• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bytt hjulen fram mot bak

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

.................. ifrågasätter jag det faktum att framdäcken på en husbil skulle slitas fortare än bakdäcken? .......................

Ok, visst kan man ifrågasätta det, men faktum kvarstår, efter mina körda ca 25000 mil runt om Europa med framhjulsdrift så vet jag att så har det varit på mina husbilar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Skälet till att en framhjuldriven bil sliter framdäcken mycket fortare än bakdäcken, är att framdäcken överför både motorns effekt till vägen, sköter styrningen och tar hand om huvuddelen av bromskrafterna. Hela tiden "suddar" däcket mot vägen och slits därigenom ner. Själva viktbelastningen på däcken har betydligt mindre påverkan på slitaget om lufttrycket är rätt!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

.......... om jag bara kan styra, så gör det inte så mycket om bilen svansar omkring som en glad hund.
..........

En fundering om tyngdpunkt. En framhjulsdriven personbil med tyngden över drivhjulen är rolig att hantera på det sättet i halt väglag där det inte finns mötande trafik.
Jag skulle inte våga att frivilligt lägga upp en sladd och sedan försöka häva den med en baktung husbil - oavsett däcksutrustning på framhjulen.

Men det skulle vara intressant att prova på en blank sjöis utan några som helst hinder i någon riktning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Jag håller med, man längtar inte direkt efter sladd med husbilen. Att däremot sladda med en vanlig bakhjulsdriven bil, det är skoj!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Montreal! Jag instämmer i din utsago men kan endast konstatera att jag har >1mm mer slitage bak än fram, efter 3000 mil på samma däck. Bak: 2 T. på 450 kPa, fram: 1,5 T. på 425 kPa. Jag kanske borde öka trycket bak till 500kPa men då blir hon obekvämt ”stötig” (husbilen alltså!), så jag byter väl bakdäck fram och fram till bak, istället.:cool:
Gunnar! Du har dubbelaxel och det ingick inte i mitt resonemang!:)
Tack för svaren!
Julian
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Denna åkare måtte köra extremt få mil om året,har aldrig hört talas om något dyligt.Däremot med dubbelmonterade däck så sätts ju aldrig ett nytt däck ihop med ett nästan utslitet och att man inte sätter utslitna och nya på var sida om kardan.
Detta med nya bak,OM det bara är två axlar,har jag sedan boggi och framhjulsdrivet så självklart sätter jag de nya däcken fram.
Det får gärna slinka lite med bakänden men ABSOLUT inte med framhjulen dom vill jag bestämma vart dom styr.
Bernt

Kommentaren ovan är bara så trist.
Jag skulle kunna sänka dig med några rader, men varför förorena vattnet?

Anledningen att jag överhuvudtaget bemöter detta är, att om sådant ofog blir mer allmänt
försvinner "hjälpandan". Många har/får småfel i sina bilar och ställer då frågor om detta i forumet. Om inte en generös och tillåtande atmosfär råder, får ingen hjälp.
Jag tycker att HBK forum är en bra forum, mycket tack vare den goda andan.

I sakfrågan kan kan jag säga, att även framhjulens Toe-in/Toe-out påverkar däckslitaget
och även styrbarheten. Däcken som förmedlar drivkraften borde slitas mest...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Jag skiftade fram och bak vid ett tillfälle på mina förra Michelindäck och dom blev därför utslitna samtidigt allihop. Därefter köpte jag Nokian men efter Spanienresan och lite till så har framdäcken slitits så mycket mer än bakdäcken så att jag redan funderar på att byta dom och då blir det åter Michelin. Frågan är då hur det fungerar med Michelin fram och Nokian bak?

När Nokiandäcken bak är utslitna så flyttar jag Michelindäcken till bakhjulen och köper nya Michelin till framhjulen och då räknar jag med att alla fyra däcken kommer att bli utslitna ungefär samtidigt igen!

Hängde ni med? :D

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.912
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Kommentaren ovan är bara så trist.
Jag skulle kunna sänka dig med några rader, men varför förorena vattnet?

Anledningen att jag överhuvudtaget bemöter detta är, att om sådant ofog blir mer allmänt
försvinner "hjälpandan". Många har/får småfel i sina bilar och ställer då frågor om detta i forumet. Om inte en generös och tillåtande atmosfär råder, får ingen hjälp.
Jag tycker att HBK forum är en bra forum, mycket tack vare den goda andan.

I sakfrågan kan kan jag säga, att även framhjulens Toe-in/Toe-out påverkar däckslitaget
och även styrbarheten. Däcken som förmedlar drivkraften borde slitas mest...

Hej Afghan.

Jag gillar din hjälp! Jag gillar också Bernts hjälp. Sedan har ingen av oss alltid rätt. Vi kan inte heller förvänta oss att det bara är den som har rätt som svarar, eftersom många frågor inte bara har ett rätt. Visst ska vi ha en tillåtande atmosfär. En sådan atmosfär måste väl också kunna hantera Bernts svar! :)

Krister N
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Kloke ord. Det er ikke alltid teori og praksis stemmer for alle, vi er forskjellig og har forskjellig erfaring, kjørestil og referanser/dekk.

En ting er ihvertfall sikkert og det er at STRO boka sier at de beste dekkene skal stå på bakakselen og benyttes diagonaldekk og radialdekk på samme aksel skal radialdekkene stå på bakakselen.

Her som i mange andre tilfeller tas det høyde for det værste senario og da er det best med best grep på bakakselen.

Så ved en eventuell forsikringstvist er vel "reglene" klare om veigrepet har en direkte årsak til skaden og "feil" er begått av bilfører?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Hej Afghan.

Jag gillar din hjälp! Jag gillar också Bernts hjälp. Sedan har ingen av oss alltid rätt. Vi kan inte heller förvänta oss att det bara är den som har rätt som svarar, eftersom många frågor inte bara har ett rätt. Visst ska vi ha en tillåtande atmosfär. En sådan atmosfär måste väl också kunna hantera Bernts svar! :)

Krister N

Du har rätt, jag tål hans svar och kan tom kämpa att han får uttrycka den!
Men någonstans i axeln kände jag att Bernt kanske reagerade mer på mitt signatur än för sak innehållet. Signaturen syftar förresten på hundrasen Afghan och ingenting annat.

Ang. Michelindäck så har jag mycket positiva erfarenheter av dem. En del säger att alla deras modeller har inte varit så fantastiska, men de omgångar Michelin jag har haft, har varit dels slitstarka, tysta och kanske lättrullande. (inga bevis på det sista).

Har också blivit positivt överraskad av Hankook, kanske mer prisvärd än Michelin om den finns i fyndlådan...
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

God morgon Afghan!!!
Blev mycket förvånad över Ditt bitska svar i början.
Din signatur förde mina tankar till en hundras,om jag hade någon som hels tanke i den riktningen.
Tråden handlade ju om däckekonomi och inget annat.
Och efter ett helt liv på lansvägen som chaufför och åkare tycker jag att en viss erfarenhet har fastnat.
Hjulbyte fram resp, bak,går ju inte att generalisera,det är helt beroende på fordonet,utnyttjandet och inte minst sin egen övertygelse.
Den åkare du nämde som skiftade hjul vart 1000 de mil reagerade jag mest över,
det vore intressangt vilket fordon och mil pr,år???
Husbilar 2,resp,3 axlar,framhjulsdrift/bakhjulsdrift,är en jungel beträffande uppförande på vägen i olika väglag.
För egen del så har jag valt att köra min 3 axliga framhulsdrivna bil med nya Michelindäck fram när det blir aktuellt,(kör ej på vintern).
Mvh Bernt
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Hej Bernt!
Den här "tonen" tycker jag bättre om...
Den åkare jag talat med har ca 40st långtradare av skiftande slag och körningar både linje och lokaltrafik. Även den största däckfirman här på orten säger att Taxi bilarna skiftar däck, för att vinna mil. Huruvida de vinner något eller inte, vet jag inget om, tror dock att det är marginellt om man räknar arbetsinsatsen...
 
F

F.d. 18251

Guest
Byta hjulen på bilen ?

Hej
Har precis köpt en HB med boggie och har en fråga betr. hjulen och slitaget av dom. Har fått två olika alternativ men undrar vilket som är rätt (bäst)?

Vilka hjul byter man på bilen då slitage uppstår olika på fram- och bakhjul ?

Finns tydligen olika "skolor" om detta.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Det finns ett bra skäl till att skifta fram o bakhjul. Om man har en HB med 3,5 ton totalvikt och bara använder denna under sommarhalvåret och kör 1000 mil eller mindre bör man skifta hjulen, anledningen är att dom icke drivande hjulen slits så lite så risken finns att man får byta dom av åldersskäl när dom är halvslitna.

Bosse
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Det finns ett bra skäl till att skifta fram o bakhjul. Om man har en HB med 3,5 ton totalvikt och bara använder denna under sommarhalvåret och kör 1000 mil eller mindre bör man skifta hjulen, anledningen är att dom icke drivande hjulen slits så lite så risken finns att man får byta dom av åldersskäl när dom är halvslitna.

Bosse

När skall man byta av åldersskäl ???

Piraten
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Det stämmer som montreal skriver 6 år är lämplig livslängd för däck, det varierar lite beroende vad det är för däck.
Det bör vara 6 år från tillverkningsdag, det finns en så kallad DOT-kod på däcket står det till ex 0506 så är däcket tillverkat vecka 5 år 2006. Däck hårdnar med tiden och skall förvaras svalt o mörkt står däck i solen förkortas tiden snabbt.
Kan jämföra däck med suddgummi, när man gick i skolan kunde man få ett suddgummi som var mjukt och när man suddat var det helt rent och man blåste bort gummiresterna. Det suddgummit är ett bra däck, man kunde också få ett hårt suddgummi som var som en bakelitbit det blev bara svart ränder och suddade inte bra och är då ett mycket dåligt däck. Hoppas liknelsen blev begriplig.

Bosse
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Under vår korta tid i däckbranschen, var de äldsta däcken vi bytte, ganska precis 20 år! Minns inte om det var husvagn eller släp men oj vad kunden ojade sig för de dyra däcken. :oops:
Kan väl nämna att det var mer hål än gummi :D
Vi bytte i och för sig på en A-Ford också men det räknas inte :D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bytt hjulen fram mot bak

Den som håller sig med husbil med drivning anpassad för vårt klimat bör byta alla däck samtidigt. Det är inte bra med olika dimension på de drivande hjulen.:D

aake
 
Toppen