• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Trevlig söndag!
Solen skiner och inget på schemat.
41.jpg
Soffa nr 2 och ett provisoriskt bord. Jag har slut på material så detta fick duga för att prova.

42.jpg
Det blir gott om plats.

43.jpg
Större kök än detta tror jag inte vi behöver...

44.jpg

45.jpg
Trevlig helg!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Glad vår!

I helgen han jag med att börja med bord/säng lösning. Det var mest för att prova en tanke om uppfällning vilket funkade bra.
Lösningen jag gjorde med utfällbara "reglar" som skivan vilar på när det skall vara säng var jag dock inte nöjd med. Det är för svagt och krångligt att fälla ut.
det lutar på att montera konsoler på gångjärn som skivan kan vila på. Jag vill inte montera något på luckorna till sofforna då de inte kommer gå att öppna när bordet är nerfällt.
52.jpg

53.jpg
Bordsben från en husvagn, det lutar mot att hitta något alternativ som går att fälla för att spara ett moment.
54.jpg

55.jpg

56.jpg
Dessa "reglar" som nu är monterade på gångjärn kommer bytas ut mot 4st konsoler typ hyllkonsol för att som det sitter nu så korsar de varandra vilket gör det bökigt.
57.jpg

58.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Glad i hågen gick jag ut och började jobba klockan 06:30. Jag tycker detta projekt är extremt roligt och jag vill verkligen få det användbart till sommaren. Som de flesta människor med jobb och barn så finns det inte allt för mycket tid över till annat men 10-15h i veckan är helt ok.

59.jpg
Jag började med att demontera denna gråvattentank, visade sig vara en ombyggd Saab bensintank. den hade ingen urtappningskran och totalt fyra anslutningar utan pluggar eller slangar.. Lite bondmek och den var användbar igen, tyvärr så visade sig att den läkte där den är ombyggd, (för att passa vid en golvbalk) Det blir att köpa lite epoxi.

60.jpg
Elsa min dotter tyckte jag hade det stökigt och hjälpte mig att samla ihop alla skruvar i olika högar. Tackar.

61.jpg
Sen fick hon en lektion i hur en gasolkamin fungerar.

62.jpg
Efter detta blev det en första lunch i husbilen.

63.jpg
Denna dag var helt klart den som innehöll den största utmaningen med detta projekt, Värmaren skall placeras enligt instruktioner, mallar, mått och div krav, den skall också få plats mellan golvbalkar och andra saker som skall monteras.

64.jpg
Här ser man vart gasolförådet kommer hamna, detta utrymme kommer man bara åt utifrån bilen när det är klart.

65.jpg
Värmare och kyl kommer både vara monterade i egna "lådor" med hål i golvet. vid kylen som också kommer ha diskbänk och avlopp ovanför kommer det läggas en bit våtrumsmatta med uppvik.

66.jpg
Här ser man en provmontering av skorstenen.
Till vänster om gasolförådet kommer det byggas en hylla ovan hjulhuset där det kommer stå 2*25L vattendunkar, dessa kommer sedan att ha två skåp framför sig för mat och kökssaker.

Mycket tankeverksamhet och lite provande så blir det nog bra till slut.
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Hej

Kul att du uppskattar mitt projekt! Jag har följt din renovering och den har inspirerat.
Det här med vikten, jag har funderat mycket på det. Helt klart kommer den att bli tyngre än den var innan jag byggde om den, hur mycket har jag svårt att uppskatta.

Det jag nu har byggt i konstruktionsplywood (P30) har jag byggt för att få stabilitet i bodelen, Jag kommer att gå lös med sticksåg och hålsåg för att banta ner vikten i skivorna där det är möjligt. bland annat i soffa/säng/bord-delen bak i bilen samt i några "hjärt väggar" (toaletten garderob och den väggen som avskiljer kök från sovalkov) Synliga ytor skall sedan kläs med Lean-plywood

Den väggen som sitter i mellan köket och sovalkoven kommer att bantas ner genom att det blir en öppning i skivan för att spara vikt och göra det mer öppet. de övriga väggarna, skåpen och luckor kommer byggas i Lean-plywood.

Provkörde den för några dagar sen och den är inte helt slö trots en Volvo B20 på ca 80hk. Den kommer dock aldrig ligga i vänsterfilen..

Hela detta projekt har "spårat ur" både tids och kostnadsmässigt men det kommer bli en bil som vi kommer att kunna använda. Det kommer förmodligen att bli helgresor till kringliggande sjöar och till skogen.

Andra viktbesparings-råd mottages tacksamt!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Uppskattar när folk lägger ner sin själ i ombyggnad. Vet ju hur jobbigt det kan vara.
Beträffande viktbesparing så använde jag 3,2 mm plywood och distansmaterial vilket inhandlades på Erlandssons Brygga. Ett företag helt inriktat på båtar.
Använde deras 10 mm distansmaterial med en plywood på varje sida limmat med polyuretanlim. I väggen mellan dinetten och bakåt användes två plywood med 10 mm lister på lämpligt avstånd och där går några kanaler med el till bl.a överskåp och belysning i toa. Finns många andra sätt att fixa detta men det var vad jag kom fram till.
Att göra så omfattande jobb som bl.a du gör tar otroligt mycket tid och kostar mer än man tror. Det finns ju en del sätt att ta innersvängar men undrar om man tjänar så mycket på det i längden.
Har nu användt vårat stölleprov ett antal år, i stort fungerar allt till belåtenhet men en hel del ändringar görs fortlöpande.
Lycka till med ditt fortsatta bygge det kommer att bli toppen plus att du bygger på en Bedford vilket jag kanske tycker är urläckert. Hur många Bedford finns det på vägarna i Svedala.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Sommar! Vilken helg, sommaren i luften gör mig så glad. Helgen har varit fylld med aktiviteter och en sambo som har varit bortrest vilket har gjort att jag fick mycket lite tid till Dubbelnogaten denna helg. Mellan sandlådan och fotbollslekar fick jag i alla fall lite tid till att täta gråvattentanken och sätta dit lister vid gasolförådets lucka.
67.jpg
Detta är en bensintank från någon gammal Saab som är ombyggd för att det går en balk i golvet igenom tanken, denna ombyggnad läckte på ca 10 ställen.
68.jpg
Jag hade en burk plastik padding hemma och fick den tät, frågan är om det kommer att hålla? Den som lever får se. (jag frågar nu mig själv om någon verkligen har något intresse att se hur jag lagar min avloppstank, men men..)

69.jpg
Här ser man öppningen till gasolförådet, det var inte vidare vackert och det fans en chans att vatten kunde komma in. Jag har en hel del aluprofiler som jag har beställt för att använda som skarvlist mellan tak och väggar som fick agera "foder"
De skall tas bort igen för att det skall dit bytyl-tätning men hade inget hemma.

70.jpg
Denna bil kommer aldrig vinna någon skönhetstävling men funktionen blir nog bra.

Till nästa gång! njut av solen!:cool:
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Bygget fortskrider!

71.jpg
Då allt tar mycket tid beslutade jag att ta en titt i detta vrak som har agerat lekstuga några år efter att ha varit vår "sommarstuga" hemma hos en kompis innan vi köpte eget hus.

72.jpg
Där hittade jag lite stommar som jag tänkte får agera "överskåp" på obestämd tid.
73.jpg
Efter lite sågande..

74.jpg
Detta skåp kunde jag inte låta bli att montera då det endast var 0,6 mm bredare än stommen jag har byggt under. I bland undrar man..

75.jpg
Här har jag byggt lådan ovan hjulhuset där vattentankarna skall stå, Denna fylldes med fogskum.

76.jpg
Översiktsbild, otroligt mycket måttande och funderande för att få allt som jag vill ha det.

77.jpg
Det börjar likna något. Bänkskivan består av tre återbrukade parkett golvbrädor. Låg vikt och gratis!

79.jpg
Batteri, teknik och tandborsskåp. (nerifrån sett)


80.jpg
Efter att jag räknade och mätte ut hur litet jag kunde bygga skåpet där jag skall ha, min nyköpta Ctek 250s Dual och inverter samt div säkringar och 220V anslutning, beslutade jag att göra utrymmet dubbelt så stort, Man vet aldrig hur det utvecklas.


81.jpg
En översiktsbild efter det att jag börjat klä in med Lean plywood.

Snart är det dags för målning!
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Kvällspyssel. När barnen sitter och pysslar med pärlor och ritar sitter pappa och leker "lilla elektrikern"

82.jpg

83.jpg
När de senare på kvällen somnat kan man hinna med att måla lite överskåp, här endast en första strykning, det skall slipas av lite lätt och målas en till två gånger till.
84.jpg

85.jpg
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Målning.. jag tänker att nu ska jag ut och måla hela bilen, men så kommer jag på att det bara skall spacklas lite, sen måste jag vänta. a just det! grundfärg...
Skall försöka få resterande luckor tillverkade och målade under helgen. Vi får se hur det blir med den saken. När målningen är klar börjar äntligen instalationerna. Det känns som om att halva garaget är fyllt med små prylar som skall in i bilen.
tmp_12478-20160520_164006692163999.jpg
Grundmålade hörnlister

tmp_12478-20160520_161726538270495.jpg
Ny modell av konsoler till sängen. Drömmer om att bygga automatisk utfällning av dem, men det får bli i ett senare liv.

Tills nästa gång! Trevlig kväll.
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Hej hallå dagboken.
Vilken helg, så jag har fått slita för att få projektet till denna punkt.
Nu börjar det ta slut på snickerierna och målningsarbetet tar vid, jag är så sugen på att åka med bilen!

86.jpg
Här ser ni ett kök färdigt för målning och instalationer.

87.jpg
Förvaring och ventilation, det har hela tiden varit ett hål i golvet som jag har tänkt att sätta igen, men nu blev det så att jag sparar hålet för att kunna ha som ventilation till "toan" och övriga husbilen varma dagar, skall bara hitta ett lämpligt galler som är lätt att få i perfekt storlek. Några tips?
Det vänstra utrymmet blir en låda eller lucka.

88.jpg
Då ja tog några skåp med luckor från min gamla husvagn var designen på luckor given.
Här börjar jag med att kapa upp skivor till alla dessa luckor.

89.jpg
Lim och små nitar fäster tillsågade mellanbitar.

90.jpg
Då jag hade isolering över så stoppade jag i det för att dämpa ljud

91.jpg
Maria hjälper till att måla!

92.jpg
I det understa facket skall batteriet monteras och jag kommer behöva en annan typ av lucka som skruvas fast, Detta pga utrymmesbrist.

93.jpg
Toaletten. Dörren blev stor, kanske får bli en spegel på utsidan.

94.jpg
Köksluckor, vi kommer börja utan inredning för att se vilka behov vi har, vill inte bygga massor för att sedan upptäcka att det var något annat man ville ha där. Det kommer också vara färskvatten tankar där inne.

95.jpg
En lucka från baksidan.

96.jpg
Kvarstår gör att fästa in gångjärn och justera in alla luckor innan jag tar bort dem igen för att måla dem.

Trevlig vecka!
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

vackert väder, helg och hjälp från en vän! Då händer det saker!
97.jpg
Förberedd med butyl-tätning och färg

98.jpg
Bilen parkerades på lagom avstånd från brädhögen för att skapa behaglig arbetshöjd

99.jpg
Taket, som läkte och tätades inifrån i vintras. Äntligen skall det tvättas och lagas ordentligt.

100.jpg
Det som satt kvar av de gamla listerna åkte bort.

101.jpg
Efter det så slipades kanten ren, tätades och kläddes in med ny 30+30mm alu-profil

102.jpg
När jag klädde vägarna invändigt byggde jag tillfälligt igen denna ventilation, nu gjordes den klar.

103.jpg
utifrån blev det så här. Se de sista bilderna för att förstå helheten av lösningen.

104.jpg
Närbild som jag tog då jag var klar med första sidan.

105.jpg
En arbetsbild från taket, vi fick ta en sida i taget för att sedan vända bilen.

106.jpg
Lite bilder på resultatet.

107.jpg
Nu är den tät. Det skall sedan tätas med 3Ms karroseritejp uppe på taket för att vara helt säker.

108.jpg
Sedan skall det vita målas med roller.

Det var allt från denna helg. Glad VÅR!
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Hänt I Veckan
Sommaren närmar sig och jag tar varje stund som finns till att jobba med detaljer. Allt kräver mycket funderande och mängder med arbete, men det känns bra och det är kul!
Här följer lite bilder från de senaste dagarna.
109.jpg
Luckan till gasolförådet fick en uppfräschning, den ser för tråkig ut och den är aningen för liten. men den får sitta tills vidare och den gör sitt jobb.

110.jpg

111.jpg
Vi tog en liten tur till däckverkstan för en uppsättning nya däck. De som satt på var i extremt dåligt skick.

112.jpg
Passade på att fotografera lite, Det kanske är mindre intressant men så här ser en Bedford Blitz, med Volvo motor ut under kjolen.
Ovan ser ni främre bromstrumma.

113.jpg
Hjulupphängning.

114.jpg
Bakaxel.

115.jpg
Avgas.


117.jpg
Överväxel.

118.jpg
Bakre bromstrumma

116.jpg
Mina barn gillar sovalkoven

119.jpg

Överskåp färdigmålade och monterade

120.jpg
Öppna luckor

Kvar att göra:
Måla taket utvändigt
Div annat karrosfix
Lister
Luckor:
Justera
Måla
Montera
Elsystem bodel.
Elsystem bil.
Montera solcell
Vattensystem
Diskho
Gashäll
Kylskåp
Kamin
montera gasledningar mm
Montera gråvattentank
Lägga golv i
Bodel
Förarhytt
Montera baksätet
Sy kuddöverdrag

osv...
Om jag kryssar en punkt om dagen så kan det bli åka av till sommaren!




 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

GLAD MÅNDAG!
Hej, ny vecka och vad passar bättre än att visa lite av förra veckans framsteg?
121.jpg
Här syns våra kuddar som skall vara till matplatsen/sängen.
En sönderskuren madrass som är 12cm tjock.

122.jpg
Efter att jag föra veckan fick köksgolvet lutat och oljat passade det bra att kunna använda golvytan till att klippa till alla textiler. Här är mörkläggningsgardiner, Observera spillet.. (ren tur, inte skicklighet)

123.jpg
Möbeltyg till madrasserna.

124.jpg
Vi har hunnit med att klippa till alla tyger, många bitar blir det. Vi har också hunnit sy alla kanter.

125.jpg
Efter att ha skickat listan med att göra punkter till min goda vän Mats...
126.jpg
dök han upp med sina tre barn som alla hjälpte till att måla, fixa och trixa.

127.jpg
Dörren har jag hela tiden struntat i då den var i sådant dåligt skick att jag tänkte att den kunde fixas i framtiden. Dom tyckte dock att den var så ful i jämförelse med resten av bilen så dom började slipa och skrapa och justera. Resultatet blev riktigt bra! Jag glömde dock fotografera så det får jag visa senare!

128.jpg
Detta har hela tiden varit ett projekt jag inte har velat ta tag i. Beninpåfyllningsröret kommer upp mitt i golvet på insidan och plåtens hål har varit större än röret. vilket har gjort att golvet har blivit fuktskadat på insidan. Detta löste vi genom att Mats min kompis kapade till en plåtcirkel (med vinkelslip) som senare borrades ett hål i och träddes över röret. Den lilla springa som blev tätades. Resultatet tycker jag blev riktigt bra och funktionen är perfekt. Nu söker jag bara ett mer tidstypiskt tanklock!

Med vänliga hälsningar Torsten
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

God kväll husbilsvänner!
Projektet lever vidare, Så pass att jag nu ligger i husbilen med min familj och skall snart sova, att husbilen står hemma på gräsmattan är en annan femma, återkommer till det, men först vägen till det.

129.jpg
Golvet, ett återbrukat tunt laminatgolv las in på ett lager av cellplast

130.jpg
Det gick smidigt.

131.jpg
Baksätet monterat. Sätet kommer förmodligen från en Ford Tranit, satt monterat när jag köpte bilen fast då åt andra hållet.

132.jpg
Elen är dragen i stort sätt i hela bilen, dock kvarstår att koppla ihop allt.

133.jpg
Golvet las i torsdags, dagen innan midsommar. Planen var att åka hem till några vänner och sova i husbilen och fira midsommar dagen efter.
när golvet var lagt började jag montera säng/bord,

134.jpg
Här i nedfällt läge.

135.jpg
Jag är nöjd med funktionen och stabiliteten.

136.jpg
Förhållande vis smidigt att förvandla från säng,
137.jpg
till bord
138.jpg
Här med madrass, denna säng är 120*187 och är tillräckligt stor för mig och Maria, Sovalkoven är 187*180 och rymmer hela familjen.
139.jpg
Efter en lång torsdag lastade vi bilen för en liten tur på 3 mil hem till några vänner för att fira midsommar.
141.jpg
Barnen bältade och förväntansfulla.
140.jpg
Det gick, sådär.. Efter 1,5 mil tvärdog bilen, en snabb koll visade att det inte fanns någon gnista, I samma veva gick en tändkabel sönder och jag kände att det var dags att ge upp. Bilen bogserades till en närliggande parkering, och vi fick låna ett sovrum hus kompisarna, Midsommar blev dock mycket trevlig och husbilen bärgades under helgen hem till till sin trygga gård.
Idag bytte jag brytare och tändkablar och bilen går som en klocka igen. Vi kände för att prova bilen ändå och har nu bäddat ner oss hemma i trädgården!

Trevlig kväll!
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Härligt att se med vilken fart projektet fortskrider. Och det ser ju vettigt ut.

När jag köper beg. bilar brukar jag börja med att byta allt vad gäller tändningsdelar som stift, kablar, lock, rotor, brytare (fast hellre byta till brytarlöst) liksom filter oljor o remmar. Om dessa prylar är i gott skick är det ovanlig att man får problem akut och den som sålt en gammal bil har sällan bytt detta på länge.
 
Toppen