• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begränsad hastighet för tung PbII

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Jag tänker inte engagera mej i frågan eller andra sådana här saker. MEN.. Då jag finns med i annan remiss så ger jag er rådet att lyssna på Anders W, han kan saken! Om det kommer lite gnäll från här och där så ger det garanterat 0 resultat i slutändan. Även om man tillhör en klubb på 1700 och det kommer klagomål personligt från 50 st så ger det 0 kraft. Kan klubben enas om en skrivelse där det står 1700 berörda bakom så har den en helt annan slagkraft. Ska man sedan träffa berörda så räcker det inte med att vara förbannad, man måste ha riktiga "tuggbara" argument att framföra som man dessutom har en stabil grund till plus att man måste vara bra på att läsa byråkratisvenska. Anders kan den biten bättre än nån jag vet i klubben, gör inget utan att kontakta honom först!
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Kabe Husbilsklubb är nu på G och det är även Kabe i Tenhult.

Jyrkla har helt rätt i sin försynta reflektion om den osäkerhet som präglat PbII-kategorin. Det som är och har varit så infernaliskt irriterande är Vägverkets brist på administrativ disciplin. PbII är snart två år gammal som företeelse och det var känt från början att det saknades förarbeten och konsekvensanalys.

I ljuset av det borde Vägverket redan våren eller sommaren 2006 satt sig ned och funderat över hur man skulle hantera den uppkomna situationen, definiera effekter, komma med kompletterande förslag etc etc. Inget av detta gjordes.

Istället spred man information, oftast som svar på ställda frågor, som gjorde situationen för oss användare ännu mera otydlig och osäker. Exempelvis hävdade man länge att ett B-kort, utfärdat före 1 juli 1996, inte längre gällde för tung PbII när det varit indraget. Idag säger man att det endast är då indragningen varit så lång att nytt körkortsprov måste erläggas som behörigheten upphör.

I höstas tolkade man först vinterdäcksbestämmelsen så att vinterdäck krävdes på tung PbII, strax därefter tvärvände man och deklarerade att även detta tunga fordon var befriat från kravet på vinterdäck. Igår fick jag per telefon beskedet att man nu är inne på en ny tvärvändning inför nästa vinter. Pendeln svänger!

Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Tack och lov för att inte ha behövt väga upp bilen, har ca 100 kg kvar till 3,5t
när vi är resklara. Har heller inte bytt bredband, telefon, elbolag, efter att ha sett på nära håll vilka problem en del har fått vid byte av olika slag känns det inte lika surt att kanske lägga en tusenlapp eller två per år på Telia, Fortum och andra leverantörer. Fortsätter nog ett tag till att hålla mig till det "gamla".
Ove.G
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Vad som avser körkort som är utfärdade före 1 juli 1996 så är det tillåtet att köra personbil över 3,5 ton. Är körkortet indragit, oberoende av tid, efter den 1 juli 1996 och sedan har återfåtts så är körkortet utfärdat efter den 1 juli 1996. Solklart. Om det är tillåtet att köra personbil klass ll över 3,5 ton med B-körkort utfärdat innan den 1 juli 1996 så är det inte någon som vet det eftersom det ännu inte är provats i domstol.

Om Husbilsklubben skall agera som remisinstans så måste fakta i svaret till departementet vara sakliga argument. Är det lika säkert att köra husbilar över 3,5 ton som det är med lättare husbilari högre farter? Hur är broms och fjädringsmöjligheter med tyngre husbilar? Osv. Vägverket har nog argument innan man lägger förslag till departementet.

Mvh/ Jan I:)
 
F

F.d. 15200

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Har läst det mesta av inläggen och skummat en del, tycker att Aders W. verkar vara väl
insatt i denna fråga och tycker att hans argument är bra så han har mitt förtroende att
vara språkrör i denna fråga.

Johnny 1378
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Hej Jan,

Jamen så solklart är det alltså inte.

Jag tog mitt körkort 1974.

Jag fick körkortet indraget 2 månader 2001 pga fortkörning. När jag fick körkortet tillbaka stod det 2001 som utfärdande år - MEN
jag tog C-kort 2007 och när jag får det nya körkortet står det åter 1974 som utfärdandedatum för B-delen.

Vilket alltså stämmer med att vägverket/körkortsmyndigheten har ändrat uppfattning.

Det är enligt mitt förmenande också logiskt eftersom jag har inte tagit något nytt körkort, det är mitt gamla kort jag fått tillbaka efter att ha blivit bestraffad med 2 månaders avstängning.

Men nu gällde den här tråden bara hastigheten och inte annat.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Kunde kanske någon i styrelsen bekräfta om man har tänkt agera i den här frågan, vi är nog många som undrar eftersom det har varit helt tyst från styrelsens sida.

Som tidigare sagts så tror heller inte jag det hjälper att skicka sura uppstöt till vägverket som privatperson, sådana får dom säkert i massvis om allt möjligt.

Det skall nog komma från någon i styrelsen som har mandat att skriva i föreningens namn.

Jag begär inte någon färdig skrivelse bara en bekräftelse på att man agerar. Tiden är tydligen knapp.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Kurt i KuMaNi är ju med i styrelsen så det ageras säkerligen.
Vad vi alla kan göra för att hjälpa till är att ta fram sakliga argument i denna tråd så det finns något att författa en skrivelse runt.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Glad Påsk på er alla.
Så snart påsken är över kommer styrelsen att ta itu med frågan.
Det är så att flera ur styrelsen är på resa under påsken.
Vi måste vara beslutsmässiga och det blir vi under veckan.
En eloge till Anders W för att ha uppmärksammat vad som dom håller på med på vägverket.
hälsningar Gert
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Hej alla som känner för frågor ang. oklarheter om Pb II. Jag har fått styrelsens förtroende att tillsammans med Ander W bevaka och utföre de åtgärder som Husbilsklubben.se anser är behövliga i ärendet om husbilar Pb II.
Som ett kanske något lugnande i ärendet är det så att det är inte Näringsdepartementet som har givit Vägverket något uppdrag ang. översynen av reglerna för Pb II - utan Vägverket själva.
Husbilsklubben.se kommer att inhämta information om ärendet och agerar med utgångspunkt från det.

/Kurt
 
F

F.d. 3086

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Hej Anders!
Jag tycker att frågan om hur bra bromsarna är, är väl så viktig som frågan o m fartbegränsning för PB 2.. Det är kanske så att alla husbilar har för dåliga bromsar, Att verka för bättre bromsar på husbilar tycker jag är viktigare än frågan om fartbegränsning.
Hälsningar
Björn
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Förstår inte vad du menar Björn med dåliga bromsar. Har en bil med tjänstevikt 3850 kg och förra veckan besiktade vi den hos SB. Bromstest utan anmärkning.

Du kanske skall beställa tid för bromsprov hos SB.

Sven-Åke
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Inlägget flyttat till "Bromskrav för PbII" där det rätteligen hör hemma... / LasseF
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Jag talade idag med Vägverket i Borlänge och fick då beskedet att deras projekt med förslag till regeringen om begränsad hastighet för tunga PbII är försenat minst en månad. Man har fått prioritera om till förmån för andra uppdrag. De hade tagit emot ganska många reaktioner från såväl organisationer som enskilda och skulle väga in dessa i förslagets utformning. Hälsn/AndersW
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Hej Anders!
Vet inte om man ska ta Vägverket på allvar map på deras förslag till "förbud för förare att använda handhållen mobiltelefon under färd", snacka om 180° sväng! Förslaget såvitt jag vet avvisat av deras huvudman Näringsdepartementet.

Vägverket bör ha annat att göra än att syssla med än "futaliteter", t.ex fullfölja sitt förvaltningsuppdrag åt Näringsdepartementet, än att hitta på nya hyss med Pb2, om det nu är så!
Det är "märkligt och okänsligt" av Vägverket att lägga ner arbete på och lägga fram förslag som "huvudmannen" Näringsdepartementet avslår på det sättet, kanske inte ens begärt - vad kan man då förvänta sig med ev övriga "förslag"?

Vägverket fick 2006 ett uppdrag av Näringsdepartementet att ta fram nytt etappmål för bla verksamheter/förslag innehållande hur minska dödligheten på våra vägar, det vore bra om de inte splittrar sig mer än att de klarar av detta befintliga uppdrag (hänvisn till bla mobilförslaget).

Det är välkommet med statistik som påvisar om Pb2 på något sätt skapat eller utgör ett faktiskt problem (utöver byråkratiska) av något slag, för t.ex polis eller vägverk. För att starta en utredning, arbete som drar kostnader bör det finnas en saklig bakgrund (?) för ett förändringsuppdrag (typ Pb2 enligt trådrubriken).

För egen del har jag bla C-behörighet och hastigheten bekymrar mig inte heller, men jag är skattebetalare och myndighetsslöseri gillar jag inte.
/ Mvh Bengt
 

Franco

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
993
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Hej AndersW

Villken fin husbil du har,

jag har varit i kontakt med Vv per mail och frågat villken hastighet husbil " personbil klass 2 " får köra.
Svar enligt den hastighet som anges på den väg som du kör på.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Om det här går igenom kommer man då kunna besiktiga om och sänka vikten till 3500 igen?

Vad jag har förstått så gäller redan dessa regler i norge fast 80 km och 90 på vissa utvalda vägar, varvid det kanske är ganska troligt att det även går igenom här i Sverige.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Det är riktigt att idag gäller den hastighet som står på skyllten och naturligtvis anpassning efter trafik och underlag. Husbilsklubben har tillskrivit utredaren ang. vissa förändringar för Pb 2 och undertecknad har fått i uppdrag av styrelsen att delta kommanda diskussioner med Vägverket. När det gäller registreing av husbilar idag så finns endast alternativet Pb 2. Har tidigar lätt lastbil omregistrerats till Pb 2 tror jag inte det går att gå tillbaka eftersom husbil som lätt lastbil inte längre går att registrera.

Kurt JL Nilsson
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Har Vägverket fått i uppdrag att utreda denna fråga om Pb2 av sin uppdragsgivare (?) som är Näringsdepartementet och ingen annan?
Om Vägverket gett sig själva detta uppdrag så är det upprörande, de har definitivt andra saker att hantera och som är prioriterade (= minska dödligheten på våra vägar/0-visionen) av sin uppdragsgivare/Näringsdepartementet!
Om (?) ett sådant uppdrag kommer så kan man ju börja fundera!

Om det råder "konkurrens" av något slag mellan uppdragsgivare/utredare föreslås att utredaren kopplas av från sitt uppdrag - tycker nog att det är ickefrågor innan uppdraget bevisligen finns. Det finns inget konkret i frågan utöver att Svenska trafikregler/skyltar gäller i Sverige såvitt jag kan förstå i alla fall.
/ Bengt
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Vad jag kunde förstå av samtalet jag hade med tjänstemannen på Vägverket i mars, är det ett s k initiativärende, dvs Vägverket har själva dragit igång det. Av mitt första inlägg på denna tråd framgår också att polisen haft synpunkter. En kvalificerad gissning är att man inom båda myndigheterna fått upp ögonen för avarterna inom PbII, nämligen ombyggda 18-tonsbussar som får "fri fart" och förare med B-kort. Hälsn/AndersW
 
Toppen