• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jag lovade att jag skulle skriva om provkörningen av elscootern.
Ja det var ömsom vin och ömsom vatten som det är skrivet, jag har kört ett par mil drygt mest inne i Finspång och en sväng i Norrköping där jag kunde parkera lite i utkanten och på ett par minuter nå centrum.
Där kommer el sparkcykeln till sin rätt man kan leda den runt i gallerierna och in i affärerna utan problem, folk reagerar knappt om man kör en liten bit på trottoaren eftersom man inte tar mer plats än en fotgängare.
Inga problem med att låsa den eftersom den är med hela tiden.
Det längsta jag kört är 6km och då var det 2/3 laddning kvar.
Lyfter den in och ut i bilen utan problem går det inte i kofferten så går det i baksätet.
Har varit och handlat i centrum här några ggr 3,2km och det går snabbt och smidigt.
toppfarten är 23km/t på slät väg, man gasar genom att trycka på en pedal på styret med tummen, man bromsar likadant med vänstra tummen, men man får se upp den kan bromsa lite hårt ibland för den laddar upp batteriet när man bromsar.
Finns en bakbroms också.
har hittat väskor som passar som används till bandyklubbor och är fodrade som jag kommer skaffa vid resa med flyg, räknar med att spara in på taxi och samtidigt se mej lite omkring. Man kan även få plats med kläder i samma väska.
Hade tyvärr lite otur med mitt ex. displayen blev mörk i ena hörnet eftersom det blev varmt där, ska få en ny display och byta själv lyckas det inte får jag en ny scooter. Bara ett par skruvar och några kontakter.
Finns en nyare version2 som inte finns här vad jag vet, dyrare förståss och större batteri, men jag är ganska nöjd med den här, mycket bättre än elcykeln jag hade eftersom jag tar med den överallt och inga problem att ladda vartsomhelst väger ju bara 10kg så man kan bära den med sej eller dra den hopfälld. om man inte väger närmare 100kg och är så lång som jag kan man nog räkna med bättre prestanda.
Om man anser sig ha råd och tycker det är roligt vilket jag tycker det är så är det något att skaffa.
Hade för många år en liknande med blybatterier och luftgummihjul tung och klumpig och orkade inget, gammal teknik i motor och batteri. Det var bortkastade pengar men den här har en uppgift både hemomkring och med i bilen hela tiden. Laddaren är likadan som den jag har till den bärbara :mcride:datorn, i bilen ska jag ladda den med min 12-230volt 150w watt omvandlare den drar ungefär 50w så det ska inte vara några problem.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Campingbil

Har inte blivit så mycket resande en tvådagarstripp till en camping bara, värmen har gjort att jag låst in mej och satt på ac, det blir för varmt att campa.
Utan AC hade jag inte kunnat åka alls i sommar, har fyllt på den en gång till och då fungerade den bra igen, det är tydligen så att axeltätningen i alla ac kompressorer läcker mer eller mindre, i ett kylskåp är den ju en sluten enhet som nästan alltid fungerar.
Det är klart att det går att lösa med magnet kopplingar men då förstör man ju eftermarknaden.
Har haft en hel del nytta av min Helinoxstol, just nu är den på kreta och används på stranden där utlånad, bra köp som jag inte ångrar trots priset på 1200kr fungerar på sandstranden också.
Köpte ju en elcykel som går att fälla ihop men det har inte blivit av att använda den, platsen den tar och jobbet med att fälla upp och ner den är för mycket för min lilla bil.
Nu tror jag att jag hittat den ultimata lösningen på transportproblemen, jag har beställt en elscooter från Smart-Ride i Stockholm.
Den är liten och lätt kommer ta den på flyget i höst och ha den alltid liggande i bilen eftersom den tar så liten plats och man kan åka ganska långt längre än jag orkar trampa en minicykel.
Det blev en lagändring för ett par år sedan vilket gör att den är klassad som elcykel och alltså laglig att köra med även utan hjälm. Och just den här scootern är en av de få som uppfyller lagen samtidigt har den modern teknologi med litiumbatteri och borstlös navmotor samt återmatning av ström till batteriet när man bromsar, fjädring både fram och bak.
Som vanligt har jag gjort efterforskningar i ett antal timmar på internet och kommit fram till att den här var den bästa och det var slumpen som gjorde att jag hittade den i sverige, finns även att köpa direkt från china men frakter tull gör att det inte blir mycket förtjänst att köpa ett ex. Så det blev att beställa från en trevlig man som säljer dom frakten ingick också!
Här finns det lite youtubefilmer att glane på! https://www.youtube.com/user/SmartRideMe
Hemsidan Smart-Ride – el-scooter - Smart-Ride Foldable 5.8 - Vit

På måndag och tisdag väntar behandling av dyuprens kontraktur en vanlig svensk manlig åkomma som består i att fingrarna kroknar mer och mer, säkert har flera här i klubben samma bekymmer, finns numera en modern behandling med sprutor så man inte behöver skära sönder handen totalt som jag råkade ut för med andra handen.
Rapport om åkdonet kommer till de intresserade, många har nog saknat ett enkelt sätt att ta sej runt när husbilen är uppställd på en camping, att ha cyklar hängande därbak verkar mindre roligt än det här.

Exakt den elscootern kom jag fram till också (efter många timmar på nätet)
att jag "vill ha".
Ser fram emot din rapport.
Har du någon kina-länk att delge?, jag har inte lyckats finna denna i Kina.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

http://www.dhgate.com/product/e-twow-electric-portable-mini-scooter-lightest/177917577.html?recinfo=17,0,3#svh-3-5|null:0

Den säljs under namnet E-twow.
Med frakt och tull så blir det inte mycket vinst om man inte köper ett stort parti, däremot kan man ju komma över den nya versionen med större batteri men då pratar vi kanske om 10000kr hemma, man får ju vänta en del jag fick ju min på två dagar med dhl från fjollträsk. Man får ju tänka på garantin också.
I framtiden kommer jag kanske att skaffa ett par batterier att sätta i en ficka utanpå scootern och få minst fördubblad körsträcka alltså 3-4 mil. Men det är lite segt att stå länge på den om det är ojämt underlag, asfalterad cykelbana är perfekt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Campingbil

http://www.dhgate.com/product/e-twow-electric-portable-mini-scooter-lightest/177917577.html?recinfo=17,0,3#svh-3-5|null:0

Den säljs under namnet E-twow.
Med frakt och tull så blir det inte mycket vinst om man inte köper ett stort parti, däremot kan man ju komma över den nya versionen med större batteri men då pratar vi kanske om 10000kr hemma, man får ju vänta en del jag fick ju min på två dagar med dhl från fjollträsk. Man får ju tänka på garantin också.
I framtiden kommer jag kanske att skaffa ett par batterier att sätta i en ficka utanpå scootern och få minst fördubblad körsträcka alltså 3-4 mil. Men det är lite segt att stå länge på den om det är ojämt underlag, asfalterad cykelbana är perfekt.

Tackar,
Lite synd på det höga priset, på en i övrigt smidig produkt.
"fjädringen fram ser inte hävlig ut, misstänkte som du skriver att det kan bli stötigt, men det kompakta formatet medför kompromisser.
Har du sett nånstans i övriga EU?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Fjädringen fram är bättre än vad den ser ut, trodde det bara låg en fjäder innanför damasken men så är det inte utan styrstången rör sej upp och ned och damasken skyddar bara att det inte kommer smuts innanför.
Problemet för mej är att jag liggger på maxvikt 100kg så fjädringen bottnar ur kanske det går att justera upp spänningen.
Bakfjädringen fungerar bra, man får tänka på att det inte är luftgummihjul.
Har varit och köpt en väska till den för 250kr, den är 120cm lång så det är gott om plats på längden, ska sätta ett skydd för elektroniken på styret, den är fodrad och avsedd för innebandyklubbor och extrafack för kläder.
Blir perfekt för resan till medelhavet i höst ingen mer dyr taxi för mej utan bara glida ner till stranden och sen glider man iväg till restaurangen på kvällen åker man och handlar lite.
Tänkte bygga en själv och kollade priser, framhjulet med motor 2000kr från kina batteri nästan lika mycket från sverige, fart kontroll och laddare 2000kr sen måste man ha en scooter att bygga på, det gick inte att räkna ihop, ja den är dyr men de kostar i dagens läge så mycket.
Finns en som de säljer i usa som även finns på alibaba med mindre hjul högre toppfart och bättre batteri, men motorn skriker som en radiostyrd stor bil låter inte roligt och så kostar den dubbelt så mycket. Smartride hörs nästan inte.
Finns massor med sidor på you tube att titta på den finns även i Ryssland men jag förstår inte vad de säjer heter volta någonting.
Har inte hittat den i EU så jag blev förvånad när jag såg den här och beställde omgående, han har nog bara gula kvar tror jag.
Jag får be om ursäkt för att jag har avvikit från ämnet lite men får anledning att återkomma lysomkopplaren är trasig och inre styrleden glappar på caddyn, ska försöka komma till en träff om ett tag handen fixad nu så det är bara läkning som väntar.
 

Bilagor

  • IMG_20140903_170143.jpg
    IMG_20140903_170143.jpg
    1,3 MB · Visningar: 6
  • IMG_20140903_170230.jpg
    IMG_20140903_170230.jpg
    1,2 MB · Visningar: 4
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Gammal sida tror jag etwow (smartride) finns redan i version 2 5mm bredare batterifack och med kortare fjäder till bakbroms för att få plats med större batteri, nu är det 5,8ah standard på v2 6,5ah och om man betalar en massa till 8,5Ah såna batterier finns på hobbyking för mindre pengar.
Skulle kunna tänka mej att köpa 2st med 3 celler och sätta dom på stolpen vid gångjärnet och en kontakt så har jag 12ah och då kan jag köra längre än jag orkar. Så då får man modda med en sadelstolpe och sadel med snabbkoppling.
Det som är bra som den är är den låga vikten och smidigheten. Det stod någonstans att de skulle starta fabrik i rumänien det är kanske därifrån de ryska kommer. Borde finnas i EU.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Prisen på Zoom-2 med største batteripakke er omlag 6700 kr levert Singapor. Noe å tenke på om en besøker byen?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jag tänker på tull moms och frakt, då blir det inget fynd.
Jag funderade mycket på att köpa utifrån men hittade inget som lönade sig och sen vill jag ju använda den NU.
Det är ju på sommarhalvåret som den är fantastiskt bra.
Hade jag för rimliga pengar kunnat byggt något bättre själv hade jag gjort det.
I modellflyget är vi lite elakare med batterierna och laddar fullt på 15 -20min,
Och då kan man ju köra ganska långt.
Jag tror laddaren är ungefär samma som till en bärbar dator och den ger bara 1,8 A.
Finns mycket bättre att köpa till modellhobbyn. Men då blir de stora, den här kan man ha i en ficka.
 
F

F.d. 21911

Guest
Sv: Campingbil

Hittade denna lilla transportmetod också, verkar ju lite intressant.
Har sett den i bruk ett par ggr. på bland annat Stockholm C.

Monowheel.se
 
F

F.d. 21911

Guest
Sv: Campingbil

Kan ju meddela att den jag sett i Stockholm framförs av en äldre herre som inte framstår som att han har något "sexpack" på magen direkt ;)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har sett en hel del video från youtube om enhjulingen. Man får tydligen svänga genom att fäkta med armarna och då måste man ha bägge armarna fria och bromsa i lite högre fart verkar kräva viss framförhållning.
Tittade en del eftersom den var lätt att ta med men stora modellen som klarar vikten kostade en del och att bära omkring på 12 kg i handtaget inne gallerior och affärer verkade inte så roligt.
En sparkcykel har ju bättre broms högre toppfart och man kan hänga en kasse på styret och vikten och priset är lägre.
Jag tror inlärningströskeln är därmed frakturer och skrubbsår är betydligt högre för ett monowheel.
Finns ju med två hjul men den väger mer men skulle kännas tryggare att använda.
Ett fel med sparkcyklar tycker jag är att de verkar vara gjorda för låga farter och att kunna svänga runt snabbt med.
Det verkar vara ett designfel som hänger ihop med "språnget" dvs framgaffellutningen som är för liten.
Om man kunde komma över ett kopplingsshema skulle jag nog kunna modifiera elektroniken att tillåta högre fart som det nu är går den max 23km/t även om det lutar neråt.
En rolig bifunktion med att använda återladdning som broms är att om man har laddat helt fullt kan bromsen sluta fungera eftersom batteriets laddkrets stängt av, men man behöver bara köra en liten bit så fungerar det igen, och man har ju bromsen bak.
Bromsen bak är en friktionsbroms mot bakdäcket men där sitter vad jag tror är en Hallgivare som samtidigt bromsar framhjulet så det går att stanna ganska fort men man måste vara med på det så man inte far över styret. Vid bromsning kopplas drivning av automatiskt
Känns ganska kul att glida fram och se sig omkring utan ansträngning helt ljudlöst, jag får en helt annan frihetskänsla än jag hade med elcykel och jag behöver inte låsa den eftersom jag tar med den in överallt, ibland fäller jag ihop den och håller i styret och drar den i framhjulet.
En bild från bakfjädringen och man ser Hallgivaren och sladden som går till styrelektroniken.
Andra bilden från locket till batterifacket, utrymmet på sidorna är helt ihåligt och bara till som förstärkning, verkar väldigt genom tänkt allting ska enligt webben vara en tysk konstruktion och det verkar det vara.
Skulle alltså vara ganska enkelt att sätta fast ett fäste till en sadelstolpe så att man montera en sadel på någon minut om man tänker sej köra lite längre sträckor. Ideer finns!
 

Bilagor

  • IMG_20140908_160655.jpg
    IMG_20140908_160655.jpg
    2,3 MB · Visningar: 2
  • IMG_20140908_160721.jpg
    IMG_20140908_160721.jpg
    1,7 MB · Visningar: 3
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har fått problem med ljusomkpplaren den har ju stått i samma läge sedan maj, när jag skulle köra i mörker och behövde kunna koppla om till helljus hade den fastnat.
Eftersom det var brådskande vred jag så mycket jag kunde och kunde få på helljuset, men nu går det inte tillbaka, tidigare så var man tvungen att stänga av annars lyste det när man stängt av motorn men det gör det inte nu.
Jag antar att det har blivit ganska varmt i omkopplaren och något smält sönder eftersom sprayolja inte hjälper, men jag har ingen aning om hur jag tar isär det hela och det måste ju fixas på en gång eftersom man inte kan köra om det inte blir klart.
Får försöka med skroten antar jag.
Har även fått ökande problem med inre styrleden på höger sida, den kostar inte så mycket men jobbet att byta är nog besvärligt, sedan hänger kamremsbytet som ett damoklessvärd över mej.
Så i mina mörka stunder funderar jag på att ställa av den men jag vet ju att när man ska igång igen med skatt besiktning osv. blir det svårt. Men man kan kanske minska rost genom att spruta olja under och låta den stå under presenning i vinter?
Tänkte åka på en träff som min vän Stordansk inbjudit till Östgötafesten i fornåsa i östergötland, blir öl och vinprovning där bl.a.
Jag hoppas det inte blir kallt på nätterna eftersom det inte finns el och min hemgjorda kamin inte är testad eftersom den slocknar vid vinddrag.
26-28 sept. anmälning senast 13 sept. så det är snart.
Blir nog trevligt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Finns det någon som vet hur man tar bort ljusomkopplaren på Polo/caddy den som sitter på vänster sida bredvid friskluftsgallret?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har kört runt 8mil nu på elscootern, så mycket tar det hela sommaren innan jag cyklar, inte ens på elcykeln var det i närheten. Och det på ett par veckor när jag haft handen justerad och inte bara vackert väder.
Har beställt ett batteri från hobbyking mindre än halva priset hemma.
Men det är inte något original det är ett batteri till flygplan 5Ah det som sitter i står det 6Ah på och det är specialgjort för att passa där det sitter.
Men jag ska sätta fast det med kardborrband och ansluta via laddkontakten om det går bra. För vanlig körning runtomkring behövs det inte men när jag reser bort vill jag inte bli så begränsad. Skulle köpt större om jag hittat men det var det största som jag kunde få tag i för rimligt pris, fungerar det bra kanske det blir ett till. Nu kan jag ju lätt ladda det extra batteriet i bilen också, det håller 29 volt fulladdat men jag använder den vanliga laddaren och omformaren 12/230v.
Finns ju laddare med display som laddar fortare direkt på 12v men det kommer att fungera bra så här.:spinny:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Fortsätter med min Elscooter eller på svenska sparkcykel med elmotor.
Har äntligen fått batteriet från hobbyking europa (holland)
Det blir mindre än halva priset jämfört med ett mindre batteri här.
Har kopplat in det med en kontakt i ladduttaget så att det blir parallellkopplat med det inbyggda batteriet. Det är 5Ah och det inbyggda 6Ah så nu har jag 11Ah och det är lika mycket som många elcyklar.
Efter provkörning så märkte jag lite mer kraft hela tiden men toppfarten är begränsad till 23 km/t även om man känner att det kunde gå betydligt fortare ibland men det är elektroniken som är så inställd.
Jag gissar att jag har bortåt 25km på någorlunda slät väg, motorn drar ju max 250w och nu är det ju två batterier som delar på det så då orkar de bättre.
Kapaciteten är ju inget absolut värde utan mycket beroende på effektuttaget.
Men jag blir lite sugen på att sätta dit ett likadant på andra sidan då kan jag åka ganska så långt!
Det sitter med ett kardborrband och för testen en del silvertejp, fick sätta det på sidan för att det går inte att fälla ihop annars utan att ta bort batteriet. Ska använda karborrband runt batteriet senare istället för tejp.
Har kört över 10mil nu och är helnöjd, bilen har fått stå på parkeringen och alla ärenden runtomkring sker med elscootern och en liten kånken ryggsäck det är så bekvämt att kunna åka direkt dit man ska och slippa krångla med parkeringen.
Körningen är det inga problem men en del frågar om det inte är svårt att hålla balansen men för mej är det inte svårare än att cykla, enda problemet är när man kommer fort nedför en backe och måste bromsa, men då hjälper det med att luta sig bakåt innan man bromsar.
Jo jag kör om cyklister även i uppförsbacke så det går betydligt snabbare än att cykla.
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    1,6 MB · Visningar: 11
  • IMG_20140921_002307.jpg
    IMG_20140921_002307.jpg
    4,3 MB · Visningar: 8
  • IMG_20140921_002401.jpg
    IMG_20140921_002401.jpg
    4,2 MB · Visningar: 6

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Campingbil

Hej!
Jag tycker det hela ser både vekt och billigt ut. Hur gör du när du skall byta färdriktning? Hur ger du tecken? Svänger du till H och ger tecken med armen så måste du släppa gasen. Vad händer då? Elcykeln bromsar och du har ingen gas på! Vore det inte bra med blinkers i så fall?
Gå in på " tante-Paula.de" och titta på en riktig elektrorollers i stället för en leksak som denna!
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Campingbil

Hej!
Jag tycker det hela ser både vekt och billigt ut. Hur gör du när du skall byta färdriktning? Hur ger du tecken? Svänger du till H och ger tecken med armen så måste du släppa gasen. Vad händer då? Elcykeln bromsar och du har ingen gas på! Vore det inte bra med blinkers i så fall?
Gå in på " tante-Paula.de" och titta på en riktig elektrorollers i stället för en leksak som denna!

Tomas!

Du bör nog tänka efter lite innan du låter fingrarna halka över tangenterna. Det första du bör ta reda på är vad som räknas som cykel och hur den ska vara beskaffad i Sverige, det andra är vad räknas de fordon som du hänvisar till i Sverige, och vad innebär det i så fall.

//Tommy
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Campingbil

Hej!
Jag tycker det hela ser både vekt och billigt ut. Hur gör du när du skall byta färdriktning? Hur ger du tecken? Svänger du till H och ger tecken med armen så måste du släppa gasen. Vad händer då? Elcykeln bromsar och du har ingen gas på! Vore det inte bra med blinkers i så fall?
Gå in på " tante-Paula.de" och titta på en riktig elektrorollers i stället för en leksak som denna!

Du har nog inte läst hela tråden (eller dom delar som handlar om elscotern)

Det är lite bökigare att få med sej 25kg sparkcykel på ett flyg, än en under 10kg. ;)

Syftet med den var ju att den skulle vara smidig och lätt att få med sej på flyg och bil utan att ta plats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen