• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bra med nya a-traktorregler, om de går igenom.

EPA- och/eller A-.traktorer är en typisk svensk företeelse. Det existerar inte någon annanstans i Europa. För mig är det en avart som inte hör hemma i trafiken. Trafiksäkerheten äventyras när de här bromsklossarna ökar i antal, vilket de gjort ständigt sedan 2017. Med de nya reglerna lär de öka ytterligare. Ett annat problem är att majoriteten av A-traktorerna är manipulerade och kan lätt köras i avsevärt högre hastighet. Ett totalförbud vore det enda rimliga.
 
Senast ändrad:
Ute på landsbygden så tycker jag nog att det finns ett behov av epatraktorer för ungdomarna. Vi bor en del av året på vår gård i södra Östergötland där det är ganska tätt med epor, när man passerar resecentrum i Kisa så ser man varje dag 15-20 epor parkerade vid resecentrum där ungdomarna tagit bussen upp till gymnasiet i Linköping. För dessa ungdomar som kanske har 15-20km till bussen är det ju nästan avgörande för vidareutbildning eller arbete. Jag kan heller inte påstå att jag störs särskilt mycket av traktorerna (epa eller jordbrukstraktor) ute på vägarna, det behövs ju inte så långa omkörningssträckor, dessutom är det ju ingen idé att förbruka energi och störa sig på sådant som man inte kan påverka. Om man nu ökar tillåten hastighet till 45 km/h så kommer ju epornas tid på vägen att minska med en tredjedel och då även behovet av antalet omkörningar. Självklart ska det krävas utbildning för att få köra i dessa hastigheter.
 
Vad jag mins av 70-talet var de flesta mopeder trimmade. Oj, oj vad gubbarna som var runt 60-70 år hötte med näven då dom absolut skulle om på 50 sträckan för att sedan luta sig tillbaka o puttra på i 50 så man fick köra om dom på insidan!! Har några barnbarn som kör epor och berättar liknande idag. Tror att dessa trekantsskyltar får tjuren i vissa se Rött. Många har dessa fordon för att ta sig till skola o träningar. Ser utanför skolor idag att föräldrar kör sina tellingar och det går undan trotts att det är 30 skyltat. Så vi kanske kan hjälpas åt ute i trafiken. Ett tips är att starta 10 minuter tidigare så blir resan mindre upphetsande och behagligare?
 
Jag har inga problem med att komma ikapp en A-traktor som tydligt är märkt med den röda triangeln som varnar för långsamtgående fordon. Jag kör dagligen på landsvägar där ungdomar använder dessa fordon för att ta sig till skolan, praktikplatser och träning. De flesta är dessutom så omtänksamma att de antingen svänger in på parkeringsfickor för att släppa förbi trafiken, eller åtminstone håller åt sidan så långt det går för att underlätta omkörning.


Det som däremot är betydligt mer frustrerande är moderna husbilar som utan problem skulle kunna hålla gällande hastighet, men som ändå kör 20–30 km/h långsammare – helt obrydda om att de därmed skapar en fara för övriga trafikanter. Att köra om en 7–9 meter lång husbil som ligger som en vägg framför är dessutom långt mer riskfyllt än att köra om en vanlig personbil.


Kanske är det dags för oss husbilsförare att städa framför vår egen dörr först, innan vi kastar sten på andra trafikanter.
 
Vad jag mins av 70-talet var de flesta mopeder trimmade. Oj, oj vad gubbarna som var runt 60-70 år hötte med näven då dom absolut skulle om på 50 sträckan för att sedan luta sig tillbaka o puttra på i 50 så man fick köra om dom på insidan!! Har några barnbarn som kör epor och berättar liknande idag. Tror att dessa trekantsskyltar får tjuren i vissa se Rött. Många har dessa fordon för att ta sig till skola o träningar. Ser utanför skolor idag att föräldrar kör sina tellingar och det går undan trotts att det är 30 skyltat. Så vi kanske kan hjälpas åt ute i trafiken. Ett tips är att starta 10 minuter tidigare så blir resan mindre upphetsande och behagligare?
Jag har inga problem med att komma ikapp en A-traktor som tydligt är märkt med den röda triangeln som varnar för långsamtgående fordon. Jag kör dagligen på landsvägar där ungdomar använder dessa fordon för att ta sig till skolan, praktikplatser och träning. De flesta är dessutom så omtänksamma att de antingen svänger in på parkeringsfickor för att släppa förbi trafiken, eller åtminstone håller åt sidan så långt det går för att underlätta omkörning.


Det som däremot är betydligt mer frustrerande är moderna husbilar som utan problem skulle kunna hålla gällande hastighet, men som ändå kör 20–30 km/h långsammare – helt obrydda om att de därmed skapar en fara för övriga trafikanter. Att köra om en 7–9 meter lång husbil som ligger som en vägg framför är dessutom långt mer riskfyllt än att köra om en vanlig personbil.


Kanske är det dags för oss husbilsförare att städa framför vår egen dörr först, innan vi kastar sten på andra trafikanter.

Intressanta inlägg. Väldigt känslostyrda. Båda inläggen stärker min uppfattning att den här svenska avarten av fordon borde totalförbjudas.
 
Jag har inga problem med att komma ikapp en A-traktor som tydligt är märkt med den röda triangeln som varnar för långsamtgående fordon. Jag kör dagligen på landsvägar där ungdomar använder dessa fordon för att ta sig till skolan, praktikplatser och träning. De flesta är dessutom så omtänksamma att de antingen svänger in på parkeringsfickor för att släppa förbi trafiken, eller åtminstone håller åt sidan så långt det går för att underlätta omkörning.


Det som däremot är betydligt mer frustrerande är moderna husbilar som utan problem skulle kunna hålla gällande hastighet, men som ändå kör 20–30 km/h långsammare – helt obrydda om att de därmed skapar en fara för övriga trafikanter. Att köra om en 7–9 meter lång husbil som ligger som en vägg framför är dessutom långt mer riskfyllt än att köra om en vanlig personbil.


Kanske är det dags för oss husbilsförare att städa framför vår egen dörr först, innan vi kastar sten på andra trafikanter.

Precis..Alla, bör alltid, under alla tänkbara förutsättningar hålla minst skyltad hastighet... ny regel.
 
Efter alla inlägg som är negativa till våra ungdomars rörlighet med a-traktorer så kände jag mig manad att läsa på lite om det nya regelverket, det visade sig att jag hade lite/mycket fel i mina påståenden.
Det föreslås nu inom EU att det skall bli en ny fordonstyp B1 max hastighet 45 km/h max totalvikt 2500 kg, för att köra den måste det avläggas praktiskt prov i en B,etta och teoretiskt prov och förstås bli godkänd. det innebär nog att även då vi är på vår husbilsresa inom unionen kan stöta på dessa B,ettor. Genomförandet av regelverket lär nog dröja till framemot 2028-2029. Jag kör dagligen på väg 259 i Huddinge där det vimlar av grävmaskiner, hjullastare och a-traktorer, omkörning brukar kunna ske inom någon eller några minuter så ankomsten till mitt färdmål blir ytterst blygsam. Tänk om, tänk positivt.
 
Håller med , Det måste införas ett andra skydd ( spärr på växellåda eller drivaxlar eller något annat )så att manipulera med en knapp inte går, samt att Varnings-triangeln ska vara STOR och HEL eller att det är lyse i den , Har vid flera tillfällen kommit på 90-110 väg och sett triangeln väldigt sent i mörker, då många av dessa bilar också har väldigt dåliga lysen
I all välmening, besök en optiker och kontrollera synen.
 
Jag har inga problem med att komma ikapp en A-traktor som tydligt är märkt med den röda triangeln som varnar för långsamtgående fordon. Jag kör dagligen på landsvägar där ungdomar använder dessa fordon för att ta sig till skolan, praktikplatser och träning. De flesta är dessutom så omtänksamma att de antingen svänger in på parkeringsfickor för att släppa förbi trafiken, eller åtminstone håller åt sidan så långt det går för att underlätta omkörning.


Det som däremot är betydligt mer frustrerande är moderna husbilar som utan problem skulle kunna hålla gällande hastighet, men som ändå kör 20–30 km/h långsammare – helt obrydda om att de därmed skapar en fara för övriga trafikanter. Att köra om en 7–9 meter lång husbil som ligger som en vägg framför är dessutom långt mer riskfyllt än att köra om en vanlig personbil.


Kanske är det dags för oss husbilsförare att städa framför vår egen dörr först, innan vi kastar sten på andra trafikanter.
Samma svar som till en f.d. medlem som tidigare hävdade samma felaktiga uppfattning om hastighetsbegränsningarna, de är maxgränser inte
minimigränser! Sedan är det upp till den enskilde föraren att avgöra vad som för tillfället är den lämpliga hastigheten, beroende på en massa faktorer som förekommer i trafiken. T.ex. trafik, väder ljusförhållanden, fordonets kapacitet m.m.
 
Samma svar som till en f.d. medlem som tidigare hävdade samma felaktiga uppfattning om hastighetsbegränsningarna, de är maxgränser inte
minimigränser! Sedan är det upp till den enskilde föraren att avgöra vad som för tillfället är den lämpliga hastigheten, beroende på en massa faktorer som förekommer i trafiken. T.ex. trafik, väder ljusförhållanden, fordonets kapacitet m.m.
Visst är det lustigt hur vi ibland klamrar oss fast vid våra små synder som kråkor vid ett byte, för att rättfärdiga dem med näbbar och klor. Men när det kommer till att ge plats åt våra medtrafikanter verkar visst många tappa både vingar och förstånd.
 
Finns det verkligen A-traktorer idag som det går att få upp i toppvarv??
På vissa kan man ju lura programmet i några sekunder genom att slå av/på tändningen under färd.
Kan inte hela reglerna och hur spärrarna funkar men en A-traktor är just hastighetsbegränsad elektroniskt och behöver väl bara ha mekaniska spärrar på de högsta växlarna på manuella lådor och bilar med automat behöver bara spärras med elektronikens hjälp, för annars så skulle bilarna med manuell låda kunna gå fortare än 30km/t t.o.m. på tomgång med hög växel i. Det i rätt kombination med olika saker som ställer om sig och håller mot i motorn för att bilen inte skall gå fortare än den får.... På något sätt.
Den gamla varianten EPA-traktor, ofta en kapad VOLVO Duett eller en flak-VOLVO som inte fanns så många av, men också en kapad lastbil med litet flak och då också utan fjädring bak hade utväxlingsbegränsning och för att få flera växlar satt det ofta två växellådor efter varandra, en låst på en låg växel och den andra kunde ha några. kanske tre kvar. Grejen med dem var ju att lådan som var låst på en växel hade ju dåtidens "elektroniktryckknapp" en spak så man kunde lägga i en högre växel också. De kunde man varva för att få en för hög hastighet men man fick ju inte köra fortare än 30km/t med dem...........
Dock hade ju säkert ofjädrad bakaxel en stor betydelse att inte bli för våghalsig med hastigheten.

EPA som det var tänkt i brist på traktorer.
Skärmbild 2025-10-26 221857.webp

EPA fortfarande användbar som hjälpfordon av en VOLVO.
Skärmbild 2025-10-26 224046.webp

Men nu kan de se lite tuffare ut. Fast då heter de A-traktor.
Skärmbild 2025-10-26 225031.webp

Vet inte riktigt vad jag tycker faktiskt, för jag har hamnat i två otäcka och allvarliga situationer som båda gick bra till slut med A-traktorer som orsak.
Men det är ju en jättebra och skapande hobby samt ett mekaniskt bilintresse för många, som kan vara bättre än andra sysslor som verkar bli mer och mer intressanta nu för tiden.
Och om tillgången hade varit större och inte så stora ändringar krävdes förr för en EPA så hade jag troligen haft en egen då det begavs sig :p.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Visst är det lustigt hur vi ibland klamrar oss fast vid våra små synder som kråkor vid ett byte, för att rättfärdiga dem med näbbar och klor. Men när det kommer till att ge plats åt våra medtrafikanter verkar visst många tappa både vingar och förstånd.
Menar du med synd, att någon inte kör så fort som du vill?
 
Så dina åsikter är alltså inte känslostyrda, eller vad styrs du av fakta eller hörsägen ?.
Mina åsikter här, styrs av ren fakta. Även om du har svårt att förstå det. Jag har fortfarande bra kontakt med mina tidigare kollegor. Det här är på väg att utvecklas till en trafiksäkerhetsrisk som är svår att kontrollera. Inte minst pga föräldrars och anhörigas aningslösa syn på adepternas A-traktorer och de risker det innebär. Känn dig träffad!
 
Bland EPA och A traktorer dök plötsligt husbilshastigheter upp om gubben i lådan.
Jag har förgäves sökt efter någon som låtit utföra det så kallade älgtestet med husbilar. En personbil bör klara strax över 70km/h, vad kan en husbil på 3500-5500 kg, 6-9 meter lång och tre meter hög klara av tro? Kan den komma i närheten av dom hastigheterna? När jag tog körkort för 50 år sedan fick jag lära mig att hastigheten ska anpassas efter rådande förhållanden och inte att hastighetsskylten angav miniminivå.
Jag bor inte långt från en lantbruksskola så här i trakten vimlar det av LGF skyltade fordon som framförs av ungdomar. Jag kan inte påminna mig om att jag sett någon framföras illa under dom tio åren jag bott här, snarare tvärtom visar dom övriga trafikanter stor respekt.
 
Tillbaka
Toppen