• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bytt hjulen fram mot bak

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Pratade med en åkare, just om detta för en vecka sedan.
Han gör alltid så - byter hjul - och han gör det för var 1000 mil, är också noga med rotationsriktning så att den inte ändras, och lufttrycket naturligtvis...
Samtidigt kan man ju passa på att "läsa av" däckens förslitning och tidigt upptäcka om något är inte helt 100%.. :yes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Varför inte byta framdäcken mot ett nytt plus reserven?
Dvs om bilen är framhjulsdriven eftersom bakdäcken inte slits nämnvärt och reservhjulet är oanvänt.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Afghan,
genom att "byta däck på fordonsdiagonalen" så behåller man rotations-
riktning (tänk på "dragning" och "släpning") och det blir lätt att minnas.
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Då har jag alltid tänkt fel då jag bytt vänster framhjul till vänster bakhjul och lika på andra sidan.
 
F

F.d. 25206

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Hej Rotax. Du har inte tänkt fel. Byte måste ske på samma sida.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.912
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Afghan,
genom att "byta däck på fordonsdiagonalen" så behåller man rotations-
riktning (tänk på "dragning" och "släpning") och det blir lätt att minnas.

Tänker du rätt här Hans! Kan kanske vara en tanke med däck som inte har uppmärkt rotationsriktning. Men där rotationsriktningen är utmärkt med pilar blir det fel.

Krister N
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Så har jag också gjort för jag trodde att man behöll rotationsriktningen om man bytte vänster fram mot vänster bak. Kan vi få en utveckling på byte via fordonsdiagonalen?
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Afghan,
genom att "byta däck på fordonsdiagonalen" så behåller man rotations-
riktning (tänk på "dragning" och "släpning") och det blir lätt att minnas.
Detta får du förklara bttre. Jag förstår inte hur du skall kunna behålla rotationsriktningen om du byter diagonalt.:wub:
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Den generella rekommendationen numera, är ju att man ska ha de bästa hjulen bak (även vid framhjulsdrift). Vilket betyder att när framhjulen är "slut" flyttar man bakhjulen till fram och lägger på två nya bak.

Sedan kan jag tycka att vid framhjulsdrift och tung last bak kan det behövas bra däck fram också...
/Bertil
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Varför inte byta framdäcken mot ett nytt plus reserven?
Dvs om bilen är framhjulsdriven eftersom bakdäcken inte slits nämnvärt och reservhjulet är oanvänt.

Jag tänker som så att om bakhjulen inte slits så åldras de iaf. Jag har för vana att byta alla fyra däcken när det är dax. Peppar, peppar, jag vill inte ha nån explosion. Fick det på rullebören. Oh vad det small. :)


Varför flytta runt hjulen? Vilka är fördelarna?
Bosse

Det är nog ingen fördel på ett bakhjulsdrivet fordon. :rolleyes:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Den generella rekommendationen numera, är ju att man ska ha de bästa hjulen bak (även vid framhjulsdrift). Vilket betyder att när framhjulen är "slut" flyttar man bakhjulen till fram och lägger på två nya bak.

Sedan kan jag tycka att vid framhjulsdrift och tung last bak kan det behövas bra däck fram också...
/Bertil

Anledningen till det är sladdrisken vid vått och halt underlag. Jag vill medvetet ha bästa hjulen fram på husbilen då det inte går så fort när vi kör.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Varför flytta runt hjulen? Vilka är fördelarna?
Bosse

Jag undrar också över detta. Varför inte byta två åt gången. Framdäcken på min bil slits tre gånger så fort som bakdäcken. Det skulle bli ett himla bytande och flera ryggskott om man vill åstadkomma en jämn förslitning. På både däck och rygg!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Jag kör med två verkstaddomkrafter och en verkstadskille. Av någon underlig anledning är detta byte gratis men det kan bero på att jag är kund där.:)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

För egen del gör jag tvärtemot vad alla experter säger. Jag vill ha grepp fram och lägger därmed alltid de bästa däcken fram.
Jag har den erfarenheten, att om jag bara kan styra, så gör det inte så mycket om bilen svansar omkring som en glad hund.
Kan jag komma i den takten, att jag kan byta två åt gången, så föredrar jag det eftersom det inte blir så stor kostnad på en och samma gång.

Men som sagt - jag är nog relativt ensam om det.
 
L

linde

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Vid byte diagonalt antar jag att det menas det yttre hjulet bak till fram, eftersom man vänder fälgen då. Alltså tvillinghjul!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Hej!
Vi har en treaxlad HB som gått 7000 mil och är nu inne på tredje paret framhjul.
Ett par var MS hjul som inte ville vara med mer än ca. 1600 mil.
Bak axlarna har 7 mm kvar.
HaDe Hasse
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Hej!
Vi har en treaxlad HB som gått 7000 mil och är nu inne på tredje paret framhjul.
Ett par var MS hjul som inte ville vara med mer än ca. 1600 mil.
Bak axlarna har 7 mm kvar.
HaDe Hasse

Hej Hasse
Vilket av bakdäcken slits snabbare det främre eller bakre? Har märkt att det kommer lätt svarta märken i asfalten när man svänger brant
Ha de Paffw
 
Toppen