• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleförbrukningen

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det ända jag har funderat på är om jag låter montera en KRC box om den kan sänka förbrukningen på bilen.
Bilen är snabb och har kraft så det räcker även när vi åker till norrland i skulebackarna så sackar den inte utan knatar på som vanligt

Skulle tro att det som kan sänka förbrukningen mest är lägre hastighet och en lättare gasfot, luftmotståndet ökar extremt med ökad hastighet.
Speciellt på en alkovbil.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi gick en eco-drive kurs på jobbet och de första 6mån sjönk förbrukningen rejält på alla företagets bilar men det viktigaste för snålkörning är:
Se långt fram i trafiken, motorbromsa tidigt inför stopp och fartsänkningar tex om du rullar mot ett trafikljus så det hinner bli grönt innan du är framme, köra på så hög växel som möjligt, inga snabba accelerationer, ligga 5km/h under hastighetsbeg. , max 95km/h på motorväg mm.
Min passat diesel jag körde då sjönk från 0,6 till 0,48 när jag körde den snålt (blev dock tråkigt efter ett tag å då var man tillbaka på tidigare siffror).
Förra året på vår resa genom Sverige försökte jag tänka på detta och förbrukningen sjönk på HB från 1,3 till 1,05.
 
Toppen