• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bra med nya a-traktorregler, om de går igenom.

Det lät så konstigt så jag kollade upp vad en mopedbil rent juridiskt är, det visade sig att koden för fordonet hos transportstyrelsen är
LGE-BP, vilket betyder fyrhjulig moped avsedd för personbefordran, i en förlängning betyder det att polisen hade rätt eftersom det inte var en traktor.
Snårigheten i lagstiftningen är verkligen omfattande, fällorna finns överallt.
Exakt så är det som du skriver. Det har inget med hastigheten att göra.
Så se upp när ni kommer ifatt ett fordon med triangel bak på en väg med omkörnings förbud med tilläggstavla att traktor får omköras. Har den nummer plåt bak tillika så är det stor sannolikhet att det är en mopedbil.

.... //Micke

Sen är det ett problem till med moppe bilen som min kompis råkade ut för. Han körde om en sådan på en väg med omkörningsföbud med tilläggstavla Traktor får omköras. Polisen tog honom. Ajabaja det var ingen A eller Epa traktor som han kört om !

.........//Micke
Från NTF:s hemsida (www.ntf.se):

Vägmärket Förbud mot omkörning innebär att det är förbjudet att köra om andra motordrivna fordon än tvåhjuliga mopeder eller motorcyklar utan sidvagn. Det betyder att du inte heller får köra om traktorer och motorredskap om det inte finns en tilläggstavla som anger att det är tillåtet.

Pålle

en Porsche Cayenne på avstånd så är det inget som skvallrar om att det är en traktor för triangeln syns helt enkelt för dåligt på håll och på kvällen/natten så måste den ju träffas av lysen för att reflektera.
Jag har många gånger tänkt att triangeln skulle vara upplyst så den tydligt syns både dagtid men ännu mer i mörker i god tid på långt håll, vilket borde vara enkelt med dagens lysdioder och fantasifulla bakljus på bilar.
Mina båda otäcka händelser skulle ha blivit mycket lindrigare om man tidigare uppfattat att det var just en A-traktor fast den helt ser ut som en vanlig bil på håll.
Men helt förbud... Nej, fast det kan vara irriterande ibland men ändå värt att stå ut med...... om man tidigt helt klart kunde se att det är en A-traktor mitt i vägen längre fram så kunde en hel del incidenter undvikas.
En rosa/cerise saftblandare på taket är väl lite överkurs kanske.

Tycker jag. M.v.h. JANKRO.
Håller med ang att man knappt ser dom i mörker pga att trianglarna som sitter där är blekta /dåliga reflexer,i många fall syns bara halva ,varit nära att köra in i dessa då man ser dom väldigt sent på 90-110vägar

Tillbaka
Toppen