• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Checklista före avfärd

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Jag har också en husbil från 2005, den var 9år när jag köpte den, den saknade då slangbrottsventiler, när bilen var 11år så bytte jag ut duocontrolen med cs till helt ny, samt samtliga gasolslangar och monterade filter, rekommendationen är 10år. Med denna utrustning är det ok att färdas med öppna gasolflaskor/tankar.
Så är du nu så erfaren så lär du också ha bytt ut denna utrustning på din gamla husbil när den var 10år, eller?
Hej Peter! Slangarna har jag bytt på märkesverkstad, men i övrigt inte gjort några förändringar. Kan tyckas konstigt att inte märkesverkstaden påpekade de byten som du rekommenderar när jag hade bilen på plats.
Mvh Staffan
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Men med din erfarenhet så måste du ju rimligen veta om din bil är utrustad med slangbrottsventil och crash-sensor. Jag som bara ägt husbil i drygt 1år vet varenda pinal i bilen, vart dom sitter och hur dom fungerar.
Förlåt, men jag anser inte att jag måste veta om min bil är utrustad med slangbrottsventil, crach-sensor eller för den del var alla pinalerna i bilen och fungerar. Husbilen är för mig en möjlighet för att möjliggöra resor till en någorlunda hyfsad ekonomisk insats. Vilket jag också till fullo utnyttjat genom åren. Bland annat med den bil vars gasolanslutningar just blivit aktualiserade. Kan också nämna att jag ägt bilen sedan den var ny. Så reserfarenhet har jag så det räcker och blir över, medan mina tekniska erfarenheter är av den motsatta arten och vars eventuella problem alltid överlåtits till märkesverkstäder.
Mvh Staffan
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Ok. Du förstår bevisligen inte vilket budskap du sprider. Så här skrev du och det reagerade jag på.
"men för mera erfarna husbilsägare/-resenäreri likhet med mig, ter sig en lista av ovanstående art närmast i ett löjeväckande skimmer"

Det reagerade jag på. Sen, om du har det mesta självkritik, kan du gå tillbaka på din text och förstå vad jag reagerade på.

Sen respekterar jag din brist på teknisk kompetens gällande gasolförsörjning under färd. Men då ska du kanske inte råda andra
"det borde vara en självklarhet för alla" gällande gasolförsörjning.

Sen är det underbart för dig att du inte behöver påminnas om alla andra förhållande kring avresa som vi andra behöver en lista för. Grattis!
Ok. Du förstår bevisligen inte vilket budskap du sprider. Så här skrev du och det reagerade jag på.
"men för mera erfarna husbilsägare/-resenäreri likhet med mig, ter sig en lista av ovanstående art närmast i ett löjeväckande skimmer"

Det reagerade jag på. Sen, om du har det mesta självkritik, kan du gå tillbaka på din text och förstå vad jag reagerade på.

Sen respekterar jag din brist på teknisk kompetens gällande gasolförsörjning under färd. Men då ska du kanske inte råda andra
"det borde vara en självklarhet för alla" gällande gasolförsörjning.

Sen är det underbart för dig att du inte behöver påminnas om alla andra förhållande kring avresa som vi andra behöver en lista för. Grattis!
Hej Krinil! Jag förstår vad du menar och kan oförbehållsamt erkänna att det jag skrev var en aning tillspetsat och kan tas illa upp. Ska försöka formulera mig bättre i framtiden. Sedan anser jag att jag lever ett underbart liv - dock inte enbart beroende på att jag klarar mig utan en minneslista vid avfärd med husbilen.
Ha dé bra!
Staffan
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
339
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Förlåt, men kan inte hålla mig! Har kört med husbil sedan sent 80-tal och med råge uppnått "senilåldern" men aldrig att jag behövt någon lista för att parera mot eventuella "tankeluckor" inför avfärd och liknande. Som jag ser det faller det mesta, med god marginal, inom den naturliga gräns för vad en någorlunda van husbilsresenär/-ägare förmår att parera med erfarenhet och sunt förnuft. Kan i och för sig förstå att en lista av ovan relaterad art kan vara till gagn för helt nya husbilsresenärer/-ägare, men för mera erfarna husbilsägare/-resenäreri likhet med mig, ter sig en lista av ovanstående art närmast i ett löjeväckande skimmer och en sak som helt faller utanför ett naturligt handhavande av fordonet.
Vill sedan säga att jag helt håller med om vad exempelvis Sciron skriver gällande gasolen, även om det borde vara en självklarhet för alla husbilsägare.
Jag förstår tyvärr inte ditt resonemang, varför lägga sig i tråden om du inte behöver en lista? Varför inte låta oss som tycker att det är en bra sak att ha få utveckla en sådan, utan att du klankar ner på vårt kunnande och minne. Vill påminna dig om att många yrken som kräver relativt hög utbildning ex flygkapten också kräver att checklistan fylls i innan avfärd oavsett hur många flygtimmar nämnda person har bakom sig.
Hälsningar
Peter
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Jag förstår tyvärr inte ditt resonemang, varför lägga sig i tråden om du inte behöver en lista? Varför inte låta oss som tycker att det är en bra sak att ha få utveckla en sådan, utan att du klankar ner på vårt kunnande och minne. Vill påminna dig om att många yrken som kräver relativt hög utbildning ex flygkapten också kräver att checklistan fylls i innan avfärd oavsett hur många flygtimmar nämnda person har bakom sig.
Hälsningar
Peter
Hej Peter! Som jag tidigare svarat Krinil så erkänner jag att min text kan ses som provocerande för många som anser sig behöva en minneslista vid avfärd. Varför jag skrev texten? Jo, helt enkelt för att jag blev så förvånad över behovet av en minneslista. Min avsikt har aldrig varit att "klanka ner på andras brist på kunnande och minne", det sistnämnda för övrigt en sak som väl drabbar oss alla i takt med stigande ålder. Dock, för mig och min fru, utifrån vårt drygt 35-åriga erfarenhet av husbilsresande, har vi aldrig ansett oss behöva en minneslista inför avfärd med husbilen efter en övernattning. Vi har checkat av de saker som behöver checkas av och sedan åkt. Vilka de är lär man sig snart och tar högst någon minut. Visst, det har hänt att en kökslåda inte varit körd i botten och spärrad vid avfärden - för att sedan fara ut under färden, men so what? En annan sak kan vara när husbilen efter vinterförvaringen återigen ska utrustas inför kommande resor - med allt vad det innebär
Hälsningar
Staffan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Peter! Slangarna har jag bytt på märkesverkstad, men i övrigt inte gjort några förändringar. Kan tyckas konstigt att inte märkesverkstaden påpekade de byten som du rekommenderar när jag hade bilen på plats.
Mvh Staffan
Ja det kan man tycka, speciellt när det handlar om gasol, jag misstänker att alla verkstäder känner inte till detta. Det är mycket man ska ha koll på om sin husbil, det tog mej 2år att få fram detta. Har du inte CS= KrockSensor i din gasol regulator så skulle jag rekommendera dej att byta till det, då kan du använda gasolen under färd.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja det kan man tycka, speciellt när det handlar om gasol, jag misstänker att alla verkstäder känner inte till detta. Det är mycket man ska ha koll på om sin husbil, det tog mej 2år att få fram detta. Har du inte CS= KrockSensor i din gasol regulator så skulle jag rekommendera dej att byta till det, då kan du använda gasolen under färd.
I Sverige är det tillåtet med äldre bilar att åka utan slangbrottsventiler o krocksensorer.

Sen att det inte är det ultimata säkerhetsmässigt är en annan sak..
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Men va!!

Bara haft den 1 år! Men guuuu vad duktig du är. Måste säga att jag är sjukt imponerad.

Själv har jag haft husbilar i 6 år. Fortfarande tillhör jag gruppen som glömmer låsa lådor i köket när det är dags att åka
Fast nu svarade jag på slangbrottsventil och crash-sensor dvs funktion av utrustning i husbil och inget annat. Jag kommer garanterat att glömma något jag med men jag har koll på utrustningen och hur den fungerar. Rätt värdelöst att göra säkerhetskontroller om man inte vet vad man ska kolla efter.
 
Toppen