• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bytt hjulen fram mot bak

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

För egen del gör jag tvärtemot vad alla experter säger. Jag vill ha grepp fram och lägger därmed alltid de bästa däcken fram.
Jag har den erfarenheten, att om jag bara kan styra, så gör det inte så mycket om bilen svansar omkring som en glad hund.
Kan jag komma i den takten, att jag kan byta två åt gången, så föredrar jag det eftersom det inte blir så stor kostnad på en och samma gång.

Men som sagt - jag är nog relativt ensam om det.

Jag gör också så, bästa däcken fram, har jag bara fäste där så fixar jag resten! :)
Kanske hälper det att man alltid har lekt med bilar, på is, grus, och asfalt, det tränar reflexerna! :)
Så när framdäcken är drygt halvslitna åker dom bak, så att de nästa nya bakdäcken får slita ut sig innan de faller för åldersstrecket.
Sedan har det ju med framkomlighet att göra också att ha bra däck fram!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Man kan ju undra över varför bilarnas bromsar är betydligt kraftigare fram än bak?
Helt enkelt för att om bakhjulen slutar rulla vid en inbromsning är det stor risk att bilen vänder sig 180 grader. När det gäller enbart framkomlighet är det nog en viss fördel med bra däck fram. Men olyckor händer nog mest i kritiska situationer skulle jag tro.
Har extraknäckt en gång i tiden som instruktör i halkkörning och har därför alltid de bästa däcken bak
Sen är väl frågan om däch med 5 mm kan anses som dåliga, inte enligt min åsikt, nog betydligt sämre med allt för gamla däck.
(De som vill kan göra ett eget experiment med en leksaksbil som med blockerade fram resp. bakhjul släpps ner för ett sluttande plan. Den med rullande bakhjul kommer ner med den ursprungliga färriktningen, men bilen med blockerade framhjul kommer att snurra.)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Bromsfördelningen fram/ bak är någonstans runt 60-40 om jag minns någorlunda rätt. Om man då har bra (nya) däck fram och dåliga bak, så borde stoppsträckan bli kortare än om man har däcken tvärtom? Eller tänker jag fel?
Förutsatt att inte bilen vänder naturligtvis. Vi har ju dessutom ABS idag så hjulen borde inte låsa oavsett slitaget på däcken. Om det är rätt eller fel tänkt, vet jag som sagt inte.

Vi åkte på Michelins MS 100 som tävlingsdäck förr. Dessa är ju rotationsbestämda. Vi vände framdäcken (bakhjulsdriven bil) på fel håll och ökade bromseffekten. Saipningen öppnade sig vid bromsning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Jag tror nog att resonemanget med bästa däcken bak, gäller när man kör som folk gör mest, egentligen åker bil. Om du däremot kör aktivt känns det som att du har större möjligheter med bästa däcken fram, även på vintern! Du kan t.ex. mycket effektivt dra en framjulsdriven bil med framhjulens hjälp igenom en kurva om du vågar gasa, men om du släpper gasen går den i tangentens riktning d.v.s. rakt fram! :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

De som vill kan göra ett eget experiment med en leksaksbil som med blockerade fram resp. bakhjul släpps ner för ett sluttande plan. Den med rullande bakhjul kommer ner med den ursprungliga färriktningen, men bilen med blockerade framhjul kommer att snurra.

Gör man det testet så är det inget tvivel om att de bästa däcken skall sitta bak!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Kanske ett kul experiment, men lite på förskolestadiet? Ingen som bromsar, gasar, eller styr emot, ingen ABS heller, och hur ofta låser bakhjulen på en bil överhuvudtaget, även utan ABS? :confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Pratade med en åkare, just om detta för en vecka sedan.
Han gör alltid så - byter hjul - och han gör det för var 1000 mil, är också noga med rotationsriktning så att den inte ändras, och lufttrycket naturligtvis...
Samtidigt kan man ju passa på att "läsa av" däckens förslitning och tidigt upptäcka om något är inte helt 100%.. :yes:
Denna åkare måtte köra extremt få mil om året,har aldrig hört talas om något dyligt.Däremot med dubbelmonterade däck så sätts ju aldrig ett nytt däck ihop med ett nästan utslitet och att man inte sätter utslitna och nya på var sida om kardan.
Detta med nya bak,OM det bara är två axlar,har jag sedan boggi och framhjulsdrivet så självklart sätter jag de nya däcken fram.
Det får gärna slinka lite med bakänden men ABSOLUT inte med framhjulen dom vill jag bestämma vart dom styr.
Bernt
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Inbillar mig att jag vet vad det är frågan om.
Hamnade själv vid sidan om vägen vid en undanmanöver med "de bästa däcken" fram.
Vid ett annat tillfälle, i blixthalka, funkade ej bromsfördelningsventilen och det blev en 180 graders rikningsändring. Som tur var körde nog de bakomvarande en aning långsamare.

Finns mängder med tester om man nu verkligen vill sätta sig in i proplematiken, men hänsyn och anpassning till de rådande omständigheterna är det bästa sättet att undvika olyckor.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Afghan,
genom att "byta däck på fordonsdiagonalen" så behåller man rotations-
riktning (tänk på "dragning" och "släpning") och det blir lätt att minnas.

Kan du förklara detta närmare, du sätter t ex vänster fram på höger bak då blir det väl inte samma rotationsriktning eller tänker jag fel ???????

Piraten
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Kanske ett kul experiment, men lite på förskolestadiet? Ingen som bromsar, gasar, eller styr emot, ingen ABS heller, och hur ofta låser bakhjulen på en bil överhuvudtaget, även utan ABS? :confused:

På halt väglag eller det räcker med våt vägbana!

Jag förstår inte varför vissa aldrig tar till sig vad forskningen kommit fram till utan tror sig veta bättre. Sådant gör mig upprörd, inte bara på detta område.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Jag tror nog att resonemanget med bästa däcken bak, gäller när man kör som folk gör mest, egentligen åker bil. Om du däremot kör aktivt känns det som att du har större möjligheter med bästa däcken fram, även på vintern! Du kan t.ex. mycket effektivt dra en framjulsdriven bil med framhjulens hjälp igenom en kurva om du vågar gasa, men om du släpper gasen går den i tangentens riktning d.v.s. rakt fram! :)

Men vad händer om du behöver trampa på bromsen, och kanske till och med i en kurva där du behöver "draget" för att hålla "idealspåret", pga en älg eller ett annat plötsligt uppdykande hinder.?

Nej en husbil är ingen tävlingsbil och kommer troligen aldrig att komma i närheten av en tävlingsbils köregenskaper.

Sunt förnunft och kännedom om det egna fordonets "kapacitet" är nog den viktigaste parametern i sammanhanget.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Idag hämtade jag hem bilen från service, inga problem. Men jag hade sagt till verkstaden att bilen drog åt vänster, de kollade allt och kom fram till att det inte var något fel! De skiftade framhjulen med varandra och nu drar den inte längre åt vänster! :confused:
Elisabeth
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Det finns helt klar många synpunkter på detta. Viktigast är att man själv känner sig säker med sitt val.

Efter många år med framhjulsdriven husbil (3-axlad) som har förhållandevis låg vikt på framvagnen föredrar jag de bästa däcken fram.

Liksom flera andra skiftar jag inte mellan bak- och framhjul utan kör slut däcken fram och byter till nya. På nya husbilen (2009) bytte jag efter 4000 mil till Michelin Snow-Ice för bästa vägrepp, dessutom tystare än Michelin Camping-däcken som satt på vid inköpet.

Räknar med att klara bakdäcken även över nästa framdäcksbyte sedan blir det Michelin Snow-Ice runt om.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.912
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Mycket tankar och funderingar. Här är mina: På min husbil har jag alltid de bästa sulorna runt om. Jag kör aldrig med däck som inte är bra. Byter också alltid efter 5 - 6 år, även om däcken inte ens är halvslitna. Har varit med om mycket och sett många olyckor, som berott på däcken.

Drivning (på framhjulsdrivna bilar), styrning och broms kräver givetvis bra grepp fram. Men synkar inte det greppet med egenskaperna på bakvagnen, bär det kvickt ut i terrängen. Särskilt på tyngre ekipage. En överraskande sladd på bilar som väger 3,5 ton eller mer häver man oftast inte! Sedan kan en instabil bakände ge en överstyrning som både är sportig och nödvändig vid avancerad körning, fast då helst med bilar som är anpassade för det. En instabil bakände som ger en onaturligt överstyrning på tunga bilar blir däremot snabbt en trafikfara i vanlig trafik. Visst ska man ha bra grepp fram. Men det får aldrig ske på bekostnad av greppet bak. Det ska synka.

Jag tror det här är extra tydligt för dem som kört mycket med tunga fordon eller förresten motorcykel. På 90-talet hade jag under många år en Ford Aerostar. Den hade ABS-bromsar bak. Det var faktiskt inte dumt. Något av dåtidens antisladd!

Krister N
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Klokt sagt Krister! Det resonemanget köper i alla fall jag.
 
F

F.d. 53065

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

På lastbilar i trafik så sätter man alltid nya däck fram och flyttar framdäcken
bakåt för att minimera risken att få en punka fram med tappad styrförmåga.
Sören
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Och utöver de senare kloka orden, ifrågasätter jag det faktum att framdäcken på en husbil skulle slitas fortare än bakdäcken? Med en husbil görs knappast några rivstarter och krängning i kurvor undviks genom att minska farten så att saker och ting där bak inte far all världens väg. De flesta husbilsförare begagnar nog en helt annan körstil i husbilen än i sin vanliga bil.
Tyngden däremot har stor inverkan på däckslitaget. Ett halvt Ton mer på bak- än framaxeln ökar slitaget på bakaxeldäcken. (Obs! gäller självklart ej dubbel bakaxel!).
Å andra sidan kan ett betydligt lägre däckstryck (lufttryck) fram än bak öka slitaget på framdäcken istället. En väl avvägt husbil sliter alltså sina däck lika, runtom. Önsketänkande? Visst! Men i vilket fall som helst bör de vara av samma mönster och mönsterdjup!:cool:
Julian
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

På halt väglag eller det räcker med våt vägbana!

Jag förstår inte varför vissa aldrig tar till sig vad forskningen kommit fram till utan tror sig veta bättre. Sådant gör mig upprörd, inte bara på detta område.

Kanske för att man alltid skall vara kritisk till "forskning" jag tycker mig märka att forskningsrönen har en tendens att svänga fram och tillbaka över tiden, det som är sant idag är inte sant i morgon! Därför brukar jag jämföra forskningsrön med mina egna erfarenheter (om jag har några) men det har jag i det här fallet, och sedan dra mina egna slutsatser, men det är mitt val, jag är nästan alltid en aktiv förare eftersom jag tycker det är kul att köra alla slags fordon. och om jag känner att jag inte har en bra dag tar jag det lugnare än vanligt och kör t.ex. inte Mc alls, för det tycker jag kräver så mycket mer av mej än något 4-hjuligt fordon. Jag kör heller inte husbil som det var en sportvagn, utan det sköter jag där (i sportvagnen):) Däremot blir jag ibland omkörd av kolleger husbilsåkare som kör förvånansvärt fort på fel plats, och undrar då om de har provat en fullbromsning med 4 ton eller mera, husbil? :cool:
 
Toppen