• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägare till attack igen

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Eller kan det vara så att det finns en grupp husbilister som föredrar att lägga sina pengar på restauranger, fotoutrustning, bättre (dyrare) matvaror att laga i bilen, kläder, smycken, hantverk, museer, konserter etc. mot att lägga det på nattparkeringen?
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Det kanske finns en annan målgrupp som vill betala mera för att utnyttja ortens faciliteter. Husbilister framstår ju som minst sagt snåla om man läser här på forumet, och det gör säkert många. Ord som snåla, snikna eller ockrare förekommer ju väldigt flitigt så fort någon överhuvudtaget vill ha betalt för en tjänst eller vara. :wideeyed:

Man bör nog vara lite försiktig när man kritiserar användatet av orden girig, sniken, ockrare. Dessa begrepp passar mycket väl in på människor som, på ett orättfärdigt sätt, skor sig på andra människors bekostnad.
Nyligen var det en ordförande, tillika f.d statsråd, i ett välkänt kooperativt bolag
Som uttalade att citat: Vi vill ju inte att vår VD skall bli fattigpensionär.
Detta sagt när hon beviljade ett pensionsavtal värt ca 65mkr.
Man kan kanske säga samma sak om gnälliga campingägare.
Klart vi skall betala, vi vill ju inte att dom skall bli fattigpensionärer.
Rolf
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

En minst sagt haltande jämförelse 100-200kr mot 65 miljoner, sådana jämförelser tillför knappast diskussionen något av värde. Man kan nästan undra om många här har jobbat ideellt hela livet, eller faktiskt tagit betalt för sina tjänster, för då är väl dom också snåla, snikna eller ockrare? :confused:
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Ja Du min vän, om Du inte förstod innebörden i jämförelsen så är lite tråkigt( för dig). Dock skall jag inte belasta detta forum med att försöka förklara det för Dig!
När det gäller giriga campingägare så har jag, för min del, dock aldrig påstått att detta är gällande för alla. Långt därifrån.
Dessutom har jag, som väl är, valfrihet att inte besöka dom jag inte gillar.
Rolf
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

Om du nu anser att du har läst in dej på hur du får ihop en sådan jämförelse, kanske du skulle kolla vad de orden betyder också, så att man inte använder dom på normala, oftast mycket hårt arbetande näringsidkare som är mycket viktiga för vårt samhälles välbefinnande. T.ex. för betalning av vård, skola och pensioner. :wideeyed:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Det är väl ändå en viss skillnad mellan en entreprenör som driver en camping efter bästa förmåga och prissätter på ett sådant sätt att campingen har så många gäster som möjligt utan att vara för billig och en liknande entreprenör som dessutom försöker lägga hinder i vägen för de som inte vill nyttja deras tjänster av olika anledningar. Dessa anledningar kan vara sp vitt skilda kriterier som pris, läge, tider, faciliteter, service etc.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Jo då min käre Montreal. Jag är mycket väl medveten om vad orden betyder!
Hade Du läst mitt inlägg på rätt sätt så hade Du också förstått vad jag menar!
Nu tycker dock jag att Du närmar dig en politisk diskussion som inte är tillåtet på detta forum varför jag avser avsluta vårt meningsutbyte
Väl mött på vägarna
Rolf
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Det kanske finns en annan målgrupp som vill betala mera för att utnyttja ortens faciliteter. Husbilister framstår ju som minst sagt snåla om man läser här på forumet, och det gör säkert många. Ord som snåla, snikna eller ockrare förekommer ju väldigt flitigt så fort någon överhuvudtaget vill ha betalt för en tjänst eller vara. :wideeyed:

Kanske kommer många husbilsägare från Småland eller är det så att man köpt så mycket extrautrustning att man måste hålla igen på boendeplatsen.:p:

Men, inte tror jag att vi är så snåla. Man vill dock inte betala mer än vad en ställ- eller campingplats är värd. Jag betalar gärna för en ren och snygg plats, men har redan besökt ett antal särskilt campingplatser där jag egentligen borde ha fått betalt av ägaren för att stå.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

.... Man vill dock inte betala mer än vad en ställ- eller campingplats är värd....

Det är nog här skon klämmer. Vad en del själva anser vara ett "rimligt pris" ligger troligen inte i närheten av vad man måste ta ut för att få det att gå runt. Då är det lätt att tro att campingägarna kör färdigbetald Merca till jobbet.
Personligen förstår jag inte hur man överhuvudtaget kan få ekonomi i t.ex. en ställplats om den inte drivs av ideell arbetskraft och nyttjar redan gjorda investeringar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

Det finns ju här på forumet en beskrivning av kostnaden för att anlägga en liten ställplats på privat mark, vad sedan en stor ställplats i en stad skulle kosta kan man ju bara gissa, men att kostnaden per besök inklusive service som i Valdemarsvik skulle stanna under 200:- även utslaget på mycket lång tid tycker jag verkar lite utopiskt. Detta vid nyanläggning.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Om camping ägaren vill ha bort ställplatser, hur ska man kunna vara ute med bilen när dom flästa stänger ner i augusti o öppnar i maj, så för mig finns bara ställplatsen kvar, exempelvis lysekil,dom flästa har allt i bilen, håkan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Ett alternativ kan ju vara då att det inte finns någon som helst service på ställplatserna och man betalar för en parkeringsruta, vi har iallafall vatten och avloppstank samt dubbla toalettcassetter och klarar oss i minst en vecka utan att nyttja något och då kan man ju betala några 10:eek:r för en asfaltsplätt och ta in på camping 1 natt/vecka.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

Tyvärr är det ju inte det som efterfrågas, utan i första hand el, toa, och dusch, och det blir ju dyra installationer. Vi själva använder aldrig el, men på ställplatser där det finns el är ju nästan alla bilar anslutna, även på sommaren, varför vet jag egentligen inte.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Att så många ansluter till el på ställplatser beror kanske på att elen ofta tycks ingå i priset. Sist vi stod på en ställplats var Tosterups hamn där vi betalade 140:- för en parkering. Visserligen ingick servicehusets faciliteter och el men vi nyttjade bara vattenpåfyllningen eftersom vi inte behövde några toaletter eller vad som kan ha funnits i servicebyggnaden och någon elanslutningssladd har vi inte med oss i bilen.

Det är kanske där vi skiljer oss åt. Somliga vill bara ha en plan yta att kunna parkera på, andra vill ha samma service som på en campingplats av bästa sort. Vi tillhör de förstnämnda och jag har inget emot att betala en eventuell parkeringsavgift, även sådan som är prissatt efter den större ytan som en husbil tar jämfört med en ordinär parkeringsplats. Men jag känner definitivt inte för att betala för en massa lullull som servicebyggnader, elstolpar, konstiga betalningssystem och annat som ofta förekommer och försöker därför undvika sådana platser.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Tyvärr är det ju inte det som efterfrågas, utan i första hand el, toa, och dusch, och det blir ju dyra installationer. Vi själva använder aldrig el, men på ställplatser där det finns el är ju nästan alla bilar anslutna, även på sommaren, varför vet jag egentligen inte.

Du har tydligen ingen AC, men vi som har uppskattar möjligheten att använda den och letar gärna upp SP eller camping med el när kvicksilret drar iväg upp.

Just nu sedan ett par veckor över 30g, och ACn höjer definitivt livskvaliten.

Varma hälsningar från Kroatien.

Hejs
Claes 105

Ps; det kan ju bli varmt även i Sverige, såsom förra sommaren, ds.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Campingägare till attack igen

Er el inkludert i prisen og ikke for langt unna bilen så kobler jeg på og skrur varmvatnet over på el, i løpet av siste mnd har dette blitt brukt i 3 netter. Om dusj er inkludert så hender det vi bruker den, om det ser ok ut, også 3 besøk på denne turen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

Det är ju fritt att välja ställplats, men att man skulle kunna "plocka russinen ur kakan" d.v.s. välja precis vad man vill utnyttja på en fullutrustad ställplats är nog en utopi, kostnaderna finns ju och skall väl till någon del betalas av användarna? Om sedan 100-200Kr är dyrt får man ju besluta själv, vi har ju alltid möjligheten att åka vidare?! :)
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Tyvärr är det ju inte det som efterfrågas, utan i första hand el, toa, och dusch, och det blir ju dyra installationer. Vi själva använder aldrig el, men på ställplatser där det finns el är ju nästan alla bilar anslutna, även på sommaren, varför vet jag egentligen inte.

Det kanske beror på att det ingår el toa och dusch i priset på väldigt många platser i Sverige alltså redan betalt då är det väl inte så svårt att förstå att ställer man sig på en sån plats så nyttjar man ju det som finns. :twitcy:
Håller annars med Bengt-Åke Linder det behövs inte mer.

Micke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

Du har tydligen ingen AC, men vi som har uppskattar möjligheten att använda den och letar gärna upp SP eller camping med el när kvicksilret drar iväg upp.

Just nu sedan ett par veckor över 30g, och ACn höjer definitivt livskvaliten.

Varma hälsningar från Kroatien.

Hejs
Claes 105

Ps; det kan ju bli varmt även i Sverige, såsom förra sommaren, ds.

Det är ju helt o.k. man kan ju alltid skruva upp komfortkraven och får naturligtvis betala därefter. Det är ju precis det som sker på många ställplatser. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

Det kanske beror på att det ingår el toa och dusch i priset på väldigt många platser i Sverige alltså redan betalt då är det väl inte så svårt att förstå att ställer man sig på en sån plats så nyttjar man ju det som finns. :twitcy:
Håller annars med Bengt-Åke Linder det behövs inte mer.

Micke

För min del tycker jag inte att det är värt arbetet att ta fram kabel och ansluta den, för att plocka åt oss ett par Kw, även om det ingår, då väljer jag hellre plats inom området helt fritt, utan att ta hänsyn till var elstolparna finns. :)
 
Toppen