• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Checklista före avfärd

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Och så kanske det här:
Vi som inte har instegstrappa att fälla in kanske har en liten lös pall av plast eller metall. En sån har jag glömt ett par gånger.
Dessutom om du fyller på färskvatten och lägger färskvattenlocket tex vid fotsteget på förarsidan, sätt tillbaka locket efter påfyllnad! Jag körde från Falun med nycklar och lock på fotsteget. När jag upptäckte misstaget var allt borta. Såklart
Pallen är ju utmärkt, vi har glömt ett par. Nyckel till vattenlocket har vi i nyckelknippan till bilen.
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Jag vet jag får mothugg nu, men att stänga av gasolen är direkt livsviktigt om det skulle ske en olycka.
Nu vet jag att en del klagar om att kylen inte går bra nog på 12V och att det är ofarligt, "för det har ju aldrig hänt något"!
Men de flesta jag känner gör det!
Bilar exploderar inte som de gör i filmer. men med gasolsystemet igång är chansen större att man kan få en "action-explosion" vid en olycka som träffar "fel del" på husbilen.
Även om det finns olika säkerhetsdetaljer i systemet är en stängd flaska alltid säkrast.

Hata mig inte som skriver detta :cool:, men tänk bara "worst case scenario". Så förstår ni vad jag menar, hoppas jag.

Ha en underbar helg allesamman!!!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vår checklista sitter väl synlig på kylskåpsdörren (Whiteboard magnetplatta) som läses noga innan varje avfärd. Listan innehåller i stort sätt mycket av det som nämnts tidigare plus nedtagning av den rörliga solcellspanelen, borkoppling av dricks-vattenslangen samt slangen för spolning av gråvatten/svartvatten tanken.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Som värnpliktig i norrbotten fick man lära sig i tidigt skede att man gör kontrollerna i ett varv, innan man åker iväg.
Övrigt räknades som packning.

Lägg gärna någon minut på motorutrymmet, kontrollera vätskenivåer, leta efter läckage mm.
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Samma här. Vi använder sådan som Du och skriver i varje rad egentligen 2 saker så att allt som ska kollas ryms i dessa 10 rader. De som är viktigaste är skrivna med röd penna, viktiga med blå och minst viktiga med grön penna (det som vi kollar i motorrummet efter längre körsträcka eller längre tids uppehåll).
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag börjar alltid med utsidan av bilen, typ 230, luckor osv och avslutar inomhus med telefon/kamera på plats. Sen är bilarna olika och vad vi kollar
 

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
här har ni en till som har en förmåga att nästan alltid glömma att regla lådorna i köksdelen så när man kommer till en högersväng i högre hastighet än 20 km så far dom ut med en smäll. Som tur är så har dom inte gått sönder ännu. Men någon liten stege har man backat över. har haft husbil sedan 2017 så om ytterligare 7 år kanske man kommer ihåg allt innan avfärd.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Förlåt, men kan inte hålla mig! Har kört med husbil sedan sent 80-tal och med råge uppnått "senilåldern" men aldrig att jag behövt någon lista för att parera mot eventuella "tankeluckor" inför avfärd och liknande. Som jag ser det faller det mesta, med god marginal, inom den naturliga gräns för vad en någorlunda van husbilsresenär/-ägare förmår att parera med erfarenhet och sunt förnuft. Kan i och för sig förstå att en lista av ovan relaterad art kan vara till gagn för helt nya husbilsresenärer/-ägare, men för mera erfarna husbilsägare/-resenäreri likhet med mig, ter sig en lista av ovanstående art närmast i ett löjeväckande skimmer och en sak som helt faller utanför ett naturligt handhavande av fordonet.
Vill sedan säga att jag helt håller med om vad exempelvis Sciron skriver gällande gasolen, även om det borde vara en självklarhet för alla husbilsägare.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Förlåt, men kan inte hålla mig! Har kört med husbil sedan sent 80-tal och med råge uppnått "senilåldern" men aldrig att jag behövt någon lista för att parera mot eventuella "tankeluckor" inför avfärd och liknande. Som jag ser det faller det mesta, med god marginal, inom den naturliga gräns för vad en någorlunda van husbilsresenär/-ägare förmår att parera med erfarenhet och sunt förnuft. Kan i och för sig förstå att en lista av ovan relaterad art kan vara till gagn för helt nya husbilsresenärer/-ägare, men för mera erfarna husbilsägare/-resenäreri likhet med mig, ter sig en lista av ovanstående art närmast i ett löjeväckande skimmer och en sak som helt faller utanför ett naturligt handhavande av fordonet.
Vill sedan säga att jag helt håller med om vad exempelvis Sciron skriver gällande gasolen, även om det borde vara en självklarhet för alla husbilsägare.
Hej Hymer. Jag har också kört sedan 80-talet och har inga som helst problem att verka löjeväckande, eller falla utanför din tankeram. En tankeram som i mitt perspektiv är väldigt begränsande, framförallt mot din omgivning. Men jag mår bra av mina checklistor! Men jag, till skillnad från dig, har aldrig ansett mig som något föredöme. Jag har mina fel och brister. Det är ju skönt att du slipper dem! Sedan håller jag definitivt inte med dig gällande gasolen. Gammalt negtivt resonemang. Craschsensor och avbrottsventil säkerställer gasoldrift under färd och säker avstängning vid katastrof. Då finns det andra funktioner i bränsleförsörjningen som är minst lika riskabla.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Hej Hymer. Jag har också kört sedan 80-talet och har inga som helst problem att verka löjeväckande, eller falla utanför din tankeram. En tankeram som i mitt perspektiv är väldigt begränsande, framförallt mot din omgivning. Men jag mår bra av mina checklistor! Men jag, till skillnad från dig, har aldrig ansett mig som något föredöme. Jag har mina fel och brister. Det är ju skönt att du slipper dem! Sedan håller jag definitivt inte med dig gällande gasolen. Gammalt negtivt resonemang. Craschsensor och avbrottsventil säkerställer gasoldrift under färd och säker avstängning vid katastrof. Då finns det andra funktioner i bränsleförsörjningen som är minst lika riskabla.
Naturligtvis förstår jag att att vi tänker olika, men att kalla mina åsikter "löjeväckande" och skulle uppvisa ett begränsat perspektiv gentemot min omgivning är i mina ögon en tolkning som jag anser vara en aning övermaga. Och det där med begreppet "föredöme" får stå för dig. Själv har jag aldrig ansett mig uppnå en slik status. Jag har också en mängd fel och brister, men med en så enkel sak som att se till att allt är på plats vid avresa med husbilen har jag ärligt talat aldrig betraktat som ett problem vars dignitet krävt en "lista" för att kunna åtgärdas. Möjligen, som jag också antyder i min replik, beroende på min mångåriga erfarenhet.
Sedan, vad gäller gasolen: Det är långt ifrån alla husbilar som är utrustade med "craschsensor" eller "avbrottsventil" som fixar ett avbrott vid en katastrof. Själv äger jag en husbil från 2005 och mig veterligen är den inte utrustad med en sådan funktion. Rätta mig om jag har fel. Detta sagt med en svag rodnad, då jag sannerligen inte ser mig själv som någon tekniskt geni. Snarare är nog sanningen det motsatta. Men det är ju inte det denna replik handlar om. Däremot ser jag mig själv som en ytterst erfaren husbilsresenär (och användare) och som utifrån detta konstaterande finner det ytterst förvånande (om man nu inte är en ren nybörjare) att man vid avresa från en plats måste använda sig av en "punktad" lista för erinra sig allt som som måste åtgärdas/kontrolleras före avfärd. Än en gång förlåt, men för mig ser jag de flesta av dessa punkter så självklara att jag inte behöver påminnas om dess existens.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ok. Du förstår bevisligen inte vilket budskap du sprider. Så här skrev du och det reagerade jag på.
"men för mera erfarna husbilsägare/-resenäreri likhet med mig, ter sig en lista av ovanstående art närmast i ett löjeväckande skimmer"

Det reagerade jag på. Sen, om du har det minsta självkritik, kan du gå tillbaka på din text och förstå vad jag reagerade på.

Sen respekterar jag din brist på teknisk kompetens gällande gasolförsörjning under färd. Men då ska du kanske inte råda andra
"det borde vara en självklarhet för alla" gällande gasolförsörjning.

Sen är det underbart för dig att du inte behöver påminnas om alla andra förhållande kring avresa som vi andra behöver en lista för. Grattis!
 
Senast ändrad:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Hej Hymer. Om du inte har bytt gasol regulator/er på din bil sedan 2005 så rekommenderar jag att du gör det. Tillverkarna av sådana anser att de bör bytas efter 10 år då membranen i dom åldras , vilket kan resultera i felaktig funktion och risk för olycka. I samband med bytet så kan du installera crashcensor och slangbrottsventiler så får du en säker gasol installation. Detta sagt i all välmening.
Mvh / Roland
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Naturligtvis förstår jag att att vi tänker olika, men att kalla mina åsikter "löjeväckande" och skulle uppvisa ett begränsat perspektiv gentemot min omgivning är i mina ögon en tolkning som jag anser vara en aning övermaga. Och det där med begreppet "föredöme" får stå för dig. Själv har jag aldrig ansett mig uppnå en slik status. Jag har också en mängd fel och brister, men med en så enkel sak som att se till att allt är på plats vid avresa med husbilen har jag ärligt talat aldrig betraktat som ett problem vars dignitet krävt en "lista" för att kunna åtgärdas. Möjligen, som jag också antyder i min replik, beroende på min mångåriga erfarenhet.
Sedan, vad gäller gasolen: Det är långt ifrån alla husbilar som är utrustade med "craschsensor" eller "avbrottsventil" som fixar ett avbrott vid en katastrof. Själv äger jag en husbil från 2005 och mig veterligen är den inte utrustad med en sådan funktion. Rätta mig om jag har fel. Detta sagt med en svag rodnad, då jag sannerligen inte ser mig själv som någon tekniskt geni. Snarare är nog sanningen det motsatta. Men det är ju inte det denna replik handlar om. Däremot ser jag mig själv som en ytterst erfaren husbilsresenär (och användare) och som utifrån detta konstaterande finner det ytterst förvånande (om man nu inte är en ren nybörjare) att man vid avresa från en plats måste använda sig av en "punktad" lista för erinra sig allt som som måste åtgärdas/kontrolleras före avfärd. Än en gång förlåt, men för mig ser jag de flesta av dessa punkter så självklara att jag inte behöver påminnas om dess existens.

Jag har också en husbil från 2005, den var 9år när jag köpte den, den saknade då slangbrottsventiler, när bilen var 11år så bytte jag ut duocontrolen med cs till helt ny, samt samtliga gasolslangar och monterade filter, rekommendationen är 10år. Med denna utrustning är det ok att färdas med öppna gasolflaskor/tankar.
Så är du nu så erfaren så lär du också ha bytt ut denna utrustning på din gamla husbil när den var 10år, eller?
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Naturligtvis förstår jag att att vi tänker olika, men att kalla mina åsikter "löjeväckande" och skulle uppvisa ett begränsat perspektiv gentemot min omgivning är i mina ögon en tolkning som jag anser vara en aning övermaga. Och det där med begreppet "föredöme" får stå för dig. Själv har jag aldrig ansett mig uppnå en slik status. Jag har också en mängd fel och brister, men med en så enkel sak som att se till att allt är på plats vid avresa med husbilen har jag ärligt talat aldrig betraktat som ett problem vars dignitet krävt en "lista" för att kunna åtgärdas. Möjligen, som jag också antyder i min replik, beroende på min mångåriga erfarenhet.
Sedan, vad gäller gasolen: Det är långt ifrån alla husbilar som är utrustade med "craschsensor" eller "avbrottsventil" som fixar ett avbrott vid en katastrof. Själv äger jag en husbil från 2005 och mig veterligen är den inte utrustad med en sådan funktion. Rätta mig om jag har fel. Detta sagt med en svag rodnad, då jag sannerligen inte ser mig själv som någon tekniskt geni. Snarare är nog sanningen det motsatta. Men det är ju inte det denna replik handlar om. Däremot ser jag mig själv som en ytterst erfaren husbilsresenär (och användare) och som utifrån detta konstaterande finner det ytterst förvånande (om man nu inte är en ren nybörjare) att man vid avresa från en plats måste använda sig av en "punktad" lista för erinra sig allt som som måste åtgärdas/kontrolleras före avfärd. Än en gång förlåt, men för mig ser jag de flesta av dessa punkter så självklara att jag inte behöver påminnas om dess existens.
Men med din erfarenhet så måste du ju rimligen veta om din bil är utrustad med slangbrottsventil och crash-sensor. Jag som bara ägt husbil i drygt 1år vet varenda pinal i bilen, vart dom sitter och hur dom fungerar.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Men med din erfarenhet så måste du ju rimligen veta om din bil är utrustad med slangbrottsventil och crash-sensor. Jag som bara ägt husbil i drygt 1år vet varenda pinal i bilen, vart dom sitter och hur dom fungerar.
Men va!!

Bara haft den 1 år! Men guuuu vad duktig du är. Måste säga att jag är sjukt imponerad.

Själv har jag haft husbilar i 6 år. Fortfarande tillhör jag gruppen som glömmer låsa lådor i köket när det är dags att åka
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Hej Hymer. Om du inte har bytt gasol regulator/er på din bil sedan 2005 så rekommenderar jag att du gör det. Tillverkarna av sådana anser att de bör bytas efter 10 år då membranen i dom åldras , vilket kan resultera i felaktig funktion och risk för olycka. I samband med bytet så kan du installera crashcensor och slangbrottsventiler så får du en säker gasol installation. Detta sagt i all välmening.
Mvh / Roland
Hej Hymer. Om du inte har bytt gasol regulator/er på din bil sedan 2005 så rekommenderar jag att du gör det. Tillverkarna av sådana anser att de bör bytas efter 10 år då membranen i dom åldras , vilket kan resultera i felaktig funktion och risk för olycka. I samband med bytet så kan du installera crashcensor och slangbrottsventiler så får du en säker gasol installation. Detta sagt i all välmening.
Mvh / Roland
Stort tack för tipset, Roland! Så fort bilen kommer ut ur vinteridet ska jag följa ditt råd.
Mvh Staffan
 
Toppen