• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Citroen c25 -91 Startar inte helt plötsligt

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Hej allesammans

Kort beskrivning av förloppet: startar bilen och den går igång på direkten precis som den alltid har gjort i ur och skur. Backar den ca 20 meter och stänger sedan av den för att fylla vattentanken inför helgens tur. Sen när vi ska åka så vägrar den att starta den bara maler på när man vrider om nyckeln.

Har kollat så det finns gnista på alla fyra cylindrar.

Bytte tändstift de gamla var blöta så soppa måste komma fram.

Startgas hjälpte inte ett skvatt, sprayade direkt i förgasaren inte ett liv då heller.

Ställde bilen till dagen efter då jag tänkte att den kanske bara var genomsur. Men den startade inte igår heller.

Så står som ett frågetecken nu för i teorin ska det funka då den får luft, bränsle och gnista.

Så alla råd är välkomna just nu, snart dags för semester ju
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Väntar med spänning men svar från någon som vet vad jag testa, hade hoppats på att få en tur i helgen men det ser ju lite mörkt ut med det just nu.

Spjället hade öppnat sig när motorn var varm så den biten funkar i alla fall.

Ooooja var ju lite dystert där ett tag och man gick i tankarna om att det var totalhaveri så man gick i tankarna om att behöva byta motor. Men nu gäller det bara att komma på varför den inte håller sig igång när den väl har startat. Dock finns det väl inga garantier på att den startar idag nu när den är kall igen. Har inte möjlighet att testa då den står några mil utanför stan
Det finns flera elektriska munstycken på din förgasare. Kolla att elanslutningarna är okej.
Minus till dom kan komma från jordplintarna som finns vid framskärmarna. En är placerad bredvid startbatteriet den andra på vänster skärm. Se över dom, standard fel på dom här bilarna.
Sen kan något munstycke vara trasigt eller kärva. De går säkert att ta loss.
Om munstyckena är av samma konstruktion som på de tidigare förgasarna så kan stiften kärva i dom. Ta loss och kolla. Var lite observant på eventuella packningar på dom.
Packningarna är säkert svåra att få tag på.

Har du dragit de sex skruvarna som är på toppen av förgasare. Risk för tjuvluft. Obs, dra inte hårt.

Det finns två kontakter till kablarna som går till munstyckena. Det kan vara smuts, ärg glapp eller fukt i dom. Ta isär och rengör.
 

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
:)
Alla andra har så bra ideer så jag väntar mest på att du skall kolla detta innan jag också utökar
listan om jag nu kommer på något.
Det är ju det lätt att kolla spjället.
Kul att den går igång iallafall.
Den som hjälpte mig med spjället använde en flat skruvmejsel. Spjället ska vara stängd vid kall motor. Den öppnar sig successivt när motorn blir varmare.
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Det finns flera elektriska munstycken på din förgasare. Kolla att elanslutningarna är okej.
Minus till dom kan komma från jordplintarna som finns vid framskärmarna. En är placerad bredvid startbatteriet den andra på vänster skärm. Se över dom, standard fel på dom här bilarna.
Sen kan något munstycke vara trasigt eller kärva. De går säkert att ta loss.
Om munstyckena är av samma konstruktion som på de tidigare förgasarna så kan stiften kärva i dom. Ta loss och kolla. Var lite observant på eventuella packningar på dom.
Packningarna är säkert svåra att få tag på.

Har du dragit de sex skruvarna som är på toppen av förgasare. Risk för tjuvluft. Obs, dra inte hårt.

Det finns två kontakter till kablarna som går till munstyckena. Det kan vara smuts, ärg glapp eller fukt i dom. Ta isär och rengör

Ska kolla på det i helgen även om jag redan vet att de tre magnetventilerna har 12v fram till sig då jag kollade det i torsdags med multimetern. Men har bara tagit bort den översta och den såg ut att vara som ny och gled fint in och ut. För jag har inte trott att de borde ha ändrat på sig bara för att motorn har blivit sur.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Går inte bilen på tomgång ens när den är varm?
Är den svårstartad både kall och varm?

Min cheva var svårstartad kall, sedan ojämn tomgång och dålig ork.
Det visade sig att chokespjället kärvade.
Ibland stängde det inte alls vid kallstart (svårstartad och ingen tomgång vid kall motor).
Ibland stängde den vid kallstart men öppnade inte igen (orolig tomgång och orkeslös).
Det löstes genom att spjället låstes i öppet läge och sedan får man dutta med gasen vid kallstart och hålla den med lite gas i någon minut.
Har haft så i nästan 20år nu så lösningen blev permanent :)
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Går inte bilen på tomgång ens när den är varm?
Är den svårstartad både kall och varm?

Min cheva var svårstartad kall, sedan ojämn tomgång och dålig ork.
Det visade sig att chokespjället kärvade.
Ibland stängde det inte alls vid kallstart (svårstartad och ingen tomgång vid kall motor).
Ibland stängde den vid kallstart men öppnade inte igen (orolig tomgång och orkeslös).
Det löstes genom att spjället låstes i öppet läge och sedan får man dutta med gasen vid kallstart och hålla den med lite gas i någon minut.
Har haft så i nästan 20år nu så lösningen blev permanent :)
Nix så fort jag släpper gasen så tvärdör motorn. Begriper inte varför den började bete sig så bara för att den blivit sur en gång
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nix så fort jag släpper gasen så tvärdör motorn. Begriper inte varför den började bete sig så bara för att den blivit sur en gång
Har du kollat att alla vacuum slangar är på plats.
På de äldre bilarna finns det tre stycken. Kan vara fler på din.
Från bromsservot till insuget.
Från fördelaren till insuget.
Från ventilkåpan till insuget. Vevhusventilation vid motorbroms. Smal slang.

Kolla gärna alla de andra två magnetventilerna.

Har du mekanisk eller elektrisk bränslepump.

Var det vid första starten efter vinteruppställningen när felet uppstod eller har du använt bilen tidigare.
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Har du kollat att alla vacuum slangar är på plats.
På de äldre bilarna finns det tre stycken. Kan vara fler på din.
Från bromsservot till insuget.
Från fördelaren till insuget.
Från ventilkåpan till insuget. Vevhusventilation vid motorbroms. Smal slang.

Kolla gärna alla de andra två magnetventilerna.

Har du mekanisk eller elektrisk bränslepump.

Var det vid första starten efter vinteruppställningen när felet uppstod eller har du använt bilen tidigare.
Har inte kollat något vakum men kan gör det imorgon. Och får kolla och ta bort de andra magnetventiler, har bara mätt så de har ström.

Rätt säker på att det mekanisk pump på den här bilen.

Har varit på fyra turer så totalt 60-70 mil den här våren och den har startat direkt varenda gång och gått som en klocka fram tills incidenten förra fredagen
 
Senast ändrad:

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Tråkigt att höra.
Synd att du bor ca30mil härifrån.
Hoppas det löser sig.
Nu har Citroen felsökt motorn men det vet inte heller vad felet kan vara, de får den att tända precis som jag fick men inte att gå på tomgång så nu är jag tillbaka på ruta ett igen.

Känns jäkligt hopplöst när en märkesverkstad inte kan fixat/hitta problemet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har Citroen felsökt motorn men det vet inte heller vad felet kan vara, de får den att tända precis som jag fick men inte att gå på tomgång så nu är jag tillbaka på ruta ett igen.

Känns jäkligt hopplöst när en märkesverkstad inte kan fixat/hitta problemet.

Sök en verkstad med en äldre mekaniker eller bilelektriker som är minst 55-60år, märkesverkstäder har fullt upp med alla senare modeller
och vet nästan inget om förgasarbilar. Inget OBD-Uttag, ingen diagnos!
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Sök en verkstad med en äldre mekaniker eller bilelektriker som är minst 55-60år, märkesverkstäder har fullt upp med alla senare modeller
och vet nästan inget om förgasarbilar. Inget OBD-Uttag, ingen diagnos!
De hade två mekaniker som hade jobbat där sedan mitten på 90-talet men de båda gick bet och Citroen ville inte felsöka mer så det blir för dyrt för mig

Det är ju inte så att Google säger så mycket om åldern på mekanikern som jobbar där när man letar runt och har inte koll på hur det ser ut i Norrköpingsområdet generellt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De hade två mekaniker som hade jobbat där sedan mitten på 90-talet men de båda gick bet och Citroen ville inte felsöka mer så det blir för dyrt för mig

Det är ju inte så att Google säger så mycket om åldern på mekanikern som jobbar där när man letar runt och har inte koll på hur det ser ut i Norrköpingsområdet generellt.

Då är förmodligen Google inte den rätta sökvägen, ring och fråga några mindre verkstäder så får du förmodligen en rekommendation!
Kanske någon här som vet? :)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Nu har Citroen felsökt motorn men det vet inte heller vad felet kan vara, de får den att tända precis som jag fick men inte att gå på tomgång så nu är jag tillbaka på ruta ett igen.

Känns jäkligt hopplöst när en märkesverkstad inte kan fixat/hitta problemet.
Som Montreal skrev så håller jag med men tråkigt att det inte löste sig.
Jag känner flera i denna krets här i stan. :) Leta efter en gammal firma. Det borde finnas flera som lagar och mekar med gamla
bilar i dina hemtrakter.
Det är ju nästan så att en som lagar gamla Volvobilar oftast kan laga en Citroen. Skillnaden på tekniken är inte jätte stor.
Om du inte hittar en gammal firma så fråga någon mekaniker om dom känner till någon. Ofta vet nybilsfirmorna vart dom finns
pga att det kan vara det du råkade ut för.
Unga tekniker som är upplärd på ny teknik men åker
240/940/740/v70 och skruvar hemma och har flera känningar
på mekar/ställen som vet mer om gamla bilar eller leta reda på en rostig gammal
jänkebil och bjud dom på en öl så skall du se att du hittar flera stycken.
Jag vet många som mekar hemma och kan fantastiskt mycket om det mesta.

Är soppan gammal?
Är luftfiltret gammalt och helt igentäppt?
Är det stopp i avgasröret? Borde inte sura motorn men det är ju bekant att en banan eller två får en motorn att gå dåligt
i allafall i filmer. Men annat stopp i avgassystemet gör att dom flesta motorer inte går som dom skall.

Börja med stiften. Dom säger det mesta av hur motorn går/mår.
Blir dessa blöta så kan det bero på två saker. Den får för mycket soppa eller dålig tändning.

Ta ett kompressionsprov. Det säger också en del om hur det är ställt med ventiler och kolvringar mm.
Glöm inte att ta ur säkringarna eller på annat sätt få tändningen avstängd innan komp-prov.
Tänk också på att gasspjället skall vara helt öppet under ett komp-prov.
Batteriet skall vara bra laddat så att jämn och lång körning på startmotorn kan göras.
Det är också bra att stänga av bränslet innan så att inte motorn suger in detta i cylindern och det sprutar
ur tändstiftshålen upp i dina ögon. Använd skyddsglasögon och handskar så är du skyddad.
Om det är bra kompression fortsätt här nedan. I annat fall så behövs mer felsökning på den mekaniska.

Stäng av bränsle tillförseln om du inte redan gjort detta. Försök få ur all soppa ur förgasaren.
Nu kan inte stiften bli sura. Testa med startgas. Går motorn igång?
Gör den det så kan det iallafall fortfarande vara dåligt tändning pga att startgasen lättare antänds.
Gå igenom förgasarens funktioner. Choke/gasspjäll/munstycken/tjuvluft/skruvar/muttrar/tomgångs system mmmm.
Det kan vara stopp i ett munstycket, luftningshål eller fel på flottörnivån eller munstycke/säte.

Det elektroniska tändsystemet är lite krångligare att felsöka på. Kolla alla kablar efter skador.
Mät upp spänningar och jordningar. Provbelasta matarledningar ( plus o minus) med en lampa på minst 21W.
Kolla så att givaren (om du har sådan) vid svänghjulskåpan sitter fast och att kabeln till den inte är skadad.

Nu fick jag slut på idéer och skrivkramp.
Jag har säkert glömt något jätte viktigt i denna text eller skrivit fel och så blir det när arbetsdagen tagit ut sin rätt.
Andra får gärna fylla på eller ändra som dom vill. :)
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Jag har ett tips till dig Kolla med Lindens bilelservice .Bangårdsgatan5 Norrköping 0706265305
Brorsan i norrköping hade problem med sin Suzuki Swift som plötsligt stannade ock sen inte startade Fick bogseras till Suzuki sen vidare till Lindens
Zuzuki i norrköping hittade inte felet utan dom rekomenderade Lindens vilken fixade det ( ps åk dit ock kolla dom har massor att göra )
Leffe
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har egentligen ingen idé men hade en Volvo 240 en gång med en "elektrisk" förgasare som bara jäklades, den förgasaren bytte jag till ngt helt mekaniskt, sedan gick f*nskapet.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Jag har ett tips till dig Kolla med Lindens bilelservice .Bangårdsgatan5 Norrköping 0706265305
Brorsan i norrköping hade problem med sin Suzuki Swift som plötsligt stannade ock sen inte startade Fick bogseras till Suzuki sen vidare till Lindens
Zuzuki i norrköping hittade inte felet utan dom rekomenderade Lindens vilken fixade det ( ps åk dit ock kolla dom har massor att göra )
Leffe

Svara
 
Toppen