• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägare till attack igen

R

Rolfevert

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Detta är ett ämne som engagerar! Uppfattningar finns det också många.
En tillräckligt stor "parkeringsplats" som är så placerad att den på ett tillfredsställande sätt går att övernatta på. Denna "parkeringsplats" anser jag det vara acceptabelt att betala en avgift för som är i proportion med vad kommunen i övrigt tar för parkering. Att en kommun anvisar plats för tömning av toalett, gråvatten och sopor borde väl vara varje kommuns skyldighet. Tyvärr är det ibland lite si o så med detta . Till och med trafikverket har fattat detta. Diskussionen om snikna campingplatsägares protester mot konkurrens lämnar jag med:
"Konkurrens är väl bra så länge det inte drabbar mig"
Rolf
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Eller kanske bara inte orkar med ljud nivån, alla den aktivt och mängden av folk som finns på en campingplats.
Vi är den typ som gärna har semester utan för hög säsongen av samma orsak. :spinny:

Ja, där har du en poäng. Campa är även för mig mer en naturupplevelse, ett sätt att uppleva tystnad och lugn, långt bortom människomassor, köer, slammer och stoj. Men det gäller mig och därför drar jag mig ofta för campingar och illa belägna ställplatser (men det finns små välskötta idyller).
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Campingägare till attack igen

Nu struntar jag i denna för mig lite verklighetsfrämmande diskussion och åker ut på en tur efter Hårkan för att spana efter fågel och efter vattenlevande ryggradsdjur.
Visserligen finns det varken campingplatser eller iordningsställda ställplatser efter den skogsväg som följer älven, men det är gott om lämpliga platser att slå läger. Tömmer och fyller gör jag hemma på gården.

aake
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Detta är ett ämne som engagerar! Uppfattningar finns det också många.
En tillräckligt stor "parkeringsplats" som är så placerad att den på ett tillfredsställande sätt går att övernatta på. Denna "parkeringsplats" anser jag det vara acceptabelt att betala en avgift för som är i proportion med vad kommunen i övrigt tar för parkering. Att en kommun anvisar plats för tömning av toalett, gråvatten och sopor borde väl vara varje kommuns skyldighet. Tyvärr är det ibland lite si o så med detta . Till och med trafikverket har fattat detta. Diskussionen om snikna campingplatsägares protester mot konkurrens lämnar jag med:
"Konkurrens är väl bra så länge det inte drabbar mig"
Rolf

Det var väl det som var problemet....
Kommunen skapar illojal konkurrens i strid mot kommunallagen.
// Janne
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Campingägare till attack igen

Det var väl det som var problemet....
Kommunen skapar illojal konkurrens i strid mot kommunallagen.
// Janne

Iså fall är alla parkeringsplatser på gator och torg illojal konkurrens, det finns många
privata parkeringshus som tar mer betalt än kommun gör för sina platser. :mad::)

Campingägarna lurar sig själva om de tror att dessa husbilsturister skulle välja deras campingplats om inte kommunen hade gjort ställplatsen. Sanningen är den, att man istället väljer en annan kommun eller plats.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Iså fall är alla parkeringsplatser på gator och torg illojal konkurrens, det finns många
privata parkeringshus som tar mer betalt än kommun gör för sina platser. :mad::)

Det är faktiskt en av kommunens skyldigheter, att tillhandahålla
parkeringsmöjligheter.
// Janne
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Campingägare till attack igen

Och, varför då inte samma skyldighet med parkeringsplatser för husbilar ? :)

Kan det vara för att man inte förstått behovet eller värdet av den ökande turismen med husbilar?
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Och, varför då inte samma skyldighet med parkeringsplatser för husbilar ? :)

Kan det vara för att man inte förstått behovet eller värdet av den ökande turismen med husbilar?

Jag tycker de flest kommuner tillhandahåller alldeles förträffliga
parkeringsplatser åt våra husbilar.
Nu var det frågan om anläggningar som konkurrerar med näringslivet
och om det är i enlighet med kommunallagen.
// Janne
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.679
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Jag tycker de flest kommuner tillhandahåller alldeles förträffliga
parkeringsplatser åt våra husbilar.
Nu var det frågan om anläggningar som konkurrerar med näringslivet
och om det är i enlighet med kommunallagen.
// Janne

Konkurerar inte Stugsund, Småbåtshamnen Söderhamn mot Stenö camping?

HaDe Hasse
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Jag tycker de flest kommuner tillhandahåller alldeles förträffliga
parkeringsplatser åt våra husbilar.
Nu var det frågan om anläggningar som konkurrerar med näringslivet
och om det är i enlighet med kommunallagen.
// Janne

Så Du tycker då att parkeringsplatser stora nog att härbärgera en husbil är illojal konkurrens? Det var vad jag skrev!
Rolf
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

...
Nu var det frågan om anläggningar som konkurrerar med näringslivet
och om det är i enlighet med kommunallagen.
// Janne

Hur kan man fråga om en ställplats i anslutning till ortens centrum konkurrerar med en campingplats 26 km bort? Bara avståndet ger att det rör sig om helt olika anläggningar med helt olika förutsättningar och troligen också helt olika kundkretsar.

Den som vill ha badmöjligheter, kunna ställa upp grillar och boa in sig med utemöbler på uteplatsmattor och kanske vindskydd mm väljer knappast att stå på en ställplats nära centrum.

För övrigt förstår jag inte denna polarisering som tycks utveckla sig. De som vill ha campingens alla faciliteter och kanske också möjlighet att stå längre tid har ju många befintliga campingar att välja på, vi som bara vill ha möjlighet att parkera en eller två nätter och kanske tömma och fylla tankar har inte så många möjligheter än. Varför inte försöka främja de som arbetar med sådana enklare korttidsparkeringar i stället för att hålla campingägarna om ryggen. Campingägare som i de flesta fall inte bryr sig ett dugg om oss husbilister så fort hösten kommer och de stänger sina anläggningar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägare till attack igen

Det jag irriterar mej på är att campingägare med hundratals platser hänger upp sig på några ynka platser tillhandahållna av kommunen. Dessa ynka få platser är väl ingen konkurrensrisk för campingplatsen. Och att alla på campingplatsen skulle ställa sig på kommunens få platser är ju inte möjligt. Jag kan bara se det som ren snikenhet & att vi pratar om illojal konkurrens tycker jag är dumt eftersom dessa få ställplatser, tro det eller ej enbart har inrättats som en service för oss HB-ägare. Det är till att bita sig själv i rumpan :D

Bennie
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Det perfekta för Campingplatsägarna vore väl att våran valfrihet blev begränsad enl vissa kriterier.
1) krav att ta in på Camping, är det fullt (även på åkern utanför) så är det tillåtet med
2) Ställplats, blir den full så gäller....
3) Den lokala parkeringen (med P-avgift) utanför ett köpcentrum (som ägs av Campingplatsägaren) och då inkörsel efter 21.00 samt avfart innan 07.00.

:yes:
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Det är väl självklart att campingägare pratar om illojal konkurrens från kommunala ställplatser. Fattas väl bara annat, de är ju företagare som vill maximera sin vinst. Det är ju inte mycket att kritisera, även om man kanske ibland kan tycka att det är väl sniket.

Det som man däremot kan gnöla över är kommuner som inte vågar stå emot och se till att det finns ställplatser, särskilt som det av lagstiftningen (Lag om vissa kommunala befogenheter) är helt ok att anordna sådana. Kommunen kan ju också som ett alternativ låta en campingägare ordna och sköta om sådana centralt i kommunen, d v s utanför campingen. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara kommunen som driver dem.

En kommun som inte anordnar centrala ställplatser eller t o m motarbetar sådana stödjer inte näringslivet på orten och det intryck man får är ju att de inte vill ha besökare till kommunen.
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Campingägare till attack igen

Det kan ju vara så att man av något skäl inte uppfattar husbilsägare som den "målgrupp" av besökare man vill ha? :wideeyed:

Jag är nog helt övertygad om att en kommun gärna ser även husbilsbesökare, varför skulle man inte vilja ha oss? Jag är ju visserligen nybliven ägare, men så har vi väl inte misskött oss, eller?
 
Senast redigerad av en moderator:

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare till attack igen

Det är ungefär samma pris i centrala Köln (11 E) som Valdemarsvik. Förvisso lite längre att åka. Där har man utsikt över Rehn, ca 3 km till Domen och på halva vägen en botanisk trädgård och ett Zoo.
Men i Sverige finns både snikna campingägare och husbilsåkare som tycker att det är oförskämt billigt.
/ Olle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare till attack igen

Jag är nog helt övertygad om att en kommun gärna ser även husbilsbesökare, varför skulle man inte vilja ha oss? Jag är ju visserligen nybliven ägare, men så har vi väl inte misskött oss, eller?

Det kanske finns en annan målgrupp som vill betala mera för att utnyttja ortens faciliteter. Husbilister framstår ju som minst sagt snåla om man läser här på forumet, och det gör säkert många. Ord som snåla, snikna eller ockrare förekommer ju väldigt flitigt så fort någon överhuvudtaget vill ha betalt för en tjänst eller vara. :wideeyed:
 
Senast ändrad:
Toppen