• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begränsad hastighet för tung PbII

F

F.d. 25109

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Hej alla!
Jag förstår egentligen inte era problem. Det finns en
generell bestämelse om max 3.5 toms bilar. Har man valt att
väga om sin bil till andra bestämelser så får man väl ta dessa
konsekvenser eller vad hade man tänkt sig?

Regler är tll för att följas inte för att slingra
sig undan.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

carjoh

Jag säger bara: Läs inlägg 79 och försök förstå vad som står där.

Tack AndersW
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Jag förstår inte heller problemet.Vi håller ca.90/tim.Bilen går tyst och fint, drivmedlet är på normal förbrukning.Om det står 120 på skylten betyder det väl inte att du/ni måste hålla den farten? Det är väl max-farten skylten betyder?Låt lastbilarna/bussarna köra om dom arbetar och har tider att passa.Det har inte vi.
Vår bil är pb2-5ton och vi har ingen brådska.
HaDe Hasse HBK 9:wub:
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Hej
Att vi väger upp våra fordon har nog mer med att följa regler och bestämelser, än tvärt om det finns nog väl många som kör olagligt med överlass. Men våra fordon blir ju inte sämre för att vi får rätt totalvikt inskrivet i regbeviset och dom besiktas ju varje år, till skilnad från fordon under 3,5 ton som besiktas vart annat år.
För trafiksäkerheten bör vi följa trafikrytmen på vägen, om det går med på tanke som lagen säger fordonetsbeskaffenhet, väglaget och föraren.
MVH Lennart
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Tack Hasse HBK9.

Tänk om endast 25% hade resonerat som du, helt underbart att läsa, tur att det finns någon
som förstår att det också finns yrkesfolk på vägarna.

Mvh Rune
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Vad är anledningen att jämföra tung lastbil med Pb II. Husbilar idag registreras som Pb II - därom råder inga tvivel. De flesta husbilar väger inte 10 ton och däröver - utan säkert från 3,5 - 7 ton. Därför kan tyckas att det inte skulle finnas någon anledning att sänka hastigheten. Tanken är nog att få inskrivit i lag vilka hastigheter som skall råda för olika fordon. Lastbil 60 tons totalvikt registrerad som buss max 100 km/h - har någon blivit omåkt av en sådan?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Lite statistik från Vägverkets utredning daterad den 15 juni: Då fanns det 46125 husbilar i landet, fördelade på de olika fordonskategorierna. 79% vägde högst 3,5 ton, 17% mellan 3,5 ton och 7,5 ton och 4% över 7,5 ton. 1000st vägde mellan 3,5 ton och 4 ton. Hälsn/AndersW
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Hej och tack AndersW för din intressanta sammanställning, de 46.125 husbilarna fördelar sig då ungefär som följer;

<3,5 ton______79% = ca 36.440 st
>3,5 ton - 4 ton_2% = ca 1.000 st
>4 - 7,5 ton___15% = ca 6.840 st
>7,5 ton_______4% = ca 1.850 st

Jag upplever siffran 1.000 st (för >3,5 - 4 ton) som låg map att "många"(?) vägt upp sina husbilar i enlighet med de nya möjligheter som skapats. Många(?) nya husbilar med totalvikt 3.8 - 4 ton har tillkommit under de senaste åren (tack vare förändr B-behörighet 1996). Dessutom har och är många chassier konstruerade/byggda för >3,8 ton men har av olika skäl registrerats för <3,5 ton.

Siffran 6.840 st (>4 - 7,5 ton) upplevs som hög mot bakgrund av föregående grupp (>3,5 - 4 ton).

Är det fler som får eller har funderingar kring detta förhållande?
/ Mvh, Bengt
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Bengt, siffrorna är Vägverkets och resultatet av en statistisk studie baserad på data från bilregistret. Jag har inte närmare funderat över fördelningen mellan olika viktgrupper då jag har förutsatt att materialet är korrekt hanterat. Hälsn/AndersW
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

AndersW,
Jag ifrågasätter def inte dina/vägverkets faktiska uppgifter och hantering, säkert helt korrekt!
Som jag tidigare upplevt så använder du dig av seriösa källor som du väl känner till .....!

Däremot är det intressant vad som gör/har gjort att verkligheten blivit sådan som underlaget utvisar! Jag hittar inga "glasklara" förklaringar, tvärtom!
/ Hälsn, Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Regner med at alle Fiat Maxi på 4 tonn blir regnet inn i 4 - 7,5, slik at det er "bare" 3,8 tonn bilene som havner i 3,5 - 4 tonn, hovedsaklig blir dette litt eldre Fiat Maxi uten ALKO chassi.
 
H

hondacrv

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Gör våra inhemska tillverkare och importörer något för att tillåta "lagenliga" dvs bilar med rätt lastförmåga och chassin med maxchassin med bättre bromsar och i övrigt bättre konstruktion något ? Tendensen kan bli att enklare = sämre och trafikfarligare bilar säljes. Myndigheternas förslag är ett direkt slag mot våra inhemska tillverkare och kan möjligen gynna sämre importbilar.
Det finns all anledning att vänta med nyköp tills vi vet vilka bestämmelser som kommer att gälla, för min del avstår jag från köp om 80 km skall gälla.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 622

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Har husbilsklubben lämnat in nån form av protest eller skrivelse så som dom flesta andra klubbar och forum gjort redan när detta dök upp i våras?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Om du läser tråden från början, ser du att Husbilsklubben.se inte nöjer sig enbart med att protestera.
 
H

hondacrv

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Hej Anders !
Tack för Ditt engagemang, jag tror att Du har varit i kontakt med minst en tillverkare av husbilar, har Du då fått något gensvar?
Min tro är att en tillverkare måste ha en framförhållning på ca två år och är därför beroende av att få en vink om framtida bestämmelser eftersom volymerna kraftigt skulle minska om 80 km/tim skulle genomföras. Våra inhemska tillverkare prioriterar hög komfort, säkerhet, god värmekomfort och hög utrustningsgrad framför låg vikt och lågt grundpris, naturligtvis kan de stora volymer som europeiska tillverkare har hålla ned tillverkningskostnadern. För oss som köpare är tillgången på reservdelar inom landet och våra svenska fabrikers goda service till ägarna gjort att åtminstone jag valt svenskt. Min förra bil var ett tyskt välkänt märke där jag fick vänta på reservdelar över sex månader, fabriken skyllde på generalagenten och den skyllde på fabriken, kontentan var att jag blev utan delar. Varför denna utvikning ? Jo om vi drabbas av hastighetsbegränsningen slås ju fötterna undan för att göra trafiksäkra bilar även om vi går över 3,5 tons gränsen. Hur agerar Nordic och KABE ? Att gynna svensk industri och inte lägga krokben för god utveckling borde vara angeläget för våra myndigheter. Dessutom borde alla bilar när de lämnar återförsäljaren vara åtföljda av en viktsedel där man kunde utläsa bilens vikt med full vattentank, en eller kanske två gasoltuber alltså som bilen ofta vägs vid kontroll, naturligtvis kan den personliga utrustningen som mat, kläder och diverse inte vara inräknat, men glöm inte att ellkablar, div verktyg, stolar och bord väger mycket tillsammans. Kämpa på Anders och lycka till, Du gör ett gott jobb !
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

hondacrv, jag delar din uppfattning och har även framfört liknande synpunkter tidigare i tråden. De svenska tillverkarna är säkert klart medvetna om den eventuellt förestående affärsrisken, åtminstone den jag står närmast. Samtidigt är Vägverket införstådda med det uppkomna dilemmat. Den märkesklubb jag är nybliven ordförande i har liksom HBK och husbilsbranschens organisation fått Vägverkets förtroende att vara remissinstans för den skrivelse som skall sändas till regeringen. Det gäller att alla goda krafter samlas med ambitionen att bidraga till ett så bra resultat som möjligt. Tack för de vänliga orden. Hälsn/AndersW
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Det er i de fleste land i Europa en generell 80 grense for alle kjøretøy over 3500 kg. Unntaket er Tyskland med en 100 grense for husbiler og busser med luftfjæring. Dagens grenser i Sverige kjenner dere bedre enn jeg, men de avviker noe fra Europa forøvrig.

Det vi må unngå er at kravet om fartssperre blir gjeldene også for våre kjøretøy. En sperre på 90 som det er på tunge lastebiler ville blokkere for høyere hastighet også i Tyskland.
 
Toppen