• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boka tid för vaccination mot covid-19

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Detta land kan sönderorganisera sig själv. Redan de som redan varit sjuka (med antikroppar) måste också vaccinera sig då man inte kan hålla ordning på det annars. Man kan inte heller ha två olika vaccin, då det skulle bli svårt att hålla reda på. Man blir bekymrad över sjukvården om man inte kan hålla reda på två olika flaskor.

Sedan kan man börja fundera kring tvångsmedicinering: "tar du inte det vaccin vi bjuder på, så får du vänta till sist av alla, om du ens då kan välja".

Och kom ihåg att Folkhälsomyndigheten sysslar med "folkhälsan" (den kollektiva hälsan, inkl nationalekonomin) och inte din hälsa. Den måste du sköta själv, och överensstämmer inte alltid med folkhälsan!
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Riviera Var får du allt det ifrån??? Att de som haft covid också måste vaccinera sig beror på att inget vaccin tar bort viruset det skyddar bara dig från o bli allvarligt sjuk Men du kan ff spridda smitta därför rekomenders också de som har haft det att vaccinera sig.
Att man inte tar två olika vaccin beror ju så klart på att det är olika tillverkade med olika tillverkningar. Du köper ju inte Renault delar till din fiat.
Tvångsmedicinering finns inte på tal Detta är oerhört lagstyrt redan idag och det är inte enkelt o genomföra även i de fall det behövs. Skulle gärna vilja se din källa på det.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det finns egentligen inte så många fördelar med hög ålder, så det är klart man gläds när man någon gång hör till en prioriterad grupp. En sån grupp befinner jag mig just nu. I Region Gävleborg får vi över 70 år nu boka tid för vaccination. Eller skojar man med mig.....?

Nu loggar jag in mig varje dag, väldigt tidigt, samma procedur varje gång.
- Inloggning på 1177 med mobilt bank-ID
- Bekräftar att jag är jag och det är jag som vill boka tid för mig själv.
- Nu kommer 10 frågor om hälsa, ev. Transporthjälp till kliniken, etc. som jag noggrant fyller i.
- Kollar att jag nu fyllt i rätt., klickar på att gå vidare .......
- ....... och möts av den här sidan:
Visa bilaga 207482
Varje gång!

Ok, jag förstår problemet med tillgången till vaccinet, men.....
- Skulle det inte förenkla mycket för oss som vill boka tid, om ovanstående information kom direkt när jag loggat in med mitt mobila bank-ID, innan jag fyller i alla frågorna?
Nähä..... förstår att jag inte är först med den idén, men.........
- Skulle man inte kunna behålla mina svar på de 10 frågorna, så jag slipper fylla i allt varje gång?
Nähä inte det heller....... då återstår samma frustration varje morgon, undrar hur länge? :msn_embarrassed:

Tommy
Tommy du skulle vara i Motala, fick papper i förgår och igår var jag vaccinerad med Pfizer vaccinet och hur många tider som helst
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Fick första sprutan i måndags. Nästa blir 31 maj. Tid för 2:a sprutan bokades samtidigt.
Vad bra att många redan får vaccin. Här i Uppsala får vi som är över 65 vänta tills mitten av maj... och alla de som 80 eller äldre får sin 1a fos i mitten av april.
Källan till prognosen är vårdguiden När och hur kan jag vaccinera mig mot covid-19?
Det verkar att olika landsting har lyckats med snabbare takt av vaccinering... Det kanske beror på olika demografiska strukturer och vaccin fördelning mellan olika landsting?
 

Bilagor

  • Screenshot_20210331-215629_Opera.jpg
    Screenshot_20210331-215629_Opera.jpg
    444,3 KB · Visningar: 5

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
I VGR kallas man till vaccinering. Ingen mening med att ringa ner vårdcentralen och binda upp personalen till att svara i telefon. Men alla ringer ändå och undrar när det är deras tur... Verkar vara olika upplägg i olika regioner.
Själv räknar jag med att husbilssemestra utan vaccin som förra sommaren, och få sprutan efter semestern, 50+. Alla tidigare prognoser verkar ju tyvärr gå åt fanders pga leveransproblemen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag kan bara säga, det har blivit en enda röra i detta. Ett exempel, AstraSeneca, först stoppade man vaccinet, sedan skulle det inte ges till den äldre befolkningen, sedan stopp igen pga blodproppar & sista budet är att den äldre befolkningen skall vaccineras med detta!
Vad skall man tro? Vem skall man lita på? Vågar man vaccinera sig med detta vaccin. Blodproppar vid min ålder med hjärt- & kärlsjukdom är inte bättre än Covid19.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.888
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
O
Jag kan bara säga, det har blivit en enda röra i detta. Ett exempel, AstraSeneca, först stoppade man vaccinet, sedan skulle det inte ges till den äldre befolkningen, sedan stopp igen pga blodproppar & sista budet är att den äldre befolkningen skall vaccineras med detta!
Vad skall man tro? Vem skall man lita på? Vågar man vaccinera sig med detta vaccin. Blodproppar vi min ålder med hjärt & kärlsjukdom är inte bättre än Covid19.
Ifall jag minns rätt så av 70 miljoner vaccinerade med AstraZeneca's vaccin, så har ett 15-tal personer fått dessa komplikationer.
För mej känns det supersäkert :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Må så vara, men någon ska ju bli den som råkar ut för detta. Men det var inte det jag hängde upp mig på i första hand utan detta hattande fram & tillbaka + alla kommentarer från andra smittskyddsexperter både här hemma & ute i världen. Jag är inte rädd för detta vaccin men det känns osäkert & en aning olustigt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det de också har sagt om Astra är ju att det bara skyddar till 57% tror jag det var, men att det dock skyddar bra mot allvarlig sjukdom och död. Vilket naturligtvis är jättebra i o. f.. Jag har ju redan blivit smittad en gång på en vårdcentral och haft eländet, så inte ens trösten att jag inte kommer att dö om jag ev. får om det en gång till räcker fullt ut för mig tyvärr, då jag ännu efter tre månader inte mår så vidare bra.
Nyligen ändrades visst procenttalet uppåt, men håller med föregående talare, bryr mig inte om några enstaka blodproppar som det bråkas om, men verkar vara lite för fladdriga uppgifter fram och tillbaka för att inte bli fundersam över effektiviteten. Samt en bekant som fick tid för andra sprutan skulle vänta tre månader innan det var dags för den, och skulle sköta sig med full avhållsamhet under tiden enl. det papperet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Riviera Var får du allt det ifrån??? Att de som haft covid också måste vaccinera sig beror på att inget vaccin tar bort viruset det skyddar bara dig från o bli allvarligt sjuk Men du kan ff spridda smitta därför rekomenders också de som har haft det att vaccinera sig.
Att man inte tar två olika vaccin beror ju så klart på att det är olika tillverkade med olika tillverkningar. Du köper ju inte Renault delar till din fiat.
Tvångsmedicinering finns inte på tal Detta är oerhört lagstyrt redan idag och det är inte enkelt o genomföra även i de fall det behövs. Skulle gärna vilja se din källa på det.
Jag skall inte gå i polemik, men kort:
  • vaccin hindra virus att reproducera sig; alltså inget virus att överföra. Skälet enligt vår statsepidemiolog var att man kunde inte gå in i varje enskild journal för att kontrollera en ev. tidigare sjukdom. Och att man även fortsättningsvis skall hålla avstånd.
  • ja det rörde sig naturligtvis om de olika vaccinen, inte blandning.
  • tvångsvaccinering, "Vi bestämmer vilket vaccin du ska ha. Lyder du inte får då vänta till sist (om du ens då får välja)". De två mRNA vaccinerna har en effektivitet på 91 resp. 95%. AstraZenicas effektivitet har beskrivits var allt ifrån 59% upp till 90%, med WHO's officiella siffra på 60%. FHM nöjer sig med att det "är mycket bra", och det stämmer för folkhälsan, men är du nöjd med att du i princip inte vet om du är immun eller ej, 50/50. AstraZenica's vaccin är fortfarande inte godkänt i USA. Sannolikt ofarligt, men effektiviteten är osäker.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er blitt for mye politikk i det med vaksiner, AstraZenica opererer med en selvkostpris - dette tolereres ikke av konkurrentene.

Utviklingskostnadene ble AstaZenica postert som forskningstilskudd til Oxford universitetet, av denne grunn er startkostnaden for produksjon veldig mye lavere enn for de andre. Og at produksjonen i første omgang skjer i UK er ikke populært i EU og USA, som begge vil styre distribusjonen av vaksiner. Denne måneden starter produksjon også i Australia som har fått levert en brøkdel av de vaksiner som er bestillt fra Europa og USA. EU har lagt ned forbud mot eksport av vaksiner så lenge de ikke kan få minst det antall de har forhåndsbestillt.

De blodpropp tilfellene som er logget er nesten alle hos personer under 50 år med spesielle blod og immun problemer fra før, i følge de rapporter som er sluppet fri. Den norske rapporten er ennå ikke offentlig, men den tyske er veldig tydelig - kvinner under 40 står for flertallet tilfeller, et par tilfeller hos menn i samme aldersgruppe og et par svake tilfeller hvor de ikke har opplyst om alder. Totalt i Tyskland mindre enn 20 tilfeller. Andre land har ikke klart å isolere noen tilfeller.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag kunde inte boka via 1177 hos närhälsan där vi är inskrivna på. Frågade min granne som säger att båda 2 redan har fått sina vacciner (70+) och att dom bokade via telefon. Då får det bli en telefonbokning för vår del nu på tisdag, varför vänta tills vi är hemkomna efter resan när det ändå är långa väntetider i Västra Götaland.

Alla månader under 2021 var ”upptagna”(?!)
1617539403367.png
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det verkar vara rena lotteriet på de där sprutorna...
En farbror till mig är 96år och hans fru 94 de bor hemma och har hemtjänst.
Hemtjänsten hade fått men inte de själva.
Svärfar (79år) fick i veckan, när han bokade fick han frågan om han hade en sambo över 70, vilket han har, jo då skulle hon få sprutan med.
Men när de kom till vårdcentralen fick hon ändå ingen...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Fick första sprutan 27/3 (Phizer) och skall ha den efter 21 dagar
Beställde då tid för spruta nr två och skall ta den 17/4
Gick väldigt smidigt att beställa tid och det fanns med flera sidor med tider
Får påminnelse på morgonen på vaccinationsdagen
 
D

Deleted member 11118

Guest
Fick brev idag, går ej boka på telefon eller 1177, datorhaveri på Region Skåne. Tar och kör till Stockholm, där finns lediga tider har jag hört :twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Fick brev idag, går ej boka på telefon eller 1177, datorhaveri på Region Skåne. Tar och kör till Stockholm, där finns lediga tider har jag hört :twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
Lasse, ja det finns det i Stockholm, men inte för ungdomar som du och jag, man måste vara född på stenåldern, 1946 eller tidigare har jag sett. ;)

Tommy
 
Toppen