• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägare till attack igen

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

I dagens tidning har kommunen gått i svaromål.
Överdriven kritik mot ställplatserna - Valdemarsvik - Norrköpings Tidningar

Jag har via kommunens hemsida skickat mitt positiva omdöme om ställplatsen.
På kommunens förstasida, under fliken "Om kommunen". I vänsterspalten finns där rubriken "Tyck om Valdemarsvik synpunkter".
(Jag får inte till direktlänken dit.)

Kanske en uppmuntran till kommunen om fler gör det (förutsatt att man tycker det är bra jobbat).
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Jag har nu också skickat in mina positiva synpunkter till Valdemarsviks kommun och även informerat om tråden här på HBK. Det känns bra att kunna stödja de aktörer som vill erbjuda oss husbilsresenärer platser att stå på.

Om fler vill göra detta kan det göras via länken Tyck om Valdemarsvik – Synpunkter - Valdemarsviks kommun

Johan K.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Campingägare till attack igen

Om det är sån tabu att stå på camping, varför ser man så många husbilar på campingar, även med el, vi använder både och utan att klaga ex Ullared där finns ju ställpats som var halvbelagd när vi var där, var många fina husbilar, som inte saknade något likväl tog dom in på camping.

i midsommar låg vi på camping i skanör med elanslutning i juni när det var som värmt så var vi på Riks -Träff med MHf camping clubb i 7dagar 86 ekipage mest husvagnar, så myten om att husvagnar hör hemma på campingar och husbilar på ställplatser stämmer inte.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

BeRoka, var har du fått detta med att det skulle vara tabu att stå på camping? Har du läst och tillgodogjort dig innehållet i denna och liknande trådar?

Vad det hela handlar om är campingägarnas ovilja mot husbilister som vill stå på platser utanför campingarna. Detta är inte på något sätt detsamma som ett motstånd mot campingar som företeelse.

Det finns redan ett stort antal etablerade campingar att välja på för de som föredrar att stå på sådana, medan det fortfarande är ont om ställplatser, framför allt enklare, centrumnära ställplatser.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Hej Beroka.
Det är väl inte TABU att stå på Camping....det de flest reagerar mot är väl det tvingande som många Campingplatsägare strävar mot!
Jag inbillar mig att de flesta husbilister tycker som vi att valfriheten skall gälla, typ nån natt vid en skogstjärn, ibland på en lagom prissatt Ställplats samt då och då på en Camping.
Alltså en en personlig valfrihet för den egna smaken utan att nån Campingidkare eller annan person skall tvinga in oss på något sätt:oops:

Jag tror att den här uppfattningen delas av de flesta av oss här på forumet!


Ooops, nu skickade jag visst nästan en kopia på förra inlägget...skönt att vi är samstämmiga, he he!
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

VI har inget Tabu mot campingplatser men tycker att camping platser är blivit som ett resmål för oss är det resen som är målet.
Då vi var barn kunna man inte boka plats på en camping i dag är du nästan ett krav. Inte bara det men du skall också betala förut gärna 40 daga. Camping är inte spontant mer det noggrant planering. På samma sätt som en charterresa. Och skall du avboka blir det dyrt avbokning senare an 39 daga då förlora du 50% av totalen.
Om vi bokar på ett hotell kan vi avboka intill kl 16:00 ibland 18:00 på dagen vi kommer. Utan någon avbokningsavgift och jag kan åka når jag vill.

Jag blir lite räd når jag ser ett sådant beteenden av campingägare dom vill verkligen äga vår fritid spontanitet fungera inte mer.

Men vi har förfarande respekt for dom som väljer att använda en campingplats bara vi kan ha vår frihet till att vakna vår vi vill. Utan inblandning från campingägare där vill bestämma var vi skall vakna.
 

Bilagor

  • camping.JPG
    camping.JPG
    46,6 KB · Visningar: 32

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Campingägare till attack igen

men då återstår frågan, är ställplats det enda saliggörande som mitt iaktagande i ullared därdom flesta Husbilar stod på campingen när ställplatsen var halvfull det verkar som som denb myten har dött ut -HB på ställplats HV på gamping.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Är det en myt du skapat själv?

Eller är det så att du likställer Husbilsklubben.se´s strävanden att skapa fler ställplatser med motstånd mot campingplatser? I så fall har du missuppfattat detta arbete.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

VI har inget Tabu mot campingplatser men tycker att camping platser är blivit som ett resmål för oss är det resen som är målet.
Då vi var barn kunna man inte boka plats på en camping i dag är du nästan ett krav. Inte bara det men du skall också betala förut gärna 40 daga. Camping är inte spontant mer det noggrant planering. På samma sätt som en charterresa. Och skall du avboka blir det dyrt avbokning senare an 39 daga då förlora du 50% av totalen.
Om vi bokar på ett hotell kan vi avboka intill kl 16:00 ibland 18:00 på dagen vi kommer. Utan någon avbokningsavgift och jag kan åka når jag vill.

Jag blir lite räd når jag ser ett sådant beteenden av campingägare dom vill verkligen äga vår fritid spontanitet fungera inte mer.

Men vi har förfarande respekt for dom som väljer att använda en campingplats bara vi kan ha vår frihet till att vakna vår vi vill. Utan inblandning från campingägare där vill bestämma var vi skall vakna.

Det är väl väldigt få campingar där man behöver förboka och dessutom betala förskott, och i sådant fall är det nog bara i absolut högsäsong v29-31? Jag har aldrig upplevt det, utan fått plats direkt även på västkusten, Smögen-Kungshamn t.ex.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

Precis, och klarar vi oss utan campingar höst, vinter och vår (i södra Sverige) så går det utmärkt utan campingplatser på sommare också. Jag är med CC så jag nyttjar campingar ibland särskilt CC campingar om sådana finns längs rutten.
Rena och välskötta i allmänhet.

Så ni klarar er utan campingar, men använder CC-campingar? :wideeyed:
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Så ni klarar er utan campingar, men använder CC-campingar? :wideeyed:

Jag kan förstå resonemanget, efter som CC har en avgift som inte är hutlöst dyr.
De flesta campingar håller en mycket hög standard. Ideellt arbete av engagerade medlemmar som bland annat ställer upp som tillmötesgående campingvärdar.
Dessutom har jag aldrig sett dåligt städade serviceutrymmen. Även gästerna är mycket måna om att hålla rent och snyggt omkring sig.

Till syvende och sist.
Valfrihet råder och var och en gör som det passar en bäst.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Vi står nästan alltid på campingplatser, men det är lite provocerande, när det står husbilar parkerade alldeles utanför campingplatserna och smyger in och duschar, tömmer toa o gråvattentankar, slänger skräp på campingplatsernas containrar. Detta hände senast på Kalix camping.
Ska man utnyttja dessa faciliteter, då ska man också betala för sig.
Campingarna har kostnader för detta och någon måste betala.
Jag ser ingen skillnad på detta och snatteri i en affär.
Jag är ingen campingägare, men jag är inte heller någon snattare, skulle aldrig skita ner mig på sådant.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Campingägare till attack igen

Jag är helt enig med dig, men det behöver inte vara "snatteri"! :)

De kan ha avtalat och fått tillåtelse av campingen och kanske rent av betalt en slant för att nyttja deras faciliteter. Vi bör nog inte vara för snabba att döma.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Campingägare till attack igen

Så ni klarar er utan campingar, men använder CC-campingar? :wideeyed:
Ja eftersom jag är med i CC så nyttjar jag dem ibland, inte så konstigt. Oftast inte. Sedan kan jag ta in på en camping som har något särskilt att erbjuda, senast Böda Baden Öland med inriktning på Squaredans. Trevligt! Men om du läser ordentligt skriver jag att på höst, vinter och vår är det oftast stängt på campingar vilket har gjort att jag fått klara mig utan campingar. Då är det inte så svårt att klara sig utan sommartid. Det finns bra campingar med rimliga priser och rena och välordnade toaletter och duschar, med också motsatsen hutlösa priser, överfulla sopkärl, inget extra att erbjuda samt ostädade toaletter och duschar. Få se nu om det går att vinkla detta.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Vad gäller Ullared så är avståndet nog en starkt bidragande orsak till att många HB väljer campingen framför ställplatsen.
Campingen ligger i direkt anslutning till "affärsmeckat" medan den som väljer ställplatsen måste gå tre km på en starkt trafikerad väg för att komma dit.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Jag är helt enig med dig, men det behöver inte vara "snatteri"! :)

De kan ha avtalat och fått tillåtelse av campingen och kanske rent av betalt en slant för att nyttja deras faciliteter. Vi bör nog inte vara för snabba att döma.

När det kommer en kille med handduk o tvål i handen och säger att han glömt koden, så tror man på honom. Sedan ser man honom promenera iväg till sin husbil, som står utanför. Efter en stund ser man honom släpande på toaburken och en ICA kasse med skräp och ställer skräpet där man tömmer toaburken, sedan far han iväg. Detta hände på Kalix camping.
Jag tycker inte detta är OK.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Ett skrämmande exempel på hur man spär på campingägarnas kritik mot husbilsägare. Detta är inte OK, och ger oss bara ett dåligt rykte.
Hoppas verkligen att vederbörande INTE är medlem i HBK.
Om den som uppförde sig på detta viset och är medlem betackar jag mig mot.

Vi alla tjänar på att ha ett gott rykte och visa vår välvilja att inte missbruka på det sätt som beskrevs ovan.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Enligt en trevlig herre jag pratade med som har hand om en ställplats på Öland så var det inte speciellt ovanligt att man smet utan att betala jäkligt tråkigt att vissa sabbar ryktet för alla som rattar en husbil:mad:

Micke
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Ett skrämmande exempel på hur man spär på campingägarnas kritik mot husbilsägare. Detta är inte OK, och ger oss bara ett dåligt rykte.
Hoppas verkligen att vederbörande INTE är medlem i HBK.
Om den som uppförde sig på detta viset och är medlem betackar jag mig mot.

Vi alla tjänar på att ha ett gott rykte och visa vår välvilja att inte missbruka på det sätt som beskrevs ovan.

Det fanns inget HBK märke på bilen. Så förmodligen var han inte medlem.
 
Toppen