• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Checklista före avfärd

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Funderar lite på att göra en lättöverskådlig checklista på vad som ska kollas för att undvika skador på eget och andras fordon. Mina tankar är att det ska vara lätt för framförallt nya husbils och husvagnsägare.

Mina förslag är:

- Fälla in markis.
- Fälla in fotsteg/instegstrappa.
- Veva in/dra upp stödben.
- Stänga lastluckor.
- Stänga takluckor.
- Stänga fönster.
- Koppla loss elsladd.
- Stänga och säkra luckor/dörrar inne i bilen.
- Gå ett varv runt bilen innan avfärd.

Har vi något mer som kan vara viktigt att tänka på för att undgå att skada sin egen eller andras fordon?

Att tömma toalett och fylla på vatten samt allt annat som bara kan skapa irritation för en själv kan vi bortse ifrån. Det gäller bara sådant som kan orsaka skador på fordon och omgivning.

Det som tillkommit:

- Ta ner TV/parabolantenn ev uppfällbara solpaneler
- Nivåklotsar hjul
- Lucka elintag
- Säkra cyklar
- Fälla ner glaslocket till spis.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har haft följande checklistor länge. Fortfarande, efter 35 år, kollar jag genom listorna, särskilt vid avfärd. Lik förbannat har jag backat in i en låg gren med MaxxFan uppe. :cool: Gick dock bra.



ANKOMST
  • Bodelsdörr helst mot söder! Särskilt viktigt söderut!
  • Komma i våg. Helst mindre än 1 grad fel.
  • Koppla el
  • Koppla om kylen till el

AVFÄRD
  • Veva in markis eller motsvarande
  • Ta bort el, kabelrulle på rätt plats
  • Trycka till luckan till elintaget ordentligt
  • Koppla om kylen till gasol
  • Skalka/säkra alla lösa föremål inne i bilen, ex kaffebryggare och TV
  • Stäng alla fönster, dörrar, takluckor, skåp, lådor och lastluckor.
  • Särskilt kolla att MaxxFan är stängd!!
  • Ev TV-antenn eller parabol säkras
  • Ev stödben upp eller bort
  • Rulla ner från ev nivåklossar på rätt håll
  • Klossarna på rätt plats
  • Kör fram eller backa från platsen en bit.
  • Gå runt och kolla bilens utvändiga luckor
  • Kolla cyklarna
  • Kolla att platsen du lämnar är ok.
  • Tömma gråvatten och toa.
Sedan har vi delat upp göromålen före avfärd. Jag gör utejobben och hustrun innejobben. Sedan stämmer vi av. Tar en stund men ger ett viss lugn!
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
339
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Många bra punkter som jag kommer att lägga till på min lilla lista.

Jag gör dessutom oftast en enkel fordonskontroll innan avfärd.
  • Kontrollerar däcken visuellt och ev lufttrycket. Jag använder en liten klubba på innerhjulen.
  • Kontrolerar fordonsbelysningen
  • Kollar lite snabbt under huven, olje och vätskenivåer.
Hälsningar
Peter
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Inget med lista att göra men rör ämnet:
Har ett ca 60 cm långt rött presentsnöre med en ögla i ena ändan som jag sätter fast på ratten då vi stannat. Inför avfärd träs öglan över takluckans vev efter att den är stängd.

Går under kategorin senilsnören.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
@håkansson2
Det är så skönt med "Senil-automatik" när den fungerar, t.ex min stora taklucka som stänger sig själv när jag startar husbilen, stödbenen som går upp själv när jag lägger ur park.bromsen m.m.
Men jag glömmer ändå regelbundet något, typ låsa kylen, någon låda som inte blev låst m.m.
Ibland undrar jag vafan e de som tjuter så in i h-e, ja just ja kör in trappan.
Jag brukar köra ut markisen ca. en halvmeter vid regn för att ha torrt vid entren, har hänt en gång att jag hann iväg några meter men upptäcker i backspegeln att jag glömt köra in markisen :swoon:

Kanske är det dax att börja tillverka "Senilsnören" även för mej. :eek:
Någon form av lista har jag aldrig använt mej av (ännu)

Men som med allt här i livet så: Om något kan gå snett, kommer det att gå snett. Enligt ingenjören Edward A. Murphy Jr.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
@håkansson2
Det är så skönt med "Senil-automatik" när den fungerar, t.ex min stora taklucka som stänger sig själv när jag startar husbilen, stödbenen som går upp själv när jag lägger ur park.bromsen m.m.
Men jag glömmer ändå regelbundet något, typ låsa kylen, någon låda som inte blev låst m.m.
Ibland undrar jag vafan e de som tjuter så in i h-e, ja just ja kör in trappan.
Jag brukar köra ut markisen ca. en halvmeter vid regn för att ha torrt vid entren, har hänt en gång att jag hann iväg några meter men upptäcker i backspegeln att jag glömt köra in markisen :swoon:

Kanske är det dax att börja tillverka "Senilsnören" även för mej. :eek:
Någon form av lista har jag aldrig använt mej av (ännu)

Men som med allt här i livet så: Om något kan gå snett, kommer det att gå snett. Enligt ingenjören Edward A. Murphy Jr.
För att återgå till lista så är kruxet att man måste ta fram den någonstans ifrån och det blir omständligt. Man är av naturen lat.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
För att återgå till lista så är kruxet att man måste ta fram den någonstans ifrån och det blir omständligt. Man är av naturen lat.
Har den plastad i handsfacket. Nu kör vi i princip alla åtgärderna och stämmer sedan av med listan. Händer fortfarande att vi bommat något.
@håkansson2
Det är så skönt med "Senil-automatik" när den fungerar, t.ex min stora taklucka som stänger sig själv när jag startar husbilen, stödbenen som går upp själv när jag lägger ur park.bromsen m.m.
Men jag glömmer ändå regelbundet något, typ låsa kylen, någon låda som inte blev låst m.m.
Ibland undrar jag vafan e de som tjuter så in i h-e, ja just ja kör in trappan.
Jag brukar köra ut markisen ca. en halvmeter vid regn för att ha torrt vid entren, har hänt en gång att jag hann iväg några meter men upptäcker i backspegeln att jag glömt köra in markisen :swoon:

Kanske är det dax att börja tillverka "Senilsnören" även för mej. :eek:
Någon form av lista har jag aldrig använt mej av (ännu)

Men som med allt här i livet så: Om något kan gå snett, kommer det att gå snett. Enligt ingenjören Edward A. Murphy Jr.
Japp, det är dags Peter. Välkommen i klubben! :)
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
339
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
För att återgå till lista så är kruxet att man måste ta fram den någonstans ifrån och det blir omständligt. Man är av naturen lat.
Listan brukar jag ha bakom ratten i husbilen så att det inte går att läsa instrumenten. I pb är det ett senilsnöre i ögla på ratten som talar om att motorvärmare och/eller batteriladdare är inkopplad.
Hälsningar
Peter
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Och så kanske det här:
Vi som inte har instegstrappa att fälla in kanske har en liten lös pall av plast eller metall. En sån har jag glömt ett par gånger.
Dessutom om du fyller på färskvatten och lägger färskvattenlocket tex vid fotsteget på förarsidan, sätt tillbaka locket efter påfyllnad! Jag körde från Falun med nycklar och lock på fotsteget. När jag upptäckte misstaget var allt borta. Såklart
 
Toppen