så där av min dåliga närvaro

Hursom så startar den nu som Mikael d och Herbet så behövde man dra igång den men nu så har den ingen tomgång så dör så fort jag släpper gasen. Men går fint på högre varv
Jag ser på bilden att du har den mer avancerade förgasaren i din bil.
Se inlägg 7 i den här tråden. Kolla även i länken.
Vad jag vet är det automatchoke i den förgasaren. Kanske behöver justeras.

Sök på den förgasaren i Google. Den finns i flera Franska personbilar.
Jag lyckades hitta en fullständig beskrivning av den förgasaren för några månader sen.
Tyvärr sparade jag inte inte den länken. Sök så hittar du den.
 

Bilagor

  • DB4F14EA-64C0-4E0A-AE9B-20807B97FDCB.png
    DB4F14EA-64C0-4E0A-AE9B-20807B97FDCB.png
    7 MB · Visningar: 20

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Jag ser på bilden att du har den mer avancerade förgasaren i din bil.
Se inlägg 7 i den här tråden. Kolla även i länken.
Vad jag vet är det automatchoke i den förgasaren. Kanske behöver justeras.

Sök på den förgasaren i Google. Den finns i flera Franska personbilar.
Jag lyckades hitta en fullständig beskrivning av den förgasaren för några månader sen.
Tyvärr sparade jag inte inte den länken. Sök så hittar du den.
Låter rimligt att det kanske hade blivit något tokigt med automat choken med tanke på vad som har hänt innan , har googlat runt på solex 34 förgasare men inte hittat den som jag har. Eller hur man justerar/nollställer choken för ser skulle mycket möjligt vara det som ställer till det nu.
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Du borde se alla svar mm på listen när ringklockan visar siffror i röda rutan
så som du kan se på mitt brev. Men det går kanske att inaktivera denna.
Jodå den funkar men det förutsätter ju att man besöker sidan :)

Har du några idéer om varför tomgången inte skulle fungera nu? Är Herbet inne på rätt spår att det är något med choken

Har ju inte rört något på förgasaren utan det ända som är bytt är nu nya tändstift
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
:)
Alla andra har så bra ideer så jag väntar mest på att du skall kolla detta innan jag också utökar
listan om jag nu kommer på något.
Det är ju det lätt att kolla spjället.
Kul att den går igång iallafall.
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
:)
Alla andra har så bra ideer så jag väntar mest på att du skall kolla detta innan jag också utökar
listan om jag nu kommer på något.
Det är ju det lätt att kolla spjället.
Kul att den går igång iallafall.

Väntar med spänning men svar från någon som vet vad jag testa, hade hoppats på att få en tur i helgen men det ser ju lite mörkt ut med det just nu.

Spjället hade öppnat sig när motorn var varm så den biten funkar i alla fall.

Ooooja var ju lite dystert där ett tag och man gick i tankarna om att det var totalhaveri så man gick i tankarna om att behöva byta motor. Men nu gäller det bara att komma på varför den inte håller sig igång när den väl har startat. Dock finns det väl inga garantier på att den startar idag nu när den är kall igen. Har inte möjlighet att testa då den står några mil utanför stan
 
Toppen