Finns det verkligen A-traktorer idag som det går att få upp i toppvarv??
På vissa kan man ju lura programmet i några sekunder genom att slå av/på tändningen under färd.
Kan inte hela reglerna och hur spärrarna funkar men en A-traktor är just hastighetsbegränsad elektroniskt och behöver väl bara ha mekaniska spärrar på de högsta växlarna på manuella lådor och bilar med automat behöver bara spärras med elektronikens hjälp, för annars så skulle bilarna med manuell låda kunna gå fortare än 30km/t t.o.m. på tomgång med hög växel i. Det i rätt kombination med olika saker som ställer om sig och håller mot i motorn för att bilen inte skall gå fortare än den får.... På något sätt.
Den gamla varianten EPA-traktor, ofta en kapad VOLVO Duett eller en flak-VOLVO som inte fanns så många av, men också en kapad lastbil med litet flak och då också utan fjädring bak hade utväxlingsbegränsning och för att få flera växlar satt det ofta två växellådor efter varandra, en låst på en låg växel och den andra kunde ha några. kanske tre kvar. Grejen med dem var ju att lådan som var låst på en växel hade ju dåtidens "elektroniktryckknapp" en spak så man kunde lägga i en högre växel också. De kunde man varva för att få en för hög hastighet men man fick ju inte köra fortare än 30km/t med dem...........
Dock hade ju säkert ofjädrad bakaxel en stor betydelse att inte bli för våghalsig med hastigheten.
EPA som det var tänkt i brist på traktorer.
EPA fortfarande användbar som hjälpfordon av en VOLVO.
Men nu kan de se lite tuffare ut. Fast då heter de A-traktor.
Vet inte riktigt vad jag tycker faktiskt, för jag har hamnat i två otäcka och allvarliga situationer som båda gick bra till slut med A-traktorer som orsak.
Men det är ju en jättebra och skapande hobby samt ett mekaniskt bilintresse för många, som kan vara bättre än andra sysslor som verkar bli mer och mer intressanta nu för tiden.
Och om tillgången hade varit större och inte så stora ändringar krävdes förr för en EPA så hade jag troligen haft en egen då det begavs sig

.
M.v.h. JANKRO.