• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CC ändrar villkor på avställning och utlandsresor

c-galm

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13245
Medlemskap
2025
Hej
Har oxå fått besked från CC.
Trodde det förordades från Husbilsklubben.
Vilket försäkringsbolag ska jag nu välja?
Har alla försäkringar hos / genom CC.
Kör till och från Spanien med husbilen men bor i en Spansk husvagn.
HJÄLP
CG Alm
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Jag ställer på och av varje gång jag är ute. Men det beror mest på skatten. Har en ny bil så skatten är ju hög.
Har CC försäkringen och autogiro varje månad så det har fungerat smidigt för mig. Dock förstår jag att dom ser över systemet nu när många fler kommer ställa av och på mera frekvent. Fler bolag kommer troligen följa efter. Personligen skulle jag kunna tänka mig att betala hela årspremien direkt, och sedan få tillbaka i slutet av året för tid som den stått avställd. Kanske kvartalsvis avräkning. Hellre att jag ligger ute med pengar än att det skulle bli nåt tjafs i efterhand om nåt händer och jag har haft bilen i trafik "för mycket" jämfört med förra året.
Sedan att skylla på mer administration tyder bara på dåliga system, borde gå helt automatiskt, utan det är troligen en helt ekonomisk fråga.
Alla försäkringar i alla bolag ska bära sig själva.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den information jag fått är att du debiteras preliminärt motsvarande hur du använt bilen förra året,vid årets slut blir det slutavräkning då du får betala mer eller mindre beroende på hur du använt bilen.
Att du inte skulle få ersättning om du använt bilen "för mycket" står ingenstans, och knappast troligt om man vill ha kunder.
 
F

Fd.47585

Guest
"vid årets slut blir det slutavräkning då du får betala mer eller mindre beroende på hur du använt bilen." nu börjar jag förstå vad "innebär omfattande administrativt arbete" innebär om dom skall kolla varje försäkring hur mycket bilen "används", alltså avställd kontra påställd kontra hur många mil den körts, stackars personal som skall kolla det :)
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
"vid årets slut blir det slutavräkning då du får betala mer eller mindre beroende på hur du använt bilen." nu börjar jag förstå vad "innebär omfattande administrativt arbete" innebär om dom skall kolla varje försäkring hur mycket bilen "används", alltså avställd kontra påställd kontra hur många mil den körts, stackars personal som skall kolla det :)
O ja, det kan bli en lista med tjogtals poster att läsa igenom för datorn, för varenda försäkring. Och sedan ska det beräknas... Det blir nog någon millisekund i datortid per försäkring. :twitcy:
Några körsträckor lär de väl inte ha koll på, bara av-/påställd datum.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Att det skulle bli ”Årsförsäkringar” som en konsekvens av de nya avställningsreglerna är knappast någon överraskning, trots att de nya generösare reglerna bara kan nyttjas av ett fåtal husbilsägare.

Faktum kvarstår, det betyder ett ökat bruk av att ställa av våra husbilar, som i sin förlängning reducerar inbetalda försäkringspremier till försäkringsbolagen, men inte nyttjandet av våra bilar, därmed oförändrad skaderisk och kostnaderna för försäkringsbolagen.

Vi har också C.C/Water Circle och jag är förvånad över det omoderna arbetssätt bolaget har, tror att deras digitalisering inte är ”up to date”. Som försäkringstagare kan man t.ex. inte gå in och kolla vad man har för försäkringar, vad det kostar osv. man har inga ”dina sidor”, nej man måste ringa.

Påtalade detta en gång, märkte att det inte var första gången killen fått frågan, varför man inte kunde kolla själv sina försäkringar, svaret kom direkt; — det är därför vi garanterar att svara inom 20 sekunder! Vilket jag tror är korrekt, man svarar snabbt, men förstår samtidigt att deras arbetsmodell är personalintensiv och administrativt bökigt med alla utskick = administrativt dyrt!

Spännande att se vad som blir deras nya förslag vid vår huvudförfallodag till hösten, men deras presenterade beräkningsmodell verkar flummig och svår att förutse och troligen måste vi nog kolla marknaden igen.

Hoppas att Husbilsklubben förhandlar fram ett nytt alternativ för oss medlemmar, som är rakt, enkelt och gynnar de flesta medlemmarna.


Tommy
 
F

Fd.47585

Guest
Man vet alltså inte vad man i slutänden kommer få betala, tycker dom att du använt bilen mer än dom beräknat så blir det dyrare än den premie man fått, alltså omöjligt att jämföra = inget alternativ för mig. Vill inte ha en tilläggsfaktura i efterskott för dom kalkulerat fel.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag ser inte problemet, det är ju bara att betala för det skydd man önskar.
Om man vill åka ner i Europa, betala för det.

Vi som inte åker ned till Europa bör ju vara mycket nöjda att inte behöva betala för andras extra risk.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
En årsförsäkring som är delvis rörlig beroende på hur många dagar bilen har varit eller beräknas vara påställd blir svår att jämföra mellan bolagen om bolagen inte redovisar öppet vad försäkringen kostar i avställt respektive påställt läge.
Vi kanske får det lite rörigt ett tag framöver medans bolagen ändrar upplägg ett efter ett och konkurrenskrafterna får göra sitt.

Jag kommer iaf att undvika årsförsäkringar tills allt blir tydligare. Dom största förlorarna jämfört med dagens upplägg blir troligen dom som har bilen påställd kort tid per år.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag fick ett pris av Gjensidige, 3867 årsförsäkring, kollade med nuvarande bolag vad jag totalt betalt 2020, 3100, så det blev inte något byte, tror nog att alla bolag kommer med årsförsäkring med tiden, men det är ju så att man ställer av och på så länge transportstyrelsen tillåter det, skatten är ju också hög på husbilen. Var samma prat när mc fick årsförsäkring men där var det bara bra, det är ju så låg skatt på mc
Lennart
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På MC sidan har det varit standard med årsförsäkring i många år, jag håller med om att det troligen blir standard även för husbilar.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Man kan alltid omgående byta försäkring genom att registrera över bilen på närstående. Sedan kan registreringen eventuellt återgå.
Tänk på att maskinskadedelen oftast gäller för högst 8 år gammal bil. Motormännens gäller i 10 åt och har årsförsäkring utan krångel.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det kanske vore idé att försöka få Folksam att låta "Köra Säkert" även omfatta husbilar.

Ett annat alternativ vore kanske att försöka få Paydrive att försäkra även husbilar.

Pålle
Strålande idé, hoppas våra förhandlare tar idén vidare i samtalen med Folksam, eller med Gjensidige Försäkring som jag förstår ligger bakom Paydrive.

Tommy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det bästa måste väl vara att höra med mer än ett försäkringsbolag, så man kan jämföra och utvärdera förslagen. Hälsningar Göran Hellman.

Eftersom både Folksam och Paydrive har färdiga koncept för "pay per drive", föreslog jag dessa två.

Har själv varit i kontakt med Länsförsäkringar Uppsala, och de har inga planer på att införa systemet.

Pålle
 
Toppen