• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CC ändrar villkor på avställning och utlandsresor

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tiden då bilen är utsatt för skaderisk är den tiden husbilen befinner sig utanför hemmet.
Den är inte utsatt för skaderisk när den står inlåst hemma på tomten (avställd).
I helårsförsäkring ingår trafikförsäkring som inte utnyttjas då. Vi får ändå betala en avställningsförsäkring på ca 2000 om året.

Visst är väl bilen utsatt för skaderisk även hemma på tomten, även om risken är lägre?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tiden då bilen är utsatt för skaderisk är den tiden husbilen befinner sig utanför hemmet.
Den är inte utsatt för skaderisk när den står inlåst hemma på tomten (avställd).
Absolut.

Men jag har läst mer än en gång här på forumet att folk ställer av bilarna till och med på campingen, under pågående resa!
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag tycker denna utveckling är mycket bra.
Med helårsförsäkring kommer var och en att betala för det verkliga användandet av sin bil, i stället för som det varit, det beräknade användandet.
(i mitt utryckssätt, användande = tiden husbilen är utsatt för skaderisk, i trafik, körs och används.)

Med det gamla systemet åker dom som ställer av så fort "någon inte sitter i förarsätet" snålskjuts på oss som har bilen försäkrad under hela säsongen. Detta på grund av att försäkringsbolagen har ett beräknat användande av bilen, en beräkning som då inte fungerar.
Man kan säga att om man ställer av bilen frekvent, så destilerar man ner skaderisken till just dom dagar man har ställt på.
Då blir den betalda försäkringpremien inte i proportion till risken för skada.
Om jag för enkelheten har en årspremie på 6205kr. Dvs 17kr per dag säger försäkringsbolaget att min premie är då jag är i trafik och har en högre risk för skada.
Jag ställer sedan av och försäkringsbolagets risk sjunker och min premie blir 5kr per dag.
Oavsett hur ofta jag ställer på/av så betalar jag ju baserat på mitt verkliga användande, min kostnad per dag beroende på försäkringsbolagets värdering av hög/låg risk.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om jag för enkelheten har en årspremie på 6205kr. Dvs 17kr per dag säger försäkringsbolaget att min premie är då jag är i trafik och har en högre risk för skada.
Jag ställer sedan av och försäkringsbolagets risk sjunker och min premie blir 5kr per dag.
Oavsett hur ofta jag ställer på/av så betalar jag ju baserat på mitt verkliga användande, min kostnad per dag beroende på försäkringsbolagets värdering av hög/låg risk.
Försäkringsbolaget antar att du endast kör x dagar av 365. Hur många dagar dom gissar på vet vi inte.
Låt oss anta att dom räknar med att av 365 dagar så körs husbilen 40 dagar. (körs, inte påställd, olika saker i riskbedöning)
Om du endast betalar full försäkring för dessa 40 dagar genom att ställa av bilen i 345 dagar, blir försäkringsbolagets risk betydligt högre VS den premie du betalar. Dom räknar med att få in 6205 kr för att du skall använda bilen i 40 dagar, medan du i själva verket endast betalar 680 kr.
Även om vi räknar in avställningsförsäkringen kommer försäkringsbolaget att få in för lite pengar för risken.

Att min tolking har en gnutta sanning återspeglar sig kanske i hur bolagen agerar.
Antingen chockhöja premien, eller införa årsförsäkring.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Absolut.

Men jag har läst mer än en gång här på forumet att folk ställer av bilarna till och med på campingen, under pågående resa!
Såvitt jag förstår så är det personskador som är de stora kostnaderna och det ersätts ju inte alls när fordonet är avställt.

Hälsningar
Peter
 

Zagge

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
18808
Medlemskap
2024
Tycker deras nya upplägg är alldeles för "kladdigt". Inte heller transparent så det blir omöjligt att få en översikt. Och sedan ska man komma ihåg att ringa om man åker utanför Europa. Sa upp den idag och byter till LF.
Sagt upp CC försäkringen också. Blev LF Mvh
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Märkligt att det är så starka reaktioner här hos oss, medan jag inte ser något speciellt om det här på C.C. Hemsida eller i Fritidsmagasinet Caravan. Nu har inte hemsidan något Forum, så vi vet inte om C.C. Centralt får starka reaktioner från sina medlemmar, men det verkar inte så.

I tidningen Caravan har men en speciell sida Försäkringsspalten och i nr 1/2021 skriver man om ändringen:

465650CF-C671-40BC-B1A8-40A1700164B1.png
Texten ungefär den vi läst här tidigare, att den nya beräkningsformeln för premien, bygger på din egen tidigare historia vad beträffar tid som på-/avställd.

I Försäkringsspalten i nr 2/2021:
B34BEC60-B9B4-4BB5-99DC-E5435C20D085.png
Där kan vi läsa, ”Några har hört av sig och tycker att det är bra att det blir tydligare vad försäkringen kostar. Tanken var att premierna skulle ändras från den 1 april, men vi skjuter upp förändringen. Helt klart är dock att priset skall bli ungefär samma som tidigare.”

Om jag förstått rätt så stämmer alltså inte sista meningen beträffande priset, från de av er som fått det nya priset. Hur kan C.C. i sådant fall acceptera en så radikal försämring för sina medlemmar utan protest? Här verkar det tvärtom, man säljer in och ser förändringen som en förbättring för medlemmarna.

Tommy
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Jag tillhör de som fortsatt kommer att bibehålla min Superhusbilsförsäkring, då innehållet i den är bättre än det jag jämförde med.
Vi noterar inte någon ökning i premien hos WaterCircles som dessutom är billigare än LF
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Absolut.

Men jag har läst mer än en gång här på forumet att folk ställer av bilarna till och med på campingen, under pågående resa!
Varför skulle man inte göra det? Det är ju bara trafikförsäkringen som försvinner och man kör ju inte. Självklart att ställa av när man som jag gjort stått still på Bahia i 6-7 månader.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Försäkringsbolagen är inte den största motparten , det är vi själva. Försäkringar skall vara självbärande dvs kostnader bärs inom gruppen. Om inte du betalar får någon annan göra det.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Varför skulle man inte göra det? Det är ju bara trafikförsäkringen som försvinner och man kör ju inte. Självklart att ställa av när man som jag gjort stått still på Bahia i 6-7 månader.
Du gör ju med all rätt som dina villkor säger. Men man kunde haft ett system med bil i trafik , bil avställd , bil ej i trafik men på camping som boende.
 

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Jag fick min CC försäkring i dag, Förra försäkringsåret kostade det 11 450:- om bilen var påställd hela året, jag hade bilen avstäld ca 4månader.

Nu fick jag en höjning till 12 088:- men då får bilen bara vara i trafik i 8 månader som förra försäkringsåret, annars blir det en efterjustering av premien. Betalade straxt över 8 000:- för 8 månader och avställningsförsäkring i 4 månader förra året.
Så det blir en liten nätt höjning med 4 000:- för 8 månader i trafik.
Kommer att ringa i morron och säga upp avtalet.

Satsar nog på Kabriaförsäkring där jag fått ett pris 4 970:- oavsett om den är påställd eller avställd, ska man åka utanför Norden måste man ha en tillägsförsäkring 1 500 .- per år. Visserligen högre självrisk på glasskada 35 % eller max 7 500:-, men då räcker ju skillnaden till ett glasbyte om året.

// Gösta
Har också bytt till Kabriaförsäkring
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Varför skulle man inte göra det? Det är ju bara trafikförsäkringen som försvinner och man kör ju inte. Självklart att ställa av när man som jag gjort stått still på Bahia i 6-7 månader.
Det har jag inget emot.
Däremot verkar det, med all rätt, som försäkringsbolagen har det.
(se min förklaring ovan)

Varför skulle dom annars ändra villkoren enligt denna tråd?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det har jag inget emot.
Däremot verkar det, med all rätt, som försäkringsbolagen har det.
(se min förklaring ovan)

Varför skulle dom annars ändra villkoren enligt denna tråd?
De ändrar säkert villkoren utifrån alla korta avställningar som kommer av de nya reglerna. Att kanske varje vecka hålla på att maila ut nytt försäkringsbrev och hantera betalning och återbetalning av premien blir för struligt. Dessutom slipper de alla samtal från de som undrar över sin premie och betalning/återbetalning vid av/påställning. Vi som ställer av några enstaka perioder har inte varit ett problem. Smart om de kan hitta ett fungerande, rättvist och enklare system.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De ändrar säkert villkoren utifrån alla korta avställningar som kommer av de nya reglerna. Att kanske varje vecka hålla på att maila ut nytt försäkringsbrev och hantera betalning och återbetalning av premien blir för struligt. Dessutom slipper de alla samtal från de som undrar över sin premie och betalning/återbetalning vid av/påställning. Vi som ställer av några enstaka perioder har inte varit ett problem. Smart om de kan hitta ett fungerande, rättvist och enklare system.
Tycker att det låter mer som att CC ändrar försäkringen för att slippa göra jobb, för deras kunder..... :yes::bye:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag undrar hur stor procent av husbilsparken som är bonus malusbilar och kommer att skattas på detta sätt under tre år?
Själv hör vi till gruppen som ej ställer av eller som en stor del av oss som bara ställer av en gång om året, över vintern.
Vad är nyttan för oss om alla bolag skulle gå över till årsförsäkring, för att tillfredsställa den säkerligen lägre procenten av bonus malus bilar?

Jag hoppas det kommer att finnas försäkringar som passar oss alla.

Mvh. Krister.
 
Toppen