• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema AGM batteri

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Den maskinen jag tänkte på är en proffs maskin en traktor. Den har två parallella batterier som inte är diagonalt kopplade. Desutom behöver växellådans elektronik ständig spänning för att inte tappa minnet.
Har ett par italienska lastmaskiner, där kan jag helt klart utan att skämta ställa mig frågan, vilka droger gick den här konstruktören på?
Det är inte bara fritids fordon som kan ha intressanta lösningar på elsidan.
Göran i Björnarbo
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag har en 300 W villasolpanel på min husbil, 36 V, kopplad till en Voitronic regulator. Det finns tyvärr inte mer plats på taket, och denna panelen passade precis mellan takluckorna.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Efter en påminnelse så får jag svar idag.

Hej,



Biltemas AGM-batterier har sedan de togs in i sortimentet såväl i katalog och hemsida varit inordnade under kategorin startbatterier.

De rekommenderas inte till användnings som fritidsbatterier.

Önskar dig en trevlig dag

Med vänliga hälsningar/Best regards,

BILTEMA
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har haft Biltemas AGM-batteri i bodelen under 5 år, fungerar fortfarande problemfritt.
// Janne

Då köpte vi nog samma modell, jag köpte 3st Biltema AGM på våren 2016, då flera här på forumet rekommenderade dessa.
Mina klarade 2,5 säsonger, sen fick de bytas ut. Idag är jag bättre påläst och skulle aldrig rekommendera detta batteri som bobatteri.
Är nog svårt att finna ett sämre bobatteri för det priset.
Men som startbatteri funkar det nog hyfsat.

2019-03-19 17.22.12.jpg
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Hade varit kul om någon haft en jättegammal katalog att läsa i. Tveksam till om jag valt det batteriet om dom skrivet som dom gör nu.

Så här skrev de då!

Den nya generationen batterier för framtidens bilar.

Högprestandabatteri från Biltema med AGM-teknologi (Absorbent Glass Mat), den mest avancerade teknologin som finns idag. Det innebär att man kan tillföra max. prestanda i applikationer med extrema cyklingar, både beträffande laddningsmottaglighet och kapacitet. Detta är mycket viktigt för mikrohybridfordon försedda med Stop & Start funktion och energialstrande bromssystem. AGM-batteriets cyklingstålighet är tre gånger högre än för ett vanligt standardbatteri.
AGM-batteriet ger maximal säkerhet, eftersom det mellan batteriets blyplattor finns speciella glasullsmattor av mikrofiber, där all elektrolyt är bunden, vilket ger ett batteri utan flytande syra. Detta innebär att AGM-batteriet är underhållsfritt och helt läckagesäkert, vilket innebär extra säkerhet vid montering i ex. passagerarutrymmet. Ett AGM-batteri kan användas/monteras i alla positioner, även horisontellt.

Laddning av ett AGM-batteri är enkelt. En batteriladdare för konventionella startbatterier är allt som behövs.

Hölje av förstärkt polypropylen.

Standardpol.

Samtliga priser inkluderar bly- och miljöavgifter.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Så här skrev de då!

Den nya generationen batterier för framtidens bilar.

Högprestandabatteri från Biltema med AGM-teknologi (Absorbent Glass Mat), den mest avancerade teknologin som finns idag. Det innebär att man kan tillföra max. prestanda i applikationer med extrema cyklingar, både beträffande laddningsmottaglighet och kapacitet. Detta är mycket viktigt för mikrohybridfordon försedda med Stop & Start funktion och energialstrande bromssystem. AGM-batteriets cyklingstålighet är tre gånger högre än för ett vanligt standardbatteri.
AGM-batteriet ger maximal säkerhet, eftersom det mellan batteriets blyplattor finns speciella glasullsmattor av mikrofiber, där all elektrolyt är bunden, vilket ger ett batteri utan flytande syra. Detta innebär att AGM-batteriet är underhållsfritt och helt läckagesäkert, vilket innebär extra säkerhet vid montering i ex. passagerarutrymmet. Ett AGM-batteri kan användas/monteras i alla positioner, även horisontellt.

Laddning av ett AGM-batteri är enkelt. En batteriladdare för konventionella startbatterier är allt som behövs.

Hölje av förstärkt polypropylen.

Standardpol.

Samtliga priser inkluderar bly- och miljöavgifter.
Det står egentligen inte att de är avsedda som förbrukningsbatterier....
Det står startbatteri för start/stopp.
De flesta bilar med start/stopp har just agm-batterier från fabrik.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag jobbade på Biltema i Linköping för några år sedan (inte på Tema utan på fastigheten).
Frågade då om mitt agm-batteri (från 2017) som blivit dåligt trots att jag hade ett exakt lika från 2015 som använts likvärdigt men låg på 92% i kapacitet.
Svaret jag fick var att de genom åren haft olika leverantörer/tillverkare vars batterier presterat olika. Dock har kapaciteten varit likvärdig vilket inneburit att man inte byter artikelnummer.
De säljer trots allt ett Biltema 95Ah AGM att sedan tillverkaren heter Banner, Varta eller något annat får kunderna aldrig veta.
 
Toppen