• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begränsad hastighet för tung PbII

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Att jämföra husbil registrerad som PbII med tung lastbil kan sig inte göras utan att det kommer synpunkter från dess användare. När beslut skall fattas ska Husbilsklubben. se lämna sina synpunkter på ärendet. Om maxhastigheten ska begränsas borde en jämförelse göras med buss och inte med tung lastbil. Som vi tidigare diskuterats i flera andra trådar så krävs körkort med behörighets C för att framföra PbII över 3,5 ton. Så kunskapen för att köra tungt fordon finns ju. Jag vet för oss som har körkort tagna före -96 gäller inte regeln om trotaltvikt - det anses att vi har den kunskapen som krävs för att framföra husbil PbII trots totalvikt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50512

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

hej igen! jag som har husbil över 3500kg och har c-körkort kan jag då köra i 90 km/tim ?
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

hej igen! jag som har husbil över 3500kg och har c-körkort kan jag då köra i 90 km/tim ?
Nej, det är inte körkortsbehörigheten som avgör utan fordonets totalvikt. Jag har A-B-BE-C-CE och kommer ändå inte att få köra fortare än 80 km/tim på vanlig väg. Är det motorväg så får man köra 90 om man inte har släp efter, då är det 80. Nu drabbar det här inte mej då bilen är regad som lätt lastbil och har samma fart som hastighetsbegränsningen tillåter, men fullt lika fan går det inte fortare än 80-90 då den inte orkar mer *L*.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Hej

Blir inte ett dugg förvånad av det ni skriver för det ligger i vv natur att inte veta vad dom göroch straffa fel individer. Ta detta med diesel pb som reg. som lätt lastbil för att komma undan skatten vad gör man då för att komma åt dessa smitare jo man höjer skatten för alla lätta lastbilar så blir vi straffade som inget fel har gjort. Sak samma när avdragbar moms på latta lastbilar togs bort då var det de som köpte USA vans som man skulle åt och då straffades vi andra i stället för de som orsakade problemet. Och nu är vi där igen när det gäller att få ner hastigheten på de riktikgt tunga Pb2 som ombyggda bussar och de byggda på tunga lastbilar Jo då är vi där igen att vi som kör bilar mellan 3500 och 5000 kg staffas. Och jag undrar om det någon med dessa bilar som kör fortare än 90-95?
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Det har ju pratats om att höja viktgränsen 3500 kg till 4250 kg på tågvikten bil - husvagn
och samma med HUSBILAR vart har detta förslag tagit vägen. Det var ju mer och mindre
klart och skulle träda i kraft 2008 sa man 2006. Om detta är på gång bör man väl vänta
med dessa nya tokigheterna.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Detta berör inte den bilen vi har just nu men kanske nästa.
Om detta nu inte går att undvika och det blir verklighet, då är det helt fel med en hastighet på 80km.
Varför inte då se på andra EU-länder.
Tyskland till exempel som har en hastighet på 100km. över 3500kg. Det är kanske en mer realistisk hastighet som går att acceptera. Vad viktgränsen uppåt för denna hastighet är vet jag inte.
Där har man till och med börjat tillämpa högre hastigheter på vissa bil och husvagnskombinationer.
Hälsn. Krister
 
Senast ändrad:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Rätta mig om jag har fel men nog är det väl så att det är Riksskatteverket som på statsmaktens uppdrag ligger bakom våra skattesystem. Vägverket är nog enbart en s k utförare.

Sedan har jag ett starkt önskemål som initiativtagare till den här tråden. Låt oss hålla oss strikt till rubriken: Begränsad hastighet för tung PbII! Ämnet är mycket viktigt för många av oss och om vi nu börjar "resa till Mallorca" (konsultuttryck för att lämna ämnet), tappar vi fokus och kraft.

Kom istället med förslag och synpunkter till argumentation mot vad som eventuellt är i görningen på Vägverket. På det viset hjälper vi styrelsen att formulera sig om den nu väljer att närma sig VV.

I all välmening. Hälsn/AndersW
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Det känns som att man för att kunna reda ut det här så skulle ett C1 kort tas fram. Kortet ges till alla som har behörighet för PB2 med högre vikt än 3,5t. Alltså kort tagna före juni -96.
C1 kortet skulle då förslagsvis gälla upp till 4,5t (5t). Upp till 4,5t blir då hastighet gällande personbil. Över 4,5t blir tungt fordon med lägre hastighet. Nu kommer problemen med dom fordon givetvis som redan typats om.
Tar man fram ett C1 kort så finns inga övergångsregler som nu och det kanske gör allt klarare.
Säkert något jag missat men det är iallafall min tanke om det här. Tror även det skulle lösa många problem med överlaster och oklarheter med vad man får köra utomlands.
Om jag är rätt informerad så finns det redan C1 kort i andra länder och det skulle bara underlätta.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

När förslaget till begränsning av hastigheten för PbII ska Husbilsklubben.se svar på remissen Har varit inne på Näringsdepartementets sida men där fanns inget ännu. Är det någon som vet vart ärendet ligger just nu. Finns det någon Ds för ärendet? Har i så fall Vägverket fått uppdrag att utreda frågan? Beslut från regeringen brukar för det mesta föregås av en utredning.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Mycket intressant länk, KuMaNi! Ärendet är initierat av Vägverket och det ligger fortfarande hos dem för beredning. Tidigast i slutet av april eller början av maj skickas ett förslag till Näringsdepartementet. Hälsn/AndersW
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Vet du vem som handlägger ärendet på Vägverket. Träffar några från Vägverket den 15 - 17 april när vi är på tillsyn tillsammans. Kan försöka få fram lite information om ärendet. Är ärendet initierat av Vägverket eller kommer det från departementet?
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Är det här något som pressen inte vet om eller har dom missat det? Det här borde snarast komma till kännedom så att det kan bli en debatt. Det här är ju som vanligt ett slag under bältet, först skapar man nya lagar och bestämmelser och sedan när medborgarna har inrättat sig i ledet så ändrar man reglerna!
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

KuMaNi, jag har just sms-at namnet på den person jag talade med idag och ja, initiativet kommer från Vägverket. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Vi ska nog göra hemläxan grundligt innan vi kopplar in media. Det gäller att vara påläst och väl förberedd inför mötet med dem. Jag tycker dock fortfarande att detta är en fråga för styrelsen. Hälsn/AndersW
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

URSÄKTA Anders W att att jag skrev mitt inlägg skall inte upprepas. Jag lovar!
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Håkan,

På kontinenten gäller C1 kortet t.o.m 7.5t. Eftersom Sverige tillhör EU borde det också vara så att ett Svensk C1 gäller t.o.m 7.5t.

På kontinenten gäller följande : Med en C1 får köra upp med egen bil i detta fall med din egen husbil. C kortet ska köras up med körskolans tradare.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Helt OK, röris. Jag vet själv hur lätt det är att halka åt sidan när jag blir engagerad och adrenalinet flödar. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Har läst råden för att svara på remiss enligt länk från KuMaNi. Bra tips!
Det är inte nödvändigt att vara remissinstans det går tydligen bra att svara ändå.

En fundering som jag fick under läsningen var att det nog kan vara bättre att varje organisation som är berörd går in med var sin skrivelse. Trycket ökar nog med antalet skrivelser från olika organisationer mot att det kommer en skrivelse som är undertecknad av flera organisationer. Dock skall man nog diskutera med varandra så att alla berörda organisationer verkligen aggerar.

Kan nog bli många brev först till vv och sedan kanske remissvar på betänkande från Regeringskansli.

Hoppas HBK:s styrelse kontaktar övriga Husbilsklubbar, Cc och märkesklubbar för att försäkra sig om gemensam handling mot planerna på ändrade hastighetsgränser.



Sven-Åke
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Bara...
Har det inte varit helt klart för alla, att PbII är inte klart definierad i alla sina delar hittils och att alla som registrerar om sina bilar också tar en risk i ett eller annat hänseende för framtiden.....
Klart är också att det finns en del av oss som det skulle räcka bättre med 80km/t med dessa tunga bilar. Personbilskort är tänkt för personbil och inte för flera tons ekipage.
I varje fall blir det bra om detta nu slutligen blir klart.
hälsning 274, jyrkla (med plan att byta till en PbII)
 

Leif.

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1371
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Är det inge som har en mailadress där vi kan lägga in vårt missnöje.
Man kan ju klaga innan det bestäms.
Med det är kanske för tidigt ännu? Vi är ju ca:1700 stycken i klubben

Leif
 
Toppen