• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygge MB-613

F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Visst ja, om ni undrar över innertaket, det är just nu bockad alu-plåt med isolering till ytterplåten, det kommer att få sitta kvar, och ytterligare ett innertak kommer till :D.
Det blir ett sne-tak av trä, vinklat från mitten och ned mot fot & huvudändan, även det med viss isolering, där ska också monteras högtalare och belysning. (Inga speglar :rolleyes:)
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Dagens rapport MB-613.

Fick på en ny ytterbelysning idag, lyster som 17 och tar 2w !
Köpte också en ny släckare (den gammla var fyra år) denna gång blev det en 6kg :p

Också börjat med innertaket i sovrum, kört två flyttlass och varit till återvinningen med ett halvt ton skräp, även varit artig mot svärmor :D

by177.jpg


by178.jpg
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Ja; det brukar ju stå i tidningarna, banta 5 kg på en vecka :)

Men slå detta då ;) minst 300 kg på 5 timmar :D
En kompis ville ta reda på bakgavellyften, tror säkert min buss höjdes 5cm i baken :p
sedan provkörde vi, en OTROLIG skillnad, dom där väger,, hua....

by354.jpg


by356.jpg


by357.jpg
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Jäsiken
icon_mad.gif
I kväll råkade jag ut för arbete (o-förutsett arbete)

Kom på efter jobbet att jag skulle göra färdigt kylskåps-ventilationen
och sammtidigt kom jag på att jag glömt avgasröret (till kylen)
icon_lol.gif

Nåväl, det är väl inga problem
icon_cool.gif
Nä nä nä ....... trodde jag VA
icon_eek.gif


Bara det att avgasröret RÅKADE hamna mitt i balken till bakre dörrkarmen
icon_eek.gif
där är det fyra plårar som nån har svetsat ihop
icon_mad.gif


Inte nog med det, eftersom vi har så djup köksbänkskiva så kommer kylen ca; 15 cm längre ut än vanligt, och avgasröret är vinklat i nån obestämd vinkel uppåt
icon_rolleyes.gif
HUA.......


Så. jag litade då på min förmåga att höfta och chansa....

Inga problem med ventilationen ! den hamnade 10cm längre ned än beräknat, pga. att en balk sitter 10mm ovanför, och ville/orkade inte såga igenom den
icon_lol.gif

Ovanför ser ni en kontrollsticka som ska vägleda mig rätt till avgasröert
vars hål jag börjat borra.
Jäsiken
icon_mad.gif
I kväll råkade jag ut för arbete (o-förutsett arbete)

Kom på efter jobbet att jag skulle göra färdigt kylskåps-ventilationen
och sammtidigt kom jag på att jag glömt avgasröret (till kylen)
icon_lol.gif

Nåväl, det är väl inga problem
icon_cool.gif
Nä nä nä ....... trodde jag VA
icon_eek.gif


Bara det att avgasröret RÅKADE hamna mitt i balken till bakre dörrkarmen
icon_eek.gif
där är det fyra plårar som nån har svetsat ihop
icon_mad.gif


Inte nog med det, eftersom vi har så djup köksbänkskiva så kommer kylen ca; 15 cm längre ut än vanligt, och avgasröret är vinklat i nån obestämd vinkel uppåt
icon_rolleyes.gif
HUA.......


Så. jag litade då på min förmåga att höfta och chansa....

Inga problem med ventilationen ! den hamnade 10cm längre ned än beräknat, pga. att en balk sitter 10mm ovanför, och ville/orkade inte såga igenom den
icon_lol.gif

Ovanför ser ni en kontrollsticka som ska vägleda mig rätt till avgasröert
vars hål jag börjat borra.

by360.jpg


by362.jpg


Nu börjar arbetet att med min Dremel och den finaste gitarr-kanal-fräsen (köpt i USA
icon_mad.gif
) att förstora upp hålet i rätt vinkel till ca 30mm ( utan att kunna mäta mig till rätt utgångspunkt
icon_eek.gif
Och så ska 105Kg Lasse pressa sig in i kylskåps hålet innifrån för att komma åt att slipa den vägen
smi2-11-1-01-31-main.png
JA-HA............


by365.jpg


15 min senare

by366.jpg


30 min senare

by367.jpg


Sett innifrån !

by368.jpg


by370.jpg


by372.jpg


Drygt tre timmar senare
icon_lol.gif


by377.jpg


Det kommer att passa, behöver ett alu-rör som förlängning, fixar det i morgon..

by377.jpg


Halleluja :D

by378.jpg


Nu går jag in för i kväll, men är ledig två dagar nu, återkommer i morgon.

by381.jpg
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

HUJ !

I går gick jag/vi på högvarv :D

Började tidigt på morgonen med att skära bort det gammla dörrhandtaget som satt kvar på sidan, skar rent i plåten från rost (+ ett ställe till bakom) och åkte ned "till svetsen" , hemma igen grundade jag och spacklade sen på några lager. Efter det körde vi ett flyttlass till Mora, på vägen dit lyckades Lena få tag på "Återbruket" (typ myrorna) som lovade att komma å hämta ett gäng möbler som skulle bort, nåväl vi lasstade in och dom lastade ut :p (inte samma möbler)
Sedan fick vi ihop ett tungt lass som skulle till tippen från "nya stället" , vi fixade klart och for då till tippen och lastade av , sedan blev det olika affärer och hem hit igen.
Vär hemma kastade jag mig ut till bussen och slipade - spacklade - slipade.... osv...
till slut, sent, fick jag äntligen på grundfärgen...... Då kom vi på att vi inte fått någon mat på hela dagen :wideeyed:

Handtag "Borta" :)

by382.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Go kväll :)

Väldigt lite "jobba" med bussen i dag, Monterat; en felande hörnlist, luckorna till överskåpen i köket, och äntligen hittat ett nytt avgasrör till kylen :cool:

Men flyttlass har vi kört, fick med åkklipparen till Nusnäs efter att ha klippt här för sista gången i morse.
Det blir mycket snickra på nya stället, kanske det blir en ny byggtråd så småningom :D


Mit fina nya blanka avgasrör...
popcorn.gif


by386.jpg
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Tänkte i morse, att en trevlig busstur till jobbet skulle ju vara trevligt :p fin fint väder och två dagar kvar att jobba innan en två v semester börjar...
Men först skulle jag kolla av ett litet vattenläckage vid defrosterelementet, hade sett nån droppe där ibland...........

Det blev ingen busstur ......... :D

Bild012.jpg


Opps..........:swoon:

Bild013.jpg
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Ibland blir det inte som man tänkt sig--ganska ofta faktiskt.
Ha det gott
Hälsningar Bror

Hehe... nej så är det, men det var tur att jag kollade nu och inte på tors nästa vecka :D
Ransäters spelmansstämma .... Och vem behöver värme NU :p (Pluggar slangarna i kväll)
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

NU är vi i allfall på jobbet, bussen å ja..........

Man tog en "Baden baden" ...................................
.......................................
Jo......................:D

by391.jpg


by387.jpg


Då funkade det................:p

Bild015-2.jpg
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Nu är det segt :mad: Den mest vidriga nackspärr jag någonsin haft (+ svullen i halsen), setat i nu i fyra dygn, och det blir värre och värre :swoon: (bara för att jag har semester nu i några/någon vecka)

Bara lite småplock med bussen, Lena städar och jag pillrar med små lätta ting :D
Provkört kylen ett dygn på gasol, (nu när alla sakerna sitter där dom ska) på max går det ned till ca -2,5 och då i denna sommarvärme..

Jag tillverkade mig ett litet kaffebord att montera på motorkåpan, det blir tillfälligt tills jag får lust och ork att bygga det stora som jag tänkt mig.

Och äntligen var det dax för Ollie, våran minsta bus(s)-unge att flytta ut i bussen, han har följt oss nu i snart 9 år...:p

by393.jpg
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Nackspärren inget bättre :mad: Nu skiter jag i den !! måste jobba vidare, det får väl värka då :(

I går em. fick Lena upp sin älskade kökstillbehörsburk i allafall :p fylldes genast med 36 tillbehör .......... fem vispar
shockkk.gif


Sedan skurade jag instrumentpanelen, det gjorde skillnad vill jag lova :p det får vara så här nu tills vi flyttat klart, sedan ska det byggas om.

Nu ska vi köra ett lass till, ska också påbörja röjning på baksidan av en byggnad där jag bygger ett garage för gräsklippare och andra sådana större trädgårds saker, ska börja med att kapa ned en enorm järntrappa i småbitar, har köpt på mig 15 st kapskivor nu..

by395-1.jpg


En enda liten "Hi-tec" pryl på hela brädan :D men ratt och vx-spak har jag :p

by394.jpg
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

I dag beslöt vi för att ta en vilodag från allt, vi slet som djur i går, vi konkade flyttlass, och hann med ett lass till återvinningen, jag kapade ståltrappa i smådelar, fällde två mindre träd och tog också reda på dom, röjde och klippte en "väg" i kanten på tomten där bussen ska få stå snart, Lena rensade inne i huset (Svärmor blev blekare och blekare i ansiktet :D ) det är ju hennes hus vi köper, och hennes saker vi rensar :cool:
Jag kan väl förstå henne, saker som försvinner och träd som faller.... Till å mä hann vi till banken och "gjorde upp" :p dom har nog aldrig sett skitigare folk där inne, :D håret på ända och svart i ansiktet ..... Hehehehe.....

Nå väl, vilodag nu.... men hann i allafall ut och byggde en box att ha pärmarna med sångtexter och kartböcker i .. INNAN vilodagen började..;)
naturligtvis tog kantlisten slut igen... men den funkar ändå så länge..

by397.jpg
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

:D Nä, inte ryggskott, .. nackspärr :eek: !! men börjar ju få ont i ryggen också, tackvare att man går som en korkskruv .. Å på tors åker vi på spelmansstämma i Ransäter
typotux_102.gif


Vilodagen vi skulle ha resulterade i ;

Förutom pärm/tidnings förvaringen, en modifierad hurts som till slut passade nederst i garderoben :)

by400.jpg


Lena sydde för brinnande livet :p Gardiner ; två olika uppsättningar .

by399.jpg


by401.jpg



Och draperi till sovrum och lastrum..

by403.jpg


Små söta till köket.

by404.jpg
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Fortsatt arbete med allt.... och; NACKEN ÄR BRA :p När vi i förgår var på banken ang. nya huset, då satt jag ju där med krokig och snevriden överkropp, DÅ förstår ni :D
då tog banktjejen upp sin handväska, letade upp en blå plast tub och sa, detta ska du få prova, smörj in dig nu ! Det heter "Ice-Power" och köps på apoteket, vi köpte en tub och smorde var tredje timma, och vipps så blev det bra dagen efter :) Och jag som tom. vart till läkaren för att få något mot smärtan, men det var ju till BANKEN man skulle gå.
29.gif


Nu ni, denna bild föreställer husbussens nya parkering, jag har sågat, röjt och klippt ca: 25 meter in på lindan, nu ska jag fortsätta röja ur till höger så vi får en egen camping där .

by406-1.jpg


Där nere blir nya verkstaden.

by407.jpg


Å så lilla huset som ska få en jätte altan, från denna framsida, runt till vänster och avslutas som störst på baksidan, så småningom ska vi köpa en hel lada och frakta dit.

by408.jpg


Ja, det var det, nu drar vi till Ransäter innom tre timmar :p
Hörs vidare på söndag kväll .. Hej hej..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bygge MB-613

Den banktjejen måste vara en hestetjej :D Stoffet finnes och i paket för hestar - 500g.
 
Toppen