• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägare till attack igen

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Nu var det dags igen.
Först en länk till en artikel om den populära och fina ställplatsen i Valdemarsvik.
Paradiset för husbilsägarna? - Valdemarsvik - Norrköpings Tidningar

Vi har besökt den ett par gånger och även pratat med folket på turistbyrån. De verkar resonera på det "tyska viset". De vill främst ha turister till byn, turister som lämnar byn med ett leende och gärna återvänder. Det har de lyckats med. Profiten är inte det viktiga.

Självklart har en campingägare synpunkter på detta.
Stark kritik mot ställplatsen - Valdemarsvik - Norrköpings Tidningar
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Campingägare till attack igen

Jag förstår campingägarna litegrann eftersom en del husbilar använder ställplatserna som campingplatser. Vitsen med husbilen är att den är mobil och inte blir stående länge på samma ställe. Då kan man lika gärna använda sig av husvagn.

Vem behöver el mitt i sommaren? Solpaneler är billiga och effektiva numera och borde vara standardutrustning på husbilar. Det kan vara bra om det finns några eluttag på en ställplats om någon har råkat i nöd t.e.x. om den egna elförsörjningen har pajat men då ska det kosta! Max 2 eller högst 3 dagar på en ställplats borde gälla. Det är bra om ställplatserna har vatten och tömning men inte nödvändigt.

Så länge en del husbilister beter sig som campare så länge kommer kritiken från campingägarna att bestå. Som man bäddar, får man ligga.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Jag kan också förstå och hålla med campingägaren.
Tillhandahåller kommunens Ställplats, vatten, el,
tvätt o dusch för 100 kr då är det sannolikt illojal
konkurrens och brott mot kommunallagen.
// Janne
 
F

F.d. 25941

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Vi använder El så fort vi kommer åt, våra 2 gasol tuber 1 svensk och 1 tysk är på väg att ta slut... Fylla dessa i Frankrike verkar vara svårt

Skulle vi montera på solpanel på bilen så blir det dryga böter vid kontroll och sambon får gå hem...

Så det finns de som är i behov av elstolpe ibland!
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Jag förstår campingägarna litegrann eftersom en del husbilar använder ställplatserna som campingplatser. Vitsen med husbilen är att den är mobil och inte blir stående länge på samma ställe...

Så länge en del husbilister beter sig som campare så länge kommer kritiken från campingägarna att bestå. Som man bäddar, får man ligga.

Jappe

Jag vet inte om du har läste artikeln Jappe, men på denna ställplats får man just stå två nätter, sedan hänvisar de till campingplats. Dessutom står det i artikeln :

"Thomas Ekh (turistbyrån) menar att de som stannar på ställplatsen inte är typiska campinggäster. – Många söker sig inte till en camping. De vill ha närheten till centrum och sticker vidare till nästa plats, efter ett par dygn."

När nu en kommun ordnar med en service för husbilsresenärer, för att vi ska stanna i en tätort och turista, och därmed "fylla ett tomrum" i utbudet för oss, så känns det konstigt att det här på forum hela dyker upp kritiska röster som ställer sig på campingägarnas sida. Den kritiske campingägaren i den andra refererade artikeln arrenderar, som jag förstår det, en camping som ligger 26 km ifrån Valdemarsvik långt ut i kustbandet, och torde väl inte konkurrera om samma kunder. Men "mycket vill ha mer....."

Johan K.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Campingägare till attack igen

Att kommunerna anlägger ställplatser är i regel med köpmännens samtycke, det ger klirr i kassan för handeln i centrum. Lysekil är ett bra exempel.

Där ligger campingarna perifert och är belamrade med stationära villavagnar med uteplatser större än vagnarna själva.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägare till attack igen

Jag håller med JOKIN. Detta är ytterligare ett bevis på att campingmaffian (SCR) arbetar för att monopolisera campingbranschen. Alla ni som håller SCR om ryggen, hur tror ni det skulle bli om denna organisation tog över & styrde alla ställplatser i städerna? Jo, en stor del av dessa centrumnära ställplatser skulle snart försvinna & ni skulle bli hänvisade till ordinarie campingar med för många av oss höga priser. Jappes påstående att ställplatser används som campingplatser är i mitt tycke bara ett antagande. Generellt är det säkerligen inte på detta vis & om så vore är det kommunens ansvar att regeln som i Valdemarsviks fall max 2 dagar efterlevs.
En del av oss HB-ägare vill ha campingens alla bekvämligheter om den bara låg i ortens centrum & betalar gärna campingarnas "standardpris". När man försvarar campingägarnas angrepp på kommunala ställplatser så uppfattar i alla fall jag detta som att man vill ha "minicampingar" centralt i städerna & då är för mej begreppet ställplats förfelat. Nu är nog risken överhängande att detta mitt inlägg orsakar ett ramaskri, men det kan jag ta för jag står för min åsikt:D.

Bennie
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Campingägare till attack igen

Jappe är nog i vanlig ordning ute för att provocera.
Vare sig el, vatten eller tömning nödvändigt på en ställplats? Är det då inte en vanlig parkeringsplats?
För egen del utnyttjar jag sällan vare sig campingplatser eller ställplatser inom Sverige under min högsäsong (=vintern) och har inte noterat någon större nytta av mina stora solpaneler i vintermörker.
Vid resor på kontinenten upplever jag ingen dramatisk skillnad mellan ställplatser och campingar och utnyttjar både och, men har haft turen att slippa finna dessa platser med avsaknad av vatten och tömningsmöjligheter. Ofta stannar vi på ACSI-campingar, även om åtskilliga ställplatsägare försöker locka oss med rabatter vid längre vistelse.

aake
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

bild150.jpg
bild179.jpg

Ställplats är inget alternativ för oss, vi måste ha ström, för laddning av permobilen, handikapptoa. Bilen är maxlastad, så husvagn är inte heller något alternativ. Vi tar alltid in på campingplatser, där detta finns och i närheten av vårdcentraler. Jag är väldigt glad att vi kan vara ute med husbilen, trots problemen. Just nu befinner vi oss på Kalix camping, vårdcentralen kl 15.

Kalix camping väldigt fint vid Kalixälven.

WIN_20150711_122619.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

Jag vet inte om du har läste artikeln Jappe, men på denna ställplats får man just stå två nätter, sedan hänvisar de till campingplats. Dessutom står det i artikeln :

"Thomas Ekh (turistbyrån) menar att de som stannar på ställplatsen inte är typiska campinggäster. – Många söker sig inte till en camping. De vill ha närheten till centrum och sticker vidare till nästa plats, efter ett par dygn."

När nu en kommun ordnar med en service för husbilsresenärer, för att vi ska stanna i en tätort och turista, och därmed "fylla ett tomrum" i utbudet för oss, så känns det konstigt att det här på forum hela dyker upp kritiska röster som ställer sig på campingägarnas sida. Den kritiske campingägaren i den andra refererade artikeln arrenderar, som jag förstår det, en camping som ligger 26 km ifrån Valdemarsvik långt ut i kustbandet, och torde väl inte konkurrera om samma kunder. Men "mycket vill ha mer....."

Johan K.

Att campingen låg så långt ifrån samhället framgick ju inte, det ställer ju saken i ett annat ljus. :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Campingägare till attack igen

Vänligen, missförstå mig inte!

Vatten, el och servicehus med dusch- och tvättmöjligheter erbjuds för 100 kronor i Valdemarsvik. Paradiset för husbilister, javisst men toa och tömning saknas fast det kommer nog och då stiger priset och närmar sig campingnivån, antagligen. En komplett utrustad ställplats, vad mer kan man begära? Kanske blir det framtidens melodi. Att köra in, logga in för att ge ställplatsen åtkomst till ditt konto och slappna av. All inclusive à la Benidorm.

Jag föredrar nog en övernattningsplats med tillgång till vatten och tömning. Det är vanlig basservice på en ställplats. Vill man ha tillgång till el, toa dusch och tvätt så ska det kosta extra.

Solpaneler behöver inte vara tunga: det finns tunnfilmspaneler som man klistrar på taket. Alla husbilar har väl generatorer som även laddar bodelsbatterierna. Är bilen så tung så att man inte får med det viktigaste så får man nog.......... o.s.v. :D

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

Jag håller med JOKIN. Detta är ytterligare ett bevis på att campingmaffian (SCR) arbetar för att monopolisera campingbranschen. Alla ni som håller SCR om ryggen, hur tror ni det skulle bli om denna organisation tog över & styrde alla ställplatser i städerna? Jo, en stor del av dessa centrumnära ställplatser skulle snart försvinna & ni skulle bli hänvisade till ordinarie campingar med för många av oss höga priser. Jappes påstående att ställplatser används som campingplatser är i mitt tycke bara ett antagande. Generellt är det säkerligen inte på detta vis & om så vore är det kommunens ansvar att regeln som i Valdemarsviks fall max 2 dagar efterlevs.
En del av oss HB-ägare vill ha campingens alla bekvämligheter om den bara låg i ortens centrum & betalar gärna campingarnas "standardpris". När man försvarar campingägarnas angrepp på kommunala ställplatser så uppfattar i alla fall jag detta som att man vill ha "minicampingar" centralt i städerna & då är för mej begreppet ställplats förfelat. Nu är nog risken överhängande att detta mitt inlägg orsakar ett ramaskri, men det kan jag ta för jag står för min åsikt:D.

Bennie

Jag tror knappast att det är någon här som håller SCR om ryggen, däremot kan man ju förstå en campingarrendator som arrenderar en campingplats av en kommun, och sedan får direkt konkurrens av samma kommun som bygger en ställplats med faciliteter som till stor del motsvarar en camping. Nu låg ju tydligen campingen ganska långt bort i det här fallet, men pricipiellt är det ju tveksamt om förfarande ens hade varit tillåtet enligt kommunallagen
om campingen legat närmare.:wideeyed:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Jag har redan bott på ett antal dåliga såväl campingar som ställplatser och kan tycka att den här diskussionen tenderar bli samma som skriverierna om vilket husbilsmärke som är bäst. Den egna märket höjs till skyarna till dess man byter - då var det ett tu tre sämst.

Låt marknadskrafterna råda för campingar och ställplatser och - som redan gamle Mao sa - låt tusen blommor blomma. Då kommer de inte efterfrågade campingarna och ställplatserna att successivt försvinna. Sedan får väl tycke, smak och behov avgöra om vi väljer det ena eller det andra.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Campingägare till attack igen

Jappe

Nu anser du att vatten och tömning är basservice, men i går var det inte nödvändigt. Och att betala extra för el brukar vara det normala på de ställplatser jag besökt. Vi är tydligen inte så oeniga som jag fick intryck av i början av tråden.

aake
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

Livet i Husbil är olika, allt efter vem man är. Jag har sagt det tidigare och har gjord det nu igen. Vi är inte bra bra på att acceptera att vi har olika behov. Dom som använder camping har andra behov an dom som använder ställplatser. Det störste problem som finns är ägaren av campingplatser. Dom har inte fattat att där finns en hel del av oss där har husbil som icke vill vara 0,5-1,5 mil borta från stadslivet. Eller kanske bara inte orkar med ljud nivån, all den aktivt och mängden av folk som finns på en campingplats.
Vi är den typ som gärna har semester utan för hög säsongen av samma orsak. Tyvärr kan vi inte det i år så vi stickar långt mot nord, för att få det lugnt.
Vi skall lära att respektera att vi har olika behov. Båda oss och Camping ägaren.
Ha en trevlig sommar hoppas vi ses därute. :spinny:
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Campingägare till attack igen

Jappe

Nu anser du att vatten och tömning är basservice, men i går var det inte nödvändigt. Och att betala extra för el brukar vara det normala på de ställplatser jag besökt. Vi är tydligen inte så oeniga som jag fick intryck av i början av tråden.

aake

Det är basservice men den är inte nödvändig! :confused::D


Jappe
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Jappe, tycker du ska tänka innan du uttalar dig om el på sommaren. Det finns folk i husbilar " mjukvara" som av sjukdom eller behov av el produkter behöver detta. Alla är inte lika bra som dig!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Campingägare till attack igen

Jappe, tycker du ska tänka innan du uttalar dig om el på sommaren. Det finns folk i husbilar " mjukvara" som av sjukdom eller behov av el produkter behöver detta. Alla är inte lika bra som dig!!

Jag tänkte först svara på angreppet men ids inte!

Jappe
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Angrepp, du tycker så mycket i egen sak, jag kände mig angripen O h fler med mig tror jag!!!
 
Toppen