• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukningen

Har kört 22000km med min Rapido 1090 med stora motorn och nya växellådan. Största förbrukningen hittills 15,95l/ 100km, minst 11,79l/ 100km men det vanligaste är 13,2 till 14,2 l/100 km. Kör enligt hastighetsbegränsningar eller lite snabbare.
(Den största förbrukningen är mellan Sundsvall och Jönåker), mätning är EJ med färddator utan enligt km /liter diesel

Hade en Bürstner I 710, 5 ton, med 3,0 liters motorn 160 Hk. Robotlådan och årsmodell 2008. På riktig långkörning någon gång mindre, men oftast 1,2-1,3 liter per mil.

Senast ändrad:
Tänkte kolla våran husbils förbrukning denna säsong och vill ha tips på hur ni mäter centilitrar ? Eller så vill man inte veta hur mycket den drar :) Kan bli en obehaglig överraskning faktiskt

Om två personer kör samma sträcka blir det olika förbrukning- verkar för mig som att 1 cl ökning/ km vid hastiget över 90 km- är normalt- vill du köra fort kostar det men för en normalkörning- utan cruisekontrollen igång vid uppförsbacke- är 1 l i snitt på en 4,5 tons bil helt fantastigt- min volvo v70 drar samma.

Jag har inte rört snittförbrukningsmätaren i bilens färddator. Bilen är halvintegrerad, årsmodell 2016 baserad på Ford och har en totalvikt på 4,1 ton.

När vi köpte bilen för 3 år sedan hade snittförbrukningen varit 10,4 l/100 km.

Nu visar den 10,1 l/100 km.

Pålle

Tillbaka
Toppen