• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Solex TBIA 34

bråå

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
34297
Medlemskap
2022
Hej!
Har en Hobby 600 1990 byggd på Fiat Ducati chassi, med 170D motor,efter renovering av säkringshållaren fungerar inte tomgången
kan eventuellt bero på att jag kopplat någon av kablarna fel på säkringshällarnas stift. Finns det någon som har kopplingsschema som visar
elinkopplingen till förgasaren Solex TBIA 34 och styrbox till denna.

bråå
 

bråå

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
34297
Medlemskap
2022
Tack för chemat, tyvärr verkar det vara till tidigare årsmodeller med bara en kabel till tomgångaavstängning,
min har fem som jag inte vet funktionen på.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej!
Har en Hobby 600 1990 byggd på Fiat Ducati chassi, med 170D motor,efter renovering av säkringshållaren fungerar inte tomgången
kan eventuellt bero på att jag kopplat någon av kablarna fel på säkringshällarnas stift. Finns det någon som har kopplingsschema som visar
elinkopplingen till förgasaren Solex TBIA 34 och styrbox till denna.

bråå
Kan du lägga in lite bilder på både förgasaren och tillhörande styrbox.

Det finns en annan tråda som handlar om samma problem som du har med tomgången.
Den bilen har också en Solex 34 TBIA förgasare.


 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hmm... Namnet på förgasaren väcker minnen från TBI-systemen, även kallat centralinsprutning, dessa var vanliga på USA v8'or på 80-90-talet.
De kunde ha en tomgång som ifall man kopplade ur startbatteriet tappade minnet, då hade man ibland ingen tomgång vid start, lösningen då var att åka omkring och hålla liv i motorn tills den lärde sig att hålla tomgången själv, räckte oftast med några varv runt kvarteret.
Kanske detta var en dålig killgissning (?)

 

bråå

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
34297
Medlemskap
2022
Hittade styrboxen sittre under instrumentbrädan på passagerarsidan. Nu behöver jag ett kopplingsschema som visar ledningarna
mellan förgasaren och styrboxen, Solex 18211 001. Hopps någon kan hjälpa mig med detta.
Bifogar bilder på förgasare och styrboxx.
Ps. Har ingen spänning på styrboxens utgångar till de tre magnetventilerna på förgasaren,
Styrboxen vet jag tyärr inte var den sitter, måste finnas tycker jag,skall försöka ta litr bilder på förgasaren i morgon
 

Bilagor

  • 20220623_103004 (3).jpg
    20220623_103004 (3).jpg
    2 MB · Visningar: 41
  • 20220622_105849.jpg
    20220622_105849.jpg
    1,4 MB · Visningar: 41
  • 20220622_103153.jpg
    20220622_103153.jpg
    1,4 MB · Visningar: 41

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Där ser man, det satt en styrbox i de bilarna med TBIA förgasarna.
Jag hade det på känn.
Du kan testa att försöka få kontakt med trådskaparen som har ett liknande fel som du har. Lite bilder på säkringsboxen och kablage från den bilen kanske kan hjälpa dig, även trådskaparen. Styrboxen kanske strular på den bilen, eller kablage.

Har du öppnat styrboxen. Det kan ju eventuellt sitta någon säkring i den.
Har du mätt att det är ström fram till boxen.
 

bråå

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
34297
Medlemskap
2022
Har inte öppnat boxen, nitad ihop får borra ut nitana,finns en röd ganska grov kabel med 12V till boxen
kan finnas fler matningar därav behovet av kopplingsschema,
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har inte öppnat boxen, nitad ihop får borra ut nitana,finns en röd ganska grov kabel med 12V till boxen
kan finnas fler matningar därav behovet av kopplingsschema,
Glömde lägga in länken.

 

bråå

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
34297
Medlemskap
2022
Har fortfarande inte fått ordning på bilen, om jag kopplar 12V från batteriet på timgångs avstängningsmunstyckets magnet fungerar tomgången
lite ojämt men motorn går. Jag får fortfarande inte ut några spänningar från styrboxen, någon som vet var lambda sondrn skall koppla in, eller hur
TIBA förgasaren fungerar, har goglat men hittar ingen information om den
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vet inte så mycket om den här förgasaren tyvärr, men har bara några funderingar.
Har inte de där bilarna med "elförgasaren" en "vanlig" mekanisk bränslepump. Om det är TBI så borde det vara svårt att hålla jämnt, bra och tillräckligt bränsletryck med en mekanisk pump men det kanske funkar. Sedan fattas det väl info till boxen om att motorn snurrar och hur fort den snurrar för att få rätt bränslemängd.

Vet inte alls tyvärr, men har du en lambdasond monterad original i avgassystemet??? och i så fall, är inte förgasaren en nästan vanlig förgasare, och suger bensin ur huvudmunstycket med vakuumet/flödet av luft som alla andra, men med hjälp av lambdasonden och lite nålar och elektronik i förgasaren så finjusterar boxen munstyckena så avgasvärdena blir på en bra nivå i stället för fasta munstycken som ger bensin ur ett givet borrat hål hela tiden.
Det ger ju inte mer ström ut till din döda förgasare men om viss info in till boxen saknas ex. lambda, så kanske den inte vill ge något ut till solenoiderna.
Som sagt bara en fundering utan att veta.

Jag har nyligen fått info om att de här bilarna funkar ok. med en vanlig original förgasare i stället för den här.

Det verkar tyvärr inte finnas eftermarknadssatser med nya grejer till Peugeotmotorn om man inte hittar en beg. original. Men det finns en komplett Weberförgasarsats med allt som behövs till Ford Transiterna med 2L Sierramotorerna som skall passa, men man behöver kanske ändra på adapter till satsen. Kanske även någon justering av munstycken, men borde nog ändå stämma rätt bra från början. Vet tyvärr inte om det skulle höja förbrukningen för din elförgasare borde väl ge bara lagom med bensin när den funkar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har fortfarande inte fått ordning på bilen, om jag kopplar 12V från batteriet på timgångs avstängningsmunstyckets magnet fungerar tomgången
lite ojämt men motorn går. Jag får fortfarande inte ut några spänningar från styrboxen, någon som vet var lambda sondrn skall koppla in, eller hur
TIBA förgasaren fungerar, har goglat men hittar ingen information om den
Ta lite bilder på säkringshållarens undersida. Någon kabel kan ha lossnat.
Eller glappar.

Fungerar allt annat på bilen efter renoveringen av säkringshållaren.
Det är troligt att säkringen som matar styrboxen går till flera saker.
Om något annat inte fungerar är det lite lättare att lokalisera felet.

Har du kollat jordplinten på höger sida inne i kupén på passagerare sidan.

Matnings kabeln + ( även - ) till styrboxen kan mycket väl gå ifrån en fördelningsplint i närheten av säkringshållaren. Kabeln kan ha lossnat. Du har hållit på bland kablarna.

Lyser lampan i handskfacket.Jag har för mig att lågfartsmunstycket till de gamla förgasarna fick matningen från samma säkring som går till lampan i handskfacket.
Kanske likadant på din bil men går till styrboxen istället.
 

bråå

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
34297
Medlemskap
2022
Hej, vet inte så mycket om den här förgasaren tyvärr, men har bara några funderingar.
Har inte de där bilarna med "elförgasaren" en "vanlig" mekanisk bränslepump. Om det är TBI så borde det vara svårt att hålla jämnt, bra och tillräckligt bränsletryck med en mekanisk pump men det kanske funkar. Sedan fattas det väl info till boxen om att motorn snurrar och hur fort den snurrar för att få rätt bränslemängd.

Vet inte alls tyvärr, men har du en lambdasond monterad original i avgassystemet??? och i så fall, är inte förgasaren en nästan vanlig förgasare, och suger bensin ur huvudmunstycket med vakuumet/flödet av luft som alla andra, men med hjälp av lambdasonden och lite nålar och elektronik i förgasaren så finjusterar boxen munstyckena så avgasvärdena blir på en bra nivå i stället för fasta munstycken som ger bensin ur ett givet borrat hål hela tiden.
Det ger ju inte mer ström ut till din döda förgasare men om viss info in till boxen saknas ex. lambda, så kanske den inte vill ge något ut till solenoiderna.
Som sagt bara en fundering utan att veta.

Jag har nyligen fått info om att de här bilarna funkar ok. med en vanlig original förgasare i stället för den här.

Det verkar tyvärr inte finnas eftermarknadssatser med nya grejer till Peugeotmotorn om man inte hittar en beg. original. Men det finns en komplett Weberförgasarsats med allt som behövs till Ford Transiterna med 2L Sierramotorerna som skall passa, men man behöver kanske ändra på adapter till satsen. Kanske även någon justering av munstycken, men borde nog ändå stämma rätt bra från början. Vet tyvärr inte om det skulle höja förbrukningen för din elförgasare borde väl ge bara lagom med bensin när den funkar.

M.v.h. JANKRO.
Har kollat två kontakter på styrboxen och hittat tre kablar till tre elektromagneter på förgasaren, tre kablar till något som jag tror är en
gasspjälls läges givare, två kablar som är 12V matningar, fyra kablar misstänker jag går till lamdasonden (sittre på grenröret precis
innan katalysatorn) har inte kunnat ringa kablarna utan att sticka i sladdarna, får väl göra det för när jag motståndsmäter på styrboxens kontakt
är det inget motstånd mellan kablarna bör väl vara c:a 20 ohm mellan två kablar (om det är rätt kablar till lamdan).
Finns nog någon mer sladd som jag inte har kunnat följa.
 
Toppen