• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Batteri lampan lyser på instrumentpanelen please advice?

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Bifogar en video som beskriver vad som händer.
Bilens generator i motorn laddar inte batteriet typ. Jag fick underhållsladda för 3 dagar sen och då slocknade instrumentpanelens röda batteri lampa indicator. Men nu lyser den igen. Kan man byta något som heter kol va?
 

Bilagor

  • 20220304_185124.mp4
    101,9 MB · Visningar: 0
Lösning
1990 , är det inte milen som räknas när det gäller slitage, inte som mjölk som har bäst före datum . . . jag hade ju bytt kol eller ännu hellre kolbrygga med allt i ett, går säkert 10k mil till, kanske inte laddar lika bra som en ny uppgraderad men duger nog till dom flesta, och handen på hjärtat hur många år blir det innan det börjar jävlas igen. . . .

Nej, det är inte bara milen som räknas, gamla uttorkade 30 år gamla kullager kommer nästa gång, eller så går de nya kolen igenom den utslitna kollektorn, och du kan vara säker på att den börjar krångla när du minst önskar det, och generatorn har högst belastning, d.v.s. när det är mörkt, kallt och regnigt, eftersom det är då det går åt mest ström med all utrustning på.
F.ö...

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Tycker du verkligen att det är bästa lösningen att bara byta kol på en generator från 1990 där kolen är helt nedslitna?
Eftersom kolen är slut är också kollektorn hårt sliten och behöver minst svarvas, kullagren är förmodligen rejält slitna, och om ett tag
kommer den att börja krångla igen, och då fattas det inte bara laddning till startbatteriet utan också till bodelsbatteriet.
Lagen om alltings ..... säger att det händer en kall och regnig natt på en helg när ingen hjälp finns att få!
En växelströmsgenerator har släpringar. De kan svarvas, eller bytas ut. Men det är klart att man kan köpa en "ny" generator, som troligen är tillverkad i Kina i stället.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Ett fel på äldre Fiat bilar är en kontakt vid rattstången som går till tändningslåset. Glapp i den. Även fel i tändningslåsets plusmatning, ibland mer eller mindre sönderbränd så att det kolat och ger överledning. På en Fiat -94 med 2.5 liters motorn var det dålig kontakt i jordpunkt till vänster i motorrummet, kom inte ihåg exakt nu, men det blev många konstiga fenomen.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ett fel på äldre Fiat bilar är en kontakt vid rattstången som går till tändningslåset. Glapp i den. Även fel i tändningslåsets plusmatning, ibland mer eller mindre sönderbränd så att det kolat och ger överledning. På en Fiat -94 med 2.5 liters motorn var det dålig kontakt i jordpunkt till vänster i motorrummet, kom inte ihåg exakt nu, men det blev många konstiga fenomen.
Även på x250 serien är det problem med jordfläta. Min ducato 3.0L 2008 startade inte. Visade sig vara ett jordfel. Fick dra en ny fläta.. har lagt upp det på forumet. Jordfel är luriga..
 
Senast ändrad:
Toppen