• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Batteri lampan lyser på instrumentpanelen please advice?

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Bifogar en video som beskriver vad som händer.
Bilens generator i motorn laddar inte batteriet typ. Jag fick underhållsladda för 3 dagar sen och då slocknade instrumentpanelens röda batteri lampa indicator. Men nu lyser den igen. Kan man byta något som heter kol va?
 

Bilagor

  • 20220304_185124.mp4
    101,9 MB · Visningar: 0
Lösning
1990 , är det inte milen som räknas när det gäller slitage, inte som mjölk som har bäst före datum . . . jag hade ju bytt kol eller ännu hellre kolbrygga med allt i ett, går säkert 10k mil till, kanske inte laddar lika bra som en ny uppgraderad men duger nog till dom flesta, och handen på hjärtat hur många år blir det innan det börjar jävlas igen. . . .

Nej, det är inte bara milen som räknas, gamla uttorkade 30 år gamla kullager kommer nästa gång, eller så går de nya kolen igenom den utslitna kollektorn, och du kan vara säker på att den börjar krångla när du minst önskar det, och generatorn har högst belastning, d.v.s. när det är mörkt, kallt och regnigt, eftersom det är då det går åt mest ström med all utrustning på.
F.ö...

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja och det mest intressanta är väl egentligen att de flesta tycker att TS ska köpa ny generator :)
Tycker du verkligen att det är bästa lösningen att bara byta kol på en generator från 1990 där kolen är helt nedslitna?
Eftersom kolen är slut är också kollektorn hårt sliten och behöver minst svarvas, kullagren är förmodligen rejält slitna, och om ett tag
kommer den att börja krångla igen, och då fattas det inte bara laddning till startbatteriet utan också till bodelsbatteriet.
Lagen om alltings ..... säger att det händer en kall och regnig natt på en helg när ingen hjälp finns att få!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tycker du verkligen att det är bästa lösningen att bara byta kol på en generator från 1990 där kolen är helt nedslitna?
Eftersom kolen är slut är också kollektorn hårt sliten och behöver minst svarvas, kullagren är förmodligen rejält slitna, och om ett tag
kommer den att börja krångla igen, och då fattas det inte bara laddning till startbatteriet utan också till bodelsbatteriet.
Lagen om alltings ..... säger att det händer en kall och regnig natt på en helg när ingen hjälp finns att få!
Kanske inte men jag gillar att laga saker, så enkelt är det. TS verkar ju också vara glad och lycklig med resultatet. Kollektorn har i regel ett spår som är slitet efter de gamla kolen. De nya kolen kommer ganska snabbt att slitas in till de gamla spåren. Det antingen fungerar eller inte.

Edit: Rent krasst så i min ungdom så bytte man bara kol/laddningsregulator utan annat tjafs Volvo 140an Amazon och PV hade ju även likströmsgenerator och där lödde man bara på nya kol, sedan så gick de 10 000 mil till. 10 000 mil var fö intervallet kolen brukade hålla. Kollektorn svarvades vid vart 5e byte.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kanske inte men jag gillar att laga saker, så enkelt är det. TS verkar ju också vara glad och lycklig med resultatet. Kollektorn har i regel ett spår som är slitet efter de gamla kolen. De nya kolen kommer ganska snabbt att slitas in till de gamla spåren. Det antingen fungerar eller inte.

Edit: Rent krasst så i min ungdom så bytte man bara kol/laddningsregulator utan annat tjafs Volvo 140an Amazon och PV hade ju även likströmsgenerator och där lödde man bara på nya kol, sedan så gick de 10 000 mil till. 10 000 mil var fö intervallet kolen brukade hålla. Kollektorn svarvades vid vart 5e byte.

Ja, nu är du ju verkligen tillbaka i stenåldern! :) Att han är glad och lycklig beror ju inte på en bra reparation utan på att han har lyckats få generatorn att ladda för tillfället. Men någon seriös reparation är det inte, vi brukade kalla det vedbodsreparationer. ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, jag tycker också det är jättekul att laga trasiga saker, en del säger att jag är snål..... Men jag fördrar att kalla det ekonomisk:applaus:.
Jag brukar laga allt som går att laga, och det är det mesta (yrkesskada troligen från att ha lagat gamla finmekaniska maskiner och industrirobotar i större delen av mitt liv).
En del bilar typ "livbåten" som bara är till för att handla med, eller köpa delar till de andra bilarna med kan jag ev. snabblaga för det gör inte så mycket om den bråkar igen ett par mil hemifrån....
Men husbilen är ju hopplöst om den börjar bråka när man är ute och åker, "rena natta" så att säga. Så den brukar jag laga långt innan den går sönder. Plocka sönder, kolla upp och även om det ser bra ut så blir det helt nya delar eller renovering av enheten. Kostar på lite, men att stå "in the middle of nowhere" och svära över en sparad tusenlapp :msn_wall: .

Ja jag vet, laga innan det går sönder....... :msn_dontknow: M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
1990 , är det inte milen som räknas när det gäller slitage, inte som mjölk som har bäst före datum . . . jag hade ju bytt kol eller ännu hellre kolbrygga med allt i ett, går säkert 10k mil till, kanske inte laddar lika bra som en ny uppgraderad men duger nog till dom flesta, och handen på hjärtat hur många år blir det innan det börjar jävlas igen. . . .
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja, nu är du ju verkligen tillbaka i stenåldern! :) Att han är glad och lycklig beror ju inte på en bra reparation utan på att han har lyckats få generatorn att ladda för tillfället. Men någon seriös reparation är det inte, vi brukade kalla det vedbodsreparationer. ;)
Jag är ju uppvuxen i en gammal åkarfamilj. Har fått lära mig att det mesta går att laga med spik, hammare, tejp, ståltråd och ett glatt humör. Det har funkat bar i mitt liv :) När silvertejp kom så var det som en uppenbarelse, man blev aldrig stående ;)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej igen, jag tycker också det är jättekul att laga trasiga saker, en del säger att jag är snål..... Men jag fördrar att kalla det ekonomisk:applaus:.
Jag brukar laga allt som går att laga, och det är det mesta (yrkesskada troligen från att ha lagat gamla finmekaniska maskiner och industrirobotar i större delen av mitt liv).
En del bilar typ "livbåten" som bara är till för att handla med, eller köpa delar till de andra bilarna med kan jag ev. snabblaga för det gör inte så mycket om den bråkar igen ett par mil hemifrån....
Men husbilen är ju hopplöst om den börjar bråka när man är ute och åker, "rena natta" så att säga. Så den brukar jag laga långt innan den går sönder. Plocka sönder, kolla upp och även om det ser bra ut så blir det helt nya delar eller renovering av enheten. Kostar på lite, men att stå "in the middle of nowhere" och svära över en sparad tusenlapp :msn_wall: .

Ja jag vet, laga innan det går sönder....... :msn_dontknow: M.v.h. JANKRO.
Ja samma som jag. Byt vevaxelgivare efter 5 år, skiten går ju sönder strax ändå ;)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja, nu är du ju verkligen tillbaka i stenåldern! :) Att han är glad och lycklig beror ju inte på en bra reparation utan på att han har lyckats få generatorn att ladda för tillfället. Men någon seriös reparation är det inte, vi brukade kalla det vedbodsreparationer. ;)
Sedan så är ju TS seriöst nöjd med sin insats och reparation. Låt oss glädjas med honom i stället för att klanka på oss som vill spara miljö och naturresurser ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
1990 , är det inte milen som räknas när det gäller slitage, inte som mjölk som har bäst före datum . . . jag hade ju bytt kol eller ännu hellre kolbrygga med allt i ett, går säkert 10k mil till, kanske inte laddar lika bra som en ny uppgraderad men duger nog till dom flesta, och handen på hjärtat hur många år blir det innan det börjar jävlas igen. . . .

Sedan så är ju TS seriöst nöjd med sin insats och reparation. Låt oss glädjas med honom i stället för att klanka på oss som vill spara miljö och naturresurser ;)

Den var dålig, att försöka dra miljökortet för att rättfärdiga dåliga reparationer..? :wideeyed:
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Ja generatorn laddar men nu fick jag ett annat fel, instrumentpanelen, värme och bensin nålen lever sitt eget liv.
Jag stängde av motorn(tar ut nyckeln) så ser jag både bensin och värme mätarna rör sig. Bensin ställer sig längs till höger och värme mätaren är på 90 grader , fast bilen är avstängd?
Vet inte kanske jag kom åt någon kontakt.
Jag har gått igenom bilen och fixat en hel del små fel, bla de små lamporna i instrumentpanelen som lyser upp den har jag bytt några. Kanske jag drog ur någon kontakt vet inte har kollat . Ska nog skapa en ny tråd för detta
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja generatorn laddar men nu fick jag ett annat fel, instrumentpanelen, värme och bensin nålen lever sitt eget liv.
Jag stängde av motorn(tar ut nyckeln) så ser jag både bensin och värme mätarna rör sig. Bensin ställer sig längs till höger och värme mätaren är på 90 grader , fast bilen är avstängd?
Vet inte kanske jag kom åt någon kontakt.
Jag har gått igenom bilen och fixat en hel del små fel, bla de små lamporna i instrumentpanelen som lyser upp den har jag bytt några. Kanske jag drog ur någon kontakt vet inte har kollat . Ska nog skapa en ny tråd för detta
------------------
Hmmm, det kan ju vara något med foliekontaktytorna i instrumentpanelen som vikt sig och inte kommit helt rätt eller.... och jag vill inte låta pessimistisk, men något som kan få instrumentpaneler att uppföra sig väldigt underligt är om det är något fel inne i en generator typ liten kortis eller någon likriktardiod som inte håller tätt bakåt så det går batteriström "baklänges" genom generatorn och upp genom lilla D+ sladden till instrumentet/laddlampan när tändningen är av, för då kan den +strömmen gå baklänges genom lampor, mätare m.m. och ge underliga fenomen. Det kan också vara så att då lyser inte laddlampan när man slår på tändningen för det kommer redan ström på D+ fast gneratorn inte är igång, eller också kan den lysa svagare än normalt.
Prova med att lossa lilla D+ sladden på generatorn och kolla om mätarna dör då. Om de lugnar ner sig är det troligen fel på generatorn, om de fortsätter att fladdra är det troligen något annat.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
1990 , är det inte milen som räknas när det gäller slitage, inte som mjölk som har bäst före datum . . . jag hade ju bytt kol eller ännu hellre kolbrygga med allt i ett, går säkert 10k mil till, kanske inte laddar lika bra som en ny uppgraderad men duger nog till dom flesta, och handen på hjärtat hur många år blir det innan det börjar jävlas igen. . . .

Nej, det är inte bara milen som räknas, gamla uttorkade 30 år gamla kullager kommer nästa gång, eller så går de nya kolen igenom den utslitna kollektorn, och du kan vara säker på att den börjar krångla när du minst önskar det, och generatorn har högst belastning, d.v.s. när det är mörkt, kallt och regnigt, eftersom det är då det går åt mest ström med all utrustning på.
F.ö. håller jag precis på att byta vår generator, och den är bara 26 år och 27.000mil! ;)
 
Lösning

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
------------------
Hmmm, det kan ju vara något med foliekontaktytorna i instrumentpanelen som vikt sig och inte kommit helt rätt eller.... och jag vill inte låta pessimistisk, men något som kan få instrumentpaneler att uppföra sig väldigt underligt är om det är något fel inne i en generator typ liten kortis eller någon likriktardiod som inte håller tätt bakåt så det går batteriström "baklänges" genom generatorn och upp genom lilla D+ sladden till instrumentet/laddlampan när tändningen är av, för då kan den +strömmen gå baklänges genom lampor, mätare m.m. och ge underliga fenomen. Det kan också vara så att då lyser inte laddlampan när man slår på tändningen för det kommer redan ström på D+ fast gneratorn inte är igång, eller också kan den lysa svagare än normalt.
Prova med att lossa lilla D+ sladden på generatorn och kolla om mätarna dör då. Om de lugnar ner sig är det troligen fel på generatorn, om de fortsätter att fladdra är det troligen något annat.

M.v.h. JANKR


Tack för ett uttömmande svar
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Nu talar jag i egen sak. . . . men bytt en massa "kolbryggor" det har fungerat måååånga mil efter det inga lagerras eller andra fel utan det har fungerat, men nästan bara Boschgeneratorer, 27k mil å 26 år är väl bra men jag är inte speciellt imponerad :rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu talar jag i egen sak. . . . men bytt en massa "kolbryggor" det har fungerat måååånga mil efter det inga lagerras eller andra fel utan det har fungerat, men nästan bara Boschgeneratorer, 27k mil å 26 år är väl bra men jag är inte speciellt imponerad :rolleyes:

Det var inte alls för att göra dej imponerad, men förmodligen inte så många husbilar som har gått såpass. Men med lite förebyggande underhåll går den länge än, att vänta på att det skall rasa någonstans där det varken finns delar eller möjligheter att reparera eller att köpa delar, och där reparationen är till guldsmedskostnad för att överhuvud taget komma vidare är inte min melodi, jag vill ha ordning på mina grejor. En generator till min bil kostar ett par tusen, om jag behöver fixa det snabbt på vägen någonstans kanske 5.000 plus montering, det är inte smart! ;)
 
Senast ändrad:
Toppen