• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bytt hjulen fram mot bak

Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Pratade med en åkare, just om detta för en vecka sedan.
Han gör alltid så - byter hjul - och han gör det för var 1000 mil, är också noga med rotationsriktning så att den inte ändras, och lufttrycket naturligtvis...
Samtidigt kan man ju passa på att "läsa av" däckens förslitning och tidigt upptäcka om något är inte helt 100%.. :yes:
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Varför inte byta framdäcken mot ett nytt plus reserven?
Dvs om bilen är framhjulsdriven eftersom bakdäcken inte slits nämnvärt och reservhjulet är oanvänt.
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Afghan,
genom att "byta däck på fordonsdiagonalen" så behåller man rotations-
riktning (tänk på "dragning" och "släpning") och det blir lätt att minnas.
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Då har jag alltid tänkt fel då jag bytt vänster framhjul till vänster bakhjul och lika på andra sidan.
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Hej Rotax. Du har inte tänkt fel. Byte måste ske på samma sida.
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Afghan,
genom att "byta däck på fordonsdiagonalen" så behåller man rotations-
riktning (tänk på "dragning" och "släpning") och det blir lätt att minnas.

Tänker du rätt här Hans! Kan kanske vara en tanke med däck som inte har uppmärkt rotationsriktning. Men där rotationsriktningen är utmärkt med pilar blir det fel.

Krister N
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Så har jag också gjort för jag trodde att man behöll rotationsriktningen om man bytte vänster fram mot vänster bak. Kan vi få en utveckling på byte via fordonsdiagonalen?
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Afghan,
genom att "byta däck på fordonsdiagonalen" så behåller man rotations-
riktning (tänk på "dragning" och "släpning") och det blir lätt att minnas.
Detta får du förklara bttre. Jag förstår inte hur du skall kunna behålla rotationsriktningen om du byter diagonalt.:wub:
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Den generella rekommendationen numera, är ju att man ska ha de bästa hjulen bak (även vid framhjulsdrift). Vilket betyder att när framhjulen är "slut" flyttar man bakhjulen till fram och lägger på två nya bak.

Sedan kan jag tycka att vid framhjulsdrift och tung last bak kan det behövas bra däck fram också...
/Bertil
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Varför inte byta framdäcken mot ett nytt plus reserven?
Dvs om bilen är framhjulsdriven eftersom bakdäcken inte slits nämnvärt och reservhjulet är oanvänt.

Jag tänker som så att om bakhjulen inte slits så åldras de iaf. Jag har för vana att byta alla fyra däcken när det är dax. Peppar, peppar, jag vill inte ha nån explosion. Fick det på rullebören. Oh vad det small. :)


Varför flytta runt hjulen? Vilka är fördelarna?
Bosse

Det är nog ingen fördel på ett bakhjulsdrivet fordon. :rolleyes:
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Den generella rekommendationen numera, är ju att man ska ha de bästa hjulen bak (även vid framhjulsdrift). Vilket betyder att när framhjulen är "slut" flyttar man bakhjulen till fram och lägger på två nya bak.

Sedan kan jag tycka att vid framhjulsdrift och tung last bak kan det behövas bra däck fram också...
/Bertil

Anledningen till det är sladdrisken vid vått och halt underlag. Jag vill medvetet ha bästa hjulen fram på husbilen då det inte går så fort när vi kör.
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Varför flytta runt hjulen? Vilka är fördelarna?
Bosse

Jag undrar också över detta. Varför inte byta två åt gången. Framdäcken på min bil slits tre gånger så fort som bakdäcken. Det skulle bli ett himla bytande och flera ryggskott om man vill åstadkomma en jämn förslitning. På både däck och rygg!
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Jag kör med två verkstaddomkrafter och en verkstadskille. Av någon underlig anledning är detta byte gratis men det kan bero på att jag är kund där.:)
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

För egen del gör jag tvärtemot vad alla experter säger. Jag vill ha grepp fram och lägger därmed alltid de bästa däcken fram.
Jag har den erfarenheten, att om jag bara kan styra, så gör det inte så mycket om bilen svansar omkring som en glad hund.
Kan jag komma i den takten, att jag kan byta två åt gången, så föredrar jag det eftersom det inte blir så stor kostnad på en och samma gång.

Men som sagt - jag är nog relativt ensam om det.
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Vid byte diagonalt antar jag att det menas det yttre hjulet bak till fram, eftersom man vänder fälgen då. Alltså tvillinghjul!
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Hej!
Vi har en treaxlad HB som gått 7000 mil och är nu inne på tredje paret framhjul.
Ett par var MS hjul som inte ville vara med mer än ca. 1600 mil.
Bak axlarna har 7 mm kvar.
HaDe Hasse
 
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Hej!
Vi har en treaxlad HB som gått 7000 mil och är nu inne på tredje paret framhjul.
Ett par var MS hjul som inte ville vara med mer än ca. 1600 mil.
Bak axlarna har 7 mm kvar.
HaDe Hasse

Hej Hasse
Vilket av bakdäcken slits snabbare det främre eller bakre? Har märkt att det kommer lätt svarta märken i asfalten när man svänger brant
Ha de Paffw
 
Tillbaka
Toppen