• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bra med nya a-traktorregler, om de går igenom.

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Fint med lite högre fart och kompetensprov, både praktiska och teoretiska, säkerheten blir förmodligen bättre med minskat antal olämpliga omkörningar. Kanske de som kört sådana fordon enkelt kan byta ut traktorkortet mot ett vanligt bilkörkort i framtiden. Den som lever får se. Hursomhelst grattis alla bilintresserade femtonåringar
Hipp Hipp Hurra.
 
A traktorer är ett otyg blir lätt 1 kilometerlång kö vid rusning. Det skulle vara lag på att de inte skulle få framföras på vägar där man inte får cykla eller köra moped. Skulle jag köra i 30km med bilen skulle jag säkert bli stannad eftersom jag kör för långsamt tror det står någonstans i lagtexten.
En 15åring är bara 15 år och bilen väger över ett ton så livsfarlig i händerna på ett barn. Blir inte bättre av att höja farten många är inte mogna att framföra en bil i trafik. Finns en orsak för 18års gränsen där man är myndig och får ta ansvar för vad man ställer till med.
 
Med bättre teori och körkrav lär det bli bättre.
45 km/h varför inte 50 jämnt?
Är det inte 16 år för riktigt körkort i USA?????
Men som bengtic skriver, 15 år är bra ett barn, och säkert finns flera av dem (15 åringar), som liksom flera förare i alla åldrar, inte är mogna uppgiften och ansvaret att köra bil, och samexistera i trafiken och på vägar.
Med rätt utbildning bör det bli bra!

Men visst, man får förstå att åsikterna kan variera beroende på var vi bor, hr i glesbygderna Värmland är det sällan ett problem.

Roysan
 
I usa införde man 16år för bilkörkort 1926, det funkar ok fortfarande, varför skulle inte våra 16-åringar klara av det?
Jag måste säga att jag har ingen koll på deras olycksstatistik, men forskningen har gått framåt här sedan dess, och idag vet man att
konsekvenstänket hos oss människor, i varje fall i Europa, är någotsånär färdigutvecklat först runt 25-årsåldern, det är därför olycksstatistiken går ner radikalt vid 24-25 årsåldern, att då tänka sig 15-16 åringar i bilar i många fall kapabla till över 200Km/tim känns inte ok.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte förstå varför inte dagens ungdomar kan åka moped som vi gjorde? Och detta att man bara ska kunna mixtra med elektroniken på nästan nya bilar och sen kalla det för A traktor......Nej detta är ett otyg som absolut inte har något berättigande om man ska tänka på trafiksäkerhet eller miljö. I stället skulle 16 åringar bosatta och skrivna i verklig glesbygd efter särskilt prövning kunna få tillstånd att ta körkort för vanlig bil!
 
Jag måste säga att jag har ingen koll på deras olycksstatistik, men forskningen har gått framåt här sedan dess, och idag vet man att
konsekvenstänket hos oss människor, i varje fall i Europa, är någotsånär färdigutvecklat först runt 25-årsåldern, det är därför olycksstatistiken går ner radikalt vid 24-25 årsåldern, att då tänka sig 15-16 åringar i bilar i många fall kapabla till över 200Km/tim känns inte ok.
Håller med , Det måste införas ett andra skydd ( spärr på växellåda eller drivaxlar eller något annat )så att manipulera med en knapp inte går, samt att Varnings-triangeln ska vara STOR och HEL eller att det är lyse i den , Har vid flera tillfällen kommit på 90-110 väg och sett triangeln väldigt sent i mörker, då många av dessa bilar också har väldigt dåliga lysen
 
Jag kan inte förstå varför inte dagens ungdomar kan åka moped som vi gjorde? Och detta att man bara ska kunna mixtra med elektroniken på nästan nya bilar och sen kalla det för A traktor......Nej detta är ett otyg som absolut inte har något berättigande om man ska tänka på trafiksäkerhet eller miljö. I stället skulle 16 åringar bosatta och skrivna i verklig glesbygd efter särskilt prövning kunna få tillstånd att ta körkort för vanlig bil!
Jag kan inte förstå varför inte dagens ungdomar kan åka moped som vi gjorde? Och detta att man bara ska kunna mixtra med elektroniken på nästan nya bilar och sen kalla det för A traktor......Nej detta är ett otyg som absolut inte har något berättigande om man ska tänka på trafiksäkerhet eller miljö. I stället skulle 16 åringar bosatta och skrivna i verklig glesbygd efter särskilt prövning kunna få tillstånd att ta körkort för vanlig bil!
Ibland, när jag kör i utlandet, tex Tyskland, Frankrike, Spanien mm, mm, undrar jag hur det skulle se ut med "trekantsbilar". Som sagt, bara en undran
 
Jag kan inte förstå varför inte dagens ungdomar kan åka moped som vi gjorde? Och detta att man bara ska kunna mixtra med elektroniken på nästan nya bilar och sen kalla det för A traktor......Nej detta är ett otyg som absolut inte har något berättigande om man ska tänka på trafiksäkerhet eller miljö. I stället skulle 16 åringar bosatta och skrivna i verklig glesbygd efter särskilt prövning kunna få tillstånd att ta körkort för vanlig bil!
Om vi skall tala om miljö kan vi börja med din nöjeskörning med en stor skåpbil, snacka om att kasta sten i glashus. Många så kallade miljövänner verkar anse att det är andra som skall minska sin miljöpåverkan. Att femtonåringarna uppdaterar sig och vill åka inomhus är föga förvånande. Hipp hipp hurra för det kommande regelverket.
 
Man kan undra om det är rätt väg att gå vad det gäller trafiksäkerhet
Ju fortare A traktor gå ju jobbigare att köra om
för kö kommer det bli bakom
 
Om vi skall tala om miljö kan vi börja med din nöjeskörning med en stor skåpbil, snacka om att kasta sten i glashus. Många så kallade miljövänner verkar anse att det är andra som skall minska sin miljöpåverkan. Att femtonåringarna uppdaterar sig och vill åka inomhus är föga förvånande. Hipp hipp hurra för det kommande regelverket.
Tja en gammal bensin eller dieselmotor som ligger på toppvarv är säkert inte så bra. Och beträffande egen "nöjeskörning" så är åtminstonde flertalet av våra resor sådana som görs till barn, släkt och vänner där vi i stället för gästrum, madrasser på golv eller hotell har gästrummet med oss. Så nöjeskörning är bara en del.
 
Tja en gammal bensin eller dieselmotor som ligger på toppvarv är säkert inte så bra. Och beträffande egen "nöjeskörning" så är åtminstonde flertalet av våra resor sådana som görs till barn, släkt och vänner där vi i stället för gästrum, madrasser på golv eller hotell har gästrummet med oss. Så nöjeskörning är bara en del.
Finns det verkligen A-traktorer idag som det går att få upp i toppvarv??
På vissa kan man ju lura programmet i några sekunder genom att slå av/på tändningen under färd.
 
Tillbaka
Toppen