• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CC ändrar villkor på avställning och utlandsresor

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tycker denna utveckling är mycket bra.
Med helårsförsäkring kommer var och en att betala för det verkliga användandet av sin bil, i stället för som det varit, det beräknade användandet.
(i mitt utryckssätt, användande = tiden husbilen är utsatt för skaderisk, i trafik, körs och används.)

Med det gamla systemet åker dom som ställer av så fort "någon inte sitter i förarsätet" snålskjuts på oss som har bilen försäkrad under hela säsongen. Detta på grund av att försäkringsbolagen har ett beräknat användande av bilen, en beräkning som då inte fungerar.
Man kan säga att om man ställer av bilen frekvent, så destilerar man ner skaderisken till just dom dagar man har ställt på.
Då blir den betalda försäkringpremien inte i proportion till risken för skada.
Hur räknar du här ?? Det är ju nästan precis tvärt om.

Med "gamla" modellen betalar man exakt efter hur man verkligen använder bilen. Det är inget beräknat. Det blir dag för dag baserat på en tydlig årspremie för just den försäkringsnivå (avställd/påställd) man har.
Med nya modellen blir det en avrundning som bolaget själv gör. Exakt hur dom kommer att göra den vet vi ju inte ännu

Idag betalar jag för helförsäkring exakt den tid som bilen är i trafik och när bilen är avställd betalar jag premien för avställningsförsäkringen exakt efter den tid bilen är avställd.
Kostnaderna för dessa olika försäkringsnivåer är baserade på sina årspremier och där man sen betalar per dag man utsätter bilen för risk i dom olika nivåerna. Avställd respektive i trafik,
Det finns ingen som åker snålskjuts.

Exakt och rättvist men extremt administrativt krävande om man ställer av och på ofta vilket är det vi ser kommer hända.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det handlar om att försäkringsbolagen tar för givet att bilen inte körs alla dagar den är påställd, så enkelt är det.
Om bilen ställs av ideligen och körs alla dagar den är påställd, stämmer inte deras riskberäkning, enkel logik.

Exakt detta hände i MC branchen för 15-20 år dedan.
Kalle raceputte ställde på sin skrevraket, körde som ett svin en helg, ställde av till nästa helg.
(premier på 20 000 helår var vanligt för supersport hojjar)
Var och en kan se att en riskberäkning som tar för givet att hojjen står oanvänd många dagar inte kommer att stämma om man kör som ett svin med en skrevraket 100% av den påställda tiden.
Lösningen = årsförsäkring, för 20 000.

Det är ju bra att var och en kan köpa en försäkring som passar denne bäst.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Funderar över varför man inte har olika nivåer för hur många mil man kör med husbilen. Det gäller ju för våra småbilar. På så vis kanske det går att undvika alla av och påställningar. Hälsningar Göran Hellman
Funderar över varför man inte har olika nivåer för hur många mil man kör med husbilen. Det gäller ju för våra småbilar. På så vis kanske det går att undvika alla av och påställningar. Hälsningar Göran Hellman

Kanske olika premienivåer beroende på hur mycket man utnyttjar försäkringen? Bonussystemet finns väl i någon mån kvar
men borde kanske förstärkas så att skillnaderna blir större?
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Varför pratar man inte om att skatten försvinner vid avställning ? Minst halva kostnaden hamnar där. ?
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Varför pratar man inte om att skatten försvinner vid avställning ? Minst halva kostnaden hamnar där. ?
Denna tråd gäller FÖRSÄKRINGEN på husbilen!
Ställa av den kan du göra hur ofta du vill! För det är en sak mellan dig och Transportstyrelsen!

Toppenbra med årsförsäkring för då gäller den (försäkringen) från första dag och ett år framåt! Utan allt "lallande" med garageförsäkring!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Denna tråd gäller FÖRSÄKRINGEN på husbilen!
Ställa av den kan du göra hur ofta du vill! För det är en sak mellan dig och Transportstyrelsen!

Toppenbra med årsförsäkring för då gäller den (försäkringen) från första dag och ett år framåt! Utan allt "lallande" med garageförsäkring!
Inte mycket "lallande" jag ställer av bilen i appen Mina fordon,resten sköter sig automatiskt,skatt och försäkring,eftersom jag använder bilen 4 månader per år finns ingen anledning att betala för helår.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det handlar om att försäkringsbolagen tar för givet att bilen inte körs alla dagar den är påställd, så enkelt är det.
Om bilen ställs av ideligen och körs alla dagar den är påställd, stämmer inte deras riskberäkning, enkel logik.

Exakt detta hände i MC branchen för 15-20 år dedan.
Kalle raceputte ställde på sin skrevraket, körde som ett svin en helg, ställde av till nästa helg.
(premier på 20 000 helår var vanligt för supersport hojjar)
Var och en kan se att en riskberäkning som tar för givet att hojjen står oanvänd många dagar inte kommer att stämma om man kör som ett svin med en skrevraket 100% av den påställda tiden.
Lösningen = årsförsäkring, för 20 000.

Det är ju bra att var och en kan köpa en försäkring som passar denne bäst.
Ja jag förstår nu att du menade att framtidens kommande extremt korta påställande blir ett "snyltande" och inte dagens kanske mer normala perioder liknande mitt där bilen kanske är påställd en månad eller tre per gång.

Helt enig med dig där och en förändring p.g.a. detta har ju varit väntad. Själv kommer jag att försöka undvika årsförsäkring fram tills att prissättningen blivit tydlig och mekanismerna för årsjusteringarna också blivit tydliga.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det handlar om att försäkringsbolagen tar för givet att bilen inte körs alla dagar den är påställd, så enkelt är det.
Om bilen ställs av ideligen och körs alla dagar den är påställd, stämmer inte deras riskberäkning, enkel logik.

Exakt detta hände i MC branchen för 15-20 år dedan.
Kalle raceputte ställde på sin skrevraket, körde som ett svin en helg, ställde av till nästa helg.
(premier på 20 000 helår var vanligt för supersport hojjar)
Var och en kan se att en riskberäkning som tar för givet att hojjen står oanvänd många dagar inte kommer att stämma om man kör som ett svin med en skrevraket 100% av den påställda tiden.
Lösningen = årsförsäkring, för 20 000.

Det är ju bra att var och en kan köpa en försäkring som passar denne bäst.
Konsekvenserna av den nya orättvisa beskattningen och de konstgjorda ”lindringarna” som vår Finansminister Magdalena Andersson föreslog, var vi många som förutsåg.

I Aftonbladet 20 augusti 2020; Nu vill regeringen kompensera husbilsförarna genom att göra reglerna för avställning mer flexibla.
– Det här blir mer rättvist eftersom husbilar inte används som vanliga bilar. Många körs bara några få dagar om året, och då är det rimligt att man betalar skatt för de dagar då de faktiskt används, säger finansminister Magdalena Andersson (S).


Vi husbilsägare har helt enkelt följt Finansministerns råd, men konsekvensen blev att alla husbilsägare blir straffade med nya regler för våra husbilsförsäkringar.

De som ”lindras” är de fåtal med nya bilar, medan de som drabbas är alla andra som bara använder bilen en viss tid av året och nu endast erbjuds årsförsäkringar från försäkringsbolagen, som fått argumentet för att införa just årsförsäkringar.

Trist.

Tommy
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har CC och superhusbil och betalar fram till den 1-6-21 599:- / månaden... 7188/år

Men fom den 1-6.21 och ett år framåt vill de ha 13 582:- för nio månader i trafik och tre månader avställd... Det blir totalt 16 977:- om hb är i trafik 12 månader om året,.... Minus garageförsäkringen som de säkert har lagt in i beloppet..

Det är en ökning med nära 10 000:- från ett år till nästa år... :swoon: samt sämre villkor i det nya avtalet :eek::eek::eek:

Nä CC husbilsförsäkring blir det inte längre.... Screenshot_20210504_204806.jpg
 
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Att skylla på administration är ju rent löjligt. Avställning resp påställning går per automatik via transportstyrelsen, premien beräknas av datorer och försäkringsbreven kan lagras på "mina sidor" för nedladdning.
Det som bolagen skulle kunna införa är ett "försäkringskonto" mot vilket premien regleras för att undvika eventuella transaktionskostnader. Alltså detta är ju 2021 och jag har svårt att se CC's / Watercircles kontorister sitta i långa rader och skriva räkningar/utbetalningar och försäkringsbrev manuellt.

Hälsningar
Peterr
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Att skylla på administration är ju rent löjligt. Avställning resp påställning går per automatik via transportstyrelsen, premien beräknas av datorer och försäkringsbreven kan lagras på "mina sidor" för nedladdning.
Det som bolagen skulle kunna införa är ett "försäkringskonto" mot vilket premien regleras för att undvika eventuella transaktionskostnader. Alltså detta är ju 2021 och jag har svårt att se CC's / Watercircles kontorister sitta i långa rader och skriva räkningar/utbetalningar och försäkringsbrev manuellt.

Hälsningar
Peterr
Jag pratade med CC idag, tydligen jobbar dom med vissa moment manuellt...2021..... Men det är ju bra om dom kan anställa fler personer så vi sänker arbetslösheten i Sverige med några procent genom våra av- och påställningar ;-)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag pratade med CC idag, tydligen jobbar dom med vissa moment manuellt...2021..... Men det är ju bra om dom kan anställa fler personer så vi sänker arbetslösheten i Sverige med några procent genom våra av- och påställningar ;-)
Vi har också C.C./W.C. och jag är förvånad vilken låg IT-nivå men verkar ha i sin administration. I inlägg 26 skrev jag bl.a.
”........ och jag är förvånad över det omoderna arbetssätt bolaget har, tror att deras digitalisering inte är ”up to date”. Som försäkringstagare kan man t.ex. inte gå in och kolla vad man har för försäkringar, vad det kostar osv. man har inga ”dina sidor”, nej man måste ringa.

Påtalade detta en gång, märkte att det inte var första gången killen fått frågan, varför man inte kunde kolla själv sina försäkringar, svaret kom direkt; — det är därför vi garanterar att svara inom 20 sekunder! Vilket jag tror är korrekt, man svarar snabbt, men förstår samtidigt att deras arbetsmodell är personalintensiv och administrativt bökigt med alla utskick = administrativt dyrt!”


Men om man nu har eftersatt IT-standard i sina rutiner skall självklart inte kunden betala för det, Water Circle är i sådant fall helt enkelt inte konkurrenskraftiga i dagens konkurrens!

Att ställa av o ställa på och uträkningar av premierna skall självklart ske per automatik utan någon som helst manuell handpåläggning. Vi skriver nu 2021.

Tommy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag ringde jag CC för att bla lägga till det de frågar efter för att försäkringen skall vara korekt.

Jag tillhör nog en av de första som drabbas av deras ändring de genomför den 1, juni... Min försäkring har förfallodag den sista maj...

Jag fick prata med Adam på CC.. .. Och informera att jag kommer att åka utomlands, och att jag bor i min hb året runt.... Från offerten jag fick som var på 13 582:- för årsförsäkring så blev det nu 21 254:- som försäkringen kommer att kosta för ett år... Ok men jag tänker ha husbilen påställd hela året (i offerten vad det 9 mån) ... Så han räknar än en gång och ger mig nu summan..... Den kommer att hamna på över 25 000:- säger Adam
Men jag har ju många skadefria år försöker jag med....
Nu är det så att vi räknar inte med något bonussystem.... Vad tror du Försäkringsbyrån eller Finansinspektionen skulle säga om en så här kraftig höjning.. Och så berättar Adam om de enormt stora extra kostnader de har haft för just husbilar. . .. Jo men det drabbar ju inte er för ni är ju i sin tur återförsäkrad för just sådana händelser säger jag... Då berättar han att det bolag de är återförsäkrad i har ställt stora krav på att CC skall ändra husbilförsäkringen. ...
Jag säger sen att detta han nu har föreslagit för mig är ju rena rama bedrägeriet... då det finns knappast något försäkringsvärde i min hb då den är 16år och har en massa avskrivningar.... Adam vet inte vad han skall säga...
Utan ger mig information om att alla med hb över 3,5 ton kommer att få lika kraftiga höjningar... så ni som tror att ni kommer att få en låg premie kan nog glömma den....

Sen avslutar jag samtalet med att fråga vad en trafikförsäkring kostar för min hb....
9776:- för helåret. ..

Jag antar att CC tillhör nu historien för oss med husbilar över 3.5 ton...

Skall framöver söka efter utländska försäkringsbolag som försäkrar fordon i Sverige...

Efter samtalet ringde jag Försäkringsbyrån.... Annakarin som jag pratade med där sa att de skulle kolla upp med CC angående höjningen samt att hon skulle informera Finansinspektionen om höjningen och att CC har infört en årförsäkring som innebär att hb är försäkrad året runt även om du väljer att ställa av hb.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Jag har idag haft en mailkonversation med CC angående de nya villkoren. dock ingen diskussion om premien då vi haft förfallodag 1 april.
Ville dock försöka få klart för mig vad som kommer att gälla framöver. Detta var mina frågor (fetstil) och de svar jag fick.
Vad gäller enligt de nya villkoren i superhusbilsförsäkringen
1 Om jag åker i ett annat europeiskt land?
2 Om jag ställer av husbilen i ett annat europeiskt land?


För att kunna besvara dina frågor behöver jag veta vad du menar med ett "annat" europeiskt land.

Jag menar Danmark, Norge, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien t ex.

Vad gäller avställningen så är skyddet likadant som tidigare, du är försäkrad om du ställer av bilen.

Om fordonet är avställt i Vägtrafikregistret gäller försäkringen för skador inträffade utanför Sverige för brand, glas, stöld, allrisk bil*, allrisk boendedel*, rättsskydd, personlig lösegendom, ansvarsskydd för husbil*, vagnskada* och läckage

Varför ska man då meddela er om man åker utomlands?

Att framföra ett fordon utanför Norden medför en annan riskbild och vi behöver sätta rätt premie på försäkringen.

Om det nya villkoren är giltigt på ens försäkring så finns en obligatorisk fråga "körs husbilen utanför norden". Det är i ens eget intresse att svara sanningsenligt på den frågan.

Vi gör inga ändringar på den punkten under löpande avtal.
Däremot om en skada sker och det visar sig att fordonet inte varit korrekt försäkrat, kan nedsatt ersättning ske.

Det enda nya som kan påverka ens premie under löpande avtal är "hur många påställningar", detta då vi får den information om fordon automatiskt från transportstyrelsen. Ingen ändring av premie sker naturligtvis om man försäkrat sitt fordon inom korrekt spann av antal påställningar. Exempelvis 0-2 gånger eller 3-5 gånger per år.

Om jag på förfallodagen inte vet om jag kommer att åka utanför Norden, viket är osäkert i nuvarande coronaläge, och det senare visar sig att det är möjligt hur gör jag då?

Du ringer in till oss och ber om att få ändra villkoret i din försäkring. Det är inga problem.

Räknar ni då om premien? Inget svar än.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag pratade med CC idag, tydligen jobbar dom med vissa moment manuellt...2021..... Men det är ju bra om dom kan anställa fler personer så vi sänker arbetslösheten i Sverige med några procent genom våra av- och påställningar ;-)
Det finns ju så klar olika sätt att supporta sammhället, ett är ju att föda kontorister ett annat är att ge tusan i att ställa av. Själv föredrar jag att supporta min plånbok när det gäller försäkring/skatt det andra sköts så bra av lönekontoret på statligt uppdrag.
Hälsningar
Peter
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu förstår jag varför det inte tog 20 sekunder, som det normalt gör att komma fram till C.C./Water Circle. Nej idag tog de över 5 minuter innan jag kom fram. Första gången hos Water Circle som jag hör -- just nu är det många som ringer och din plats i kön är 6. Ser att både Muskatten och Birglas, hade samma funderingar som jag om framtida premier, och därför också ringt idag. Inte undra på att det blir telefonkö. :)

Själva har vi huvudförfallodag den 30 september, men efter att ha läst de alarmerande inläggen i den här tråden, om förhöjda premier generellt och i synnerhet i samband med avställningar och resor utanför Norden, så börjar jag ifrågasätta informationen som vi fått från Caravan Club och Water Circle. Undrar om man på Caravan Club är medvetna om vad som håller på att ske. Tror inte det, efter att ha läst information på hemsidan och i deras tidning Caravan om försäkringen, där de nya ändringarna i villkoren enbart beskrivs i positiva ordalag.

Hoppades därför att jag kunde få ett nytt pris idag för vår husbil, som är avställd ca. 6 månader om året, en Bonus Malus-bil med första registrering oktober 2020 som kommer att ställas av ofta p.g.a den höga skatten och den väger över 3500 kg.

Om det nya priset avvikit avsevärt var min tanke att tillskriva ledningen för Caravan Club och göra dem uppmärksamma på detta.

Tyvärr gick det inte, jag måste vänta till augusti, men fick veta att jag då skulle få ett pris som motsvarade vad vi idag betalar. Berättade då att vi idag har ett pris som påställd som är 8124 kr/år - 22 kr/dag och som avställd 2422 kr/år drygt 6 kr/dag. "Med enkel huvudräkning kan jag alltså räkna med att mitt helårspris då blir ungefär 5200 kr/år, som vi ungefär betalar idag?" Det blev alldeles tyst i luren.

Sedan kom en inövad harang om att WaterCircle fått många nya husbilar försäkrade i bolaget och nu har det visat sig att kostnaderna för skadorna överstiger premieintäkterna. Detta måste korrigeras genom höjda premier. Sedan var det av- och påställningar som orsakat massor av merarbete, eftersom man vid varje enskild incident var tvungna att kontrollera om fordonet var av- eller påställt vid skadetillfället, detta gav enligt uppgift mycket extra arbete för bolaget, En ökad kostnad som måste bäras av de som ofta ställer av och på sina husbilar. Vidare var det den ökade skaderisken när bilarna kördes utanför Norden. Summa summarum var att vi troligen måste vara beredd på att vår premie kommer att öka något....

Nu fick jag tyvärr inte klart för mig vad "öka något" betyder i kronor, ören och procent, mot vad vi idag betalar och kan därför inte idag skriva något brev till Caravan Club byggt på eget exempel och reella tal. Kanske någon annan HBK´are som fått en stor höjning aviserad, kan skriva till dem och hålla oss andra informerade om vad svaret blir?

För Caravan Club måste det betyda att det finns en stor risk att man tappar ett stort antal medlemmar, som precis som vi, enbart är medlemmar för försäkringens skull.

Det bästa skulle vara om Husbilsklubben kan förhandla fram ett nytt bra försäkringsalternativ, med villkor som passar och gynnar de flesta medlemmarna.

Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen