• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygge MB-613

F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Den banktjejen måste vara en hestetjej :D Stoffet finnes och i paket för hestar - 500g.

:D A-Ha... det var därför det funkade på mig
To20funny.gif



OK gott folk, vänta nu bara på att frun ska bli klar :rolleyes: sedan drar vi.
Och som pricken över i`t nu för 5 min sedan.....


by410.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bygge MB-613

Lasse,
skriv lite om Ransäter. Stämning, mycket folk , hur ni parkerat husbilen etc
Hälsningar och ha det så gott
Är lite avundsjuk på er
Bror
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Lasse,
skriv lite om Ransäter. Stämning, mycket folk , hur ni parkerat husbilen etc
Hälsningar och ha det så gott
Är lite avundsjuk på er
Bror

Tjo !
Hemma nu för en timme sedan.... VÄLDIGT TRÖTTA :twitcy:

Stämmningen är hela tiden, oavsett väder och vind på TOP !!!! man tar sitt instrument och spelar i eller utanför förtält , så går man runt med gitarren hela natten till man hälsat och spelat med alla kompisar

Vi var nästan först i torsdags, ni ser alla "Gates" markerade med vita band bakom oss.

Edit: Måste tillägga om priset på campen, Ingen el, men tillgång till dusch, toa, disk, färskvatten, kiosk, latrintömning. osv... 100:- /pers alltså för HELA helgen (To - Sö)

by415.jpg


Här fixar Lena en massa god mat , tor vi var minst 12 som åt av det, fläskfilè gryta och färsk pot..

by418.jpg


Ett litet förtält på natten.......

DSCF0038.jpg


Många sorters HB`s

z2039.jpg


Man SKA INTE ställa en Wok panna med mat under en bil som ska åka :eek:
Mönster : Brigdestone :p

DSCF0044.jpg


Hörs sedan
004.gif
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Härom dagen vann vi på Tradera en Omnistor markis :D säljaren (i Göteborg)sålde två, varav den ena till ett par i Filipstad, dom skulle åka ned och hämta sin, snälla som dom var tog dom med våran också, så i går em. tog vi bussen till Filipstad och hämtade våran, + att vi köpte en front till makisen (nu fattas bara en gavel)

Det var ett Låååååångt paket vi lastade in , tur att bussen är byggd som den är :p
från bakdörrarna till förarstolen :cool:

by430.jpg


Upp packad :

by435.jpg


Vi hade ingen brådska hem, så vi stannade på en ställplats vi Långbansjön över natten,
det slutade att regna när vi klev ur bussen, sedan var det ett riktigt fint ställe att stå på.
Bra toa och tvätt, rent och fint.
Åt och drack gott på kvällen som vanligt :p

by432.jpg


by434.jpg
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Bygge MB-613

Jisses vad alla är duktiga och bygga :)
ytterbelysning lyser som 17 och tar 2w Vart har du köpt den åt ? Saknas ytterbelysning på min bil :(
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygge MB-613

Jag tycker att jag känner igen mig det är nog många av oss som inte är kloka..
Man måste vara så oklok att man inte begriper att man inte är klok så lider man inte. Problemet är att man är så klok att man begriper att man inte är klok. För mig tycker jag att det var ett klokt beslut att sätt upp den med en gång.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygge MB-613

Vill minnas att Bror kallade sitt projekt för stolleprovet. Så man får väl inse att bygga-själv-gänget kan man inte bli klok på.
:wink:
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Nu så; Saker börjar komma på plats efter flytten, två nätter nu i nya huset :rolleyes:
Grannarna är nog förskräckta över alla stora fordon på gården :D.
Här är nya mek-platsen för "Klumpen" pefekt och nära till garaget,
perfekt också för markismontering, når nu upp till taket utan att behöva klättra.

En fråga ? På monteringsanvisningen står det att yttre fästena ska sitta 9 resp 5 cm in från ändarna ? Tror ni det är så viktigt ? jag vill ha in dom minst 10cm till , det kan väl inte ha så stor betydelse ? Eller........

TREVLIG MIDSOMMAR PÅ ER !!

Bild024.jpg


Bild025.jpg


Föresten, våran Sigge har fått en flickvän :D en lika samma sort , bor i grann-gården
Taskig mobilbild från i morse..
Jag hörde att dom skulle träffaS BAKOM LADAN I KVÄLL :twitcy:

Bild008.jpg


Bild009.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Bygge MB-613

Glad midsommar på er med.. :wink:

Kan det sitta någon dold förstärkning på 5 respektive 9 cm från ändarna kanske därav det specifika avståndet??
 

Mats5572

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5572
Medlemskap
2024
Sv: Bygge MB-613

På en terrasmarkis i helkassett är det viktigt att fästena sitter vid armarna annars kan kassetten vridasig. Skulle tro att det gäller även för HB markis. Kolla om det är där armarna sitter. jag skulle inte flytta fästet allt för långt.

Glad midsommar

Mats
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Hej igen alla glada !
Nu kan jag äntligen surfa här i nya huset :p (Köpte Telias mobil bredband kontantkort 199:- + en veckas surf för 99:- Det fungerar kanon :D

Jag fick dit dom två stora fästena i går kväll, tror bara jag flyttade in dom max 5 cm.
ska nu på fm. fixa två vagnsbult till, för mittenfästet sedan gäller det att hitta någon stark granne (frun orkar/vågar inte lyfta upp ena sidan på raka armar) den väger 47kg

Det ska ju pyntas i trädgården också i dag, ska åka och hämta våra trä-utemöbler på gammla stället , partytältet har vi fått upp och svärmor håller nu på med en jordgubbstårta :p

Vi får väl se om det blir nått party under HB markisen i kväll :cool:
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Hahaha..... Jo viss hann jag klart i dag :D tack vara en stark granne så hivade vi upp taket innan middagen (Färsk Gös från Norasjön i gräddsås) mittenbeslaget monterade jag strax före.

Visst är det praktiskt med markis contra förtält, i allafall när nivåskillnaden är 60cm hit och dit............

by442.jpg


by437.jpg


by438.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygge MB-613

Bra Lasse!

Glöm aldrig då du är ute i "fält" och använder markisen. Om du har den utfälld under natten, vilket vi ofta har för att slippa regnplask framför dörren, se till att den är uridiotiskt förankrad i marken. Skaffa helst särskilda extra förankringslinor.
Om du känner dig osäker på vindarna kommande natt. Veva in markisen.

Snygg bil!

Alve
:mcride:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Bygge MB-613

Vilken tjusig markis.. Skulle ju kunna funka som garage för min lilla Olga.
Hamnar vi på samma ställe så vet du vars min bil står Lasse.. ;)
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Ska försöka i kväll att åka och hämta en "tältlist" Keiderlist ?jag beställt som ska vara till mark-kappan, men det är MYCKET nu, har börjat på altanen till huset som blir över 70m3,
började också på en redskapsbod till klippare, snöslunga å andra fräsiga apparater på ca 19m3

Ja, ja, ska köpa mig en klocka som har 36 timmar/dygn .... Nu måste jag til jobbet också.

Altan som blir i vinkel runt huset ca 11m + 14m lång

by190.jpg


Redskapsbod... (Blåa tunnorna är från mitt jobb, spolarvätska, ska bli en ny badbrygga vid båthusen.)

by191.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen