• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CC ändrar villkor på avställning och utlandsresor

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag fick också information om att det är husbilar över 3,5 ton som drabbas hårdast... Så du Tommy och ni andra med husbilar under 3.5 ton kanske inte behöver vara så oroliga..... Men vem vet?
 
Senast ändrad:

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
..........Kanske någon annan HBK´are som fått en stor höjning aviserad, kan skriva till dem och hålla oss andra informerade om vad svaret blir?......
Förvänta er inget snabbt svar från CC. I samband med att giltigheten för försäkringen begränsades år 2020, till att gälla enbart inom EU/EES, Schweiz och några miniländer, skev jag till CC försäkringsansvarige med kopia till ordförande och kansli. Skickade 30 april 2020 men har ännu inte fått något svar!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det vore fantastiskt om Husbilsklubben kunde förhandla fram ett nytt bra försäkringsalternativ, med villkor som passar och gynnar de flesta medlemmarna.

Folksam har ju ett koncept som heter "Köra Säkert" (Köra Säkert - Betala som du kör med vår tilläggstjänst - Folksam). Det bästa och enklaste vore ju att Folksam låter konceptet omfatta även husbilar. Tror att de skulle få merparten av landets husbilsägare som kunder, och då skulle säkert många flytta över även sina personbilsförsäkringar till Folksam

Eftersom konceptet är ett samarbete mellan Folksam och Telia, är man tvungen att ha TelieSense i bilen (kostnad 99 kr/mån), men då får man även många andra fördelar – t.ex. Internet-uppkoppling för upp till 5 enheter under körning (och en timme efter att man stannat).

Ett annat alternativ är Paydrive (Paydrive – Smart digital bilförsäkring – Betala som du kör), som i dagsläget tyvärr ej försäkrar husbilar.

Till förhandlingsbordet...

Pålle
 
Senast ändrad:

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Inför körsträckeförsäkring med avräkning plus o minus vid förfallodag.
Det funkade ju på personbilar varför inte på husbilar, det är väl inte dagarna som skapar risken utan milen. Automatiserad registrering nej tack, varken försäkringsbolag eller telia har ju med att göra var jag (bilen) är.
Betr. premie anpassad efter ålder o värde förefaller Dina ha det.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Jag har idag haft en mailkonversation med CC angående de nya villkoren. dock ingen diskussion om premien då vi haft förfallodag 1 april.
Ville dock försöka få klart för mig vad som kommer att gälla framöver. Detta var mina frågor (fetstil) och de svar jag fick.
Vad gäller enligt de nya villkoren i superhusbilsförsäkringen
1 Om jag åker i ett annat europeiskt land?
2 Om jag ställer av husbilen i ett annat europeiskt land?


För att kunna besvara dina frågor behöver jag veta vad du menar med ett "annat" europeiskt land.

Jag menar Danmark, Norge, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien t ex.

Vad gäller avställningen så är skyddet likadant som tidigare, du är försäkrad om du ställer av bilen.

Om fordonet är avställt i Vägtrafikregistret gäller försäkringen för skador inträffade utanför Sverige för brand, glas, stöld, allrisk bil*, allrisk boendedel*, rättsskydd, personlig lösegendom, ansvarsskydd för husbil*, vagnskada* och läckage

Varför ska man då meddela er om man åker utomlands?

Att framföra ett fordon utanför Norden medför en annan riskbild och vi behöver sätta rätt premie på försäkringen.

Om det nya villkoren är giltigt på ens försäkring så finns en obligatorisk fråga "körs husbilen utanför norden". Det är i ens eget intresse att svara sanningsenligt på den frågan.

Vi gör inga ändringar på den punkten under löpande avtal.
Däremot om en skada sker och det visar sig att fordonet inte varit korrekt försäkrat, kan nedsatt ersättning ske.

Det enda nya som kan påverka ens premie under löpande avtal är "hur många påställningar", detta då vi får den information om fordon automatiskt från transportstyrelsen. Ingen ändring av premie sker naturligtvis om man försäkrat sitt fordon inom korrekt spann av antal påställningar. Exempelvis 0-2 gånger eller 3-5 gånger per år.

Om jag på förfallodagen inte vet om jag kommer att åka utanför Norden, viket är osäkert i nuvarande coronaläge, och det senare visar sig att det är möjligt hur gör jag då?

Du ringer in till oss och ber om att få ändra villkoret i din försäkring. Det är inga problem.

Räknar ni då om premien? Inget svar än.
Svar: Antingen kör man utanför Norden och anger detta, då ökar premien en aning. Du behöver ej ange hur många gånger du åker in och ut ur Norden.

Om du anger att du inte kommer åka utanför Norden men sedan ändrar planerna och åker utanför norden, behöver man naturligtvis meddela detta. Då utgår en extra kostnad under avtalet.

Vi frågar efter intervaller hur många påställningar man kommer göra, sedan sätts premie efter detta. Om man anger att man kommer ställa på husbilen mellan 0-2 gånger, men man överstiger detta så kommer en ökad kostnad också. Detta sker automatiskt däremot och ingen fara om man säger fel på denna punkten.

Förstår fortfarande inte vad antalet avställningar har med premien att göra. Är det inte en årsförsäkring? Avställningen har ju med skatten att göra. Kan ju omöjligt veta i förväg hur många gånger vi kommer att ställa av.

Det är en administrativ kostnad för vår del och vi bedömer även de som en riskfaktor, där vi vill sätta rätt premie på rätt kund, efter hur man brukar sitt fordon.

Det finns bra intervaller att välja och man kan ofta se mönster från tidigare år, ska inte vara några problem. Vi justerar även automatiskt om man anger för låg intervall.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Förstår fortfarande inte vad antalet avställningar har med premien att göra.
För varje på och avställning så ändrar du ju i princip försäkring. Från t.ex. Super Husbil till "uppställningsförsäkring" (ingen trafikförsäkring bl.a.). Detta anser Water Circles vara en administrativ kostnad, de måste ju gå in i sina system och ändra plus att ändra hos det bolag de är återförsäkrade hos (If?), att dom tycker du skall betala för det.

MVH
Hans
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För varje på och avställning så ändrar du ju i princip försäkring. Från t.ex. Super Husbil till "uppställningsförsäkring" (ingen trafikförsäkring bl.a.). Detta anser Water Circles vara en administrativ kostnad, de måste ju gå in i sina system och ändra plus att ändra hos det bolag de är återförsäkrade hos (If?), att dom tycker du skall betala för det.

MVH
Hans
Visst... Men tror du inte CC har kalkyleat med detta innan de börjar sälja sina hb försäkringar :rolleyes:
När jag pratade med CC så berättade de att de hade fått ofantliga stora skadekostnader på hb över 3,5 ton... Därför åkte bla min hb försäkring som en raket i höjden.. :eek:
Medan ni med hb under 3.5 ton får marginell höjning.... Och den marginella höjningen kan ju vara pga... Som du skriver mer arbete vid många fler avställningar än de hade kalkyleat med :rolleyes::bye:
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
För varje på och avställning så ändrar du ju i princip försäkring. Från t.ex. Super Husbil till "uppställningsförsäkring" (ingen trafikförsäkring bl.a.). Detta anser Water Circles vara en administrativ kostnad, de måste ju gå in i sina system och ändra plus att ändra hos det bolag de är återförsäkrade hos (If?), att dom tycker du skall betala för det.

MVH
Hans
Bara en uppdatering.
Water Circle Sverige AB är en försäkringsförmedlare, filial till Water Circles Norge AS.

I villkoren kan man läsa att Försäkringsgivare till Caravan Clubs försäkring är:
Försäkringsgivare är WaterCircles Forsikring ASA Norge Svensk filial, Torshamnsgatan 35, 164 40 Kista, Sverige (Org nr: 516411-2053) som försäkringsgivare. Filialen finns registrerad i Bolagsverkets filialregister som en filial till WaterCircles Forsikring ASA Strandveien 50, 1366 Lysaker, Norge (org.nr. 915 495 486). WaterCircles Forsikring ASA finns registrerat i norska Foretaksregisteret i Brønnøysundregistrene. WaterCircles Forsikring ASA Norge, Svensk filial, står i egenskap av filial till ett norskt försäkringsbolag, i första hand under tillsyn av norska Finanstilsynet. Därutöver står den svenska filialen även under tillsyn av den svenska Finansinspektionen. Avseende distansavtal är även Konsumentverket i Sverige tillsynsmyndighet.

Tidigare tror jag att det var Svenska IF som var försäkringsgivare, men att det från 2020 varit det norska moderbolaget som stått som försäkringsgivare.

Det kan vara så att man inte har samma modell i Norge, vad gäller av- och påställningar. Inte har IT-system som har Interface mot Transportstyrelsens system i Sverige för att administrera detta på ett rationellt sätt, utan kräver manuella insatser. Då förstår jag att det blir dyrt. Men å andra sidan är man i den svenska marknaden måste man ha fungerande lokala system för att kunna konkurrera.

Vad jag kan se på Norska WaterCircles hemsida så erbjuder man inte ”Bobilforsikring” i Norge.

Tommy
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det kan hända de hade kalkylerat med det på något sätt men de kanske också tycker att de som inte ställer av och inte skall behöva betala merkostnaden för administrationen för de som gör det.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vari ligger logiken med att skilja bilar över/under 3.5T, borde göra som med personbilar kör du tex. en Adria har du inte samma premie som en Kabe.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det kan hända de hade kalkylerat med det på något sätt men de kanske också tycker att de som inte ställer av och inte skall behöva betala merkostnaden för administrationen för de som gör det.

MVH
Hans
Har du ett exempel.... Liknande mitt i tidigare inlägg.. Där har du fakta och rätta siffror... Då är det antagligen lättare för andra att se vad det innebär i förändring... ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vari ligger logiken med att skilja bilar öle fråga de påver/under 3.5T, borde göra som med personbilar kör du tex. en Adria har du inte samma premie som en Kabe.
Du kanske skulle kanske ställt din fråga till de på CC.... Det är ju de som har genomfört förändringen :rolleyes: :bye:
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Detta låter ju bättre än den höjning jag fick...
Jag får ringa CC igen och se om jag får samma höjning som de gav mig sist...
brevet från Lasse Lindström stor det att bara nya kunder ska göra anmälan om man åker utanför norden att det stämmer inte för min i mitt fall….min premie är räknad efter på ställt 30 dagar 3-5 på ställningar 2297kr och om jag vill ändra till 90 dagar 6-10 påstä lningar skulle premien var ca 3400kr .
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vari ligger logiken med att skilja bilar över/under 3.5T, borde göra som med personbilar kör du tex. en Adria har du inte samma premie som en Kabe.

Jag gissar att skadorna på bilar över 3,5 ton blir betydligt dyrare att reparera samtidigt som gruppen väl totalt är mindre. Gruppen bilar över
3,5 ton innehåller ett stort antal helintegrerade bilar med högt värde och där t.ex. ett rutbyte på de mera exklusiva bilarna kan kosta uppåt
100.000Kr. Så bryter man ned kostnaderna per försäkrad bil finns det nog risk att utfallet blir att det behövs betydligt högre premier.
Kombinerar man detta med att många ställer av så fort bilen inte rullar, så kommer det ju inte in särskilt många kronor?
 
Toppen