• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger carport till husbilen

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

I det här fallet handlar det inte om portar utan om en enkel plankdörr för gåtrafik. Ingen perfekt passform krävs. Den är t.o.m. 1 dm för kort. Där skall sitta en gummimatta som släpar mot mark, is etc.
:)


Hej!

Principen brukar vara densamma.

Förstärkningar där gångjärnen sitter!

Ha det gott!:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Att gångjärnen måste sitta orubbligt fast förstår jag. Funderade bara var på dörren de borde sitta.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Att gångjärnen måste sitta orubbligt fast förstår jag. Funderade bara var på dörren de borde sitta.

Hej Alve!

Fördela dom som jag skrev tidigare.

4/4

2 uppe, sedan 1/4 mellanrum.
Sedan ett på den sista 4.e delen

Hoppas att du förstår hur jag menar!

Ha det gott!:)
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Snickarn som byggde vårt garage satte gångjärnen enligt bild. Och dörrarna har inte satt sig än...:)

DSC_0074c.jpg
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Fäst gångjärnen vid den översta och nedersta regeln.
Ha det

Tekniken med reglarna som jag tillämpat borde ju bygga på att gångjärnen skall placeras på översta resp nedersta regeln och låshistorien på mittregeln.
(se bild på portens baksida).

För att krångla till det så tyckte jag naturligtvis vid test att gångjärnen såg ut att hamna så lång ifrån varandra. En utseendefråga alltså.

Man kan skapa problem av ingenting.
:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Kostnaden:

Kan addera lite till:
Tidigare 8.980:-
Färg 2.463:-
Gummilist 40:-
PVC klarplast 495:-
75 cl färg 210:-
Hittills: 12.188:-.

Kuriosa: Behövde lite mer vit färg för att arbetet inte skulle avstanna och köpte då en burk hos Flüggers. Visade sig att man gått över från det enkla måttet 1 liter till 0,75 liter. Den kostade 210:-. Har inte beräknat burkens volym men om den rymmer 75 cl så innehöll den endast 65 cl. = 330:/l. Vad är avsikten med att övergå från 1 l till 0,75 l? Alla förstår ju att ju mindre plåtburken är desto större del av totala kostnaden utgör den. T.ex. måste man nu köpa tre burkar för att få två liter.

Kan tanken vara något annat?

Elektrikern: Har varit hit och kollat hur man skall montera vägguttaget i carporten. Det krävs ju numera jordfelsbrytare och eftersom den skall placeras i snickeboa så skall den vara inkapslad. Det känns bra att få grundläggande jobbet gjort enligt alla regler.

Reagerar på den underliga övertron på jordfelsbrytare. Han föreslog en placering i midjehöjd och då jag blev förvånad och frågade om det inte var krav på en höjd av minst 170 cm så svarade han att det inte var nödvändigt då man har jordfelsbrytare. Konstigt, barn klarar väl fortfarande av att få tag på fas och nolla?

Elektrikern var hit vecka 41 den 14:e och skulle återkomma samma eftermiddag om han hade material hemma, annars nästa vecka. Jag kommer ihåg en amerikansk tv-serie som hette "Lödder". Det är bara folk som är lika enormt gamla som jag som minns den. Jag vill minnas att en kille i serien som hette "Burt" kunde knäppa med fingrarna och försvinna.

Jag såg inte att elektrikern knäppte men han försvann i alla fall.

Nu har jag klagat nog. Kommer med bilder snart men vill ha med fler detaljer så att det blir snyggt.
:mcride:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Elektrikern är påläst. Uttagen kan sitta ännu lägre om du vill.
Fas o nolla..... ja det blir som innomhus och petsäkert så blir allt mycket bra.

Många har tyvärr den uppfattningen om jordfelsbrytarens skydd att den skulle skydda om någon stoppar fingrarna i dom två spänningsförande hålen. Men så är inte fallet. Då blir man en vanlig förbrukning och kommer att få sig en riktig smäll i bästa fall.

Jordfelsbrytaren skyddar som den heter mot jord.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Håkan!
Är det inte klokare och mer ekonomiskt att montera en jordfelsbrytare i centralen som täcker upp allt i.st.f. en separat kapslad för dammig miljö i garaget?
/alve
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Visst är det bättre med en för hela huset om det nu saknas.

Men skrev inte du tidigare att elektrtikern skulle använda lediga säkringar i mätarskåpet? Då måste den heltäckande jordfelsbr. sitta i mätarskåpet för att även skydda carportsgruppen. Annars är det brukligt att den sitter vid gruppcentralen inne.

Alternativt är att dra en ny kabel från gruppcentralen ut till carporten.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Det stämmer att garaget/snickeriet är säkrat i mätarskåpet. En grupp 16 A och en grupp 10 A. Han vill för enkelhetens skull att jag nöjer mig med 10 A uttag i carporten. 16 A gruppen leder till en handske i garaget. Det är borrat och draget rakt in genom väggen från mätarskåpets baksida till garaget. Mätarskåpet går ut en dm in i garaget.

Är det möjligt att sätta en jf-brytare i mätarskåpet och täcka hela huset? Finns inte förut.

Bra att ha lite på fötterna.

Tack!
/Alve
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Jag skulle inte sätta en jordfelsbrytare som täcker hela huset.

Om du får en liten krypström någonstans och jordfelsbrytaren löser ut blir även kyl och frys utan spänning. Inte så kul om du är bortrest några dagar när detta händer!
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Om huset har några år på nacken finns en risk att nollan och jorden är gemensam i många kablar. Dessa måste separeras innan man kan sätta in jordfelsbrytare. Då kan det bli dyrt! En förbikopplare på jordfelsbrytaren löser problemet med semestrarna.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Huset är byggt 1982. Även om 0 och jord har samma potential så låter det ju kriminellt att blanda 0 och jord eftersom det kan gå ström i 0-an. All el i huset ligger i vp-rör installerat av proffs då huset byggdes. Hoppas jag.

/alve
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Jag använder alltid automatiska jordfelsbrytare på radio/Tv stationer för att slippa åka upp på bergen när det åskar eller annat fel .
Dom slår till efter några sekunder efter 5 snabba frånslag så förblir den avslagen, Då är det ett permanent fel. Är det lång tid mellan från slagen så räknas det som nº1 igen.
Hemma har jag en sådan till kyl/frys.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Det var tydligen både vanligt och tillåtet att ha gemensam nolla och jord förr. Vår elcentral hade gemensam noll och jordskena, säkert installerad någon gång på 60 talet. Innan vi kunde sätta in jordfelsbrytare fick många kablar dras om... :)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Jag skulle inte sätta en jordfelsbrytare som täcker hela huset.

Om du får en liten krypström någonstans och jordfelsbrytaren löser ut blir även kyl och frys utan spänning. Inte så kul om du är bortrest några dagar när detta händer!

Så resonerade man för många år sedan. Idag helt fel. Allt på jordfelsbrytaren.

Om en jordfelsbrytare ska finnas i en bostad så ska den skydda allt. En köttbitt eller sönderfrysta rör täcks av försäkringen. Och då inser nog alla att en familjemedlem och livet är mera värt.

Personlig säkerhet före det materiella. Enkelt.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Nu återstår: Bygga för mellan takstolarna. (Har funderat på takfotslåda men väljer bort den eftersom jag anser att den skall ha ventilation. Dessutom är det så många småttingar som bygger i den utan bygglov.)
Täta längs marken och konstruera något som stänger infartsöppningen.

På utsidan fattas dessutom slutmålning och uppsättning av de vita "locken".

Jag tror inte att det är sant att jag har fått ett sådant utrymme. Njuter då jag vistas därinne och hör vinden ta i utanför. Måste slänga iväg ett par interiörbilder.
PA280424.JPG____ PA280425.JPG


Återkommer senare med bilder på utsidan.
:mcride:
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Så resonerade man för många år sedan. Idag helt fel. Allt på jordfelsbrytaren.

Om en jordfelsbrytare ska finnas i en bostad så ska den skydda allt. En köttbitt eller sönderfrysta rör täcks av försäkringen. Och då inser nog alla att en familjemedlem och livet är mera värt.

Personlig säkerhet före det materiella. Enkelt.

Det är givetvis upp till var och en att bestämma hur man gör med inkopplingen och vad man betraktar som helt fel!

Från och med den 1 januari 2000 fanns det krav på jordfelsbrytare i nyproducerade bostäder, grundskolor, dagis och fritidhem. Från den 1 juli 2004 utökades kravet att omfatta även installationer som utvidgades eller ändrades. Nu i sommar började de nya Starkströmsföreskrifterna att gälla. Där lyfter man ur de krav som täcks i standarder, så det mesta som tidigare fanns i Blå boken finns nu i stället i standarden SS 436 40 00, som fått namnet Elinstallationsreglerna. De nya Elinstallationsreglerna kräver bara att uttag i bostäder, grundskolor, fritidshem och daghem ska skyddas med jordfelsbrytare.

Som jag skrev tidigare skulle jag personligen inte installera en jordfelsbrytare på gruppcentralen som bryter bort hela anläggningen vid jordfel.

I en installation finns alltid krypströmmar, 5mA i en tvättmaskin, diskmaskin eller elpanna är normalt. Om du till jul dessutom kopplar i en julgransbelysning i din trädgård och sedan reser bort över julhelgen och kommer hem till ett hus med mer eller mindre allvarliga skador är det nog inte så kul.

Jag skulle i så fall rekommendera att man installerar fler jordfelsbrytare i gruppcentralen om man absolut vill ha detta skydd även på fast installerad utrustning som elpanna, frys m.m.

Vilket som är bäst i detta fall är det tydligen delade meningar om, det är dock alltid anläggningens innehavare som är ansvarig för installationen och att den är utförd enligt SSF.
 
Senast ändrad:
Toppen