• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleförbrukningen

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.530
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Kjell du fick mig att tänka ett varv till när det gäller fordonets lutning. Och då kom jag fram till det här. Det kan gå att fylla olika antal liter i tanken beroende på hur bilen lutar. Räknar man förbrukningen på en tank kan det slå fel men har man säg 10 tankningar blir felet I liter lika stort men i förhållande till mängden bränsle man gjort av med blir mät felet litet.
Vill man halvskaplig koll kan man börja med att tanka hemma vid sin favorit pump notera km räknaren åka på resan notera alla liter. Komma hem stanna vid favorit pumpen tanka fullt notera km räknarens siffror dela de under resan påfyllda bränsle litrarna med antal körda km. Ju längre tid man gör kollen på ju exaktare blir resultatet. Felet blir så stort som fel visningen på din km räknare. Och den differens på hur olika mycket bränsle du fick i tanken vid första och sista tankningen.
Du kan egentligen bara jämföra med dig själv.
Göran i Björnarbo

Helt riktigt Gösta. Ju fler tankningar desto mer korrekt.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Har någon form av tvångs beteende som började i juni 1980, att föra körjournal , har vid något tillfälle suttit och summat ihop tankningar under 3000 mils körning för att få fram en snittförbrukning. Lite stört. Våran förra personbil visade 10% för låga värden på kördatorn.
kontentan av mitt svamlande är att bränsleförbruknings siffror är inte någon exakt vetenskap ute i verkligheten när man mäter själv.
Göran i Björnarbo
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Nej jag har ingen boggi-bil.
Färddatorn räknar förbrukning via motorns insprutningssystem, den räknar helt enkelt hur mycket spridarna släpper igenom. Blir rätt exakt så länge dom inte är väldigt slitna, detta kan vi nog bortse från avseende husbilar. Sen använder den körsträckan och delar med.
Visst finns det massor av möjliga felkällor, när man gör en egen beräkning manuellt utifrån tankning. Men om man är konsekvent och hänger upp pumphandtaget efter första avslag & kör 3-4 tankningar så brukar det jämna ut sig och stämma rätt bra ändå.
Kollade min plåtis när den var ny och blev förvånad över hur väl snittförbrukningen stämde mellan färddator och min egen uppföljning!
I princip identiska värden, vilket är ovanligt bra, annars är ju lite glädjemätare i färddatorn rätt vanligt.
Till sist en kommentar om vad som styr förbrukning, i huvudsak CdxA för en husbil om man inte har mycket stadskörning/kökörning, vilket dom flesta inte har med husbilen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Färddatorn räknar förbrukning via motorns insprutningssystem, den räknar helt enkelt hur mycket spridarna släpper igenom. Blir rätt exakt så länge dom inte är väldigt slitna, detta kan vi nog bortse från avseende husbilar.
Om det inte sitter en trimbox i bilen, denna förvanskar uträknat bränsleflöde genom spridarna.
Frörbrukningen kommer att minska enligt färddatorn, ej i verkligheten.

Annars håller jag med, färddatorn är vanligtvis mycket exakt.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Har någon form av tvångs beteende som började i juni 1980, att föra körjournal , har vid något tillfälle suttit och summat ihop tankningar under 3000 mils körning för att få fram en snittförbrukning. Lite stört. Våran förra personbil visade 10% för låga värden på kördatorn.
kontentan av mitt svamlande är att bränsleförbruknings siffror är inte någon exakt vetenskap ute i verkligheten när man mäter själv.
Göran i Björnarbo
Färddatorn i vår Dethleffs (Fiat 2,3) är ganska exakt, skiljer bara någon/några centiliter mot verkligheten.
Däremot vår personbil som vi använder mest (AUDI 2,0 Tdi) var hopplös innan jag ställde om förbrukningen i datorn.
Jag ställde upp den max vilket var 14% och nu är den som vår Fiat, en skillnad på någon centiliter/mil som känns försumbar.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Nu har den är tråden hamnat lite i kanten av ämnet och jag har bidragit till det .
Min ursäkt.
Trådstartarens fråga kan man nog tycka att den vart besvarad i de första inläggen .
Göran i Björnarbo
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, jag har ingen penna ej hellre något block, tankar fullt kör ca 50mil ,tankar igen får reda på literantal lätt att räkna ut, vanligt att jag glömmer allt på grund av att det är sommar bara njuta av tillvaron och dåliga svenska vägar.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Även jag får väl bekänna att jag bidragit till eventuell urspårning. Men det måste ju ändå vara intressant att veta hur man mäter förbrukningen. Om man dessutom kunde enas om ett gemensamt sätt att mäta så skulle ju siffrorna bli mer jämförbara och tillförlitliga(?).
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Jag försöker att vara realistisk ang förbrukningen, vi har en Toyota Avensis 2.0d som drar 0,6-0,8 milen vilket verkar rimligt med den motoreffekt och vikt den har och med ett normalt körsätt. Enl instr.bok skall det ligga på 0,54 vilket är bara nys. Sen har vi en helintegrerad husbil på 150 hk och som väger nästan 3 ggr så mycket och har en dynamik som kan liknas vid en logdörr på högkant jämfört med personbilen som är hal som en tvålkopp, då kan husbilen omöjligt köras på runt litern milen ?? Ska försöka få fram en någorlunda förbrukning till sommaren men jag misstänker att under 1,2 inte är realistiskt ??
 

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Hej jag har en 3.0 2007 Ducato som har en totalvikt på 4500 kg den drar då 1,7- 1,8 liter milen.
Har aldrig fått den under 1,6 liter milen då kör man inte över 80km.
Kör aldrig över 110km men följer med i trafik rytmen jag har haft 2 bilar med enkelaxel och det är stor skillnad mellan dem i bränsleförbrukning.
En tandem axlad bil är stadig och behaglig att köra och åka i den drar mer men det köper jag.
Vi åker med bilen hela året och jag upplever att den är bättre på vinter än den 2 axlade.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Hej jag har en 3.0 2007 Ducato som har en totalvikt på 4500 kg den drar då 1,7- 1,8 liter milen.
Har aldrig fått den under 1,6 liter milen då kör man inte över 80km.
Jag vill inte påstå att något är fel, men er förbrukning känns helt galen och är värd att kolla upp. Vi hade en helintegrerad Burstner 710i 2008. Oxå 4500kg totalvikt. Har för mig att lastvikten var 1050. Vi hade likadan drivlina som du (6vxl manuell). Jag körde alltid 95 km/h med farthållaren och då sade gps:n 90-91 km/h. Den drog 1,22 liter/mil uträknat på macken vid varje tankning.
Mvh Ola
 

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Ja det är den och de har kontrollerat bilen och det är inget fel på den.
Men jag är nöjd en då med bilen vi har aldrig haft en bil så länge som denna vi brukar bara ha dem i 5 år och sedan byta.
 

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Det ända jag har funderat på är om jag låter montera en KRC box om den kan sänka förbrukningen på bilen.
Bilen är snabb och har kraft så det räcker även när vi åker till norrland i skulebackarna så sackar den inte utan knatar på som vanligt
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Det här inlägget tillför inte något i tråden, våran Ford Transit diesel från -83 med 62hästar tar ungefär 1.5 liter milen.
Alla ni som tänker komma med råd om hur jag ska sänka förbrukningen, vänta lite med det, tanken är en nyare turbo diesel med genom gången insprutningspump och spridare. Och en 5växlad låda.
Tillbaka till tråden .
Luftmotstånd och hastighet kostar bränsle.
Göran i Björnarbo
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det ända jag har funderat på är om jag låter montera en KRC box om den kan sänka förbrukningen på bilen.
Bilen är snabb och har kraft så det räcker även när vi åker till norrland i skulebackarna så sackar den inte utan knatar på som vanligt
Knappast troligt att du får lägre förbrukning med box,men bättre vridmoment.
Min 4.5T helintegrerade drar 1.07 räknat på snitt under 4000mil brukar kör ca 90-95kmh,detta stämmer också ganska väl med färddatorn
 
Toppen