• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygge MB-613

F

F.d. 5106

Guest
Nybyggnation inredning i en 7,2m MB-buss

Jag bygger denna bil enbart för oss två, helt enligt vad vi önskar och vad vi vill ha ut av den.
Vi är helt överens om att det ska vara ETT avskilt sovrum, inga fler sängplatser, det skall också vara ett stort rejält kök ! Köket är där vi tillbringar mestadelen av vår tid hemma, vi älskar att pyssla med mat, det kommer alltså att finnas många kastruller, vispar, knivar och byttor i skåpen :p

Började för någon månad sedan med att riva ut allt som fanns i nyköpta bussen .
Väggar till sovrummet längst bak (sovrum 2,20 X 1,55 m )

by079.jpg


by081.jpg


Lägger in ett klickgolv

by083.jpg


Har hittat nästan oanvända stolar från nån länsbuss som nu provmonteras

by092.jpg


Bygger ett dass

by104.jpg


Och ett skafferi på 0,55 m3 :D

by107.jpg


Börjar kolla på köks delen...

by105.jpg


Köksbygge..

by117.jpg


by119.jpg


by111.jpg


by121.jpg


Köpt lösa luckor från en skrot.

by125.jpg


Hyffsat med plats i mittgången

by135.jpg


Här ska vi ha ett fönster.

by148.jpg


Dryg kapning med en gammal sticksåg + tjocka plåtbalkar :(

by153.jpg


Men till slut sååå :)

by155.jpg


Ny innervägg

by161.jpg


Börjar såga och kapa i nyköpta bänkskivan

by165.jpg


by166.jpg


Denna kväll blev frun glad :p bänkskivan är 2,08 x 0,62 m, bra med yta :p

by173.jpg


by172.jpg


Har nu idag börjat med ett överskåp.

by175.jpg


by174.jpg


by176.jpg


Ja, ungefär här är vi nu då :)
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Bygge MB-613

Vet inte varför jag går in och tittar på detta med hemmabygge, blir så dj...la avundsjuk. Tänk att få kunna bygga efter sitt eget huvud och behov. Jag verkligen avundas er som har dom talangerna.

Men jag kan spela gitarr och det får man vara glad för.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Bygge MB-613

Lasse, du lyckades, nu är jag ännu mer avundsjuk. ;)

Är lite långt att köra, men det ser verkligen intressant ut.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygge MB-613

Härligt. Blev precis den respons som jag hoppades på med en avdelning för självbygge. Kan dock själv inte hitta rubriken någonstans under ämeskategorier.

Så där höll jag på 1995. Tog ett år. Är sugen igen så jag börjar bygga om en hel del. Du har startat så rätt. Det blir säkert ett toppenbygge.

Var har du hittat skåpluckorna?

Hälsningar
Alve med Iveco 35TD
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Härligt. Blev precis den respons som jag hoppades på med en avdelning för självbygge. Kan dock själv inte hitta rubriken någonstans under ämeskategorier.

Så där höll jag på 1995. Tog ett år. Är sugen igen så jag börjar bygga om en hel del. Du har startat så rätt. Det blir säkert ett toppenbygge.

Var har du hittat skåpluckorna?

Hälsningar
Alve med Iveco 35TD

Dom köpte vi på Falu bildemontering :) 13 luckor och 2 dörrar, 1000:- :p
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygge MB-613

Dom köpte vi på Falu bildemontering :) 13 luckor och 2 dörrar, 1000:- :p

Antar att ni inte försökte pruta.

Mitt bygge kom att inrikta sig mot ett bekvämt sovrum och en riktigt fungerande dusch. Detta p.g.a. min frus reumatism som gör det svårt för henne med campingplatsernas duschrum.

Jag startade med att lägga våtrumsmatta i hela bilen. Därefter elgolvvärme i sovrum och duschrum. Installerade en 135 l rostfri vattentank. Lät en golvläggare svetsa matta i en "låda" som blev duschrumsgolv. Därefter, innan jag installerade någonting i duschrummet, satte jag upp väggmattor och såg till att hela rummet blev helt vattentätt.

Jag valde Reimos teknik vid möbeltillverkningen. Var inte så väl rustad med snick.verktyg som jag är nu. Det är många som inte alls gillar den inredningen (själv ser jag mest till funktionen) och jag är inne på tanken att snickra i ädelträ. Enbart för att få bra betalt för bilen om några år.

Bilderna visar:
Lättmaövrerad duscharmatur.
Del av duschrum.
Sovrum och ingång till duschrum.
Vikdörr till sovrum. (stängs vid matlagning, köksfläkt startas).
Garderob och välfyllt prylfack.
Köksbänk.
Köksskåp.
Utrymme över cokpit med hembyggda tankmätare.
Och till sist "salongen".

P9070090.JPG

P9070091.JPG

P9070093.JPG

P9070094.JPG

P9070095.JPG

P9070096.JPG

P9070097.JPG

P9070098.JPG

P9070099.JPG

P9070100.JPG

Phu!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Bygge MB-613

Härligt. Blev precis den respons som jag hoppades på med en avdelning för självbygge. Kan dock själv inte hitta rubriken någonstans under ämeskategorier. ......
Hälsningar
Alve med Iveco 35TD

Hej Alve,
klicka bara på "Ämneskategorier" i högerkanten så kommer alla kategorier upp och allra överst ligger nu "Bygga och renovera husbil".
V-backen ;)
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Bygge MB-613

Inte utan att man blir nostalgisk när man ser ditt bygge!
Jag byggde om en Scania 1985

DSC05065.jpg

Hur det kunde bli något begriper jag än i dag inte. Jag hade inte ens byggt en fågelholk innan.

1995 var det dags för en Volvo

Bild 2001 (176).JPG

Båda står här och skräpar. Scanian skall jag besiktiga igen och kanske också Volvon.
De är 12 meter långa.
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Oj oj, nu börjar vi snacka riktiga bussar :p
Men........ vadå står och skräpar ?
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Nja, nu är köksunderdelen i det närmaste klar, spis, vatten och avlopp funkar perfekt !

mycket utrymmen under bänken, belysning i alla skåp, nu ska resten av listerna och fönsterfodret lackas och monteras. (och den felande tapetbiten)

220v uttaget ska bytas mot ett i silver åxå :p

Hehe...hoho....:D Det skulle ju stått två regnbågsdrinkar där också :msn_wink:

by202.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygge MB-613

Fönster finns på skroten dom sitter på skåpbilar miniibussar och har ordentliga lås. lycka till


Juan
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bygge MB-613

Ja, hå ja ja, Här händer det inte mycket nu, den stränga kylan sätter stopp även för mig.
men efter flera månader utan husbussmecka så börjar det rycka i sticksågar och skruvdragare, deras boxar liksom ligger och vibrerar i bänkarna........:D

Så en dag nyss när temperaturen höjdes till otroliga minus fyra ( från trettiofyra)
så huppade jag som en Gasell ut i snön med träskorna på och sticksågen under armen.
Hade köpt ett fönster och lite andra div grejor till bussen, ingen diskussion, här skulle meckas.
Nåväl, byggde en mall till fönsteret, mätte ut placering och började lite smått, sedan slog kylan till igen :mad: men det blev ju någonting i allafall ........

Sedan i går då det endast var minus elva grader så blev jag sugen igen, vi hade på höger dörr (sidorutan) endast en tillfälligt plastruta tejpad (någon hade slagit söder den riktiga innan vi köpte bussen)
Nu hade jag fått tag i en orginal ruta, det var ett riktigt mickel att få i den (innan man kom på hur man skulle göra) alla lister och skenor var tvunget att lossas först :mad: fingrarna blev vitare och vitare + en tå :D
Men skam den som ger sig, nu sitter den där och går både upp och ned med veven :p

Idag tänkte jag fixa fruns passagerarfotölj med fäste, jag hade ju åxå köpt ett snurrbart, höj och sänkbart + fällbart underrede till henne, tänkte mig en solig dag med endast några minus, :p Vad tror ni då det stod på temperametern i morse :eek: minus trettio , tre

De blev inget meka i dag :eek:

by239.jpg


Påbörjad fönstermontering :

by238.jpg


Fruns "nya" underrede som skulle fixas i dag

by084.jpg


Igår: sidoruts mekning.

by016-2.jpg


by017-2.jpg


För några veckor sedan köpte kompisen en MB-buss (husbuss) som stått bortglömd,
den beslöt vi oss för att skrota och plocka braattha grejor från, den rensades från precis ALLT,.. som ni ser. :D

Från början :

1309477065.jpg


Bild000.jpg


Till slutet..

by010.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bygge MB-613

Det ser ju riktigt bra ut, Jag som bara hade tänkt att kidnappa Alve och Bror Axelsson till mitt bygge:twitcy: nu lär det visst bli tre.

Här visar termometern lite mindre fast på andra hållet runt 20º
Har du byggt violinerna/fiolerna själv också ?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen