• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begränsad hastighet för tung PbII

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

I mina papper står det att jag inte får framföra bilen i mer än 140km i timmen.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Det är riktigt att idag gäller den hastighet som står på skyllten och naturligtvis anpassning efter trafik och underlag. Husbilsklubben har tillskrivit utredaren ang. vissa förändringar för Pb 2 och undertecknad har fått i uppdrag av styrelsen att delta kommanda diskussioner med Vägverket. När det gäller registreing av husbilar idag så finns endast alternativet Pb 2. Har tidigar lätt lastbil omregistrerats till Pb 2 tror jag inte det går att gå tillbaka eftersom husbil som lätt lastbil inte längre går att registrera.

Kurt JL Nilsson

Men de nya bilarna som säljs med vikt 3500 är väl också pb2 reggade varför ska detta då bara gälla bilar över 3500?
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Som tidigare skrivits går det bara att registrera husbilar som Pb 2. Vad gäller Vägverkets utredning ang. Pb 2 får vi återkomma.

Kurt
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

NLundberg, skälet till detta är troligen att eftersom det generellt sett råder hastighetsbegränsning i Sverige för alla fordon med en totalvikt överstigande 3500kg, vill man nu föra in även tunga PbII i den fållan. Hälsn/AndersW
 
T

tranebo3

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

En enkel fråga.
Blir husbilen säkrare vad det gäller last bara för att det står Pb i regbeviset. Bilen är väl densamma som tidigare. Det kanske finns andra orsaker till omregistrering.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

PbII tillkom som fordonsklass i maj 2006, beslutat av Finansdepartementet. Det var följaktligen av skatteskäl. De trafiktekniska effekterna bortsåg man uppenbarligen från. Hälsn/AndersW
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Det har ju pratats om att höja viktgränsen 3500 kg till 4250 kg på tågvikten bil - husvagn
och samma med HUSBILAR vart har detta förslag tagit vägen. Det var ju mer och mindre
klart och skulle träda i kraft 2008 sa man 2006. Om detta är på gång bör man väl vänta
med dessa nya tokigheterna.

Det förstår du väl?
Om det är något som är till nackdel för folk, så skall det tillämpas riktigt nitiskt, men om det är till fördel för oss, då ska man hitta på en massa undantag
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Någon som vet vad som har hänt med frågeställningen under sommaren ?

Britt o Roger:wub:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Under sommaren har det nog inte hänt särskilt mycket. Före midsommar gjorde handläggaren en faktainsamling och nu i mitten av augusti skall man ha ett expertmöte på Vägverket. Därefter ska de sätta sig ned och börja formulera sin skrivning till Regeringen. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

I ett av de senaste numren av Vi Bilägare svarar Bo från Vägverket en läsare angående hastighetsgränser. Han flaggar för att det inom en inte alltför avlägsen framtid kommer begränsningar på personbil klass 2 över 3500 kg motsvarande tunga lastbilar över 3500 kg. Suck!
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Lugn JAndersB, än har bilan inte fallit. Jag förmodar att denne Bo från Vägverket är identisk med den tjänsteman som tidigt i våras jobbade med ärendet. Då fanns det en "informell" uppfattning i Borlänge att tunga PbII skulle jämställas med tunga lastbilar hastighetsmässigt. Sedan i somras finns det en ny handläggare och hon har (i alla fall hittills) inte samma uppfattning som denne Bo. Hur avlägsen framtiden är för ett kommande beslut är väldigt svårt att sia om. Först ska Vägverket enas internt kring en uppfattning, sedan ska den ut på remiss till vissa och först därefter skriver man till Regeringen som i sin tur ska bereda ärendet och komma med ett lag(ändrings)förslag. Sånt tar tid. Så är det. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Jag förstår inte riktigt problemet.
Hela tiden jag har haft körkort så har det varit lätt fordon upp till 3500 kilo.
Över har det varit C kort och andra hastigheter så varför skall det inte vara det även för husbilar över 3500 kilo.Någon stans skall ju gränsen gå .
Vi skall bara vara glada att vi överhuvud taget får framföra en lastbil på vanligt Bilkörkort.
Dessutom förstår jag inte riktigt "gnället" när det ändå är så många som masar runt i sina husbilar i dryga 80. fast det står både 90 , 100 , 110 , 120 på skyltarna.

Mats o Cilla
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Frågan är som Anders W inte avgjord. Husbilsklubben.se kommer att få yttra sig i ärendet innan Vägverkets förslag skickas vidare. Husbilsklubben har en klar uppfattning om att stödja utredningen och bidra med expertkompetens i ärendet. Än så länge har inget framkommit offisiellt vad som ingår i utredningen - mest bara spekulationer. Om en del av utredningen infattar hastigheten för Pb II så kommer Husbilsklubben att framföra synpunkter som ska uppfattas som seriösa i frågan.

Vänligen
Kurt JL Nilsson
Styrelsen representant i frågan
 
F

F.d. 3246

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Det verkar förnuftigt med en begränsning för de tyngre husbilarna. Tunga lastbilar kört ju i regel av yrkeschaufför med ofta stor vana i trafiken. VArför skulle en amatör med ett lika tungt fordon få köra fortare?
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Håller med om de senaste inläggen i fartdebatten, det är ingen panik om det skulle bli begränsning till tung lastbilsfart,hur många av oss har mer bråttom en långtradare i 90-110 km.
Vi har haft 3,5 tonnare (4 ton med överlast) som absolut var direkt livsfarliga att kör för fort med.
Ofta på motorväg blir vi omkörda av husbilar som tydligen testar hur fort den går??? ,vi tar sällan ut full ranson där,det kostar för mycket,och sedan detta med trafiksäkerhet en 2 axling med långt överhäng är långtifrån något strykjärn på vägen i för hög fart.
Långtradarfart räcker länge.
Bernt
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Har varit djupt involverad i MCHS längsta tråd en gång i tiden, angående hastigheter, så jag känner väl inte för att dra den valsen igen. Kan bara konstatera att det vore illa om förutsättningarna för husbilsköpet skulle ändras i efterhand. Dessutom är det en absolut förutsättning för vårt husbilsanvändande att kunna köra 100-110-120 på bra vägar. Detta anser jag på intet sätt vara trafikfarligt, med en modern husbil byggd för sin axlade vikt. Vår bil skulle dessutom knappt gå att använda med 6:e växeln vid en hastighetsgräns på 80. Känns betryggande att bilan inte verkar falla omedelbart i alla fall.
 
Senast redigerad av en moderator:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Hej

Skulle vara intressant att veta vad husbilsklubbens styrelse har för hållning i vad gäller hastigheten för husbilar över 3500Kg?
 
F

F.d. 25053

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Det är många här som tycker att 80 är bra hastighet för pb2. Jag kan också tycka att 80 är en behaglig fart, så länge man är på vägar utan tyngre trafik. Kommer man ut på större vägar med bl.a lastbil o långtradar trafik så blir det direkt jobbigare. Kör 80 så blir du omkörd av de flesta långtradare. Kör 85 så blir du fortfarande omkörd av många tradare, de som inte kör om ligger ofta bara några meter bakom och trycker. Du måste alltså köra 90 för att undvika att vara en bromskloss för den tunga tradartrafiken. Bussar kommer fortfarande att köra om. Blir det en begränsning till 80 tvingas vi i praktiken att bli fortkörare och därmed att bli straffbara.
Sven-Åke i inlägg 4 i denna tråd påpekar också vilka andra konsekvenser som kan uppkomma, citat ” Begränsas hastigheten till 80 km/h så kan 5:e och 6:e växeln på 5- och 6-växlade lådor knappast användas i fortsättningen hos husbilar över 3500 kg. Medför då ökad dieselförbrukning som då ger mera utsläpp och kostnader.”
Mvh/Stig
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Problemet som Mats i inlägg #72 säger sig inte riktigt förstå är att det tidigare funnits och än idag finns personbilar med en totalvikt på över 3500kg. Enligt den körkortslag som gällde fram till den 30 juni 1996, fick man köra sådana fordon på B-kort. När körkortslagen sedan ändrades med effekt från den 1 juli 1996, upphörde den möjligheten. Det krävdes istället C-kort. För oss "gamlingar" blev det dock tillåtet även fortsättningsvis enligt en övergångsbestämmelse.

Den 1 maj 2006 infördes kategorin PbII, det vi ibland kallar tung Pb. Enligt (de flesta) juristerna på Vägverket skall övergångsbestämmelsen i körkortslagen gälla även denna kategori. Det är dock ännu inte prövat i domstol och intill dess en aning osäkert.

Anledningen till att Vägverket nu prövar frågan om hastighetsbegränsning är att det dykt upp ett antal mycket tunga PbII, ombyggda nästan 20 ton tunga bussar. Man har funnit det orimligt att dessa skall få framföras med den för vägen gällande hastigheten, dvs upp till 120 km/h på B-behörighet. Initiativet till ärendet kom i form av en skrivelse från polisen i Östergötland. Jag tror dock inte, allvarligt talat, att Vägverket kommer att hastighetsbegränsa oss som väger under 7,5 ton eller möjligen 5 ton.

Om Vägverket hade varit inkopplat i ärendet våren 2006 när Finansdepartementet av skatteskäl införde PbII, hade vi idag sluppit den rådande osäkerheten. Nu blev det tyvärr inte så. Jag har inget önskemål om att få köra långt över 100 km/h. Jag nöjer mig så gärna med de cirka 95 km/h som jag kör i när förhållandena så medger.

Vad jag däremot kräver är att statsmakten agerar konsekvent och med en sådan framförhållning att jag som enskild husbilist och husbilsbranschen som näring har en rimlig möjlighet att planera för framtiden.

Hälsn/AndersW som i övrigt hänvisar till sina tidigare inlägg i denna tråd
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

I Tyskland er det en forsøksordning ut 2009 som tillater husbiler under 12 tonn å kjøre i 100 på autobahn - dette er og fartsgrensen for busser.
Under prøvetiden sliter vi med forbudet mot forbikjøring med biler over 3500 kg på mange autobahnstrekninger. Busser er fritatt fra dette. I praksis blir vi liggende mellom långtradarne i høgre felt, i motbakkene kommer farten da fort ned i 50 - 60 km/h selv om vi har krefter til å holde 100!
 
Toppen