• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleförbrukningen

F

F.d. 22252

Guest
Robot automat ska väl knappast påverka bränsleförbrukningen en boggie måste ju ha större rullmotstånd och även luftmotstånd men den största påverkan är ju varför den finns där - vikten.
Sen är det ju svårt att hålla ner farten med en stark motor, har man farthållare inkopplad drar det säkert mer.
Ligga bakom en lastbil fungerar ju man skulle ju ha en anordning som kan hålla sej lagom bakom och bromsa i nödfall då skulle man spara mycket. Tanka fullt och mäta fungerar ju men vägmätaren brukar ofta ha ett inbyggt fel precis som hastighetsmätaren så det blir glädjesiffror vilket är avsikten. Gps fungerar om inte vägen är för kurvig för då får man närmaste vägen mellan två avläsningar likaså tror jag knappast den tar med skillnader i höjd när den mäter. Beror nog mycket på vilken gps det är och om det är en riktig eller en app.
Finns väl ingen bil som kommer i närheten av wlpt speciellt inte med svenska dieseln.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Instämmer, sen är våra jämförelser och siffror här mer kulintressanta än användbara till något vettigt.
Vi har olika bilar, i olika ålder, som körs av olika personer, i olika väderlek, i olika hastigheter, på olika underlag, på olika däck, med olika karossformer, på olika tider, med olika mycket back och stadskörning och med olika fordonsvikt. Vet inte om jag missade nåt men några större slutsatser kan vi ju tyvärr inte dra av att jämföra våra siffror :)
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Någonstans borde det väl finnas någon redovisning på vad det är som tar energin när man kör , spekulerar jag tror jag inte att det är antalet axlar som är avgörande. Det som drar bränsle är att få rull på en massa kilo, undvika att stanna helt, ha rull på bilen.
Luftmotstånd kostar energi. En veteran alkovare med strömlinjeform som en ladugårdsvägg är väl sämst. Borde väl gå att få en integrerad bil ganska ”hal”. En ”plåtis” har mindre frontyta. Frontyta ger luft motstånd, längden gör det inte. Hur mycket vindtunnel tester det är på husbilar vet jag inte.
Tycker att Roger67 har täckt alla om och men ganska bra.
Göran i Björnarbo
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Gps fungerar om inte vägen är för kurvig för då får man närmaste vägen mellan två avläsningar likaså tror jag knappast den tar med skillnader i höjd när den mäter. Beror nog mycket på vilken gps det är och om det är en riktig eller en app.
En ordinär gps har 1 sek mellan noteringarna, så kurvig väg är inget stort problem, likaså är höjdskillnader längs en vägsträcka inget som spelar någon stor roll. Och skillnaden mellan en dedicerad gps och en i mobilen handlar mer om hur bra antenn den har. Så där vinner ju den dedicerade, men även där blir det dålig mottagning vid fel placering
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Varför inte bara jämföra värden med den inbyggda redovisningen av bränsleåtgång. Borde åtminstone gå att jämföra märkesvis Fiat, mercedes....Antar att den inbyggda felvisningen av både bränsleförbrukning och körsträcka är ungefär densamma inom samma märke. Att jämföra tankad volym skulle inte jag sätta någon större tilltro till då det kan skilja ett antal liter beroende på bilens lutning vid tankningen. Dessutom skulle man slippa alla diskussioner om mätfel på grund av alla möjliga orsaker.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Varför inte bara jämföra värden med den inbyggda redovisningen av bränsleåtgång. Borde åtminstone gå att jämföra märkesvis Fiat, mercedes....Antar att den inbyggda felvisningen av både bränsleförbrukning och körsträcka är ungefär densamma inom samma märke. Att jämföra tankad volym skulle inte jag sätta någon större tilltro till då det kan skilja ett antal liter beroende på bilens lutning vid tankningen. Dessutom skulle man slippa alla diskussioner om mätfel på grund av alla möjliga orsaker.
Den inbyggda redovisningen är ju beroende av den inbyggda mätningen av körsträcka, och den beror ju inte bara av bilmärke utan även av t.ex. lufttryck i däcken, däcksslitage osv. Och vad det gäller lutning vid tankning, så är det ju väldigt vanligt att man set till att ha hyfsat vågrätt runt pumparna.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Vad spelar det för roll om bilen lutar när man tankar? Är det inte volymen som mäts av den krönta mätaren på macken som
är intressant? Hur många liter man fyller på är bara att notera och summa ihop. Sedan är det bara att räkna liter/10 km.
Det som är klurigt är hur många km man åkt. Att ta reda vilken fel visning bilens vägmätare har.
Göran i Björnarbo
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Den inbyggda redovisningen är ju beroende av den inbyggda mätningen av körsträcka, och den beror ju inte bara av bilmärke utan även av t.ex. lufttryck i däcken, däcksslitage osv. Och vad det gäller lutning vid tankning, så är det ju väldigt vanligt att man set till att ha hyfsat vågrätt runt pumparna.
Om det nu är så många faktorer som man skall ta hänsyn till och som är olika mellan olika bilar varför skall man då jämföra bränsleförbrukningen över huvud taget? Eller skall var och en justera sina värden med hänsyn till lufttryck, slitage etc?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vad spelar det för roll om bilen lutar när man tankar? Är det inte volymen som mäts av den krönta mätaren på macken som
är intressant? Hur många liter man fyller på är bara att notera och summa ihop. Sedan är det bara att räkna liter/10 km.
Det som är klurigt är hur många km man åkt. Att ta reda vilken fel visning bilens vägmätare har.
Göran i Björnarbo
Nu förstår jag inte alls hur du tänker. Måste väl spela roll om jag tankar 5, 10,....50 liter och slår ut på den körda sträckan?
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Helt rätt Kjell du kan inte fråga någon annan vilken förbrukning kommer min bil att få. Det man kan få är en ungefärlig indikation.
På flygsidan vill man veta hur många kg bränsle man får vid tankning man får räkna om hur många liter blir det som kunden vill ha liter antalet varierar med temperaturen . På lantbruks sida testas maskiner, då redovisas en förbrukning med g/kW.
Så vilken förbrukning någons bil har är lite grand ”Hur stor var fisken”.
Vill man ha lågförbrukning . Föreslår jag en tur mellan Storlien och Trondheim .
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om det nu är så många faktorer som man skall ta hänsyn till och som är olika mellan olika bilar varför skall man då jämföra bränsleförbrukningen över huvud taget? Eller skall var och en justera sina värden med hänsyn till lufttryck, slitage etc?
Jag har inte sagt att det ger stora skillnader, utan bara att resultatet blir lite ungefärligt :). Och att ingen av de praktiskt användbara mätmetoderna är överlägsen de andra (om det nu finns så många? ;)).
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Kjell du fick mig att tänka ett varv till när det gäller fordonets lutning. Och då kom jag fram till det här. Det kan gå att fylla olika antal liter i tanken beroende på hur bilen lutar. Räknar man förbrukningen på en tank kan det slå fel men har man säg 10 tankningar blir felet I liter lika stort men i förhållande till mängden bränsle man gjort av med blir mät felet litet.
Vill man halvskaplig koll kan man börja med att tanka hemma vid sin favorit pump notera km räknaren åka på resan notera alla liter. Komma hem stanna vid favorit pumpen tanka fullt notera km räknarens siffror dela de under resan påfyllda bränsle litrarna med antal körda km. Ju längre tid man gör kollen på ju exaktare blir resultatet. Felet blir så stort som fel visningen på din km räknare. Och den differens på hur olika mycket bränsle du fick i tanken vid första och sista tankningen.
Du kan egentligen bara jämföra med dig själv.
Göran i Björnarbo
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kjell du fick mig att tänka ett varv till när det gäller fordonets lutning. Och då kom jag fram till det här. Det kan gå att fylla olika antal liter i tanken beroende på hur bilen lutar. Räknar man förbrukningen på en tank kan det slå fel men har man säg 10 tankningar blir felet I liter lika stort men i förhållande till mängden bränsle man gjort av med blir mät felet litet.
Vill man halvskaplig koll kan man börja med att tanka hemma vid sin favorit pump notera km räknaren åka på resan notera alla liter. Komma hem stanna vid favorit pumpen tanka fullt notera km räknarens siffror dela de under resan påfyllda bränsle litrarna med antal körda km. Ju längre tid man gör kollen på ju exaktare blir resultatet. Felet blir så stort som fel visningen på din km räknare. Och den differens på hur olika mycket bränsle du fick i tanken vid första och sista tankningen.
Du kan egentligen bara jämföra med dig själv.
Göran i Björnarbo
Har märkt att det kan skilja ca 4-5 liter mellan olika tankningar beroende på hur bilen lutar.
 
Toppen