• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CC ändrar villkor på avställning och utlandsresor

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Den höjning jag har fått ligger på det "normala", under 5%.
Men så ställer jag inte av min bil heller så jag märker inte så mycket av att de ändrar beräkningssätt.

MVH
Hans
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Tycker deras nya upplägg är alldeles för "kladdigt". Inte heller transparent så det blir omöjligt att få en översikt. Och sedan ska man komma ihåg att ringa om man åker utanför Europa. Sa upp den idag och byter till LF.
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Har LF ändrat sina vilkor så att man får bo i avställd husbil?
De har också ett högt självriskpåslag om annan än det egna hushållet råkar ut för skada, tex vuxna barn.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Har LF ändrat sina vilkor så att man får bo i avställd husbil?
Nej, och jag har inte lyckats förmå dem att man kan få behålla full försäkring trots avställning. Med den astronomiska skatten vore det ju annars ett vinnande upplägg.
De har också ett högt självriskpåslag om annan än det egna hushållet råkar ut för skada, tex vuxna barn.
10.000:- extra får dem att köra försiktigt :twitcy:
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Att det skulle bli ”Årsförsäkringar” som en konsekvens av de nya avställningsreglerna är knappast någon överraskning, trots att de nya generösare reglerna bara kan nyttjas av ett fåtal husbilsägare.

Faktum kvarstår, det betyder ett ökat bruk av att ställa av våra husbilar, som i sin förlängning reducerar inbetalda försäkringspremier till försäkringsbolagen, men inte nyttjandet av våra bilar, därmed oförändrad skaderisk och kostnaderna för försäkringsbolagen.

Vi har också C.C/Water Circle och jag är förvånad över det omoderna arbetssätt bolaget har, tror att deras digitalisering inte är ”up to date”. Som försäkringstagare kan man t.ex. inte gå in och kolla vad man har för försäkringar, vad det kostar osv. man har inga ”dina sidor”, nej man måste ringa.

Påtalade detta en gång, märkte att det inte var första gången killen fått frågan, varför man inte kunde kolla själv sina försäkringar, svaret kom direkt; — det är därför vi garanterar att svara inom 20 sekunder! Vilket jag tror är korrekt, man svarar snabbt, men förstår samtidigt att deras arbetsmodell är personalintensiv och administrativt bökigt med alla utskick = administrativt dyrt!

Spännande att se vad som blir deras nya förslag vid vår huvudförfallodag till hösten, men deras presenterade beräkningsmodell verkar flummig och svår att förutse och troligen måste vi nog kolla marknaden igen.

Hoppas att Husbilsklubben förhandlar fram ett nytt alternativ för oss medlemmar, som är rakt, enkelt och gynnar de flesta medlemmarna.

Tommy
hej ! vad har HBK med watercircels ell CC Försäkringar att göra ?
 

Gösta i Gamleby

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Västervik
HBK-Nr
15347
Medlemskap
2024
Jag fick min CC försäkring i dag, Förra försäkringsåret kostade det 11 450:- om bilen var påställd hela året, jag hade bilen avstäld ca 4månader.

Nu fick jag en höjning till 12 088:- men då får bilen bara vara i trafik i 8 månader som förra försäkringsåret, annars blir det en efterjustering av premien. Betalade straxt över 8 000:- för 8 månader och avställningsförsäkring i 4 månader förra året.
Så det blir en liten nätt höjning med 4 000:- för 8 månader i trafik.
Kommer att ringa i morron och säga upp avtalet.

Satsar nog på Kabriaförsäkring där jag fått ett pris 4 970:- oavsett om den är påställd eller avställd, ska man åka utanför Norden måste man ha en tillägsförsäkring 1 500 .- per år. Visserligen högre självrisk på glasskada 35 % eller max 7 500:-, men då räcker ju skillnaden till ett glasbyte om året.

// Gösta
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag fick min CC försäkring i dag, Förra försäkringsåret kostade det 11 450:- om bilen var påställd hela året, jag hade bilen avstäld ca 4månader.

Nu fick jag en höjning till 12 088:- men då får bilen bara vara i trafik i 8 månader som förra försäkringsåret, annars blir det en efterjustering av premien. Betalade straxt över 8 000:- för 8 månader och avställningsförsäkring i 4 månader förra året.
Så det blir en liten nätt höjning med 4 000:- för 8 månader i trafik.
Kommer att ringa i morron och säga upp avtalet.

Satsar nog på Kabriaförsäkring där jag fått ett pris 4 970:- oavsett om den är påställd eller avställd, ska man åka utanför Norden måste man ha en tillägsförsäkring 1 500 .- per år. Visserligen högre självrisk på glasskada 35 % eller max 7 500:-, men då räcker ju skillnaden till ett glasbyte om året.

// Gösta
Vad har du för bil?min CC försäkring är betydligt billigare än din,men byter jag till Kabria får jag en klart högre istället än ditt förslag.
Detta är en djungel av avtal och premier,stora variationer och allt är förhandlingsbart.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Kabria försäkrar väl bara Kabe, Adria och något mer fabrikat. Rätta mig om jag har fel.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Vi var kontakt med Watercircle idag angående förändringarna i försäkringen.
Fick bl.a. till svar att ni som ställer av och på 70 gånger per år skall straffas med en högre försäkring.
Bara att uttala sig så "70 gånger" är ju inte värdigt ett försäkringsbolag.

Jag menar att bilen är ute på vägarna skall givetvis försäkringen betalas, MEN när den är uppställd/avställd på tomten skall en lägre försäkring utgå då inte trafikförsäkringen användes.
Det är skillnad på en personbil och husbil. Personbilen användes mer frekvent.

Det började bra med fina förmåner för oss husbilsägare.
Vi kommer också att byta bolag.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag tycker denna utveckling är mycket bra.
Med helårsförsäkring kommer var och en att betala för det verkliga användandet av sin bil, i stället för som det varit, det beräknade användandet.
(i mitt utryckssätt, användande = tiden husbilen är utsatt för skaderisk, i trafik, körs och används.)

Med det gamla systemet åker dom som ställer av så fort "någon inte sitter i förarsätet" snålskjuts på oss som har bilen försäkrad under hela säsongen. Detta på grund av att försäkringsbolagen har ett beräknat användande av bilen, en beräkning som då inte fungerar.
Man kan säga att om man ställer av bilen frekvent, så destilerar man ner skaderisken till just dom dagar man har ställt på.
Då blir den betalda försäkringpremien inte i proportion till risken för skada.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Jag tycker denna utveckling är mycket bra.
Med helårsförsäkring kommer var och en att betala för det verkliga användandet av sin bil, i stället för som det varit, det beräknade användandet.
(i mitt utryckssätt, användande = tiden husbilen är utsatt för skaderisk, i trafik, körs och används.)

Med det gamla systemet åker dom som ställer av så fort "någon inte sitter i förarsätet" snålskjuts på oss som har bilen försäkrad under hela säsongen. Detta på grund av att försäkringsbolagen har ett beräknat användande av bilen, en beräkning som då inte fungerar.
Man kan säga att om man ställer av bilen frekvent, så destilerar man ner skaderisken till just dom dagar man har ställt på.
Då blir den betalda försäkringpremien inte i proportion till risken för skada.
Tiden då bilen är utsatt för skaderisk är den tiden husbilen befinner sig utanför hemmet.
Den är inte utsatt för skaderisk när den står inlåst hemma på tomten (avställd).
I helårsförsäkring ingår trafikförsäkring som inte utnyttjas då. Vi får ändå betala en avställningsförsäkring på ca 2000 om året.
 
Toppen