• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte till lithium batterier

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Lithiumbatterier skall vad jag läst, inte underhålls laddas. Hur funkar det då på sommaren när solpanelerna laddar ganska ofta? Hur funkar det när man ställer sig på en elplats för en natt och sedan dagen efter en ny elplats?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Tor, du har säkert rätt när det gäller BMS i vissa drop-in, de verkar acceptera snudd på skadliga spänningar för cellerna, men att de stoppar på batterispänning istället för cellspänning är riktigt dåligt, då kan skadan redan vara ett faktum, ett sådant drop-in skulle jag aldrig rekommendera någon. Jag har faktiskt inte sett ett sådant batteri som stänger ner för gott, förutom i elcykelbatterier.
Det jag menar med 2x drop-in är att det kan bli svårare att få till en toppbalansering samtidigt i båda batterierna, når man inte dit så tappar man kapacitet i batteribanken, allt beror på hur bra BMS de har.

Tyvärr är det ofta ett bra BMS man snålar in på i en hel del billiga drop-in LFP :(
Vi er nok ganske enig når vi får ryddet bort uklarhetene/misforståelsene inders inne :) Som tabell i post stenger batteriet (BMS) ned når spenningen er 8V og da er en balansert cellespenning 2V/celle, Står ikke når batteriet (BMS) stenger batteriet ved for høy spenning, men det er nok rundt ca. 15V da blir en balansert cellespenning 3,75V og spenning over det vil jo overlade cellen. Stenger batteriet ned for godt, er det ikke BMS det er feil med, men en eller flere celler som er defekt og BMS får ikke startet det igjen, før cellen er balansert/skiftet.

Enig i at BMS kan det spares inn på på "billig" batterier.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
At det fungerer med drop inn uten andre endringer er min gamle Flair 8000 et eksempel på. Kastet ut 2 stk 138 Ah Gel batterier og satte inn 4 stk Winston 400 Ah celler. Ingen BMS og kun større sikring ved bilbatteriet, byttet opp fra 50A til 80A - burde hatt 100 men fant ikke sikring som passet i holderen. Dette var i 2013 bilen har fortsatt dette oppsettet.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Jag menar vad ebl laddaren ger möjlighet till.. enligt sun faktablad så skall batteriet hålla 13,8 i ”float” läge.. se nedan.. bra eller dåligt, ingen aning
MODELLSU-BLE12100-B
Nominell spänning12,8V
Kapacitet96Ah
Intern resistans≤20mΩ
Drifttemperatur laddning0-45°C
Laddspänning14,6V ±0,2V
Laddspänning flyt13,8V ±0,2V
Max. laddström80A
Rek. laddström<50A
Drifttemperatur urladdning-20 – 50°C
Spänningsområde11,0-14,6V
Maximal urladdningsström100A (150A/15min)
Maximal effekt1200W
Puls urladdning max350A / 3sek
Brytspänning urladdning8,0V
Längd352 ±2mm
Bredd176 ±2mm
Höjd188 ±2mm
Vikt10.8 kg
Lagringstemperatur-10 – 35°C
Självurladdning<3% /mån
" Nominell brukes om noe som gjelder eller fungerer formelt, offisielt, teoretisk, eller «bare i navnet», men ikke nødvendigvis i praksis eller i virkeligheten."

Spenningen på LFP (LifePo4) batteriet er mer, som tabellen under og husk at det er mange typer Litihumtyper med annen spenning. LFP regnes som det sikreste batteriet.

State-Of-Charge​
Voltage at rest (zero current)​
Voltage under load (0.25C)​
100%​
14.0 Volt​
13.6 Volt​
99%​
13.8 Volt​
13.4 Volt​
90%​
13.4 Volt​
13.3 Volt​
70%​
13.2 Volt​
13.2 Volt​
40%​
13.2 Volt​
13.1 Volt​
30%​
13.0 Volt​
13.0 Volt​
20%​
12.9 Volt​
12.9 Volt​
17%​
12.8 Volt​
12.8 Volt​
14%​
12.6 Volt​
12.5 Volt​
9%​
12.4 Volt​
12.0 Volt​
0%​
10.4 Volt​
10.0 Volt​

Jeg måler litt lavere spenning på mitt batteri, men ikke så langt unna.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Mitt engasjement i denne tråden og en annen er undringen, i tillegg til enklest mulig montering og et langt LFP er som nevnt i post 1

For å oppsummere, hvordan få et langt og lykkelig LFP-batterilevetid, i rekkefølge etter viktighet, bør du være oppmerksom på følgende:
  1. Hold batteritemperaturen under 45 Celsius (under 30 ° C hvis mulig) - Dette er uten tvil det viktigste !!
  2. Hold ladnings- og utladningsstrømmer under 0,5 C (0,2 C foretrukket)
  3. Hold batteritemperaturen over 0 ° C når du lader ut hvis mulig - Dette, og alt under, er ikke i nærheten av like viktig som de to første
  4. Ikke sykle under 10% - 15% SOC med mindre du virkelig trenger det
  5. Ikke flyt batteriet med 100% SOC hvis mulig
  6. Ikke lad 100% SOC hvis du ikke trenger det
Det er det! Nå kan du også finne lykke og et fullstendig liv med LiFePO4-batteriene!

Dette er fra en av de mange sidene på nett om tema og andre plasser er det knapt nevnt og LFP suverene sykleliv virker det ikke som tema for mange, men det har jeg hengt meg litt opp i og vil nok ta noen grep for punktene 5 og 6. Trur eg :)
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Den kan själv inte bryta anslutningen. Jag tror den bara larmar i appen eller så kan den möjligen skicka ett larm till något annat via Victrons "nät" om man kopplar ihop fler prylar.
Jag har en liggandes här hemma som skall i och har läst en del men har ingen praktisk erfarenhet av den.
Du och OlofG har helt rätt, den bara övervakar och har inget programmerbart relä, allt enligt Victrons produktblad..
 

Bilagor

  • Datasheet-SmartShunt-SE.pdf
    374,2 KB · Visningar: 20

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Etter innspill i denne tråden og mer søking på nett og med min undring om ikke å lagre/lade LFP til 100% SOC og ikke vedlikeholdslade LFP. Lading under vinter når bobilen ikke er i bruk, men står med strøm på og solcellene som også gir lading/vedlikeholdslading hele året.
Utrolig mange meninger om de punktene og youtuberen Will som flere her også har henvist til, ser jo nå ut til å ha forandret mening om å ikke lade mer enn til 90% SOC og mener det ikke har stor innvirkning på LFP batteriets levetid. Virker også som grunnen for at det er et ikke tema for de fleste, er at LFP har så mange sykluser og det er så mye annet som virker inn på livslengden at det blir et ikke tema og det er også nevnt i denne tråden. Siden det er en del parameter å ta hensyn til, både viktige og mindre viktige og denne tråden er om enkel montering av LFP. Et "drop in" LFP, med litt justering/ikke justering på SLA ladeannlegget vil tilsynelatende fungere for mange, om det er bra for eksisterende utstyr og nytt LFP, vil tiden vise.
Har nå selv bestilt en Renogy DCC50S, kombinert DCDC og MPPT. DCDC lader vil beskytte eksisterende ladesystem for overbelastning og sikre optimal lading av batteriet. Denne laderen har heller ikke alle ladefasene i Li modus. Det ser ut som den kutter ladingen og kopler ikke inn igjen før ved 13,2V
dcdc4.png
Siden denne på papiret bryter ladingen både fra solcelle og generator, burde den kunne roe meg på 2 av mine undringer. Vil nok også redusere max ladestrøm fra generator så ikke den blir for varm. Regner ikke med å bruke 230V på sommer, annet enn til AC og det blir ikke mye og da blir utfordringen med 230V laderen på vinteren og da håper jeg at jeg kan bryte den med hovedbryter. Det mente dem ville gå greit med Multiplus C laderen til Victron.
Er ikke montert enda, men regner med dette vil gå uten flere innvesteringer for da blir det ikke lenger enkel montering :)
 
Toppen