• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bra med nya a-traktorregler, om de går igenom.

Rätt uppenbart uppdelat i 2 läger här.
Några likt mig står på ungdomarnas sida och några som inte gör det. Har några frågor till dem som är emot: Är det för att ni är stressade i trafiken?
Har ni i dagens trafik kört 45 mopeder?

Personligen har jag inget emot dom, och är egentligen glad att jag ungdomar väljer ett skyddat fordon framför moped. Dom trafikanter som har högre körkortsbehörighet saknar ofta respekt för fordon som har LGF- skylt, det är min åsikt

Mina åsikter här, styrs av ren fakta. Även om du har svårt att förstå det. Jag har fortfarande bra kontakt med mina tidigare kollegor. Det här är på väg att utvecklas till en trafiksäkerhetsrisk som är svår att kontrollera. Inte minst pga föräldrars och anhörigas aningslösa syn på adepternas A-traktorer och de risker det innebär. Känn dig träffad!
Nja, jag känner mig absolut inte träffad, mina uppfattning om a-traktor eller kommande B,ettor är rent känslostyrda på så vis att jag tror det är bra för våra ungdomar, om du får uppgifter från dina fd kollegor är det förmodligen mer hörsägen än fakta, fakta är ju något som kan bevisas med exempelvis statistik, inte en svepande formulering om att något är på väg att utvecklas till en trafiksäkerhetsrisk, genom skrivningen
"är på väg att utvecklas" tar man ju fasta på något som inte hänt ännu, och kallar det sedan fakta.
bästa hälsningar Fritidsbonden.

oj oj ska vi inte bara förbjuda traktorer (som ju bara blir större o större) tröskar o betupptagare o andra landbruksmaskiner.
dessa är väldans stora, svåra att köra om, o kör VÄLDANS långsamt o ofta skiter ner vägen
o när vi är igång kan vi även förbjuda husbilar över 6m för ofta parkerar dom som idioter, så vi andra inte får plats
o så kan vi förbjuda bilar med blåblink påslagen, dom kör ofta alldeles för fort
när vi är igång så förbjuder vi lättmjölk, det ju ren bluff. den väger ju lika mycket som vanlig mjölk
är det mer vi ska förbjuda ?????? jo internet forum, för där skriver folk bara en massa rapakalja

A traktorer har absolut ett berättigande för ungdomar i glesbygd och andra ställen långt från bussar och möjlighet att ta sig till olika ställen. Och på dessa plaster är det sällan problem med köbildning och omkörningsmöjligheter. Problemet tycker jag är när "rikemansbarn" i villaområden bygger om stora lyxiga bilar och åker runt på infarter och i stadskärnor och mest är i vägen eller lever rövare med ljudanläggningar som får väggarna i husen att skaka. Besöker man orter i exempelvis Värmland en fredag/lördagskväll eller natt så inser man problemet.
En annan sak som absolut inte går ihop med A traktorer är de alltmer vanliga 2 - 1 vägarna där det är totalt omöjligt att köra om på långa sträckor.

EPA- och/eller A-.traktorer är en typisk svensk företeelse. Det existerar inte någon annanstans i Europa. För mig är det en avart som inte hör hemma i trafiken. Trafiksäkerheten äventyras när de här bromsklossarna ökar i antal, vilket de gjort ständigt sedan 2017. Med de nya reglerna lär de öka ytterligare. Ett annat problem är att majoriteten av A-traktorerna är manipulerade och kan lätt köras i avsevärt högre hastighet. Ett totalförbud vore det enda rimliga.
Nu finns det ju mopedbilar i flera länder, som Frankrike, Italien, Spanien, Holland, Belgien, Tyskland... Om regelverket samordnas bättre så att det blir 45 km/h som gäller även för Epor så är det väl bara bra?

A traktorer har absolut ett berättigande för ungdomar i glesbygd och andra ställen långt från bussar och möjlighet att ta sig till olika ställen. Och på dessa plaster är det sällan problem med köbildning och omkörningsmöjligheter. Problemet tycker jag är när "rikemansbarn" i villaområden bygger om stora lyxiga bilar och åker runt på infarter och i stadskärnor och mest är i vägen eller lever rövare med ljudanläggningar som får väggarna i husen att skaka. Besöker man orter i exempelvis Värmland en fredag/lördagskväll eller natt så inser man problemet.
En annan sak som absolut inte går ihop med A traktorer är de alltmer vanliga 2 - 1 vägarna där det är totalt omöjligt att köra om på långa sträckor.
vadå har du alldrig varit tonåring.
jag kan lova att vi levde rövare på som du kallar det, på 70 talet med trimmade mopedar o crossmotorcyklar
drog polisen vid näsan, för deres bmw motorcyklar kom inte genom bommarna vid cykelbanan.
så kom man bara genom kunde man i lugn o ro stanna o ge dom fingret :blabla:
näe ungdomerna är inget problem det vår framtid. låt dom leva rövare o ha kul
är det inte väldans oskyldigt att köra o leka med sina a-traktorer o spela hög musik.
NEJ TILL STALIN GUBBAR

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är jag lite kluven om A-traktorerna för om det hade varit mer utvecklat med EPA traktorer och inte så besvärligt förr att då verkligen behöva bygga en efter regelverket för EPA traktor så skulle jag troligen åkt omkring i en sådan.
Nu är det ju inte bara att förflytta sig som EPA/A-traktorer är bra till utan en kultur som sysselsätter många ungdomar på ett positivt sätt.

Att en del går alldeles för fort tycker jag inte hör till problemet faktiskt, för då är de ju olagliga och det är ju straffbart helt enkelt, och som vanligt så är det ju några få som inte sköter sig och märks, inte minst på nyheterna, och sabbar för den stora massan som sköter sig.
Att förbjuda allt som rör något speciellt bara för att några struntar i lagar och förordningar som finns verkar vara en underlig väg att gå och som rätt ofta kommer upp som enda alternativ.
Att få olika saker att gå fortare är väl någon underlig instinkt som finns hos en del av oss, från att trimma mopeder både förr, och nu ofta sådana där halvscooters som ibland går som skållade troll, för att inte tala om alla husbilar som är chippade till högre prestanda och massor med personbilar som ser helt oskyldiga ut.
Men att förbjuda allt som inte går att hålla koll på för att allt/alla inte är lagliga kan nog inte funka i längden för var skall den gränsen dras.

Och som jag skrev i inlägget tidigare så har jag hamnat två gånger i riktigt dåligt/allvarligt läge med anledning av A-traktorer på vägen, och då mest för att man inte har sett att det var en A-traktor där framme och missbedömt hastigheten.
Förr med EPA-traktorer så såg man ju på håll och utförandet att det var just en "traktor" långt innan man såg triangeln som också talade om det.
Nu för tiden när man ser en vanlig bil eller t.o.m. en Porsche Cayenne på avstånd så är det inget som skvallrar om att det är en traktor för triangeln syns helt enkelt för dåligt på håll och på kvällen/natten så måste den ju träffas av lysen för att reflektera.
Jag har många gånger tänkt att triangeln skulle vara upplyst så den tydligt syns både dagtid men ännu mer i mörker i god tid på långt håll, vilket borde vara enkelt med dagens lysdioder och fantasifulla bakljus på bilar.
Mina båda otäcka händelser skulle ha blivit mycket lindrigare om man tidigare uppfattat att det var just en A-traktor fast den helt ser ut som en vanlig bil på håll.
Men helt förbud... Nej, fast det kan vara irriterande ibland men ändå värt att stå ut med...... om man tidigt helt klart kunde se att det är en A-traktor mitt i vägen längre fram så kunde en hel del incidenter undvikas.
En rosa/cerise saftblandare på taket är väl lite överkurs kanske.

Tycker jag. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
vadå har du alldrig varit tonåring.
jag kan lova att vi levde rövare på som du kallar det, på 70 talet med trimmade mopedar o crossmotorcyklar
drog polisen vid näsan, för deres bmw motorcyklar kom inte genom bommarna vid cykelbanan.
så kom man bara genom kunde man i lugn o ro stanna o ge dom fingret :blabla:
näe ungdomerna är inget problem det vår framtid. låt dom leva rövare o ha kul
är det inte väldans oskyldigt att köra o leka med sina a-traktorer o spela hög musik.
NEJ TILL STALIN GUBBAR
Förbannat tråkig intställning toker. Jag har jobbat mycket med ungdomar och tränar fortfarande boxning med ungdomar. Majoriteten av dem har inget som helst behov av att leva rövare och jävlas med folk. Det går att ha förbaskat roligt ändå! Boxningsklubbens ledord som har arbetats fram av ungdomarna är: "Ha kul, med respekt och disciplin!"

Anar att kraven att få B1 blir betydligt hårdare än det gamla epa-kortet där ingen uppkörning behövs. Kanske blir det precis samma krav som att få vanligt B-kort?? I så fall kommer nog antalet som klarar av att skaffa B1-kort bli betydligt färre eftersom det då blir både mycket svårare, tar längre tid och dyrare. Och därmed löser sig kanske problemet med dessa bromsklossar i en kompromiss där antalet traktorer i trafiken minskas betydligt....

Även om kraven för B1-behörighet blir höga, som kommer det ju knappast att påverka dem som idag kör EPA- eller A-traktor enligt dagens bestämmelser. Precis som för motorcykelbehörighet och personbilar över 32,5 ton, så kommer det att bli övergångsregler. (Man kan ju inte förlora den rätt man en gång fått – "farfarsregeln".)

Pålle

Hörde om en kille som skulle skaffa A-traktor. Man kom över en BMV där man tyckte motorn var lite klen så där skall i en motor på 300 hkr.
Tänk så snabbt man kommer upp till 30 på grusvägen då man skall iväg till skolan.
Helt klart ok. Eftersom det är väldigt svårt att vinna tid med hastigheten begränsad till 30km/t. så gäller det ju att så snabbt som möjligt komma upp i trettio knyck för att förkorta restiden. Några stoppskyltar och några korsningar på vägen till skolan kan göra flera sekunder i tidsvinst med snabb acceleration vid varje tillfälle ;).

M.v.h. JANKRO.

För att inte tala om alla gathörn, som man viker runt i 30 knyck, utan att släppa på gasen...
Blir lite lustig körstil, när gossen sen med invand epa-stil sätter sig och övningskör en "vanlig" bil.
Vadå, kurvtagning? :rolleyes:

Lite märkligt resonemang här om utbildning då mopedbilar som är rena dödsfällor får gå i 45km/h samt kräver ingen högre utbildning än vanlig moppe.
Sen är det ett problem till med moppe bilen som min kompis råkade ut för. Han körde om en sådan på en väg med omkörningsföbud med tilläggstavla Traktor får omköras. Polisen tog honom. Ajabaja det var ingen A eller Epa traktor som han kört om !

.........//Micke

Vilket kan betyda att man inte heller kommer att få köra om A-traktorer som gör 45km/t. Men kanske fortfarande EPA traktorer som bara får köra 30km/t. men ändå kan gå fortare på högt varv med sin utväxlingsbegränsning....... eller?? Många frågetecken som vanligt vid Sverige's egna udda regler, som i.o.f. har många fördelar för oss måste man väl erkänna.

M.v.h. JANKRO.

Traktor B för köra 50 km/tim. Är det tillåtet att köra om en sådan på väg med omkörningsförbud med tilläggsskylten
"Traktor får om köras" ?
Om så är fallet kan man fundera på hur beslutsfattarna har tänkt.

Mvh / Roland

Sen är det ett problem till med moppe bilen som min kompis råkade ut för. Han körde om en sådan på en väg med omkörningsföbud med tilläggstavla Traktor får omköras. Polisen tog honom. Ajabaja det var ingen A eller Epa traktor som han kört om !

.........//Micke

Det lät så konstigt så jag kollade upp vad en mopedbil rent juridiskt är, det visade sig att koden för fordonet hos transportstyrelsen är
LGE-BP, vilket betyder fyrhjulig moped avsedd för personbefordran, i en förlängning betyder det att polisen hade rätt eftersom det inte var en traktor.
Snårigheten i lagstiftningen är verkligen omfattande, fällorna finns överallt.

Tillbaka
Toppen