• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Citroen c25 -91 Startar inte helt plötsligt

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Hej allesammans

Kort beskrivning av förloppet: startar bilen och den går igång på direkten precis som den alltid har gjort i ur och skur. Backar den ca 20 meter och stänger sedan av den för att fylla vattentanken inför helgens tur. Sen när vi ska åka så vägrar den att starta den bara maler på när man vrider om nyckeln.

Har kollat så det finns gnista på alla fyra cylindrar.

Bytte tändstift de gamla var blöta så soppa måste komma fram.

Startgas hjälpte inte ett skvatt, sprayade direkt i förgasaren inte ett liv då heller.

Ställde bilen till dagen efter då jag tänkte att den kanske bara var genomsur. Men den startade inte igår heller.

Så står som ett frågetecken nu för i teorin ska det funka då den får luft, bränsle och gnista.

Så alla råd är välkomna just nu, snart dags för semester ju
 

bråå

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
34297
Medlemskap
2022
Hade liknande fel på min, mät med en voltmeter mellan stift +15 och batteri - samt stift 1 och batteri -
bör vara ungefär batterispänning, gör samma mätning når startmotorn drar runt om inte är där spänningafall
nägonsrans mellan batteri till tandningslås vidare till säkring 9 eller 10 (sammankopplade) och tändspolen är
spänningen för låg fungerar inte tändmodulen och bilen startar inte.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nu har Citroen felsökt motorn men det vet inte heller vad felet kan vara, de får den att tända precis som jag fick men inte att gå på tomgång så nu är jag tillbaka på ruta ett igen.

Känns jäkligt hopplöst när en märkesverkstad inte kan fixat/hitta problemet.
Trist att inte hitta felet.
Det finns ju tre elektriska munstycken som ger en del att att fundera över.
Är de magnetventiler för tomgång, lågfart och övre registret. Ersätter de fasta munstycken, tex huvudmunstycket. Hur är det tänkt att de ska fungera och vad styr dom. Eller är de en variant av insprutning, spridare.

Kolla om det sitter en lambdasensor på avgassystemet, långsökt eller inte. Kan vara värt att kolla upp. Kolla även om det finns en lägesgivare på vevaxeln.

Vad jag vet finns det en flottör i din förgasare. Den kan vara trasig, även nålventilen kan krångla. Då kan förgasaren flöda. Det finns ett test som du kan göra för att eventuellt få bort smuts från nålventilen. Starta motorn, gasa lite. Kläm ihop bränsleslangen till motorn
börja hacka, släpp slangen.

Om det finns någon variant av ECU (motorstyrning) kan du testa att koppla bort startbatteriet en stund, Norsk reset.

Kolla med Misab om de kan få fram någon information om din förgasare.
Dom håller till i Göteborg. De håller på med förgasare.
misab.se
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det finns en annan tråd om samma sak. Också en TBIA förgasare.
Där har Pålle skrivit att det kan vara ett system som heter TBI styrning.



 
Toppen