• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Citroen c25 -91 Startar inte helt plötsligt

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Hej allesammans

Kort beskrivning av förloppet: startar bilen och den går igång på direkten precis som den alltid har gjort i ur och skur. Backar den ca 20 meter och stänger sedan av den för att fylla vattentanken inför helgens tur. Sen när vi ska åka så vägrar den att starta den bara maler på när man vrider om nyckeln.

Har kollat så det finns gnista på alla fyra cylindrar.

Bytte tändstift de gamla var blöta så soppa måste komma fram.

Startgas hjälpte inte ett skvatt, sprayade direkt i förgasaren inte ett liv då heller.

Ställde bilen till dagen efter då jag tänkte att den kanske bara var genomsur. Men den startade inte igår heller.

Så står som ett frågetecken nu för i teorin ska det funka då den får luft, bränsle och gnista.

Så alla råd är välkomna just nu, snart dags för semester ju
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej allesammans

Kort beskrivning av förloppet: startar bilen och den går igång på direkten precis som den alltid har gjort i ur och skur. Backar den ca 20 meter och stänger sedan av den för att fylla vattentanken inför helgens tur. Sen när vi ska åka så vägrar den att starta den bara maler på när man vrider om nyckeln.

Har kollat så det finns gnista på alla fyra cylindrar.

Bytte tändstift de gamla var blöta så soppa måste komma fram.

Startgas hjälpte inte ett skvatt, sprayade direkt i förgasaren inte ett liv då heller.

Ställde bilen till dagen efter då jag tänkte att den kanske bara var genomsur. Men den startade inte igår heller.

Så står som ett frågetecken nu för i teorin ska det funka då den får luft, bränsle och gnista.

Så alla råd är välkomna just nu, snart dags för semester ju
Det kan vara lågfartsmunstycket som inte fungerar. Det sitter på sidan av förgasaren.
Det går en kabel till den. Kabeln kan lossnat. Mät att det är 12V, tändningen måste vara påslagen. Om inte kolla att alla säkringar är hela under handskfacket.
Det finns även en nyare variant av förgasare. Om du har en sån kolla att inga kablar har lossnat från förgasaren.
Det kan även var elkontakten mellan fördelaren och tändmodulen. Den är känslig för fukt. Standard fel på de här bilarna. Det kan även var glappt i kontakten, då får man böja lite på stiften. Jag har för mig att en kabel från tändmodulen går jordplinten bredvid startbatteriet. Den plinten brukar behöva en översyn. Också ett standardfel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kan vara lågfartsmunstycket som inte fungerar. Det sitter på sidan av förgasaren.
Det går en kabel till den. Kabeln kan lossnat. Mät att det är 12V, tändningen måste vara påslagen. Om inte kolla att alla säkringar är hela under handskfacket.
Det finns även en nyare variant av förgasare. Om du har en sån kolla att inga kablar har lossnat från förgasaren.
Det kan även var elkontakten mellan fördelaren och tändmodulen. Den är känslig för fukt. Standard fel på de här bilarna. Det kan även var glappt i kontakten, då får man böja lite på stiften. Jag har för mig att en kabel från tändmodulen går jordplinten bredvid startbatteriet. Den plinten brukar behöva en översyn. Också ett standardfel.

Bränsle får den ju tydligen, eftersom den inte startar med startgas heller, tippar jag på tändningsproblem.
 
Senast ändrad:

wilden

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
8018
Medlemskap
2024
Hej allesammans

Kort beskrivning av förloppet: startar bilen och den går igång på direkten precis som den alltid har gjort i ur och skur. Backar den ca 20 meter och stänger sedan av den för att fylla vattentanken inför helgens tur. Sen när vi ska åka så vägrar den att starta den bara maler på när man vrider om nyckeln.

Har kollat så det finns gnista på alla fyra cylindrar.

Bytte tändstift de gamla var blöta så soppa måste komma fram.

Startgas hjälpte inte ett skvatt, sprayade direkt i förgasaren inte ett liv då heller.

Ställde bilen till dagen efter då jag tänkte att den kanske bara var genomsur. Men den startade inte igår heller.

Så står som ett frågetecken nu för i teorin ska det funka då den får luft, bränsle och gnista.

Så alla råd är välkomna just nu, snart dags för semester ju
Kolla Tåndmodein
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem. Det visade sig att locket på automatshoken behövde ställas in. Prova med att dra igång bilen.
Du kan vara inne på rätt väg, då kan motorn bli sur.
Det fanns även en mer avancerad förgasare ett tag.
Länken, se inlägg 1 och 9.
Det går att söka på nätet på den typen av förgasare.
Den fanns även andra bilar än Ducato.
Franska personbilar. Det finns bra beskrivningar.
Luckan är på baksidan av förgasaren.

 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej allesammans

Kort beskrivning av förloppet: startar bilen och den går igång på direkten precis som den alltid har gjort i ur och skur. Backar den ca 20 meter och stänger sedan av den för att fylla vattentanken inför helgens tur. Sen när vi ska åka så vägrar den att starta den bara maler på när man vrider om nyckeln.

Har kollat så det finns gnista på alla fyra cylindrar.

Bytte tändstift de gamla var blöta så soppa måste komma fram.

Startgas hjälpte inte ett skvatt, sprayade direkt i förgasaren inte ett liv då heller.

Ställde bilen till dagen efter då jag tänkte att den kanske bara var genomsur. Men den startade inte igår heller.

Så står som ett frågetecken nu för i teorin ska det funka då den får luft, bränsle och gnista.

Så alla råd är välkomna just nu, snart dags för semester ju
Kanske hjälper.

 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Synd att TS inte ger något livstecken ifrån sig.
Det är spännande att få veta om bilen går eller inte.
Jag kan bara hålla med.
På Facebook är läget ett annat.
Det finns en grupp för skattebefriade fordon.
Än så länge är det 76 kommentarer, samma trådskapare och fråga som i HBK.
Bilen startar forfarande inte.
Jag har ännu inte blivit antagen i gruppen så mina inlägg syns inte där.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.274
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hmm. Synd att det skall ställas samma frågor när det borde vara
samma folk som försöker hjälpa.
Tråkigt att den fortfarande inte går.
Jag har inte ens FB och vägrar ansluta mej.
Trist när det är så. Hur som så är det ju jäkligt konstigt att den inte startar när det är gnista. Kom att tänka på att jag en gång hade en moped som vägrade starta men det visade sig att det var tändspolen som jäklades ändå, gnistan var helt enkelt för svag trots att den i mina ögon såg ok ut.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det finns flera standard fel på de bilarna som kan påverka tändningen.
Motorn kan vara svårstartad eller går inte alls. Motorn kan även gå sämre.
De här felen kan komma och gå.


Kontakten på kabeln mellan fördelaren och tändmodulen. När jag tog isär kontakten på min bil rann det vatten ur den. Det kan även vara glapp kontakt i den.
Även kontakten till tändmodulen, samma kabel. Ärjar igen och smuts.
Jordplinten bredvid startbatteriet, en kabel går till tändmodulen.
Gnistan kanske kan bli svagare pga jordfel.


För några år sen efter vinteruppställningen gick motorn på min bil knappt att starta.
Motorn dog även vid gaspådrag. Felet var att det drogs in tjuvluft mellan halvorna på förgasaren. Det räckte med att dra de sex skruvarna på ovansidan av förgasaren.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Trist när det är så. Hur som så är det ju jäkligt konstigt att den inte startar när det är gnista. Kom att tänka på att jag en gång hade en moped som vägrade starta men det visade sig att det var tändspolen som jäklades ändå, gnistan var helt enkelt för svag trots att den i mina ögon såg ok ut.
Att ha en bra synlig gnista har lurat många mekaniker.
Som Herbet säger så kan en massa saker orsaka dålig gnista när
bränsle/luftblandningen når stiftet och släcker gnistan och stiftet
blir surt.
Det kan även vara en kamrem som kuggat över men då brukar det hosta till ibland
vid startförsök.
Tillagt efter påpekande om att denna motor har kamkedja. Vilket jag vet att den har. :)
Texten skall vara att detta kan hända en motorn med kamrem. Denna motorn det handlar om i denna tråd har kamkedja
så sannolikheten att den kuggat över är liten men jag vet att det går på andra kamkedjemotorer men har ingen kunskap om det kan hända denna motor utan att värre saker händer i denna motor.
 
Senast ändrad:

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej allesammans

Kort beskrivning av förloppet: startar bilen och den går igång på direkten precis som den alltid har gjort i ur och skur. Backar den ca 20 meter och stänger sedan av den för att fylla vattentanken inför helgens tur. Sen när vi ska åka så vägrar den att starta den bara maler på när man vrider om nyckeln.

Har kollat så det finns gnista på alla fyra cylindrar.

Bytte tändstift de gamla var blöta så soppa måste komma fram.

Startgas hjälpte inte ett skvatt, sprayade direkt i förgasaren inte ett liv då heller.

Ställde bilen till dagen efter då jag tänkte att den kanske bara var genomsur. Men den startade inte igår heller.

Så står som ett frågetecken nu för i teorin ska det funka då den får luft, bränsle och gnista.

Så alla råd är välkomna just nu, snart dags för semester ju
Hej Alla svar du fått gäller att det är ett elfel. Jag har en teori ,Det är inte så att du tankat fel bränsle ?
Leffe
 
Toppen