• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

F

F.d. 27926

Guest
Hej.

Jag har under en längre tid letat efter en äldre husbil att renovera för att sedan komma ut på vägarna (och till skogen) med min familj bestående av två små barn, ALfred och Elsa, jag Torsten och min sambo Maria samt våran Bulldog Dora. Vi har tidigare campat en hel del men då i tält. Nog om detta.

Kraven vi har haft är att den skall vara förhållandevis fri från rost, B-Körkort samt 4 Bältade platser. Samtidigt till en budget som är mer eller mindre obefintlig. Så en kväll för två veckor sedan dök hon upp. Med en underhållande annonstext som utstrålade en ärlighet från säljaren som gjorde mig sugen. Att bilen hade en Volvo B20 motor gjorde det hela mycket intressant. Sagt och gjort. Nästa kväll fixade vi barnvakt och jag och Maria drog till Halmstad (35mil från Norrköping). Bilen utlovade vad säljaren hade sagt. Han var orolig att jag skulle köra den hem samma kväll då han bara kört den 5 mil och han visste väldigt lite om skicket på mekaniken.
Jag hade packat med en sovsäck och verktygslådan så jag kände mig lugn.
Resan hem var lagom underhållande då avgassystemet gick av efter 5 mil och värmen i bilen var obefintlig, något som senare visade sig bero på en luftslang från värmepaketet som hade hoppat av.
20160130_203650.jpg
SÅ här ser skönheten ut, Vid hemresan hade den en inredning som hade modifierats lite genom åren av några av de 20 tidigare ägarna, det fanns bland annat 6 vägguttag, vad man nu skulle med det till? Den hade också diverse kablar och lampor hängande.
Jag var tämligen säker på att det läkte in vatten på minst två ställen så...
20160213_141348.jpg
inredningen åkte ut.
20160213_141319.jpg
När inredningen var utplockad kunde jag identifiera tre mindre läckor i skarven mellan tak och väggar. EN skarv i taket läckte också.
20160213_141738.jpg
Jag ställde in en byggfläkt i några dagar och torkade ur skarvarna som sedan tätades med Butyl.
Listerna som satt på utsidan åkte bort då de var skarvade på div ställen och fungerade mer som en effektiv vattenledare in i den otäta skarven än ett skydd.
Den bakre väggen hade diverse hål efter skruvar till regplåten och lampor mm, skarven mellan sidväggar och den bakre väggen läckte också. Dessa skarvar skall tätas nu i veckan. Planen är att få den tät från insidan så fort som möjligt då jag inte har något tak att förvara den under, Sedan skall jag börja med inredning i väntan på varmare väder då jag skall fixa utsidan.
skiss.jpg
Detta är en skiss på hur planlösningen är tänkt att se ut.

Nu till en fråga till er som är erfarna, Skarven som löper längst tak och väggar samt i de bakre hörnen saknar nu list.
Som det har varit förut har listen varit skruvad och spikad in i en träregel på insidan. med tiden har dessa skruvar och spikar rostat sönder och lämnat hål för vatten att tränga in.
Min plan är att täta skarven från insidan för att sedan spackla igen hål och skarven med platic pading alternativt glasfiberspackel.
Sedan funderar jag på hur jag skall göra.
Jag ser fyra alternativ:

Slipa och måla den spacklade skarven.

Täcka den med någon typ av list. (vilken typ av list? vart kan jag köpa en lämplig)

skaffa en 90 graders "L-list" som löper från taket och ner på väggen. denna fästes då med butylband.

"tejpa" skarven med 3M karosseri tejp.

Att skruva och göra nya hål tycker jag är en mindre bra ide men det kanske håller många år förutsatt att man gör det rätt?

Ser ni några andra alternativ? kom gärna med tips.

Hoppas att ni inte tyckte det vart ett allt för långt inlägg och hoppas någon kan komma med några tips.

Jag kommer att uppdatera denna tråd löpande när jag har jobbat med bilen.

Mvh Torsten
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Jag skulle limma ihop skarven med karosserlim, var man får tag i detta som privatperson vet jag inte, på saab i linköping har de riktigt lim.
Kanske går att hitta hos såna som jobbar med karosser.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Polyuretan lim og tettningsmasse regnes begge som karosserilim. Tettningsmassen inneholder et fyllmiddel og farge, rent pulim er gjennomsiktig og svakt gulbrunt. Herder ved kontakt med fuktighet fra omgivelsene. Fugen bevarer endel elastisitet. Hver produsent har sine fantasinamn på disse produkter, og har gjerne mange varianter med forskjellige tilsetninger som endrer litt på egenskapene. Eksempelvis Sika med en rad varianter av Sikaflex tettningsmasser og lim samt Sikabond som rent pulim.

Til husbilbruk er pu masse aldri feil, velges det en variant beregnet på maritimt bruk så er den tilsatt ekstra uv beskyttelse og mer motstandsdyktig mot salt.

Det finnes og endel pu-maling som brukes som membran i våtrom og pu-lakk for tregulv, så polyuretan er et alsidig produkt.

Butyl tettningmasser er ikke egnet annet enn som tetning ved innsetting av fönster, er det kvalitetsbutyl så herder den nesten aldri.

Silikon brukes ikke! Det finnes ett unntak, en spesiell type takluke som tettes med silikon ved montering.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Hejsan Torsten och grattis !!
Efter lite finlir :p: med detaljerna så blir det säkert bra och användbart.
Jag tänkte bara bidra med några länkar som jag har haft i datorn sedan länge, och som du kanske kan ha glädje av.
Du har ju VOLVO motor och då gissningsvis även en VOLVO växellåda i bilen ?
Så delar till den biten går ju lätt att plocka på hemmaplan.
Men resten av bilen som hette Bedford CF i Vauxhall utförande och även Opel Blitz har väl originaldelarna i chassi framvagn och bromsar kvar antar jag.

Men det är inte så besvärligt som man kan tro faktiskt. Här har du en firma i Tyskland som har de flesta slitdelar som du kan behöva, bl.a. P-ändar och spindelbultar m.m. som kan vara besvärligt att ersätta med annat än original.
Bedfordparts Parts for Bedford CF Vauxhall

Här har du en upplysningsida från England med en hel del länkar till firmor som har delar m.m. till Bedford bl.a.
Bedford gjorde ju även många större lastbilar som en del av länkarna ev. leder till.
CF-UK The Bedford CF Web Site - Bedford Spares Suppliers

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Utvendige hjørner kan forsterkes med alu vinkelprofiler som hellimes med pumasse. Om du velger plate som du får bukket hos en lokal plåtslager eller ekstruderte profiler har mindre betydelse. Men det er et stort problem om det er dårlig treverk i hjørnen, da må dette byttes ut og nytt rammeverk inn før en setter på utvendig forsterkning. Dette kan hellimes til plåt også med pulim.
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Hej.

Och tack för länkar till delarna, skall undersökas. Inget akut med det mekaniska men det är ju bara en tidsfråga. Det sitter en Volvo B20 med 4 växlad låda och överväxel, jag har aldrig skruvat opel eller bedford men gissar att det är orginalsaker vad gäller bromsar och chassi.
Är det någon här som kan reda ut begreppen gällande bedford och opel. Det enda som jag vet är att det står bedford i regbeviset och att den är från 71. Troligen ombyggd på 80 talet till husbil med hjälp av en husvagn. Det verkar inte finnas många i sverige (baserat på annonsutbudet).

Träregeln (ca 20*50mm) som sitter på insidan är demonterad då den var fuktskadad på några ställen och jag ville komma åt och täta från insidan då vädret inte tillåter utomhusjobb. Den skall ersättas med ny.
Jag har funderingar på att använda plåtreglar för att spara vikt och för att göra det mer fuktsäkert, men i sådant fall behövs reglarna isoleras invändigt för att undvika kallras i taket.
Någon som har några tankar om den idén?

Mvh
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Det finnes plast som kan erstatte tre uten å danne kuldebro, men prisen er høy. HDPE er en av disse, muligens kan en bruke den lettere MDPE. Det finnes tilsvarende i andre serier med plast.

Metalprofiler krever ekstra isolasjon på innsiden om en skal fjerne kuldebroen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

För att förtydliga det enda karosserilim jag kommit i kontakt med och som var helt suveränt var varken tätningsmassa eller PU lim vilket jag känner sedan tidigare. Fick lite från en större förpackning och som jag förstod inte avsedd för "vanligt" folk. Ska nog forska i det omsider för det var helt suveränt, läckte över en del plåtbitar från SF340 föregångaren till saab 2000 och det är inte omöjligt det kommer därifrån men det var sånt man inte pratade om.
Trodde först det var sånt man kunde köpa över disk men det verkar inte så nu.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Methacrylate er en av flere produktfamilier som benyttes som karroserilim. De øvrige er mange forskjellige polymerer og epoxier. Noen herdes med varme andre med uvlys og endel herdes med luftkontakt.

Grunnen til at jeg trakk frem PU variantene er at de benyttes mest i husbilsbygging - mye grunnet god vedheft til de fleste plast, metal og lakkerte flater samt til tre. Er også en produktgruppe som er lett tilgjengelig for normale folk ute kontakter innen limbrukende industri.

Methacrylat finnes med herdetid i luft på 15 til 90 minutter og benyttes i stedet for sveising også i skipsbygging.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Hej igen, angående din trälist eller ersättning av annat material som tål fukt.
Man kan väl se det som så också...
Om man monterar en ny trälist och det förhoppningsvis är tätt och fortsätter att vara tätt så duger det gott och länge med en bra trälist.
Om det åter blir otätt och du har monterat en vattentålig list så blir det till slut ändå fuktskador inne i väggen som man måste åtgärda antingen listen tål vatten eller inte, så sätt dit en trälist och se till att det blir 110% tätt i stället :p.

Och så OPEL BLITZ och BEDFORD som hör?/hörde till VAUXHALL
Vet inte allt med årtal m.m. men ungefär så här.

OPEL hör ju till GM och även VAUXHALL hör till GM.
De gjorde olika och egna bilmodeller från början, men i början på 70'talet så började de med ett visst samarbete. VAUXHALL modellerna började likna OPEL modellerna, inte som bröder men kanske som kusiner, och med en del delar gemensamt, men VAUXHALL gjorde egna motorer och växellådor (till de flesta modeller, tror jag).
BEDFORD varianten av flak/skåpbilen som skulle konkurrera med FORD TRANSIT hade VAUXHALL motor och låda, alla fall i bensinversionerna.
Samtidigt gjorde OPEL sin variant av samma bil, OPEL BLITZ, men troligen med OPEL motorer, kanske övervägande dieslar därifrån.
Numera så är väl OPEL eller VAUXHALL i stort sett samma bil, enbart grillen med fabrikatmärket och modellnamnet skiljer dem åt.
Jag har läst någonstans att i början ville de behålla namnet VAUXHALL i England även om bilarna började vara OPEL, för tyska OPEL var svårsålt och inte så populärt namn i England långt efter andra världskriget slut.

Innehåller kanske en del fel :oops:, men ungefär så var det.

Om du åker genom Lidköping någon gång så står en av de första svensksåld och fabriksbyggda husbil (påstås det) i Husvagn-Svenssons lokaler, en BEDFORD.

Det finns också fortfarande en hel del äldre helintegrerade HYMER husbilar på BEDFORD/OPEL BLITZ chassit, men där ser man bara lite på grillen fram vad som finns under skalet.

images.jpg
images (1).jpg
images (2).jpg

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Vilket forum, tack alla för information.

Skriver nedan ner informationen som jag vet, mycket för att sortera i mitt eget huvud, men någon kanske är intresserad.

Detta vet jag om bilen, (enligt registreringsbeviset)
Bedford CF Förlängd
år 1971
första ibruktagande i Sverige 1982, Om den vart importerad då eller om den vart omregistrerad till husbil då kan man bara gissa.
endast 20 ägare och 66000mil,
den har dragkrok och jag får dra 930kg på B-Kort (den ultimata husbilen för mc folket?)

Motor Volvo B20 88hk 4 växlar+ överväxel

Husbilsdel, CI Europa, gissar att den är från Sverige då det är dubbel"glas" som fönster men jag vet inte.

Tankarna om regel i plåt i taket var till största del pga vikt och inte så mycket för fukten, Kommer göra mitt yttersta för att få den tät. Den lilla viktbesparingen som skulle kunna bli är nog försumbar.

Isolering i bilen kommer förmodligen bli "krypgrundsisolering" Krypgrundsisolering LFS-25

Elsystemet i bilen kommer att byggas om, när jag köpte bilen var det så mycket kablar som gick överallt i bodelen och bakom instrumentpanelen. Det finns ingen säkringsbox utan de säkringar som finns sitter utspridda på kablarna vilket gör det svårt att felsöka. Jag rev bort kanske 10 kablar som inte var inkopplade i mer än än ände och jobbade någon timme vilket resulterade i att jag har tuta, blinkers, helljus, instrumentbelysning mm.

Ska förhoppningsvis hinna arbeta någon timme idag, schemat är hektiskt med sjuka barn, examensarbete i skolan och diverse annat plock. Drömmen är att få bilen användbar till 25 maj då jag och min sambo ska på en konsert i Stockholm. Den som lever får se.

Mvh
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Problemet med din övre hörn, runtom och hela vägen ned, är att avgöra hur skadade de är. Om vi antar att de är bara missfärgade och delvis ruttna, men ytterväggen (alu) och innerväggen (träfaner 3-4mm) är i god kondition. Du kan räkna med att i stort sett alla skruvar är mer eller mindre sönderrostade. Även de som håller bodelen fast i karossen. Frågan är då var sätta den där gränsen för kvalite och tid. Du har redan deklarerat att pengar är bristvara, men hur är det med tid och intresse? För båda dessa krävs om du skall komma någon vart. Alltså, skall bilen bli riktigt bra, eller hålla bara typ 5 år?
Det är sådana saker du bör avgöra först. Då kan vi snacka om vettiga kvalitetsramar. Skall ni bara ute i skogen med familjen och ha lite kul, duger nästan vad som helst, men skall ni ute i Europa månadsvis blir det en annan femma.
Jag skulle börja som du gjort att sätta på regnskydd så inget nytt vatten kommer in, lite luftspalt också så det kan torka. Nästa steg när det blir varmare är att undersöka regelverket, finns där något att fästa skruvar i? Redan där kommer en vattendelare, skall du renovera och hålla bilen länge, skall du satsa på rostfria skruvar, annars varmgalvade. Gärna torx skalle. Många gången är bara själva skruvhålen rutten då kondensvattnet har orsakat röta. Då kratsar man rent med liten skruvmejsel och suger ut det lösa pulvret från hålen. Hålet i regeln brukar då bli kring 10mm i diametern vilket är för stort för alla skruvar. Nästa vattendelare i det spåret är, är virket verkligen torrt? Om inte, så gäller PU lim och någon typ av plugg som man sedan kan skruva själva galvade skruven med en bra gänghöjd. Osv. Som du ser är det hela tiden små val man måste göra, men det största valet skall du göra först. Blir det arvegodsbil eller bara en tillfällig nöje? (jag skulle välja det senare..)
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Hej,

Ett förtydligande. Så här ser det ut i dag. "Allt" som är fuktskadat är bortplockat, skruvarna som gick in i den fuktskadade regeln vid taket är borta och hålen är tätade från insidan för att förhindra mer fukt att tränga in. Den bakre väggen skall förhoppningsvis bli tätad under dagen och sedan skall nya reglar monteras. Det finns säkerligen någon % fukt i väggarna som är kvar men det luktar inget och jag räknar med att det skall torka ut då det står en 5kw byggfläkt inne i husbilen. Direkt när jag köpte bilen rev jag ut allt och bilen stod sedan med öppen taklucka, element och fläkt under tak en vecka. Tyvärr kan inte bilen stå under taket länge.
Jag är snickare så att fixa nya träreglar är inget som kommer bli någon större utmaning.

Dina tankar om att välja nivå är verkligen relevanta, När jag ligger och drömmer på kvällarna är nivån betydligt högre än när jag står inne i bilen och funderar.

Jag kommer att försöka redovisa hur och varför jag gör som jag gör under projektets gång och också mina kostnader. Dels för att jag själv skall ha dokumentation men det kan också motivera någon annan i framtiden.

(Bilderna visas i rätt vinkel när man klickar på dem.)
 

Bilagor

  • 20160219_083350.jpg
    20160219_083350.jpg
    1,3 MB · Visningar: 58
  • 20160219_083401.jpg
    20160219_083401.jpg
    582 KB · Visningar: 43
  • 20160219_083411.jpg
    20160219_083411.jpg
    1,5 MB · Visningar: 15
  • 20160219_083425.jpg
    20160219_083425.jpg
    1,3 MB · Visningar: 10
  • 20160219_083449.jpg
    20160219_083449.jpg
    434,3 KB · Visningar: 12
  • 20160219_083502.jpg
    20160219_083502.jpg
    538,8 KB · Visningar: 19

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

CI (Caravans International) var på sin tid en stor koncern med fabriker i många länder och huvudkontor i England.

Din husbil är således ett "fabriksbygge" från just England. Den har således aldrig "ändrat status" till husbil.

Att bilen är ibruktagen 1982 betyder just att den är tagen i bruk i Sverige det året.

Vad som är förvånande är att den är vänsterstyrd och har bodelsdörren på höger sida. Kanske var den avsedd för den "kontinentala" marknaden, och privatimporterades begagnad till Sverige?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Hej.

Man kan tydligt se på insidan att det är en husvagn som är ombyggd till husbil,om det är gjort på fabrik eller av någon privatperson vet jag inte. skall fotografera så får ni se.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Du skriver själv: Husbilsdel, CI Europa, gissar att den är från Sverige då det är dubbel"glas" som fönster men jag vet inte.

Som vi skrev tidigare, var CI en stor koncern. Deras främsta produkter var husvagnar - bl.a. Sprite. Möjligt är, att man utgick från en husvagnskaross när man byggde sina husbilar.

Om du googlar på "bedford ci motorhome" så får du se bilder på många underliga fabriksbyggen från denna koncern - och då främst från den engelska fabriken.
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Hej

Ok, jag gissade på hemmabygge då den har en så anorlunda konstruktion i fören.
Tack för all information
 

Bilagor

  • 2016-02-19 09.52.11.jpg
    2016-02-19 09.52.11.jpg
    1,3 MB · Visningar: 18

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Den profilen, liksom bakstammens form (om man bortser från den lilla "tillbyggnaden" längst upp), påminner mycket starkt om koncernens husvagnar fån den tiden.

Eftersom CI står angiven som påbyggare, får man nog anta att det är någon av deras fabriker som parat ihop Bedford-chassiet med en av koncernens husvagnar.
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Det blev några timmar i bilen idag. Äntligen är den helt tät och färdig för att börja bygga i. Det kommer förmodligen dröjja då mycket annat står på schemat den närmsta tiden.
 
Toppen